Splitboard-utrustning vad måste man ha?

powdude
7 inlägg
powdude 7 inlägg 2 år sedan

Har efter flera års suktande äntligen slagit till på en splitboard. Blev en Völkl Untrac 167W med Völkl Splitec bindningar.

Är nu på jakt efter ett par stavar, men det verkar lättare sagt än gjort. Är 195cm lång och tänker att jag behöver stavar på typ 150cm.
Har sett att Black Diamond har en fiffig lösning typ Z-delade som går att justera högst upp. http://blackdiamondequipment.com/en/ski … ml#start=1

Hittar dock inte sådana som kan bli 150cm, finns det?

Skulle gärna ha en liknande modell som går att packa i ryggsäcken samt kan bli 150cm, någon som har tips?

Andra bra att ha grejer man bör ha vid turande?

Svar

Bandefur
14 inlägg
Bandefur 14 inlägg 2 år sedan

Tranciver, sond och spade! (Och kunskapen hur man använder dessa).

victoringemar
72 inlägg
victoringemar 72 inlägg 2 år sedan

Letat efter samma typ av stav jag med! Scott hade en modell som också gick upp till 135 cm men verkar som den inte finns i år. Annars kör du bara på de som går att skjuta in i varandra och blir så korta som möjligt och drar fast dem utanpå ryggan smile

Återkom gärna med recension på Splitec-bindningen!

powdude
7 inlägg

Tack för svar smile

Tänker att det måste finnas någon toppturstav som passar för längre människor? Är det bara Black Diamond som har den lösningen på stavar som är Z-delade+ justerbara?

Finns det något bra och prisvärt "lavin-kit" med tranciver, sond och spade?

Tips på bra splitboard-ryggsäck?

Hoppas jag hinner köra en sväng nästa vecka och känna på prylarna. Tycker Splitec-bindningen verkar bra, gillar idén med "Fastec".

Tatis
16 inlägg
Tatis 16 inlägg 2 år sedan

Nu är jag långt ifrån expert men den
HÄR
var jag sugen på att klicka hem. Kanske kan någon bekräfta att det duger eller förklara varför det inte gör det.

lillishard
138 inlägg
powdude
7 inlägg

Tack för tips. Men det tysken hade, det var väl inte "Z-delning" på dom utan bara vanlig teleskop?

Tänkte försöka köpa så rätt som möjligt på en gång smile

perkan
27 inlägg
perkan 27 inlägg 2 år sedan

Har använt BD compactor ett tag och kan verkligen rekommendera dem. Men tror att den längsta varianten är 135cm.
Har inte sett så många andra märken som har Z-delning, men kolla Gipron eller Exped.
Med denna Gipron får du iaf 145cm. https://www.addnature.com/gipron-peuter … 39124.html

powdude
7 inlägg

Tack för tips, beställde Girpon du tipsade om. Bör ju funka tänker jag längdmässigt, det är ju lite skillnad på längden jämfört med vanliga längdskidstavar.

Finns det någon "tabell" eller liknande där man kan se hur långa stavar man bör ha?

powdude
7 inlägg

Har kikat på Jones - ryggsäckar, typ "higher". Finns det någon Svensk eller europeisk återförsäljare av denna ryggsäck?

Eller tips på annat bra ryggsäck?

mabo
19 inlägg
mabo 19 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad mabo (2 år sedan)

Kolla https://inlandet.se dom ska ha jones

Kaskar
566 inlägg
Kaskar 566 inlägg 2 år sedan

powdude :

Har kikat på Jones - ryggsäckar, typ "higher". Finns det någon Svensk eller europeisk återförsäljare av denna ryggsäck?

Eller tips på annat bra ryggsäck?

Evoc-ryggsäckar finns i XL. För längre människor

Kaskar
566 inlägg

Jag har ett par Black Diamond 3-delade. Är 186 lång.
Jag tror nog inte jag någonsin haft dem fullt utdragna. Man använder dem ju mest när man knatar uppåt och då det är lite snö att sjunka ner i.

Klämde på några "Z-delade"(om det nu är vad de kallas) men de kändes fan så mycket klenare än vanliga teleskop. Mer att ha för att inte tappa balansen och inget att staka med på transsportsträckor

powdude
7 inlägg

Tack för svar.

Vet du vilken modell du har på stavarna? Har du 10cm tillgodo på dina stavar lär det ju räcka gott och väl för mig.

Låter ju inge vidare ifall "z-delade" är så pass veka. Får klämma på dom jag beställt på tisdag.

Kaskar
566 inlägg

Vet ej. De har 6-8 år på nacken så modellen är nog utdaterad nu. Jag vet bara att jag som mest dragit ut till 130cm-strecken och det har funkat fint.

Z-stavar (som jag klämde på) skulle jag jämföra med längdstavar medan teleskop är utförsåkningsstavar. Det beror förstås på hur man tänkt använda dem men teleskop känns ju som att de klarar rejäl stakning bättre.

Jag kom precis tillbaka från en vecka i Japan och jag tackar högre makter att jag hade ett par rejäla teleskop. Åkte med en guidad grupp där alla andra klämde lagg. I Niseko blev det väldigt mycket traversering för att hitta orört. Både ut från toppen och följdaktligen tillbaka när man väl var nere. Och skidåkare kan ju hålla rejält mycket bättre höjd när de traversar.
Och när det inte snöat på några dagar blev det väldigt långa o flacka transporter. Hade jag inte haft stavarna med mig hade jag nog inte varit tillbaka än. Och ett par klenare stavar hade jag lugnt knäckt när det stakades i svagt upplut i lårdjupt puder.

Så mitt mission nu är att klura ut nån snabbkoppling så jag lätt kan få fram och undan stavarna. Att hänga dem bak på ryggan blev inte längre ett alternativ då det tar en jävla tid att hänga av och på sig dem på ryggan hela tiden. Vissa åk så blev det säkert 10ggr jag sporadiskt behövde dem. Så jag till slut körde jag dem fram med handlooparna(eller vaffan det kallas) runt magremmen och spetsarna runt bröstremmen fram på ryggan. Lite osäkert doch då det kändes som att jag lätt hade kunnat punktera fejan på spetsarna om jag krashat...

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 2 år sedan

Kaskar :

Så mitt mission nu är att klura ut nån snabbkoppling så jag lätt kan få fram och undan stavarna. Att hänga dem bak på ryggan blev inte längre ett alternativ då det tar en jävla tid att hänga av och på sig dem på ryggan hela tiden. Vissa åk så blev det säkert 10ggr jag sporadiskt behövde dem. Så jag till slut körde jag dem fram med handlooparna(eller vaffan det kallas) runt magremmen och spetsarna runt bröstremmen fram på ryggan. Lite osäkert doch då det kändes som att jag lätt hade kunnat punktera fejan på spetsarna om jag krashat...

Jag har en gammal Salomon-rygga med stavfästen i elastiskt material på ryggsäckremmarna. De sitter ju fortfarande på framsidan, så jag vet inte hur det funkar att åka med, eventuellt är det bara lämpligt när man boothikear och behöver händerna fria.

Hur vig är du? Något slags elastikst nät på sidan av ryggan skulle kunna funka också smile

Kaskar
566 inlägg

herrgard :

Kaskar :

Jag har en gammal Salomon-rygga med stavfästen i elastiskt material på ryggsäckremmarna. De sitter ju fortfarande på framsidan, så jag vet inte hur det funkar att åka med, eventuellt är det bara lämpligt när man boothikear och behöver händerna fria.

Hur vig är du? Något slags elastikst nät på sidan av ryggan skulle kunna funka också smile

Ett krav är nog att stavarna är lösa. Ska man bara hika är det ju inget problem att ha dem på ryggan men när man stakar transport, åker 10-15 svängar, stakar transport, 10-15 svängar, stakar transport igen så vill man ju kunna ha dem snabbt av/på.

Möjligtvis en sån där katanahållare som Deadpool har...

Vattendroppe
3046 inlägg
Vattendroppe 3046 inlägg 2 år sedan

Kaskar :

herrgard :

Kaskar :

Ett krav är nog att stavarna är lösa. Ska man bara hika är det ju inget problem att ha dem på ryggan men när man stakar transport, åker 10-15 svängar, stakar transport, 10-15 svängar, stakar transport igen så vill man ju kunna ha dem snabbt av/på.

Eller bara åka med dem i ena handen.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Kaskar
566 inlägg

Vattendroppe :

Kaskar :

herrgard :

Eller bara åka med dem i ena handen.

Mja, fast det blir ju ganska lätt att sumpa dem. Att stå å gräva efter en stav i midjedjupt är ju ingen önskedröm.

5-7 svängar då körde jag med dem i handen. Men 10-15 vill man ha undan dem.

Vattendroppe
3046 inlägg

Kaskar :

Mja, fast det blir ju ganska lätt att sumpa dem. Att stå å gräva efter en stav i midjedjupt är ju ingen önskedröm.

Du är den första jag hört som har det problemet!

Kaskar
566 inlägg

Vattendroppe :

Kaskar :

Du är den första jag hört som har det problemet!

Det är ett typiskt Niseko, Japan-problem.
Jag visste heller inte om drt förrän jag var där

Vattendroppe
3046 inlägg

Kaskar :

För att de blir snodda av någon full Aussie som däckat i snön? wink Jag har spenderat rätt mycket tid i Japan, du är ändå den första jag hört som har det problemet...

Kaskar
566 inlägg

Vattendroppe :

Kaskar :

För att de blir snodda av någon full Aussie som däckat i snön? wink Jag har spenderat rätt mycket tid i Japan, du är ändå den första jag hört som har det problemet...

Allt är ju relativt till hur mycket man behöver staka. Jag åkte ju som sagt med ett gäng där resten åkte skidor. Det är ju fan så mycket lättare att hålla höjd i traverser på lagg och jag hade inte mycket annat val än att haka. Och staka.

Vattendroppe
3046 inlägg

Kaskar :

Allt är ju relativt till hur mycket man behöver staka. Jag åkte ju som sagt med ett gäng där resten åkte skidor. Det är ju fan så mycket lättare att hålla höjd i traverser på lagg och jag hade inte mycket annat val än att haka. Och staka.

Precis, stavarna i händerna vi kortare åk, sparar väldigt mycket tid och trassel! smile

powdude
7 inlägg

Ett par funderingar som dykt upp, går det lika fort att tura med splitboard jämfört med skidor? Eller hamnar man på efterkälken ifall man följs?

Vilka rutiner har ni när ni turar och hur ska man klä sig? Tänker att det skiljer lite mot hur man klär sig vid liftåkning smile
Tänker att ni som hållit på har lärt er ett och annat med tiden smile

Kaskar
566 inlägg

powdude :

Ett par funderingar som dykt upp, går det lika fort att tura med splitboard jämfört med skidor? Eller hamnar man på efterkälken ifall man följs?

Vilka rutiner har ni när ni turar och hur ska man klä sig? Tänker att det skiljer lite mot hur man klär sig vid liftåkning smile
Tänker att ni som hållit på har lärt er ett och annat med tiden smile

Själva turandet går nog rätt jämt. Där är det mest flåset på de som hajkar som avgör.
Men sen år det ju lite mer pill att mecka med en splitboard än att fixa med laggen. Fast den tiden är nog försumbar.

Vad gäller klädsel så är det också väldigt beroende på person. Själv svettas jag som en gris så ner till -15 så kör jag inte mer än underställ och skaljacka/byxor. Med stora vents på brallor och jacka som man kan öppna nerifrån.
I ryggan kör jag vatten, en tunnare dunjacka som man kan kränga på sig medan man tar rast/meckar ihop allt vid toppen, extra handskar, och några Snickers.
Och lavinutrustning förstås.

noknees
7 inlägg
noknees 7 inlägg 2 år sedan

Har gått en del med med båda och tycker nog att det är lättare, skönare och snabbare med splitboard än skidor. Har iof rätt rejäla skidor etc. Men håller med om att flåset är det helt avgörande!

Klädmässigt så är väl mitt tips att ta mindre än du tror du behöver på väg upp (typ underställ och skal) men ha nåt varmt för överkroppen att dra på vid stopp och nerför. Mycket vätska och energi är bra att ha med också!

noknees
7 inlägg
noknees 7 inlägg 2 år sedan

Av nyfikenhet så vägde jag mina grejer idag. Förvånande nog vägde splitboarden (custom 160) med bindningar (spark magneto) ungefär lika mycket som skidorna med dynafitbeast! 5.6kg. Och då har jag inga lättviktsgrejer till skidor/bindningar. Däremot var mina Nike zoom ites nästan 500gr lättare per sko än salomon mtn lab...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook