Är dessa skidor för svåra för mig?

Denaxe
4 inlägg
Denaxe 4 inlägg 2 år sedan

Dags att köpa egna skidor för att slippa hyra. Åker 1-2ggr per år och har inte åkt länge. Tar mig ner i gröna-blå-röda backar. Testat svart backe och jag tar mig ner men det ser inte snyggt ut...
Dessa skidor står som medel - avancerad åkare. Har inte riktigt behärskat carving i höga farter utan det blir att man hoppar till och sladdar i svängarna. Jag ser väl mig som en låg rankad medelåkare?
Sedan är det det här med längden, denna skida finns i 170 och 177cm som jag väljer mellan. Jag är 182cm (väger 87-90kg).
Är denna skida uteslutet för min del, dvs den är för svår för mig eller är det en skida som funkar och jag kan utvecklas med? Tänker att jag kanske skall gå på 170cm då det blir lite lättare för mig?

Tacksam för svar.

Länk till skidorna

Svar

jonaslukarlsson
141 inlägg
jonaslukarlsson 141 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad jonaslukarlsson (2 år sedan)

Har inte åkt på skidorna men tycker att de verkar vettiga för ditt ändamål. Eftersom du är i starten av din karriär tror jag att 170cm kommer passa alldeles utmärkt. Sen när du blir duktigare och behärskar fler backar och vill åka lite utanför pisterna kan det vara lagom att köpa något mer allround och längre.

Men som så många gånger förr så kommer jag förespråka att du lägger dina stålar på ett par pjäxor, eller har du egna redan? Det kommer göra mer skillnad i din åkning än att köpa skidor.

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 2 år sedan

Håller med. Lägg pengarna på bra och sköna pjäxor istället. Åker du inte mer så lönar det sig att hyra skidor. Pengarna som blir över lägger du på några skidlektioner, så slipper du "hoppa" omkring. Sladda lite gör dock de flesta av oss när det börjar gå lite för fort smile

Det är bara vad du TROR! Citera
Denaxe
4 inlägg
Denaxe 4 inlägg 2 år sedan

Pjäxor har jag, köpte nya inför den här säsongen. Har en tendens att få förbannat ont i fötterna när jag har pjäxor (eller skridskor) på mig, så jag vill inte hyra pjäxor utan ha egna som jag vet är sköna. Dom jag har nu gör inte ont. Jag har pjäxor, stavar, hjälm och all övrig utrustning som behövs. Är som sagt endast skidor som jag inte har och det hade varit skönt att ha ett par och slippa stå i kö till uthyrningen när alla andra går till backen och åker...

jonaslukarlsson
141 inlägg
jonaslukarlsson 141 inlägg 2 år sedan

Då är det bara att slå till på de skidorna wink Tror de kommer kunna hjälpa dig utvecklas i början men sedan kommer du vilja ha längre och mer avancerade skidor när du blir duktigare på att åka.

Denaxe
4 inlägg
Denaxe 4 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Denaxe (2 år sedan)

Slog till på skidorna på Stadium idag. Dom verkar vilja bli av med sin alpina utrustning! Skidorna var nedsatta från 6999:- till 2999:-. Fick ytterligare rabatt på plats så det slutade på lite drygt 2000:- för skidorna. Hittade även ett par Salomon (Access) pjäxor till frugan som nu kostade 1299:- (ord 1999:-). Dessa skulle jag få för 1000:-. Sedan hittade han inte den andra pjäxan/kartongen på lagret så jag fick ett par andra Salomon (x-pro) (nu 1999:- ord 3500:-) till samma pris, dvs 1000:-.
Bra shopping med andra ord!

Tack för alla svar!

jonaslukarlsson
141 inlägg
jonaslukarlsson 141 inlägg 2 år sedan

Det var som fan, bara att vara glad över dina klipp! Återkoppla gärna sen hur du upplever skidorna smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook