Atomic Bent chetler/Black Crows Atris

MikaelStreng
4 inlägg
MikaelStreng 4 inlägg 2 år sedan

Hej, funderar på nya lagg. Har någon åsikter angående Bent Chetler vs. Atris. Vet att båda är suveräna i puder och att atris funkar ok i pist men hur beter sig Bent Chetler i pisten?

Svar

Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Dekadent (2 år sedan)

1,80/80kg, vältränad här. Kör på 183cm 2013-modell, kan vara att de ändrat någonting sen dess. 190-modellen ska tydligen vara rätt annorlunda om jag läst rätt någonstans, lite oklart.

Den beter sig ungefär som man kan tänka sig att en skida på 123mm-midja gör - självklart mer jobb att ta sig från kant till kant, en del fladder från rockern i högre hastigheter men inte något jättedramatiskt.

Fungerar absolut att åka på och lägga ut i längre svängar, men som sagt en del jobb att lägga på kortare. Dock rätt så mjuk, så går att få ut rätt mycket sväng på den utan att dö av utmattning.
Jag skulle säga att det är en väldigt rolig skida, men som självklart gör sig bäst utanför pisten. Duger väldigt bra till några varv i storsväng då och då, men jag tar hellre mina 100mm ifall jag visste att det inte ska åkas i lössnö under dagen. Är däremot guld att dra igenom uppkörd skräpsnö, tänk efter kl16 en torsdag under sportloven.

Sammanfattningsvis: jättekul skida, men inte speciellt lättkörd på hårt underlag. Men skitrolig att sladda runt på i alla olika sorters snö och min absoluta favoritskida till ordentlig lössnö-åkning.
Inte åkt Atris, men kan tänka mig att den är lite styvare och lite mindre "jib" så att säga.

Edit. Googlade nu och hade blandat ihop Atris med Nocta. På 108mm så är ju Atris och BentChetlers väldigt olika skidor där det nog ska till mycket innan Atris körs sämre i hårdpackat än BentChetlers gör(som också brukar nämnas bland de mjukare puderskidorna).
Hittade http://blistergearreview.com/gear-revie … ws-atris/3 , kanske kan vara kul läsning?

mmarcus
508 inlägg
mmarcus 508 inlägg 2 år sedan

Jag har båda. Och det är verkligen två olika typer utav skidor du väljer mellan. Atris är ju mer en varje-dag-skida, medan bentsen är roligast dem djupa dagarna.
Så ska du åka svenska underlag - Atris.
Japan/Kanada - Bents.

För att svara på din fråga om hur bentsen beter sig i pisten så säger jag som ovanstående: Dem beter sig som en skida med 123 midja ska göra. Alltså ganska bökigt, fladdrigt i tipparna men stabila under foten.

Atris är mycket roligare att köra pist/stökiga förhållanden med, då den är hårdare genom hela skidan. Och framför allt smalare. smile

MikaelStreng
4 inlägg
MikaelStreng 4 inlägg 2 år sedan

Tack för svaren. Det kommer att bli Bent Chetler med Tracker 16 bindning. Har nån rekommendation var jag skall låta montera bindningen i förhållande till " factory recomondation"/centerline? Vill ha så allround egenskaper som möjligt.

Malteee
14 inlägg
Malteee 14 inlägg 2 år sedan

MikaelStreng :

Tack för svaren. Det kommer att bli Bent Chetler med Tracker 16 bindning. Har nån rekommendation var jag skall låta montera bindningen i förhållande till " factory recomondation"/centerline? Vill ha så allround egenskaper som möjligt.

För allroundegenskaper, montera -2,5/-2 från mittsträcket. Alltså mitt emmelan freeridesträcket och mittsträcket. (Plockat från tråden ovan

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook