Skidutrustning Ryanair

AnnaFrisand
6 inlägg
AnnaFrisand 6 inlägg 1 år sedan

Hej!
Jag är lite förbryllad. Ska flyga med Ryanair för att åka skidor. Har köpt till skidutrustning och undrar om någon haft med sig två par skidor i en väska? Måste man betala extra för det?
Jag har också fått besked att man inte får ta pjäxor i resväskan som jag också betalt extra för. Hur gör ni med pjäxorna?

Svar

Vattendroppe
Online 3014 inlägg
Vattendroppe 3014 inlägg 1 år sedan

Vilken flygplats flyger du från? Normalt är det inga problem, men om du flyger från Skavsta kan det nog bli tjorvigt att gå emot eventuella regler eftersom det (i princip) bara är ryan som flyger därifrån.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
AnnaFrisand
6 inlägg

Flyger från Skavsta men grejen är att det inte finns någon skriftlig info om denna "regel" på deras hemsida. De svarar på chatten att det är en regel men att de inte har med den i sin skriftliga info, vilket ju låter jättekonstigt.

AnnaFrisand
6 inlägg

Jag har fått besked att jag får lägga i hur många skidor jag vill / skidväska så länge vikten inte överstiger 20 kg men jag undrar om någon checkat in pjäxor i vanligt baggage

Vattendroppe
Online 3014 inlägg
Vattendroppe 3014 inlägg 1 år sedan

AnnaFrisand :

Jag har fått besked att jag får lägga i hur många skidor jag vill / skidväska så länge vikten inte överstiger 20 kg men jag undrar om någon checkat in pjäxor i vanligt baggage

Det är inga problem.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Crusade
40 inlägg
Crusade 40 inlägg 1 år sedan

Jag skulle aldrig våga checka in pjäxorna, dom får åka i handbagaget.

AnnaFrisand
6 inlägg

Crusade :

Varför då?
För att de kan komma bort?
De har varit väldigt tydliga på Ryan air med att man inte får ta med pjäxor i handbagaget även om de passar.

Ake_Astrom
312 inlägg
Ake_Astrom 312 inlägg 1 år sedan

Crusade :

+1

Ake_Astrom
312 inlägg
Ake_Astrom 312 inlägg 1 år sedan

AnnaFrisand :

Crusade :

Varför då?
De har varit väldigt tydliga på Ryan air med att man inte får ta med pjäxor i handbagaget även om de passar.

Ser inget om att de sätter regler för innehåll på handbagage, förutom de vanliga mot sprängämnen och sånt wink

Håller du bara vikt och mått så kan de inte neka men ta gärna med en utskrift av sidan som jag länkar till.

https://www.ryanair.com/se/sv/planera-r … san/bagage

nicolelejdeby
2 inlägg
nicolelejdeby 2 inlägg 1 år sedan

Ha på dig pjäxorna! och ta bara av dom i just securityn. smile

AnnaFrisand
6 inlägg

nicolelejdeby :

Ha på dig pjäxorna! och ta bara av dom i just securityn. smile

Hahaha.
Men jag fattar inte hur svårt det kunde bli med pjäxorna.
Är det ingen som flugit med Ryanair och faktiskt kan hänvisa till hur de gjort?

AnnaFrisand
6 inlägg

Ake_Astrom :

AnnaFrisand :

Crusade :

Varför då?

Ser inget om att de sätter regler för innehåll på handbagage, förutom de vanliga mot sprängämnen och sånt wink

Håller du bara vikt och mått så kan de inte neka men ta gärna med en utskrift av sidan som jag länkar till.

Så tänkte jag också men Ryanair själva säger att de har en regel att man inte får ha pjäxor i handbagage men att den regeln inte finns skriftlig på deras hemsida (???)

nicolelejdeby
2 inlägg
nicolelejdeby 2 inlägg 1 år sedan

AnnaFrisand :

Ake_Astrom :

AnnaFrisand :

Varför då?

Så tänkte jag också men Ryanair själva säger att de har en regel att man inte får ha pjäxor i handbagage men att den regeln inte finns skriftlig på deras hemsida (???)

Ja men då ska det fungera. Då får man väl visa att det inte står på hemsidan och då är det deras problem om de skulle säga något. Vet att det kan vara svårt och jobbigt att chansa men har det inte uttalat skriftligt om att man inte får ha pjäxor med får de väl inte neka en in till flyget tänker jag.
Tyvärr så vet jag inte, själv hade jag in pjäxorna i check in bagaget. Och så försöker jag hålla mig ifrån ryan air för att de är så jobbiga..

simhall
11 inlägg
simhall 11 inlägg 1 år sedan

Jag flög Skavsta-Bergamo alldeles nyligen med Ryanair. Jag hade inte riktigt tänkt till ordentligt utan bokat två skidfrakt (vi hade två par skidor). Killen från Ryanair i incheckningsdisken säger spontant "varför la du inte skidorna i samma fodral, det är ju ändå under 20 kg". Så bör inte vara något problem med två skidor i samma fodral så länge du håller vikten.

Själv hade jag checkat in pjäxorna och det var inga problem. Såg att vissa hade med dem på planet. Så båda verkar fungera.

Fluffy
59 inlägg
Fluffy 59 inlägg 1 år sedan

Jag har också funderat på det där med två par skidor i samma fodral & samtidigt flyga med Ryanair..men då verkar det ju lugnt.

Vi brukar flyga från Skavsta & kör kläderna i handbagaget + incheckad "sportutrustning" dvs. skidfodral & en pjäxväska. Har aldrig varit något problem.

Ibland har vi haft en "gemensam" incheckad väska så man får ner hjälmar och om någon/några ska ha med pjäxor utan att ha skidor med sig.

..Gerry Lindell.. Citera
Pillard
3077 inlägg
Pillard 3077 inlägg 1 år sedan

Den enda flygplats jag sett som har nåt emot pjäxor i handbagage är Grenoble. Där har jag iaf en kompis som blivit tvingad att checka in dem.

Sen är det ju så att hur "rätt" du än har så är det ju inte ett bråk man vill ta på en flygplats...

Always-Sunny
364 inlägg
Always-Sunny 364 inlägg 1 år sedan

Pillard :

Den enda flygplats jag sett som har nåt emot pjäxor i handbagage är Grenoble. Där har jag iaf en kompis som blivit tvingad att checka in dem.

Sen är det ju så att hur "rätt" du än har så är det ju inte ett bråk man vill ta på en flygplats...

Då måste hen haft otur, eller så brukar jag ha tur. Har rest många gånger från Grenoble med pjäxor i handbagaget utan några synpunkter. Drygt det här att det mesta verkar handla om vem man möter vid disken snarare än regler hmm

FilipJacobson
5 inlägg
FilipJacobson 5 inlägg 1 månad sedan

Se bild ang. skidutrustning. Nu har ryan börjat med att man kan köpa till 10kg bagage som checkas in för typ 80-100kr. Så med skidcase + bootbag + 10kg incheckat + handbagage/carry on får man med sig allt.
Skidor + pjäxor räknas enligt ryan air som "1 ski kit". Spara bilden och skriv ut och ha med om de bråkar... smile

FilipJacobson
5 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/bbedba6a2b56dc7c1583f5b46c497ae9.jpg

FilipJacobson
5 inlägg

Och angående pjäxor får man enligt deras chat support ta med in i planet (i ditt vanliga handbagage som ska hålla deras vikt och måttbestämmelser). Då vet man att man åtminstone inte blir av med pjäxorna på vägen, som kan va svåra att hyra ett par som passar... om oturen är framme och bagaget försvinner..

https://www.freeride.se/img/photo/n/779cd872d850b4e8b34c448c113a2d82.jpg

Snubbeng99
1 inlägg
Snubbeng99 1 inlägg 3 veckor sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/a2d852eb493f776bce684ba21e8b9e98.jpg
Pjäxor I vanliga incheckade väskan verkar ok, jag provar i morgon. 😁

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook