Säsong i Alta Utah -18

Hakman
203 inlägg
Hakman 203 inlägg 1 år sedan

Är det någon här som har bra tips på boende för säsong i Alta? Även transportmöjligheter hade varit kanon att få info om. Jag tänker mig Jan/Feb/Mars. Alla tips uppskattas!

Svar

Micke_P76
112 inlägg
Micke_P76 112 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Micke_P76 (1 år sedan)

Ska dit nu. Aldrig varit där men som jag fattat det så är det Salt Lake City som gäller för säsong. Kan ha fel. Men är ju nära och billigt. Nackdelen är ju att de stänger passet vid mycke snöfall. Iofs du kanske redan vet det :-) Bor själv på en av lodgerna denna gång.

Hakman
203 inlägg

Micke_P76 skrev:

Ska dit nu. Aldrig varit där men som jag fattat det så är det Salt Lake City som gäller för säsong. Kan ha fel. Men är ju nära och billigt. Nackdelen är ju att de stänger passet vid mycke snöfall. Iofs du kanske redan vet det :-) Bor själv på en av lodgerna denna gång.

Alright, hoppas det blir bra!

Verkar inte vara så nära från Salt Lake om man inte har bil däremot? Vilken logde ska du bo på och hur länge? Jag har tagit reda på det mesta med omständigheterna runt om LCC och passet, samt att det tydligen finns en Alta Town, precis vid liftarna. Det svåra är att hitta ett boende som ligger bra i förhållande till både rätt buss och mataffär.

Micke_P76
112 inlägg
Micke_P76 112 inlägg 1 år sedan

Peruvian lodge. Stannar 10 dar.

Eastcoastskier
6 inlägg
Eastcoastskier 6 inlägg 1 år sedan

Bra val med Alta/Snowbird, är riktigt mysigt. Absolut är det SLC som gäller vid längre vistelse, samt bil, om inte annat för utflykter till de andra orterna runt SLC. "Alta town" är förvisso en administrativ enhet (egen kommun minsann) men inte någon "stad", eller ens by.. Goldminers Daughter, skidbutiken samt ett tiotal lodger och hus är vad som finns.

Micke_P76
112 inlägg

Nu har du ju siktet inställt på Alta. Jag kanske ändrar min åsikt efter jag varit där. Men kolla på Jackson Hole. Jag kom just hem därifrån. Satans roligt berg och möjligheter med bC åkning. Cool stad tar bara 20 min med bil men går bussar hela tiden tar väl typ 30 min kostar 6 USD t/r. Måste vara lättare å hitta boende än i Alta och mer känsla än SLC tror jag :-) som sagt jag kanske ändrar åsikt :-)

Hakman
203 inlägg

Jag har gjort ordentliga genomgångar av möjligheterna till boende nu och det är definitivt inte möjligt utan bil, om man inte bor på en av lodgerna uppe i LCC. Vägarna är ju det mest osäkra i hela ekvationen, speciellt när de stängs av fram till 10:00 för lavinkontroll. Bussarna är tydligen ofta överfulla och svåra att komma med både upp och ner från berget.

Tipset om Jackson är riktigt bra, och verkar finnas överallt på olika forum. Det blir helt klart en av de två! Det finns så mycket mer möjligheter vad gäller boenden, och allt är ju närmare. Terrängen ser helt fantastisk ut också.

Micke_P76
112 inlägg

Tror inte du ångrar dig. Är ju bara 4-5h till Alta och Park City och 3 h till big sky så när du är less på Jackson området är det ju bara dra några dar till de ställerna.

Sen 2h flyg till LA är inte helt fel. Om man blir less på kylan. Kolla upp mountain collective Ski pass. Ger rabatter och sånt.

Hakman
203 inlägg

Micke_P76 skrev:

Tror inte du ångrar dig. Är ju bara 4-5h till Alta och Park City och 3 h till big sky så när du är less på Jackson området är det ju bara dra några dar till de ställerna.

Sen 2h flyg till LA är inte helt fel. Om man blir less på kylan. Kolla upp mountain collective Ski pass. Ger rabatter och sånt.

Hur går det i Alta nu? Är det fint?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook