Black Crows Camox i pist?

Oscar_itis
5 inlägg
Oscar_itis 2 veckor sedan

Någon som har testat Black Crows All Mountain modell Camox i pisterna?

Är sugen på att införskaffa ett par men de kommer antagligen användas till 60 procent på pistad backe och det hade därför vart guld värt med feedback från någon med efterenhet av modellen eller Black Crows skidor generellt.

Tack på förhand!

Svar

Anton76
3 inlägg
Anton76 2 veckor sedan

jag har nyligen köpt ett par beggade camox 2014 , 186 cm . tycker de är riktigt trevliga i pist. går å bränna på bra , känns stadiga och har lagom lång sväng (men det e väl förståss personligt) har varken kört blåis eller offpist med dem än men i "vanlig" svensk pist och uppkörd vårmjuk backe funkar de riktigt bra tycker jag. Hoppa med dem känns också bra. de känns lätta och smidiga tycker jag men det beror ju såklart på vad man jämför med.en riktigt grym all mountain skida skulle jag säga.

/Camox

Oscar_itis
5 inlägg
Oscar_itis 2 veckor sedan

Tusen tack för svar!

En annan grej jag funderade över var längden...Du skriver att du kör på 186 cm, hur lång är du?
Jag har hittills kört på pistskidor runt 170 cm (jag är 179 cm lång) men funderar på 181 cm på Camoxen. Tänkte försöka hoppa lite med dem. Tror du att de blir långa då eller?

//Oscar

Anton76
3 inlägg
Anton76 1 vecka sedan

jag är 186 cm och väger 85 kg och tycker som sagt 186 känns smidiga. kanske risk att de känns mindre stabila om de är kortare? men jag har kört lite större skidor ett tag så jämför man med 170cm pistskidor kanske det är bättre att ta de kortare?

tänk också på att de gjorde om den till 2016 så den skidan är ju lite annorlunda och det är alltså den gamla modellen jag har.

här är en länk till en inspirationsfilm smile Julien Regnier kör just på camoxen https://www.youtube.com/watch?v=MUCyjpKAy6I

Oscar_itis
5 inlägg
Oscar_itis 1 vecka sedan | Senast ändrad Oscar_itis (1 vecka sedan)

Lysande, känns som att frågetecknen är uträtade då.

Tack för inspon!big_smile

Soubster
16 inlägg
Soubster 1 vecka sedan

Det är väl fan att skidor som Camox inte görs i 186 + längd. Är också sugen på Camox, men är 196 cm "kort".... Tack vare att ON3P Kartel 98 är styvare (samma längd som Camox), tror jag dock att det blir sådana istället. Dubbla priset är enda problemet med det köpet....

Nosskire
Online 908 inlägg
Nosskire 1 vecka sedan

Åkte Camox i lindvallen på skidtestarhelgen, åkte i 181 cm och tyckte det var tillräckligt med skida (186 cm /80kg). Tror lätt att 181 är tillräckligt för dig!

Oscar_itis
5 inlägg
Oscar_itis 1 vecka sedan

@Soubster, jepp ibland är det både praktiskt och finansiellt försvarbart att vara kort i rocken:)

Jo, var snarare inne på 174 cm versionen men 181 cm blir nog prima då! @Nosskire

pickpack
86 inlägg
pickpack 1 vecka sedan

Även jag har den äldre modellen av Camox och dessutom i Freebird-variant. Jag tycker absolut att de funkar i pisten, men om du ska köra mest i pist kanske du ska köpa ett par Völkl RTM el dyl istället (som jag tror ändå funkar offpist?)?

Jag tänker mig att efter ett tag kan det bli tråkigt att köra Camoxen i pist, om det ändå är >50% pist du kommer köra. Då kanske det finns skidor som passar syftet bättre, t ex RTM i passande bredd. Men smaken är som baken!

.pp

Anton76
3 inlägg
Anton76 1 vecka sedan

jag har kört rtm 84an några dagar i alperna och ingen tvekan om att det är en grym skida . men det e ju lite olika typer av skida. camoxen är ju mer lekskida om man gillar att hoppa lite , åka lite switch osv. rtm är ju ett bättre val om man är mer inriktad på enbart att köra snabbt.

Hnrk
86 inlägg
Hnrk 1 vecka sedan

Jag har kört mina Camox 15/16 i 186 cm i två säsonger nu, det har varit i princip uteslutande pist i varierande före. Det är en fantastisk skida i stenhårt, blåis, slaskpucklar och allt där mellan. Bra kantgrepp och lagom lekfulla. Jag är 178 cm, 70 kg och tycker längden är lagom. Kan verkligen rekommendera dem...

pickpack
86 inlägg
pickpack 1 vecka sedan

Anton76 skrev:

jag har kört rtm 84an några dagar i alperna och ingen tvekan om att det är en grym skida . men det e ju lite olika typer av skida. camoxen är ju mer lekskida om man gillar att hoppa lite , åka lite switch osv. rtm är ju ett bättre val om man är mer inriktad på enbart att köra snabbt.

Hnrk skrev:

Jag har kört mina Camox 15/16 i 186 cm i två säsonger nu, det har varit i princip uteslutande pist i varierande före. Det är en fantastisk skida i stenhårt, blåis, slaskpucklar och allt där mellan. Bra kantgrepp och lagom lekfulla. Jag är 178 cm, 70 kg och tycker längden är lagom. Kan verkligen rekommendera dem...

Vill bara komma tillbaka och skriva att jag håller med båda poängerna ovan - det är två jättebra skidor och valet handlar om vad man vill ha ut av skidan.

Oscar_itis
5 inlägg
Oscar_itis 1 vecka sedan

Fin fin feedback från alla!

Lutar då lite mer mot mot en annan Black Crows skida, Captis, då den är lite snävare i midjan och bör vara lite mer lämpad att carva med. RTM:en verkar riktigt fin med blir nog inte riktigt rätt då jag tänkt utveckla mitt obefintliga hopp-game på de nya skidorna.

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook