Teknikfråga - skida som kraftigt överstyr

Ake_Astrom
259 inlägg
Ake_Astrom 6 mån sedan

Pillard skrev:

en massa text.

Har skicka meddelande:)

//Åke

Pillard
2288 inlägg
Pillard 6 mån sedan

Ake_Astrom skrev:

Pillard skrev:

en massa text.

//Åke

Nope...

Ake_Astrom
259 inlägg
Ake_Astrom 6 mån sedan

Pillard skrev:

Ake_Astrom skrev:

Pillard skrev:

en massa text.

//Åke

Nope...

Ser att det av någon anledning inte gått iväg, Kommer strax ett nytt försök smile

Mountain_Man
3983 inlägg
Mountain_Man 6 mån sedan

@Pillard
Personligen skulle jag inta en extremt ödmjuk attityd om det var aktuellt att diskutera körteknik med bil med @Ake_Astrom , ett litet tips bara! ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Ake_Astrom
259 inlägg
Ake_Astrom 6 mån sedan

Mountain_Man skrev:

@Pillard
Personligen skulle jag inta en extremt ödmjuk attityd om det var aktuellt att diskutera körteknik med bil med @Ake_Astrom , ett litet tips bara! ;-)

/MM

Man tackar för omdömet smile

yiu-han
168 inlägg
yiu-han 6 mån sedan

Mountain_Man skrev:

@Pillard

/MM

Som en snuttefilt i cyberspace kan jag säga att jag förstod exakt vad @Pillard menade.
smile

Pillard
2288 inlägg
Pillard 6 mån sedan

Mountain_Man skrev:

@Pillard

/MM

Hehe! Jag intar alltid en ödmjuk attityd. Iaf lika ödmjuk som den jag diskuterar med wink Vi får väl roa oss med några varv på isbanan i Funäs nästa gång alla råkar ha vägarna förbi wink

havreboll
847 inlägg
havreboll 6 mån sedan

Anders_Nilson skrev:

havreboll skrev:

Jag skulle snarare förespråka att du monterade fram skidorna. I lössnö på sladd så kommer en stor mängd tip att trycka framdelen av skidan och öka den svänginput du ger. Minskar du mängden tip kommer du att uppleva skidan som mindre överstyrd. Testade det b.la på mina gotama och skillnaden på just det du beskriver var som natt och dag.

Eh va?
Om man förenklar så kommer en kort framända ge en snabb ingång av sväng och en lång en långsammare.
Frammonterat = kortare svängar
Bakmnterad = längre sväng
- an

Jo men nu är det inte tal om hur skidan beter sig på hårt underlag utan i puder. Testa själv att ta en linjal och håll på olika punkter samtidigt som du drar den genom vatten och känn hur mycket skidan vill vrida sig med dom olika punkterna.

Anders_Nilson
548 inlägg
Anders_Nilson 6 mån sedan

havreboll skrev:

Anders_Nilson skrev:

havreboll skrev:

Jag skulle snarare förespråka att du monterade fram skidorna. I lössnö på sladd så kommer en stor mängd tip att trycka framdelen av skidan och öka den svänginput du ger. Minskar du mängden tip kommer du att uppleva skidan som mindre överstyrd. Testade det b.la på mina gotama och skillnaden på just det du beskriver var som natt och dag.

Eh va?
Om man förenklar så kommer en kort framända ge en snabb ingång av sväng och en lång en långsammare.
- an

Jo men nu är det inte tal om hur skidan beter sig på hårt underlag utan i puder. Testa själv att ta en linjal och håll på olika punkter samtidigt som du drar den genom vatten och känn hur mycket skidan vill vrida sig med dom olika punkterna.

Spelar ingen roll vilket underlag du pratar om, spelar bara roll om skidorna böjer sig, vilket jag förutsätter.
Och förutsättningen är oxå att skidan är bredast fram, därför kan du inte jämföra med en linjal i vatten, den funkade när vi åkte på kompaktskidor back in the days.
Vi pratar mekanik och inte känslor, du får förhålla dig till hur krafterna påverkar dig och skidorna.
Må hända jag förklarar risigt med jag säger som Herr Rosling, jag har rätt och du har fel.
Ska försöka plocka fram en bättre förklaring när jag lämnat influensan bakom mig, vill du läsa på så finna det ett par böcker av Ron LeMaster som beskriver mekaniken bakom.
-an

havreboll
847 inlägg
havreboll 6 mån sedan

Anders_Nilson skrev:

havreboll skrev:

Anders_Nilson skrev:

Eh va?
- an

Spelar ingen roll vilket underlag du pratar om, spelar bara roll om skidorna böjer sig, vilket jag förutsätter.
Och förutsättningen är oxå att skidan är bredast fram, därför kan du inte jämföra med en linjal i vatten, den funkade när vi åkte på kompaktskidor back in the days.
Vi pratar mekanik och inte känslor, du får förhålla dig till hur krafterna påverkar dig och skidorna.
Må hända jag förklarar risigt med jag säger som Herr Rosling, jag har rätt och du har fel.
Ska försöka plocka fram en bättre förklaring när jag lämnat influensan bakom mig, vill du läsa på så finna det ett par böcker av Ron LeMaster som beskriver mekaniken bakom.
-an

Du kan inte ha åkt mycket djupt puder om du inte tycker att det är någon skillnad i hur skidan åks och påverkas av snön. Kanske dags att sluta läsa om skidåkning och bege sig ut på berget. Jag har sin sagt testat flera olika mobteringspunkter på mina skidor just för att avhjälpa det som diskuteras och i sladdande svängar som man gör i djup snö i högre farter så ändras beteendet hos skidan precis som jag beskriver.

Anders_Nilson
548 inlägg
Anders_Nilson 6 mån sedan

havreboll skrev:

Anders_Nilson skrev:

havreboll skrev:

-an

Du kan inte ha åkt mycket djupt puder om du inte tycker att det är någon skillnad i hur skidan åks och påverkas av snön. Kanske dags att sluta läsa om skidåkning och bege sig ut på berget. Jag har sin sagt testat flera olika mobteringspunkter på mina skidor just för att avhjälpa det som diskuteras och i sladdande svängar som man gör i djup snö i högre farter så ändras beteendet hos skidan precis som jag beskriver.

Förhåll dig till fakta
Så du menar på allvar att det du gör när du monterar dinabindningar på skidorna fram eller bakåt upphäver mekaniken? Det skille jag kalla allternativ fakta.
Om du påverkar dina skidor på något annat sätt så visst, men interaktionen mellan skida och snö är lite svår att undkomma, den påverkar, och inte som du verkar tro.
Påhopp om hur mycket jag står på snö varje år undabedes men det är inte averrage joe och har inte varit sen förra seklet.
Läs på och fundera på hur du ev påverkar om skidan gör tvärs mot hur du tror.
- an

Brancan
4 inlägg
Brancan 6 mån sedan | Senast ändrad Brancan (6 mån sedan)

Anders_Nilson skrev:

havreboll skrev:

Anders_Nilson skrev:

-an

Förhåll dig till fakta
Så du menar på allvar att det du gör när du monterar dinabindningar på skidorna fram eller bakåt upphäver mekaniken? Det skille jag kalla allternativ fakta.
Om du påverkar dina skidor på något annat sätt så visst, men interaktionen mellan skida och snö är lite svår att undkomma, den påverkar, och inte som du verkar tro.
Påhopp om hur mycket jag står på snö varje år undabedes men det är inte averrage joe och har inte varit sen förra seklet.
Läs på och fundera på hur du ev påverkar om skidan gör tvärs mot hur du tror.
- an

Anders, kan det vara så enkelt att om bindningen hamnar extremt för långt bak så sätter sig skidan sig mitt i svängen på grund av det inte finns tillräckligt stöd bak i tredimensionell snö? Det upplevs som att skidan vill kasta en framåt eller sån någon beskrev överstyra, det blir ju liksom tvärstopp och omöjligt att hantera i högre farter?
Jag har då den erfarenheten på mina gamla Gotama som jag provade borra om 3ggr.

Övriga skidor jag flyttat bak bindningarna på har inte fått detta beteende utan snarare som du beskriver.

Tycker sånt här är intressant så kommentera gärna.

Slogen
83 inlägg
Slogen 5 mån sedan

skidorna är för mjuka utan tvekan. Hade samma grej när jag bytte från Bibby pro till obSethed 2012 (MJUUUK) skidorna ville bara dra på tväran direkt om jag tryckte till lite..

Pillard
2288 inlägg
Pillard 5 mån sedan

Slogen skrev:

skidorna är för mjuka utan tvekan. Hade samma grej när jag bytte från Bibby pro till obSethed 2012 (MJUUUK) skidorna ville bara dra på tväran direkt om jag tryckte till lite..

Hm, intressant. Tänkte faktiskt återgå till gamla Bibbys till nästa resa för att testa. Det är så konstigt det där. Jag tänker mig aldrig bibby som styv, eftersom den är så sjukt lättåkt och lekfull.

Slogen
83 inlägg
Slogen 5 mån sedan

kanske Bibby'n har en styvhet som är lagom för dig? en skida som liknar men med lite mer brädd kan ge dig surfkänslan du söker..

Pillard
2288 inlägg
Pillard 5 mån sedan

Slogen skrev:

kanske Bibby'n har en styvhet som är lagom för dig? en skida som liknar men med lite mer brädd kan ge dig surfkänslan du söker..

mm, tror dock inte mer bredd under foten hjälper. 118 är nog mer än nog egentligen. Jag tror snarare att det är nosformen som gör det. Rockerkurvan i kombination med formen. Så en q115 med flexet från en bibby kanske vore något smile

Slogen
83 inlägg
Slogen 5 mån sedan

ja det kan vara något i det.. det är jo endel spann under bibby'n också.. mina hade det åtminstone..

HannaDE
30 inlägg
HannaDE 5 mån sedan

Detdär låter precis som för mig. Jag hade mina black crow atris birdie på rekomenderad montering å de var knappt åkbara, Bakmonterade dem 2 cm å allt blev perfekt.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook