Italienska Alperna. Vilka orter ska man välja

IsakKarlsson23
2 inlägg
IsakKarlsson23 2 inlägg 2 år sedan

Hej! Jag funderar på att åka till Italenska alperna med familjen. Jag har kollat på några orter som Champoluc, Alagna, Livigno, cervinia/zermatt, gressoney och Courmayeur. Vi har bara åkt i dom svenska fjällen innan så det mesta kommer nog kännas som en uppgradering. Till frågan, vilken ort anser ni är bäst passad för en familj där man både vill åka lite flakare backar men även branta? Vilken har det trevligaste byn? Tacksam för svar?

Svar

listagangstern
Online 81 inlägg
listagangstern 81 inlägg 2 år sedan

Cervinia är nog ett bra val för er. Långa och flacka backar blandat med en del branta. Rätt billigt också. Byn är väl inte jättemysig men går alltid att åka över till mysiga (och dyra) Zermatt på en fika.

wertigo
Online 61 inlägg
wertigo 61 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad wertigo (2 år sedan)

Instämmer med @listagangstern
Cervinia/Zermatt har ett ganska väl tilltaget liftsystem med. Runt 320km pist vill jag minnas.
Cervinia är perfekt på förmiddagen, på eftermiddagen blir det lite uppåkt (men då kan man såklart fortsätta i Zermatt-delen).
Jag upplevde att liftsystemet dessutom hade en bra kapacitet när jag var där för 2-3 år sedan
Ett varningens finger är bara att se till att inte missa sista liften till Cervinia. Taxiresan är både lång och dyr ..

EDIT: Summasumarum, en bra destination med varierande åkning. smile

Sitter själv och klurar på en sista minuten just till Cervinia..
//Johan

IsakKarlsson23
2 inlägg
IsakKarlsson23 2 inlägg 2 år sedan

Tack för alla snabba och bra svar!

Anzom
570 inlägg
Anzom 570 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Anzom (2 år sedan)

Skulle även slå ett slag för sestriere och gigantiska via lattea som erbjuder bra åkning för typ alla sorter. Stort system och ännu billigare än schweiz-italienska cervina smile

Den som väntar på något gott.... Citera
Danatt
28 inlägg
Danatt 28 inlägg 2 år sedan

Slår ett slag för Madesimo, var där förra veckan Litet system men bra för familj m barn, inga dalar att åka vilse i och mysig by. Mycket folk på helger men bokstavligen folktomt på veckorna. Bra prisläge och flera hotell har paket med liftkort, halvpension och erbjuder transfer från Milano. Vi körde ner, det var lite drygt.

Monster Citera
kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 2 år sedan

Anzom :

Skulle även slå ett slag för sestriere och gigantiska via lattea som erbjuder bra åkning för typ alla sorter. Stort system och ännu billigare än schweiz-italienska cervina smile

Hur är det med snötillgången i via lattea i år. Förra året var det gigantiskt bara på papperet... året innan var det också gigantiskt, i teorin. Hur är det i år?

kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 2 år sedan

Kan slå ett slag för Courmayeur eftersom ingen annan gjort det... fantastiska pister, både flacka och lite brantare. En riktig gourmand/gourmet-attraktion med mycket god mat, både i backen och i byn. En riktig by är det också med många hotell och restaurangen. T. ex. Gressoney är ingen by, bara några hotell, Cervinia är inte en trevlig by. Nackdelen med Cervinia är att om man åker över till Zermatt-sidan så vill man inte åka tillbaka... men det skulle nog gälla de flesta ställen om de låg där Cervinia ligger... Alagna är mysigt men litet.
Fördelen med Courmayeur är också att det ligger mindre än en timme med buss från Chamonix. Värt en utflykt förstås, även om ni slår ihjäl det mesta i alperna på köpet!

listagangstern
Online 81 inlägg
listagangstern 81 inlägg 2 år sedan

kappakomplett :

Kan slå ett slag för Courmayeur eftersom ingen annan gjort det... fantastiska pister, både flacka och lite brantare.!

Har inte fastnat för Courmayeurs pister de gånger jag varit där. Mycket folk, framförallt skidskolor, gör att det blir isigt fort. Offpisten är dock grym!

jadeK2
52 inlägg
jadeK2 52 inlägg 2 år sedan

Kolla Livingo. Bra mat å backar för hela familjen.
https://www.carosello3000.com/en/

anderskantola
1 inlägg
anderskantola 1 inlägg 2 år sedan

Slår också ett slag för Cervinia/Zermatt. Vi var där en månad våren 2016 med hela familjen. Barnen var 4 och 7. Vi hade det riktigt bra där. Stort system med möjligheter till bra variation. Många sittliftar i systemet där barnen kan vila benen.

Att det ligger högt gör ju dessutom att snön håller lite längre fram på vårkanten.

Byn är inte mysig - snarare känsla av miljonprojekt. :-) Men allt är nära och det mesta man behöver finns inom promenadavstånd.

Espresson köper man företrädesvis på italienska sidan. :-))

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad jarnebring (2 år sedan)

Har åkt en hel del i Italien (med barn från sex år till 15 och av varierande åkkunskap) och håller med om Courmayer. Det är en pärla. Litet system men bra och supereffektivt liftsystem (förutom Yola-sardinen). Går alltid att hitta tomma pister (undvik Internazionale). Bäst mat. Mkt bra off piste.
Min andra favorit är Sauze D'oulx i Via Lattea, dom har förhållandevis bra med snö i år. Stort system, några flaskhalsar. Går alltid att hitta tomma pister. Bra skog.
Madesimo är också riktigt bra och bekvämt för en barnfamilj med vuxna som vill ha lite utmaningar då och då (Canalone!). Maten håller dock inte samma klass som i Sauze eller framför allt Courmayeur och byn är lite trist. Och som tidigare sagts, helt öde pister på veckorna.
Monte Rosa är bra om man ska knalla. Medelstort system med några fina repor men asmycket folk (svenskar) och ett av få ställen som jag suckat över liftköer. Inte så roliga byar.
Dolomiterna (Sella Ronda) har otroligt mycket pister men också sjukt mycket folk. Många, långa köer. 'Viben' dessutom mer "Österrike" än Italien vilket är ett stort minus i min bok. Bergen dock magiska (vilda västern-look) - åket från Marmolada är speciellt.
Har inte varit i fördolomiterna och åkt, typ Madonna, men det ligger lite knöligare till transfermässigt liksom Livigno/Bormio.

wertigo
Online 61 inlägg
wertigo 61 inlägg 2 år sedan

jarnebring :

Har åkt en hel del i Italien (med barn från sex år till 15 och av varierande åkkunskap) och håller med om Courmayer. Det är en pärla. Litet system men bra och supereffektivt liftsystem (förutom Yola-sardinen). Går alltid att hitta tomma pister (undvik Internazionale). Bäst mat. Mkt bra off piste.
Min andra favorit är Sauze D'oulx i Via Lattea, dom har förhållandevis bra med snö i år. Stort system, några flaskhalsar. Går alltid att hitta tomma pister. Bra skog.
Madesimo är också riktigt bra och bekvämt för en barnfamilj med vuxna som vill ha lite utmaningar då och då (Canalone!). Maten håller dock inte samma klass som i Sauze eller framför allt Courmayeur och byn är lite trist. Som sagt, helt öde på veckorna.
Monte Rosa är bra om man ska knalla. Medelstort system med några fina repor men asmycket folk (svenskar) och ett av få ställen som jag suckat över liftköer. Inte så roliga byar.
Dolomiterna (Sella Ronda) har otroligt mycket pister men också sjukt mycket folk. Många, långa köer. 'Viben' dessutom mer "Österrike" än Italien vilket är ett stort minus i min bok. Bergen dock magiska (vilda västern-look) - åket från Marmolada är speciellt.
Har inte varit i fördolomiterna och åkt, typ Madonna, men det ligger lite knöligare till transfermässigt liksom Livigno/Bormio.

Grymt inlägg! Ett varningens finger dock (i all välmening); Det har fallit bra med snö och blåst en del i bland annat Courmayer den senaste tiden - vilket ledde till en lavin med dödlig utgång igår:
http://www.gp.se/nyheter/lavin-i-alpern … -1.4180280
Kan vara bra att ha med sig när man ger sig ut på en offpist-reva ..
Be safe!

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad jarnebring (2 år sedan)

Kom just hem därifrån. Det var noll bas och varmt tidigare i veckan, sedan snöade det tungt i 48 timmar. Riktigt farliga förhållanden. Olyckan skedde någonstans i Val Veny nedanför Plan De La Gabba. Vet inte xakt. Men "ordet på gatan" säger att en britt, en tysk och en belgare omkom. Trist.

Tillägg: Men helt rätt. Inget att leka med. Om man inte har lokalkoll och rätt kunskap, var inte naiv och dum och ge er ut i terrängen. Det är inte Sälen. Gå kurser, lyssna på/läs om varningar, hyr en bra guide om ni ska åka utanför kartan...
Är långt från någon off piste guru och har barn, så själv åker jag aldrig osäkrade områden utan guide eller local om jag inte känner till området väl. Undviker glaciär terräng. Men jag har också varit yngre en gång...

fredw
85 inlägg
fredw 85 inlägg 2 år sedan

Hej! Mina funderingar (har bott 7 år i Italien) att lägga till övriga kloka råd:

- Cervinias pister har många platta partier. Ingen man lider av på skidor (man tar fart och kan stå och filosofera i någon minut) men på snowboard blir man galen. Så välj bort Cervinia om det finns snowboardåkare i familjen. Gillade annars Cervinia och åker gärna dit igen. Byn inte omysig men ligger över trädgränsen och är inte lika genuin som en del andra.

- Mitt grundtips är Dolomoiterna området kring Sella Ronda, där Selva är min favorit. Rena platta barnbackar finns mitt i byn (jag lärde mig snowboard där..), och runt omkring finns hur mycket som helst att välja på för hela familjen i olika svårighetsgrader. Möjlighet till fantastiska heldagsutflykter för hela familjen i ett av världens största (och vackraste) skidsystem. Min dotter gjorde hela "Sella Ronda" (en lång dagsutflykt runt ett stort bergsmassiv) åt båda hållen plus glaciären på Marmolada på sin andra alpvecka i 10-årsåldern, och pappa hade inte alls tråkigt heller... Natursnöläget just nu vet jag inget om men de har -extremt- utbyggt med snökanoner och välpreparerade pister. Dock gör ju solen sitt till så här års, så det blir litet blöt snö i mars (som överallt). Mycket trevliga byar i österrikisk tyroler-stil. Fantastisk mat.
Instämmer nog inte i kritiken om liftköer ovan, utöver enstaka flaskhalsar som går att undvika.
Tycker också det är lättåtkomligt, nära från både Innsbruck och Verona (och ok från Bergamo-Ryanair). Jag körde en gång själv bil från Kiel (start kl 09), max 130 km/h (medel 100), och var framme i Val Gardena kl 21 samma kväll inkl matpauser.
Sammantaget perfekt första alp-upplevelsen för en svensk familj. Även övriga Val Gardena (Sta Cristina, Ortisei) samt Corvara är fint. Canazei/Campitello också men då får man börja och sluta dagen med en kabinbana. Arabba är litet äldre och stökigare. Selva är bäst och dyrast men billigt boende finns ovanför barnpisterna nedanför Danterciepes-liften.

- Monte Rosa-området (Alagna, Greyssonez, Champoluc) skulle jag själv inte rekommendera för just er om ni ännu kan välja. Mörkare och litet omysiga byar (jämfört med Dolomiterna), tonvikt på litet svårare skidåkning. Ska dock ses som kompletterande åsikt - de positiva kommentarerna stämmer också.

Skida45
29 inlägg
Skida45 29 inlägg 2 år sedan

Håller med fredw till 100%. Har tillbringat många vinterveckor i Selva och kan bara konstatera att det är bland de bästa om man utgår från vad som söktes i tråden. Inte billigast men bäst. Har varit på många ställen i Alperna både med och utan barn och de bästa veckorna har alltid varit i Val Gardena.

Almen1
175 inlägg
Almen1 175 inlägg 2 år sedan

@fredw och @skida45
Jag kommer att åka i från Pordenone till (troligen) Corvara en långhelg v12. Om ni har erfarenheter av området vad skulle ni rekommendera? Vi är en mer driven åkare och en som prioriterar mat/skidåkning/fina serveringar (livsnjutare).
Vi skall på söndagen dra oss ned till Castelfranco. Vi är bilburna.

Estdoj
9 inlägg
Estdoj 9 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Estdoj (2 år sedan)

Med barn som inte är alltför avancerade åkare kan jag rekommendera Passo del Tonale. Inga liftköer alls när vi var där vecka 4 förra året och massor av blå och röda backar, vill man ha lite mer röd/svart så finns glaciären med kabinbana i direkt anslutning till området. Det finns även en förbindelsekabin till grannområdet med fler röda backar. Riktigt fint preppat och härligt med stolliftar med vindkåpor - Sverige har en del att lära sig. Byn är dock inget att hurra för.

KerstinAhwall
2 inlägg
KerstinAhwall 2 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad KerstinAhwall (1 år sedan)

Hej
Vi är 4 familjer som tänker oss en resa ner till Italienska alperna nästa säsong v. 8, 2019. Vi är flest vuxna, men har med oss två barn, 9 och 13 år. Alla är skidvana från svenska och norska fjällen.Vi föredrar breda, välpreparerade pister och vill helst inte stå i för långa liftköer. Off-pist är inget för någon av oss.Själv har jag varit i Cervinia förut och tyckte det var jättebra, men vill nu prova något annat ställe. Vi har funderingar på Dolomiterna, vilken ort skulle ni i så fall rekommendera där? Helst en by som man kan komma upp i liftsystemet utan att behöva åka en kabinbana först eftersom vi har med oss en person som helst undviker dessa. Vi vill bo så att vi kan åka Sella Ronda och ta oss mellan byarna utan att ha bil. Helst vill vi hyra en lägenhet/villa där vi kan bo alla tillsammans, fast ändå ha nära till restauranger på kvällarna. Vet ni någon hemsida där man kan kolla på lägenheter?
Tacksam för alla tips jag kan få.

pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 1 år sedan

Om du med kabinbana menar gondoler så är det ganska svårt att undvika dem helt i Dolomiterna. Men Canazei, vanligaste orten, går därmed definitivt bort för er. Kolla in Dolomiti Superski så hittar du allt om området.

Ledighetskommiten
23 inlägg
Ledighetskommiten 23 inlägg 1 år sedan

Menar du rena kabinbanor eller alla Gondoler?

Dolomiterna är fantastiskt med familj.

ascharer
10 inlägg
ascharer 10 inlägg 1 år sedan

Kom nyss hem från Canazei , tror det skulle passa bra ( förutom att du måste åka gondol ) , har bra kapacitet , inte långa köer - max tre-fem minuter , och många roliga backar som passar både mer o mindre erfarna åkare , finns betydligt fler mysiga och prisvärda restauranger och olika boenden än Arabba där jag var förra året .

mans666
37 inlägg
mans666 37 inlägg 1 år sedan

Var i Dolomiterna förra året med familj, barn och allt (från 70 till 6 år smile ) och bodde då i Arabba. Då slipper man ta kabinen upp och ner. Sella Ronda är en trevlig heldag full av restauranger och byar. Vill man åka till Italien och hålla sig i pisten så är det svårslaget.

KerstinAhwall
2 inlägg
KerstinAhwall 2 inlägg 1 år sedan

Hej
Jag menar kabinbanorna som tar 50-100 personer. Gondoler annars är inget problem.
Tack för tipset om Dolomite superski.

mvh Kerstin

byn
2 inlägg
byn 2 inlägg 9 mån sedan

Hej.
Levigno är bra men en nackdel är att du har två områden men annars bra med varierande åkning.
Byn är långsmal med ett centrum med FiNA dyra affärer.
Sprit är billigt då det är tullfritt.
Var där drygt en månad 2016 _17.

Kan rekommendera Passo de Tonale om ni är en familj med varierande önskemål.
Måste vara en av dom bästa områden om. Man har barn med sig.
Ni kan åka både i Tonale o Ponte.

Ponte ligger i skog så att när det är flatljus så åker man det och har en bra slidåkning.
Har man tur med snön så är det fantastisk åkning utan att behöver klättra...
Byn är liten men mysig o fantastiskt trevliga människor.

Var där 4 månader i vintras o vill tillbaks i vinter.

Hör av er om ni har fler frågor.

Coolalexcool
60 inlägg
Coolalexcool 60 inlägg 9 mån sedan

Om det är någon som ska säsonga i Italien så har jag skrivit en BLOGG om boende och jobb för skidberg.
Ta en titt:)

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 9 mån sedan

byn :

Ponte ligger i skog så att när det är flatljus så åker man det och har en bra slidåkning.

Alltså det där med "slidåkning" i skogen låter ju som en lite annorlunda aktivitet jämfört med vad jag brukar göra när jag har skog full med powpow... smile

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 7 mån sedan

Pillard :

byn :

Alltså det där med "slidåkning" i skogen låter ju som en lite annorlunda aktivitet jämfört med vad jag brukar göra när jag har skog full med powpow... smile

Bara vid flatljus...

Barrabella
14 inlägg
Barrabella 14 inlägg 7 mån sedan

Bor ni i Valtourneche, en liten bit ner från Cervina får ni en by med mysig charm. Bor ca 2000 året-runt-boende där. Bra med transfer å grejer.
Kom precis därifrån nu. Kan rekommenderas ?

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 7 mån sedan

jarnebring :

Pillard :

byn :

Bara vid flatljus...

Nja, finns det powpow och skog går det alltid före smile (du såg felstavningen som var det jag egentligen kommenterade va?)

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (7 mån sedan)

Pillard :

jarnebring :

Pillard :

Bara vid flatljus...

Nja, finns det powpow och skog går det alltid före smile (du såg felstavningen som var det jag egentligen kommenterade va?)

Ok, tog skämtet ett varv för mycket.

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 7 mån sedan

jarnebring :

Pillard :

jarnebring :

Bara vid flatljus...

Ok, tog skämtet ett varv för mycket.

Haha, nu fattade jag. Den ordvitsen var lite för avancerad wink

AkeBrander
4 inlägg
AkeBrander 4 inlägg 3 mån sedan

Canazei i Dolomiterna,dolomitisuperski slår det mesta!!Varit där massor med gånger.
Bor rätt nära bara 20 mil därifrån!

waffa
44 inlägg
waffa 44 inlägg 3 mån sedan

En liten sidofråga. Talar de helst italienska i superskiområdet? Grabben har pluggat tyska tre år och börjar riktigt duktig. Har bra betyg. Han tycker jag är tråkig som sneglar på Dolomiterna. Han vill gärna tillbaka till Österrike.

pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 3 mån sedan

waffa :

En liten sidofråga. Talar de helst italienska i superskiområdet?

Tyska fungerar utmärkt. De var österrikare fram till slutet av första världskriget och det arvet lever kvar. I dalarna runt Sella pratar de även det lokala språket Ladin som första språk. Engelska kommer i fjärde hand men de pratar även det hyfsat.

fredw
85 inlägg
fredw 85 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad fredw (3 mån sedan)

pd :

waffa :

En liten sidofråga. Talar de helst italienska i superskiområdet?

Tyska fungerar utmärkt. De var österrikare fram till slutet av första världskriget och det arvet lever kvar. I dalarna runt Sella pratar de även det lokala språket Ladin som första språk. Engelska kommer i fjärde hand men de pratar även det hyfsat.

Bekräftar ovanstående som PD skriver plus att de oftast hellre talar tyska än italienska.

Utom i regionhuvudstaden Bolzano dit Mussolini lockade italiensk-talande för att befästa Italiens grepp över regionen som faktiskt heter Sydtyrolen än idag ( Alto Adige på italienska). Samma gäller (av andra skäl) de östra delarna av Dolomiterna t ex Arabba och Cortina d’Ampezzo. De ligger inte i regionen Sydtyrolen utan i Venetien som alltid varit italienskt. Men de brukar tala utmärkt tyska även där.

Som kuriosa kan nämnas att flera av dessa orter inom östra Dolomiterna -SuperSki gärna velat ansluta sig till Sydtyrolen men Sydtyrolen har sagt nej...

waffa
44 inlägg
waffa 44 inlägg 3 mån sedan

Intressant! Lånade en bok på biblioteket för att lära mig mer. Jag har väldigt dålig koll. https://www.freeride.se/img/photo/n/d2834cbc74b7d2e65983f335d682ca73.jpg

AkeBrander
4 inlägg
AkeBrander 4 inlägg 1 månad sedan

Canazei utan tvekan,trevlig by och Dolomitisuperski med allt vad det innebär.
Men åk gärna med på pistvisning då systemet är gigantiskt och många fastnar på samma ställe.

Hawk100
628 inlägg
Hawk100 628 inlägg 1 månad sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/24250abd643bfa81e4d6e821e399d09f.jpg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook