Hjälp med tur utrustning

enslow
96 inlägg
enslow 96 inlägg 2 år sedan

Efter ca 47 år alpinåkning plus freeride åkning fram till mitten av 80 talet så har vi börjat gå på tur.
Är van snöskoter åkare runt svenska fjällvärden men aldrig gått på tur.
Nu behöver vi hjälp med utrustning främst skidor bindningar o pjäxor.
Tanken är att gå på turer på fjället och kunna gå upp på vissa toppar och åka ner.
Men mest på platten.
Nu är jag en bedrövlig telemarksåkare och vill kunna låsa fast hälen.
Kan någon vänlig själ förklara fördelar och nackdelar med olika utrustningar.

Mvh Enslow

Svar

mathias_olovsson
65 inlägg
mathias_olovsson 65 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad mathias_olovsson (2 år sedan)

Hej
Använder du snöskoter öppnar du upp ett oändligt område. Jag skulle satsa på en modern techbindning typ Vipec, Ion, mfl. Pga vikten & bättre gåläge. En lättare skida kring 100mm. Åk gärna på demodagar, hyr eller låna för att prova.
Tycker själv att jag har roligare med lättare utrustning.
Till skotern finns ett antal skidhållare. Använder själv BRP original med Linqfästen. Cheetah & Mo Pro gör riktigt fina som passar det flesta märken.

enslow
96 inlägg

Tackar för svaret.
När vi åker skoter så brukar vi släde och våran vanliga utrustning den kör vi upp varandra.
Nu tänkte vi pröva jämtlands triangeln och där är det skoterförbud.
Frågan är om vi sk ha som jag säger fjällskidor eller freeåknings skidor som jag kallar det.
Den blir turer på någon mil varje dag och kanske 2 till 3 toppturer om man hittar något intressant.
Men det är väl som vanlig bäst på platten är sämst utför och vice versa.
Vilken sorts pjäxor ska man sikta på vi har sett att det finns dom som är granska lika alpinmodell samt ganska lika längdmodell men mycket kraftigar.

//Enslow

mathias_olovsson
65 inlägg
mathias_olovsson 65 inlägg 2 år sedan

enslow :

Tackar för svaret.
När vi åker skoter så brukar vi släde och våran vanliga utrustning den kör vi upp varandra.
Nu tänkte vi pröva jämtlands triangeln och där är det skoterförbud.
Frågan är om vi sk ha som jag säger fjällskidor eller freeåknings skidor som jag kallar det.
Den blir turer på någon mil varje dag och kanske 2 till 3 toppturer om man hittar något intressant.
Men det är väl som vanlig bäst på platten är sämst utför och vice versa.
Vilken sorts pjäxor ska man sikta på vi har sett att det finns dom som är granska lika alpinmodell samt ganska lika längdmodell men mycket kraftigar.

//Enslow

Åkningen upp/ner blir så mycket bättre med en AT pjäxa om du kör techbindning. Finns en mängd olika märken & modeller. Bästa är att gå till en kunnig butik & prova. Kör själv Scott Cosmos 2.

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 2 år sedan

För Jämtland hade jag valt 80-90 mm midja(MAX), kroppslängd eller ett par cm kortare skidor.
Att kunna skejta någorlunda effektivt är en stor fördel på jämtlandsfjällens platta/svagt lutande delar.
Jämtlandstriangeln är oftare vindpinat och hårt än så mjukt att en bred skida behövs/blir kul.

1-1,2kg per skida plus en lätt bindning(tex dynafit superlite 2.0)
Lätt och rörlig pjäxa. 1kg-klassen.

Pillard
3122 inlägg
Pillard 3122 inlägg 2 år sedan

Pjäxor gäller ju att hitta något som passar dina fötter. Skidor finns ju faktiskt hur mycket som helst att välja på. Vad åker du på i vanliga fall och trivs med? Det ger ju en bild av vad du är van vid för bredder osv.

När det gäller bindningar skulle jag rekommendera Vipec eller kanske Kingpin (av denna att döma https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=102675). Vill du köra billigt tar du en beast istället och vill du verkligen fokusera på uppförsprestanda istället finns ju massa lättviktsvarianter.

enslow
96 inlägg

Åker nuförtiden mest i ramundberget och hamra ca 90% pist och 10% liftburen offpist.
Åker på Extrem PT från 2012 och är mycket
nöjd.
Har åkt mycket i Åre mellan mitten av 70 talet till slutet av 80 talet.
Då var det inte frågan om bredlagg lös häl och skalplagg direkt.
Vad jag har förstått nu är skidor med spann eller inte.
Om man väljer med spann hur breda skidor finns då?
Om man väljer vad jag kallar slalomskidor med hudar glider det då något så man kan diagonalåka eller måste man ta lös hudarna varje gång det blir platt och skejta.
Jag förstår att man måste prova ut pjäxorna men är plast eller läder bäst.
Tack för alla tips förstår även att man vill hålla nere vikten så mycket som möjligt.
// Enslow

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 2 år sedan

enslow :

Åker nuförtiden mest i ramundberget och hamra ca 90% pist och 10% liftburen offpist.
Åker på Extrem PT från 2012 och är mycket
nöjd.
Har åkt mycket i Åre mellan mitten av 70 talet till slutet av 80 talet.
Då var det inte frågan om bredlagg lös häl och skalplagg direkt.
Vad jag har förstått nu är skidor med spann eller inte.
Om man väljer med spann hur breda skidor finns då?
Om man väljer vad jag kallar slalomskidor med hudar glider det då något så man kan diagonalåka eller måste man ta lös hudarna varje gång det blir platt och skejta.
Jag förstår att man måste prova ut pjäxorna men är plast eller läder bäst.
Tack för alla tips förstår även att man vill hålla nere vikten så mycket som möjligt.
// Enslow

Efter att ha läst tråden var det det intrycket jag fick, har jag förstått det rätt om det du söker är något åt hållet ett par typ madshus/åsnes traditionella skidor, men du vill inte behöva åka telemark utförs för de gånger det är aktuellt med topptur under turerna, och även kanske ha en skida som är lite roligare vid utförsåkningen?

Om så är fallet så skippa direkt alla tips du fått ovan utom Fred-o, men det verkar du redan ha koll på att du skulle göra wink Det finns några vägar att gå.

Du skulle kunna skaffa ett par madshus eller dylikt med stålkant, äta upp stoltheten och köra med löshäl. Detta kommer ge överlägset bäst plattursegenskaper, det är ju det grejerna är gjorda för. Vill du experimentera skulle det kanske gå att köra ett par klassiska turskidor med en lättviktsbindning på, men här är jag lite för oerfaren för att egentligen ha någon input. Kanske @xviggenx har något att tillägga här?

På den mer utförsorienterade delen av kakan kan jag direkt konstatera att om du ska köra en bindning med fast häl är det galenskap att köra med en läderpjäxa, gå på en plast. De moderna plastpjäxorna som finns är så pass lätta och rörliga att du inte förlorar katastrofalt mycket på det egentligen, speciellt om du, som jag misstänker är fallet, inte behöver något karatestyvt på vägen ner. Kika t ex på atomic backland, scarpa f1, dynafit tlt eller dylika modeller. Väger dryga kilot och har rotation på 60 grader och uppåt.

Sen är det ju det här med hudar. Att gå på lång plattur med heltäckande hudar à gå upp på fjäll är ganska mastigt, speciellt i det långa loppet, även om mohair och racehudar är både lätta och har förvånansvärt bra glid. Vill du slippa hudar utom om du ska gå när det är väldigt brant finns det skidor med fiskfjällsmönster på undersidan. Det ger lite sämre glid jämfört med ett rent belag, men det glider också otroligt mycket bättre än hudar. Jag vet att t ex Voilé tillverkar några av sina modeller med sådant mönster, men jag vet inte hur lätt det är att få tag på. Det är förmodligen ditt best bet för en utförsorienterad skida som går att köra med turteknik utan att behöva hudar, och därmed få bra glid nerför. En annan sak du kan kolla på är att använda ett par så kallade kickerskins. Det är ett par väldigt smala hudar, som bara täcker precis mitt under skidan, aldrig hela vägen bak och det finns inte alltid heller fästen för fronten (det finns istället olika typer av "mittfästen". Där är tanken att bara gen liten bit grepp, men istället ge dess bättre glid.

Vad gäller bindningar med fasthäl finns det idag extremt lätt sådana, den lättaste som jag känner till som går att få tag på väger ~50 gram per fot. Jag tycker inte du på något sett behöver en biffig bindning, försök istället hitta en bindning som väger så lite som möjligt till ett pris du tycker är rimligt att ge. Håll dig till tech-bindningar, att gå på den typen av turer du är ute efter med rambindning är galenskap.

Hoppas det gav lite klarhet, bara fråga vidare om det är något mer du undrar över!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Almen1
175 inlägg
Almen1 175 inlägg 2 år sedan

@enslow
Kika om ni inte kan hyra på Storulvåns Fjällstation (Vet att de har haft)
Då har ni möjlighet att testa vad passar er.
https://www.svenskaturistforeningen.se/ … llstation/

OM det skulle passa era planer så finns en massa saker att kika på och testa under Fjällfest
https://www.fjallfest.se/

enslow
96 inlägg

Vi har hyrt på storulvåns fjällstation fjällskidor med stighudar och åkt till sylarna idag.
Fiskfjälls skidor med stålkant blev det och jag är inte imponerad.
Men intressant att pröva.
Siktet blir nog mot alpinhållet lite för feg för att börja lära mig nåt nytt.
Lärde mig snowboard för någr år sen och det var rätt jobbigt.
Gäller bara att hitta rätt skidor och bindningar.
Pjäxorna får jag prova ut köpte nya alpinpjäxor ifjol på Åre skidsport och blev grymt nöjd.
Tog nån timme innan allt kändes perfekt men det var det värt.
Grymt tacksam till alla som svarar här.
//Enslow

enslow
96 inlägg

Jag ska kolla in Extrems opinion carbon 88 och 98 och se om det kan vara ett bra alternativ.
Jag gillar Extrem skidorna mycket har provåkt flera modeller men endast med alpinbindning och i pist.

//Enslow

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 2 år sedan

@enslow Fiskfjällsskidorna jag pratar om är alltså riktiga alpinskidor, fast med fiskfjäll under. T ex
http://www.voile.com/voile-vector-bc-sk … -2015.html
http://www.voile.com/voile-objective-bc-skis.html
http://www.voile.com/voile-v6-bc-skis-2015-2016.html

Bara så du inte missar att det finns! wink

Annars skulle jag rekommendera att kolla på en kickerskin-variant för att hänga med när det är platt-tur och sen komplettera med ett par heltäckande hudar för själva toppturerna. Och sen såklart en ordentligt lätt och flink bindning på det samt detsamma för ett par plastpjäxor.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
enslow
96 inlägg

Ok tackar det hade jag missat ska givetvis kolla upp alla tänkbara alternativ.
//Enslow

telemarkus
200 inlägg
telemarkus 200 inlägg 2 år sedan

Tänkte bara tipsa om att tysken har upp till 60% rabatt på turutrustning just nu...
http://www.sport-conrad.com/sale/en/ski … ox_Sale_EN

Ski now work later Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook