Damturpjäxor i pist

Pillard
Online 3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 2 år sedan

Ok, nu spammar jag forumet (men det är inte så mycket drag ändå tycker jag wink )

Frun ska köpa nya pjäxor och väljer egentligen mellan tlt6 womens och Backlands Women. Finns det nån här som har nån idé om vilken som kommer funka bäst utför på hårdare underlag? Uppför är vi rätt trygga med att båda är jäkligt bra. Hur stor skillnad borde det bli mot hennes nuvarande Lange jr race? De nuvarande är ju rätt låga och inte alltför styva så jag klurar på om det ens blir nån vidare skillnad?

Svar

KaitsuH
Online 571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 2 år sedan

Min fru åker med TLT-5 överallt. Offpist, pist, även litet park (blåa linjer, barnpark etc.) utan problem. Hon har också Head Raptor junior race pjäxor, 110 flex, som hon använder här hemma i Finland när hon åker med junior race skidor, men på Alperna använder hon bara de där turpjäxorna. Hon tycker att hon inte behöver några hårdare pjäxor med freeride skidor (Armada TST 165 med Dynafit ST bindningar nuförtiden).

Frun är nog ganska lätt, ca. 55 kg.

KaitsuH Citera
Pillard
Online 3120 inlägg

KaitsuH :

Min fru åker med TLT-5 överallt. Offpist, pist, även litet park (blåa linjer, barnpark etc.) utan problem. Hon har också Head Raptor junior race pjäxor, 110 flex, som hon använder här hemma i Finland när hon åker med junior race skidor, men på Alperna använder hon bara de där turpjäxorna. Hon tycker att hon inte behöver några hårdare pjäxor med freeride skidor (Armada TST 165 med Dynafit ST bindningar nuförtiden).

Frun är nog ganska lätt, ca. 55 kg.

Coolt! Är tlt5 mjukare/styvare än tlt6?

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 2 år sedan

Enligt den här så verkar tlt6 vara överlagt litet styvare än tlt5.. Vet inte om w har performance och mountain modeller...

http://www.tetongravity.com/forums/show … -by-model-(updated)

KaitsuH
Online 571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 2 år sedan

TLT-5 borde vara (enligt några Amerikanska sajter, Wildsnow etc.) litet mjukare, men inte mycket. Frun åker mest utan den där tungan, som man kan lätt ta bort. Om man använder tungan, jag tror den verkliga flexen motsvarar några vanliga 100-110 pjäxor, och det borde nog räckas för nästan allt och alla kvinnor.

TLT-6 har litet bredare läst, TLT-5yikesr är mycket smala.

KaitsuH Citera
Pillard
Online 3120 inlägg

termons :

Enligt den här så verkar tlt6 vara överlagt litet styvare än tlt5.. Vet inte om w har performance och mountain modeller...

http://www.tetongravity.com/forums/show … -by-model-(updated)

Grymt! Enligt den verkar dock backland vara rejält styvare än tlt6?

KaitsuH
Online 571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad KaitsuH (2 år sedan)

Atomic och Dynafit har HELT annorlunda läst! Atomicer är de bredaste och högsta ni kan hitta, Dynafiter är mycket smalare, om man tar den samma storleken som Atomic. Så, med Atomic borde man ta en hel storlek mindre. Så det är värt att prova först.

KaitsuH Citera
Pillard
Online 3120 inlägg

KaitsuH :

Atomic och Dynafit har HELT annorlunda läst! Atomicer är de bredaste och högsta ni kan hitta, Dynafiter är mycket smalare, om man tar den samma storleken som Atomic. Så, med Atomic borde man ta en hel storlek mindre. Så det är värt att prova först.

Aha, jo vi märkte att atomicen var rymligare än dynafiten så det är nog dynafit hon ska ha för passformen. Dock var hon orolig för att den skulle vara för vek för henne.

Det märkliga dock med rymligheten är att jag själv tryckte ner foten i två par backlands idag och inte ens när den är en hel stl för stor (foten kunde dansa schottis där nere) slapp jag smärta av att den klämde över fotryggen. Det måste ju iaf finnas nånting som är rymligare? Annars är ju jag körd...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook