Teknikfråga - skida som kraftigt överstyr

Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Tycker det är lite dåligt med teknikdiskussioner här så jag tänkte passa på att dra igång en. Funderingen rör kanske snarare huruvida det handlar om en teknik- eller materialfråga.

Jag är nyss hemkommen från en väldigt vältajmad resa till alperna där jag haft väldigt bra möjligheter att prova mina skidor (Q115) i ganska stora mängder orört puder. Det jag då upptäckt är att jag tycker att skidan uppför sig lite konstigt vid en korrekt position. De kräver helt enkelt liiiite bakvikt för att inte oförutsägbart överstyra. Det som händer när jag försöker applicera lite lagom plöstryck är att nosen greppar fast i snön och hela skidan svänger väldigt tvärt. Självklart kan jag styra detta genom att inte lägga för stort plöstryck men då blir jag ju istället extremt trött i benen eftersom åkningen blir lite i baksätet. Där det blir allra besvärligast är ju förstås där det är uppåkt puder eftersom det då greppar och släpper om vartannat i samma sväng, beroende på snömängd. I den typen av åkning vill jag ju dessutom driva skidan än mer aktivt genom plöstryck men då blir det bara värre.

Jag har tidigare åkt på Bibby och Katanas, vilka inte haft det här problemet. Det som händer är helt enkelt att jag upplever att nosen greppar för bra, även vid planande åkning. Samtidigt är anledningen till att jag valde Q115 just att jag upplever den ha en helt överlägsen surfkänsla jämfört med de tidigare två.

Det som också skett under resan är att jag fått skidan snabbslipad och då fått en ren 90-graders slip längs med hela kanten. I pist kan ju detta förstås spela stor roll men i 40cm puder borde ju dock inte stålkanterna ha någon markant inverkan?

Så vad säger tekniknördarna?

Svar

Jibberisch
1531 inlägg
Jibberisch 2 mån sedan

Hur vet du att du har en "korrekt position"? smile

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Jibberisch skrev:

Hur vet du att du har en "korrekt position"? smile

Ja bevisligen är den ju inte "korrekt" eftersom skidan uppför sig konstigt wink Jag utgick dock ifrån att det är den mängden tryck som brukar funka bäst att driva skidan i på hårt underlag.

xSooLx
691 inlägg
xSooLx 2 mån sedan

Noll hängning är väl det absolut första jag skulle ha åtgärdat iofs, men förutom det; vad har du för bindningar? vad hade du för bindningar på Bibby och Katana?

Jag har kört några setups med Griffon/Jester och Warden (neutral ramp) som jag inte alls kommit överens med. Det kändes för mig som om de var raka motsatsen till vad du beskriver. Men efter byte till Sth2/motsv så blev aktionen för min del mycket mer alert.

Det här med vinklar, ramp och delta är ju väldigt individuellt, men det kanske skulle vara idé att kika på.

Efter att du har fixat kantvinklarna förstås, noll hängning känns väldigt opålitligt!

The older I get, the faster I was. Citera
Always-Sunny
244 inlägg
Always-Sunny 2 mån sedan

Lyckades också pricka dumpen i alperna smile Och hade liknande "problem" i pudret. Blev dock betydligt bättre när jag undvek att åka med skidorna helt parallellt utan lät innern leda (skapade bättre vinklar), samt något mindre plöstryck

Jibberisch
1531 inlägg
Jibberisch 2 mån sedan | Senast ändrad Jibberisch (2 mån sedan)

Antaganden! Antaganden! smile

Jag vet för lite om sådant här för att ens börja ha en åsikt tror jag. Utrustning och teknik har aldrig varit min starka sida.

Men det är väl inte så konstigt att skidor beter sig annorlunda mot olika skidor och att skidor beter sig olika i olika fören? Det gäller ju bilar, cyklar och allt annat också? Långfärdsskridskor med för den delen! Det provade jag i helgen med skräckblandad förtjusning.

Jag tror ditt problem ligger i att du jämför med Katanan. Skidornas skida. Kungen av alla berg. Mästaren av snö! Samurajen som klyver allt i dess väg. smile

Drar in @jarle och @gabstract för åsikter kring detta. Dom kan det här med utrustning och teknik.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

xSooLx skrev:

Noll hängning är väl det absolut första jag skulle ha åtgärdat iofs, men förutom det; vad har du för bindningar? vad hade du för bindningar på Bibby och Katana?

Jag har kört några setups med Griffon/Jester och Warden (neutral ramp) som jag inte alls kommit överens med. Det kändes för mig som om de var raka motsatsen till vad du beskriver. Men efter byte till Sth2/motsv så blev aktionen för min del mycket mer alert.

Det här med vinklar, ramp och delta är ju väldigt individuellt, men det kanske skulle vara idé att kika på.

Efter att du har fixat kantvinklarna förstås, noll hängning känns väldigt opålitligt!

Ja kanterna känns ju märkliga, men borde det spela nån roll i puder? Att det märktes i pisten var ju ganska självklart...

Iof har jag kört på lite olika bindningar och tidigare skidor har jag varvat mellan sth och dukes. Nu körde jag på Beast.

Anders_Nilson
548 inlägg
Anders_Nilson 2 mån sedan

Hm
Var står du på skidan?
Hur står du?
I vad står du?
- an

Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Anders_Nilson skrev:

Hm
Var står du på skidan?
Hur står du?
I vad står du?
- an

Jag har monterat dem 1cm bakom recommended.

Jag försöker hålla mig centrerad i stancen men i uppkörd snö vill jag ju gärna komma fram lite. Dock misstänker jag att mitt "komma fram lite" snarare i verkligheten innebär att jag inte har så himla mycket bakvikt. Man har ju en tendens att i huvudet kraftigt överdriva både hur långt fram man har vikten och hur djupt man böjer på knäna wink

Jag åker nu i ett par Pinnacle 110. Det ska tilläggas att de tidigare skidorna åktes med ett par gamla Shogun. Jag märkte en viss skillnad när jag drog åt pjäxorna så att blodflödet stoppades (inte direkt en långsiktig lösning). Detta var ju dock inget som spelade in på tidigare skidor och då åkte jag ju på ännu mjukare pjäxor.

Mountain_Man
3983 inlägg
Mountain_Man 2 mån sedan

Jag vet inte om det här är relevant för dig ... men jag monterade mina Opinion LDE 194 cm på "modern stance" och tyckte det var helt OK i pist och lättare lössnö. Men när jag senare fick möjligheten att köra lite stora berg och orörd och bitvis seriöst uppkörd lössnö blev det obekvämt och skidorna kändes som du beskriver det "överstyrda". Jag löste det genom att flytta bak bindningen 3 cm vilket gett mig en annan stabilitet och passar min "oldschool" körstil betydligt bättre (större utrymme för plöstryck)! :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Mountain_Man skrev:

Jag vet inte om det här är relevant för dig ... men jag monterade mina Opinion LDE 194 cm på "modern stance" och tyckte det var helt OK i pist och lättare lössnö. Men när jag senare fick möjligheten att köra lite stora berg och orörd och bitvis seriöst uppkörd lössnö blev det obekvämt och skidorna kändes som du beskriver det "överstyrda". Jag löste det genom att flytta bak bindningen 3 cm vilket gett mig en annan stabilitet och passar min "oldschool" körstil betydligt bättre (större utrymme för plöstryck)! :-)

/MM

Det låter ju faktiskt fullt rimligt. Jag tycker att jag fått rätt bra balans genom att montera skidorna -1 idag men det kanske borde backas lite mer egentligen...

Anders_Nilson
548 inlägg

Om vi börjar med lite analys av vad som händer;
- när toppen av skidan belastas och ligger på kant så kommer den att svänga, om man vill ändra det beteendet så kan man belasta mindre, kantställa skidorna mindre.
Metoderna att göra det är flera, en är att hoppa över plöstryck på det sättet du beskriver, dvs "komma fram", flytta bindningen bakåt kommer innebära att din påverkan på toppen av skidan blir mindre = samma effekt som att låta bli att komma fram.

Bara för att man inte har plöstryck så innebär det ju inte att du flytta tyngdpunkten framåt eller bakåt, det finns ju fler leder i kroppen som du behöver kunna använda.

Och om man då funderar på åtgärd så är ju en att helt enkelt ändra sin stance, en annan är att flytta bindningen.
Vad av det? ja beroende på hur skidorna går i andra fören så hade jag nog vägt det fram och tillbaka mot att helt enkelt lära sig åka olika beroende på före och utrustning.

- an

jarnebring
248 inlägg
jarnebring 2 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (2 mån sedan)

Kanterna har minimal betydelse i mjukt före.
Kan det vara så att skidan är för mjuk för dig? Har varken åkt Katanan eller q115, men den första är väl kralligare?

OHellsing
1358 inlägg
OHellsing 2 mån sedan

Jag upplevde att mina Q115 blev lite snällare i sina reaktioner efter att jag rundade kanterna i toppen och tailen. Även plastkanten framme på rockern rundades av med lite sandpapper. Ingen dramatisk skillnad, men nosen fastnar inte lika hårt i varierande snö längre.

talgdank
24 inlägg
talgdank 2 mån sedan

Tåspännet på pjäxan ska vara över smalaste punkten på skidan.Ett tips jag fick för många år sedan och det har fungerat för mig.
Jag har en kompis som åker på Q105 och har dem bakmonterade 6 cm.Han utbildar skidlärare så hans teknik är bra.

talgdank Citera
jonaslukarlsson
136 inlägg
jonaslukarlsson 2 mån sedan | Senast ändrad jonaslukarlsson (2 mån sedan)

Intressant diskussion!

Jag har personligen aldrig laborerat med monteringspunkter men hade så klart velat göra det för att testa hur skidorna beter sig olika. Åker på Opinion 108.

I dagsläget anpassar jag min teknik efter vilket underlag jag åker på. Alltså att en korrekt position för mig i pist med tryck/kant/vrid är inte samma position jag har i löst före, nu senast i alperna för en vecka sen med mycket snö. 
I puder och uppkört blir jag mer mjuk i underkroppen för att vara följsam mot underlaget och samtidigt strävar jag efter att ha en stabil överkropp för att bibehålla balansen, stabil bål är mitt ledord. På det sättet kan skidorna arbeta under mig och jag är beredd på eventuella ojämnheter. För att skapa driv i skidan använder jag mer kant och vrid än plöstryck, utan att hamna i baksätet(även om det händer ibland, som för alla andra).

Jag förespråkar som sagt åktekniken och dess anpassning för att förhoppningsvis få din skida att överstyra mindre, men om det har med utrustningen att göra och om du hellre vill laborera med den, då får du vänta på någon annans svar smile

Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Oj, nu kom det igång ordentligt här wink

@Anders_Nilson Du har ju förstås rätt men hur skulle man kunna ha vikt centrerat/framåt på en skida utan att ha plöstryck? Visst, det skulle ju gå om man istället fäller fram överkroppen i höften men jag misstänker att man skulle hamna i en position då som inte direkt är lämplig för skidåkning? wink Och ja, till slut är det ju en fråga om att utveckla åktekniken. Kruxet är väl mest när föret ändrar sig flera ggr mitt i en sväng (och man är jävligt trött i benen)

@jarnebring visst måste det väl ändå vara så? Har svårt att se hur kanterna skulle greppa i pudret direkt. Dock säger ju @OHellsing emot så det är väl inte helt självklart. Kommer vi att kunna enas här? Jag vill ju inte gärna gå över skidorna och hänga dem ifall jag inte behöver. Kantgreppet i övrigt var kalas, när jag väl lyckats slöa av ändarna lite. Visst fasen är Katanan både tyngre och kralligare byggd. Jag misstänker att den bara skulle manglad bort de här ojämnheterna totalt men samtidigt också varit betydligt mer bångstyrig när det ska trixas ner i skogstransporterna i andra halvan av åken.

@talgdank Menar du -6 från TC eller från Recommended?

@jonaslukarlsson Jag är nog med dig egentligen. Det var dock något nytt för mig att skidan nästan fastnar med nosen i snön på det sättet. Jag har aldrig upplevt det förr så det var därför jag började klura på om det kunde vara materialet snarare än tekniken det beror på.

havreboll
834 inlägg
havreboll 2 mån sedan

Jag skulle snarare förespråka att du monterade fram skidorna. I lössnö på sladd så kommer en stor mängd tip att trycka framdelen av skidan och öka den svänginput du ger. Minskar du mängden tip kommer du att uppleva skidan som mindre överstyrd. Testade det b.la på mina gotama och skillnaden på just det du beskriver var som natt och dag.

Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

havreboll skrev:

Jag skulle snarare förespråka att du monterade fram skidorna. I lössnö på sladd så kommer en stor mängd tip att trycka framdelen av skidan och öka den svänginput du ger. Minskar du mängden tip kommer du att uppleva skidan som mindre överstyrd. Testade det b.la på mina gotama och skillnaden på just det du beskriver var som natt och dag.

Hm, en längre tip borde ju faktiskt ge mer hävstång gentemot pivot-punkten under pjäxan? Kanske dags att kalla in fysik-experten @vattendroppe

Anders_Nilson
548 inlägg

@Pillard frågan kokar ner till om du vill flytta bindningen under sväng eller tyngdpunkten? Shape up.

Du måste helt enkelt justera hela tiden eftersom inget är givet, att "best buy" kanske är att justera bak bindningen lite mer, ser jag på mina setups så har jag gått på -2,5 men det är en kompromiss, i vissa fören så vill jag ha mer och i vissa mindre med det får man justera med åkteknik vilket är mycket enklare om man förstår mekanismerna bakom.
- an

Anders_Nilson
548 inlägg

havreboll skrev:

Eh va?
Om man förenklar så kommer en kort framända ge en snabb ingång av sväng och en lång en långsammare.
Frammonterat = kortare svängar
Bakmnterad = längre sväng
- an

Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Anders_Nilson skrev:

@Pillard frågan kokar ner till om du vill flytta bindningen under sväng eller tyngdpunkten? Shape up.

Du måste helt enkelt justera hela tiden eftersom inget är givet, att "best buy" kanske är att justera bak bindningen lite mer, ser jag på mina setups så har jag gått på -2,5 men det är en kompromiss, i vissa fören så vill jag ha mer och i vissa mindre med det får man justera med åkteknik vilket är mycket enklare om man förstår mekanismerna bakom.
- an

Jo jag förstår mekanismen bakom. Jag misstänker också att jag inte riktigt lyckas förmedla vad det är som händer. Det som händer är ju att likna vid att du mitt i svängen med en bil tvärnitar framhjulen. Varför detta blir ett problem också är ju för att det sker med väldigt liten förvarning. Skidan går fint, fint, fint, hugger tag med nosen och hela skidan tvärsvänger. Följden blir ju att kroppen trycks framåt väldigt plötsligt. Jag kan inte påstå att jag upplevt detta förr på några skidor så därför kände jag att det var bäst att utreda ifall skidan förstärker den här mekanismen, slipningen gör det eller om jag helt enkelt gör något tekniskt fel just i kombo med den här skidan osv.

Vattendroppe
2644 inlägg
Vattendroppe 2 mån sedan | Senast ändrad Vattendroppe (2 mån sedan)

Pillard skrev:

Hm, en längre tip borde ju faktiskt ge mer hävstång gentemot pivot-punkten under pjäxan? Kanske dags att kalla in fysik-experten @vattendroppe

Det var mycket text jag inte hade läst, orkade inte riktigt plöja igenom allt i detalj. Men i korthet, min erfarenhet är också att skidor blir mindre understyrda om de är mer centermonterade, men då har jag inte jämfört samma skidor med olika monteringspunkt, utan olika skidmodeller som då också är konstruerade för olika monteringspunkt. Dock finns det vissa typer av kartongsnöföre där precis alla skidor jag testat upplevts som överstyrda, det är bara att leva med och justera tekniken.

Om jag ville behålla samma skida skulle jag börja med att testa en total detune av all stålkant som inte ligger i kontakt med hårt före (lägg skidorna på ett golv och markera kontaktpunkterna med en märkpenna på stålkanten, sedan vanlig fil, 45 grader mot kanten och dra några tag på all stålkant som ligger bortom i extremeteterna om stålkanterna). Om det inte gör saken bättre skulle jag testa att montera fram, SPECIELLT iom att du står bakom rekommenderade. Jag har aldrig åkt salomons Q-serie, men jag inbillar mig att det är en skida som trivs bättre att montera fram snarare än tvärt om. Sen beter sig ju olika skidor olika, det kanske helt enkelt inte är skidan för dig? T ex jag personligen avskyr atomic automatic just eftersom jag upplever den som att den hela tiden vill styra in i sväng, oavsett hur jag åker dem.

Tillägg: Och ja, rent fysikaliskt kan en naivt säga att hävstången blir längre, men å andra sidan blir tailen kortare så att du kan få upp tipparna mer ur snön, vilket gör den effektiva längden potentiellt kortare. Å tredje sidan så är en centermonterad skida mer benägen att flyta jämnt på snön istället för att gräva ner tailarna, vilket i teorin ger ett jämnare tryck över skidan. Å fjärde sidan... You get the point, det är svårt att dra någon naiv slutsats som sannolikt är särskilt väl modellerad. Jag har dock funderat ett tag på just det här, och det jag kommit fram till är just att allt sammantaget borde centermonterade skidor vara mindre benägna till att överstyra, i enighet med min (relativt ringa) erfarenhet. För att förklara det behöver jag nog en whiteboard och två föreläsningsblock tongue Sen tror jag att det där med överstyr kontra lugn beror på så extremt mycket annat än bara monteringspunkt också.

www.randoscando.com/ Citera
yiu-han
167 inlägg
yiu-han 2 mån sedan

Jag har varit med om samma känsla ett par ggr med mina Norwalk. Det känns som att första 3-4 dm av skidan inte orkar hålla emot och "viker" sig lite i en gångjärnspunkt ibland.

För mig har det varit när jag är i övergång mellan att köra hårdare med mycket vinkel och plöstryck (offpist-charge) och surfa centrerat med liten kraftinput på lite planare skidor. När jag är i omställning mellan dom sätten att åka så kan jag få den där känslan av att: "Ouuufff va det tog stopp i svängen". Då har jag bara varit lite för avslappnad i kroppen innan jag fått över skidorna i planare surfvinkel.

Q115 och Norwalk har väl liknande ganska tvär rocker i fram så det kanske kan vara något att fundera över.

Anders_Nilson
548 inlägg

Antagandet att en mittmonterad skida skulle vara mindre benägna att överstyra än en bakmonterad bygger på att skidan ser likadan ut bak som fram, annars är det felaktigt.

Du jämför med att låsa framhjulen på en bil mitt i kurvan, vilket då normalt är att understyra, och då fortsätta i tangentens riktning, men du menar att skidorna svänger för mycket och du sladdar bort svängen.
Vad är det som händer med skidorna mitt i sväng? De är kantställda och belastade, kanske tom ganska böjda? Vad har de för riktning? Rakt i fallinjen? på tvärsen?
Och var är din kropp på väg och vad gör du för rörelser som förändrar ditt läge.
Det som skapar svängens radie är skidans radie, din belastning och vinkel på den ytan du står på.
Alltså mer vinkel = kortare sväng
Mer belastning = kortare sväng
vad gör du? Plöstryck? vilken effekt kommer det att ge dig där och då?
- an

yiu-han
167 inlägg
yiu-han 2 mån sedan

yiu-han skrev:

Jag har varit med om samma känsla ett par ggr med mina Norwalk. Det känns som att första 3-4 dm av skidan inte orkar hålla emot och "viker" sig lite i en gångjärnspunkt ibland.

För mig har det varit när jag är i övergång mellan att köra hårdare med mycket vinkel och plöstryck (offpist-charge) och surfa centrerat med liten kraftinput på lite planare skidor. När jag är i omställning mellan dom sätten att åka så kan jag få den där känslan av att: "Ouuufff va det tog stopp i svängen". Då har jag bara varit lite för avslappnad i kroppen innan jag fått över skidorna i planare surfvinkel.

Q115 och Norwalk har väl liknande ganska tvär rocker i fram så det kanske kan vara något att fundera över.

För att förtydliga så handlar mitt inlägg endast om lössnöåkning.

Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Anders_Nilson skrev:

Du jämför med att låsa framhjulen på en bil mitt i kurvan, vilket då normalt är att understyra, och då fortsätta i tangentens riktning, men du menar att skidorna svänger för mycket och du sladdar bort svängen.
Vad är det som händer med skidorna mitt i sväng? De är kantställda och belastade, kanske tom ganska böjda? Vad har de för riktning? Rakt i fallinjen? på tvärsen?
Och var är din kropp på väg och vad gör du för rörelser som förändrar ditt läge.
Det som skapar svängens radie är skidans radie, din belastning och vinkel på den ytan du står på.
- an

Nja, jag vågar nog påstå att om du befinner dig mitt i en sväng med en bil och bromsar upp framhjulen (om det finns grepp) kommer att få en reaktion där bakänden fortsätter svänga runt medan framdelen stannar upp, alltså bilen snurrar. om du däremot tvärnitar så att däcken tappar greppet på väg in i en sväng så kommer det gå rakt fram.

Precis som @yiu-han så pratar jag bara om ren puderåkning. Genom att applicera flex så blir ju radien väldigt kort. Det kan ju faktiskt helt enkelt vara så att skidan är väldigt känslig för just detta och det blir så att när jag flexar den kortas radien enormt. Så genom att flytta fram vikten bara minsta lilla så att skidan flexas framför bindningen så får jag en väldigt aggressiv sväng.

Vad menar du @yiu-han förresten med tvär rocker? Min bild är ju att iaf q115 har väldigt plan rocker som stiger väldigt försiktigt. Detta gillar jag för att det ger en fin surfighet i känslan. Man åker på snön snarare än i den.

yiu-han
167 inlägg
yiu-han 2 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/a37b0dda87fef068c5a67cbd9ca6ae98.jpg

Tvär rocker var kanske inte bästa ordvalet. Det jag menar är att rockern kommer ganska tvärt och sen inte fortsätter i samma bana utan spetsen är rätt plan därefter. Det blir en vinkel mer än en mjuk och gradvis ökning som fortsätter ända fram. Det är som sagt grymt både vid uppkört och orört men har ibland gett fenomenet du beskriver.

Jämför Norwalk till vänster och Anima till höger där Animas rocker är mer elliptisk.

Jag har fått känslan av att krafterna som bildas när tip-bladet belastas i de situationer jag beskrev resulterar i en väldigt stor kraft precis där rockern börjar och att dom överflexar lite då. Och att det kommer ganska plötsligt om man inte är beredd. Inte säkert det är samma fenomen du upplever men jag tyckte mig känna igen din beskrivning av känslan.

Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan | Senast ändrad Pillard (2 mån sedan)

yiu-han skrev:

https://www.freeride.se/img/photo/n/a37 … a6ae98.jpg

Tvär rocker var kanske inte bästa ordvalet. Det jag menar är att rockern kommer ganska tvärt och sen inte fortsätter i samma bana utan spetsen är rätt plan därefter. Det blir en vinkel mer än en mjuk och gradvis ökning som fortsätter ända fram. Det är som sagt grymt både vid uppkört och orört men har ibland gett fenomenet du beskriver.

Jämför Norwalk till vänster och Anima till höger där Animas rocker är mer elliptisk.

Jag har fått känslan av att krafterna som bildas när tip-bladet belastas i de situationer jag beskrev resulterar i en väldigt stor kraft precis där rockern börjar och att dom överflexar lite då. Och att det kommer ganska plötsligt om man inte är beredd. Inte säkert det är samma fenomen du upplever men jag tyckte mig känna igen din beskrivning av känslan.

Intressant det här. Kollade lite på mina gamla Bibbys i profilhttp://blistergearreview.com/wp-content/uploads/2011/02/Bibby-Pro-Tip.jpg

Att jämföra med Q115 http://7304-presscdn-0-43.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/09/Salomon-Q115-ski.jpg

Det ska då också sägas att jag bytte ut Bibbyn mot Q115 av två anledningar. Dels ville jag åt surfigheten i Q115, som jag upplever att Bibby saknar helt. Sen ville jag helt enkelt ha en skida som krävde mer "korrekt" teknisk åkning från mig själv. Jag upplevde helt enkelt att Bibby var för snäll och att jag inte skulle utvecklas vidare på den skidan utifrån det.

Jarle
3946 inlägg
Jarle 2 mån sedan

Jösses vilken tråd du pingade in mig i @Jibberisch. Det finns en och annan examinerad skidlärare här på forumet, teknikbiten överlämnar jag gärna åt dem då de har bättre koll på läget än mig, @KalleKax till exempel.

Med det sagt tycker jag de flesta kraftigt bakmonterade skidor beter sig ganska servostyrt i tredimensionell snö, framför allt de med kraftig taper (alltså bredd i nos kontra tail, till skillnad från early taper vilket jag benämner indrag i skärningen som). Jag har funderat ganska många vändor på varför och det jag själv ansett vara rimligast är att jag är så pass van med centrerade monteringar att teknikomställningen blir ganska stor (som någon redan var inne på). Mittt i svängen, när jag har tyngdpunkten ganska mitt på foten finns det helt enkelt enormt mycket mer bäryta framför foten kontra bakom jämfört med vad jag är van med. Givet att OP kommer från en bibby är det inte helt otroligt att det kan vara något liknande. På hårt underlag vet jag med mig att jag åker annorlunda, jag jobbar inte med lågavlastning i samma utsträckning, jag åker långt ifrån lika mycket på sladd som utanför och jag åker för att skapa vinklar och arbeta igenom materialet (utanför handlar det i större utstäckning om att navigera och kontrollera fart i normalfallet). I teorin tycker jag det borde innebär att jag har mindre rörelse i längsledd ut med skidan utanför pisterna och således blir en mer centrerad monteringspunkt också mer naturlig (om jag nu tänker rätt).

Kolla på hur åkare som t.ex. Hoji åker, jag har svårt att tänka mig att han hade trivts på en bakmonterad skida (samtliga skidor från den människan är designad att monteras -5 från TC med hans skalstorlek). Nu har jag inte Q115's monteringspunkt färskt i huvudet men det skulle kunna vara en kombination av monteringspunkt och flex som gör att det känns off, speciellt med tanke på vilken skida du kommer från. Dessutom har Q115 väldigt kort radie vilket har potential att förstärka liknande upplevelser för min egen del. Trivs du med liknande skidor med längre radie är det förmodligen den korta radien som bråkar, jag har aldrig förstått varför liknande skidor begåvas med <20m radie....

Nu blev det visst en del teknik ändå, förmodligen med en del felaktigheter, räknar kallt med att bättre vetande korrigerar mig isf.

Lek med monteringspunkten lite till, detuna skidorna eller byt. Något av det skulle jag gått på.

Robbit Citera
Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Ja skidor med kraftig taper går ju inte att åka på. Hade en vinter på S7or och det var en jäkla märklig upplevelse. Skidan gick varken på eller i snön utan snarare vertikalt emot snön...

Det som är väldans svårt här är ju att kunna testa olika skidor i likadana förutsättningar. Oddsen att jag får lika mycket puder att åka i på nästa resa är ju sådär men jag tänkte iaf göra ett experiment och ta med mig bibbysarna istället på nästa resa. Sen får vi hålla tummarna för att det blir puder igen då smile

Det där med radien är ju faktiskt inte alls otänkbart att det spelar roll.

Jarle
3946 inlägg
Jarle 2 mån sedan

Pillard skrev:

Ja skidor med kraftig taper går ju inte att åka på. Hade en vinter på S7or och det var en jäkla märklig upplevelse. Skidan gick varken på eller i snön utan snarare vertikalt emot snön...

Det som är väldans svårt här är ju att kunna testa olika skidor i likadana förutsättningar. Oddsen att jag får lika mycket puder att åka i på nästa resa är ju sådär men jag tänkte iaf göra ett experiment och ta med mig bibbysarna istället på nästa resa. Sen får vi hålla tummarna för att det blir puder igen då smile

S7an är ett klockrent exempel på vad jag upplever händer på kraftigt bakmonterade  och/eller skidor med >1,5cm (på en höft, fler parametrar spelar givetvis in) taper. Tailen har för lite yta kontra nosen och att tailen vill sjunka igenom med plana skidor resulterar ju i samma sak i sväng med vinklar = servostyrning.

Ja givetvis är det så men jag tycker samma egenskaper finns där så länge det är någon form av tredimensionell snö och det är det ju sällan brist av om man letar lite smile

Robbit Citera
Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan | Senast ändrad Pillard (2 mån sedan)

Jarle skrev:

Pillard skrev:

S7an är ett klockrent exempel på vad jag upplever händer på kraftigt bakmonterade  och/eller skidor med >1,5cm (på en höft, fler parametrar spelar givetvis in) taper. Tailen har för lite yta kontra nosen och att tailen vill sjunka igenom med plana skidor resulterar ju i samma sak i sväng med vinklar = servostyrning.

Ja givetvis är det så men jag tycker samma egenskaper finns där så länge det är någon form av tredimensionell snö och det är det ju sällan brist av om man letar lite smile

Ja S7an är ju smått oåkbar i djupare snö i min mening. Jag vet dock inte om jag upplever nån direkt servoeffekt på den utan snarare total avsaknad av dynamik i svängen. Det blir mer som att åka snowblades, skidan ger liksom inget motstånd genom svängen.

Q115 upplever jag mer att den surfar fint på snön, med dynamik genom svängen. Problemet uppstår mer i att den utan förvarning kan kapa radien kopiöst ifall man sätter tryck nedåt mot snön samtidigt som man har lite för hårt nostryck.

Lösningen torde alltså vara en skida med samma rockerprofil som Q115 men med mindre sidecut (bredare midja alltså) och antagligen lite styvare. Då ger rockerprofilen samma surfande känsla men den längre radien minimerar de enormt tvära svängarna som kan bli och ökade styvheten gör att viktinputen inte får samma genomslag för böjningen av nosdelen. Hm, låter det som en Renegade eller gammal EHP ungefär? Eller är det så att Project Opinion egentligen liknar detta ganska mycket? @Mno tex?

fransosen
209 inlägg
fransosen 2 mån sedan

På många moderna skidor har man en lång nos med mycket yta och en lång kant som man får tryck på i lössnö (eller helt enkelt när det är mjukt). Rocker gör att skidan redan är förböjd till en ganska bra attackvinkel mot snön.
Men av tradition (på puderskidor) så är kärnprofilen gjord så at nosen är mjuk och att den har sin mjukast punkt där svängradien tar slut (ungefär). När du då lägger tryck in i en sväng får du bra med tryck i nosen, och så viker den sig där det är en naturlig brytpunkt (vid slutet på svängradien). Då får man inbromsning och ett fint kast smile
Jag har jobbat en del med att få bort den brytpunkten på de egna skidorna, och just det här problemet blir mycket mindre när rocker/kärnprofil/radie justeras.

AKA Knä-Ola Citera
Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

fransosen skrev:

På många moderna skidor har man en lång nos med mycket yta och en lång kant som man får tryck på i lössnö (eller helt enkelt när det är mjukt). Rocker gör att skidan redan är förböjd till en ganska bra attackvinkel mot snön.
Men av tradition (på puderskidor) så är kärnprofilen gjord så at nosen är mjuk och att den har sin mjukast punkt där svängradien tar slut (ungefär). När du då lägger tryck in i en sväng får du bra med tryck i nosen, och så viker den sig där det är en naturlig brytpunkt (vid slutet på svängradien). Då får man inbromsning och ett fint kast smile
Jag har jobbat en del med att få bort den brytpunkten på de egna skidorna, och just det här problemet blir mycket mindre när rocker/kärnprofil/radie justeras.

Och hur menar du "få bort den punkten"? Genom att detuna kanterna eller något annat?

fransosen
209 inlägg
fransosen 2 mån sedan

Nja, jag har fördelen att designa skidorna själv smile Så jag justerar kärnprofilen vs längd och vinkel på rocker och längd på nos.

Men en enkel variant är att detuna kant, då får man lite mindre tryck på nosen.

AKA Knä-Ola Citera
Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

fransosen skrev:

Nja, jag har fördelen att designa skidorna själv smile Så jag justerar kärnprofilen vs längd och vinkel på rocker och längd på nos.

Ah, ja det är klart, då öppnas ju lite nya möjligheter minst sagt...

Frågan är väl hur mycket en detunad kant hjälper i lösare snö? Jag ska iaf testa att dra av kanterna ordentligt i nos och tail men allra först får det bli att testa de gamla bibbysarna igen på nästa resa. Jämföra tillbaka igen så att säga. Gäller bara tt få puder även på den resan så att jämförelsen blir rättvis wink

fransosen
209 inlägg
fransosen 2 mån sedan

Pillard skrev:

fransosen skrev:

Ah, ja det är klart, då öppnas ju lite nya möjligheter minst sagt...

Frågan är väl hur mycket en detunad kant hjälper i lösare snö? Jag ska iaf testa att dra av kanterna ordentligt i nos och tail men allra först får det bli att testa de gamla bibbysarna igen på nästa resa. Jämföra tillbaka igen så att säga. Gäller bara tt få puder även på den resan så att jämförelsen blir rättvis wink

Jo, man får ju en del möjligheter smile Och så får man en hel del möjligheter att våndas över millimeter hit eller dit...

Detune hjälper inte så mycket i lössnö, men så fort det blir uppkört får det lite mer effekt. Men som du säger så är det nog bara att börja lite försiktigt och öka.
Själv tycker jag att det kan hjälpa med att flytta fram bindningarna lite. Mest för att få mer bakskida som kan balansera upp kast liknande från nosen. Helt enkelt lite mer stöd genom hela svängen. Men om det funkar beror ju på skidan också, plus vad man har för åkstil.

AKA Knä-Ola Citera
Sick_Pete
39 inlägg
Sick_Pete 2 mån sedan

Jarle,

Jag har kört på både Rocker 115 och Q115. Vill minnas att recommended var -6 från TC på Rocker 115 och att det ändrades till -8 på Q115, iaf på dom röd/gröna som jag hade(årsmodell 2015 tror jag).

Ake_Astrom
259 inlägg
Ake_Astrom 2 mån sedan

Pillard skrev:

Anders_Nilson skrev:

- an

Nja, jag vågar nog påstå att om du befinner dig mitt i en sväng med en bil och bromsar upp framhjulen (om det finns grepp) kommer att få en reaktion där bakänden fortsätter svänga runt medan framdelen stannar upp, alltså bilen snurrar. om du däremot tvärnitar så att däcken tappar greppet på väg in i en sväng så kommer det gå rakt fram.

Tänker inte kommentera åktekniken på skidor eller monteringspunkt.
Men bromsar du mitt i en kurva med bli så åker du rakt fram (understyr) därom ingen tvekan.
Slutar framhulen att snurra och börjar kana så mister du alla styrförmåga, så är det och inget du säger kommer att ändra det faktumet.
Det är en av huvudlärdomarna som lärs ut på halkträningen när du tar körkort.
Det är även därför som ABS har utvecklats eftersom vanliga bilförare har problem med att anpassa bromstrycket och väldigt lätt låser upp framdäcken.
Det finns nämligen aldrig grepp om du bromsar som du beskriver i en kurva.

Man kan bromsa sent in i en kurva om man behärskar tekniken men endast in i en kurva, när du är mitt i så kör du av eller så rör du inte bromsen.
Vill du diskutera bilkörning vidare så är jag med men kanske inte i denna tråd smile

//Åke

Pillard
Online 2225 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Ake_Astrom skrev:

Pillard skrev:

Anders_Nilson skrev:

- an

Tänker inte kommentera åktekniken på skidor eller monteringspunkt.
Men bromsar du mitt i en kurva med bli så åker du rakt fram (understyr) därom ingen tvekan.
Slutar framhulen att snurra och börjar kana så mister du alla styrförmåga, så är det och inget du säger kommer att ändra det faktumet.
Det är en av huvudlärdomarna som lärs ut på halkträningen när du tar körkort.
Det är även därför som ABS har utvecklats eftersom vanliga bilförare har problem med att anpassa bromstrycket och väldigt lätt låser upp framdäcken.
Det finns nämligen aldrig grepp om du bromsar som du beskriver i en kurva.

Man kan bromsa sent in i en kurva om man behärskar tekniken men endast in i en kurva, när du är mitt i så kör du av eller så rör du inte bromsen.
Vill du diskutera bilkörning vidare så är jag med men kanske inte i denna tråd smile

//Åke

Läs igen och sen kan vi ta det ett varv till. Ja, det är ganska självklart att om framhjulen tappar greppet så kommer det att gå rakt fram. Det är därför jag skriver "om det finns grepp". (Liknelsen används ju för att beskriva vad som händer när nosen på skidan plötsligt bromsas upp mitt i en sväng. Att låsa upp hjulen så de börjar kana vore ju snarare som att inget händer med nosen...) Jag lovar, om jag ger mig ut på lunchen nu och kör vettigt fort i en kurva och applicerar lagom tryck på bromsen så kommer bakänden att först lätta och sen komma åkandes. Farten med vilket detta sker kommer förstås bero på chassits komposition men ändå.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook