Trasig marker duke vid piståkning

bjorsi
54 inlägg
bjorsi 6 mån sedan

Hej.
Är för tillfället i Champoluc och lyckades igår morse med konststycket att köra sönder en marker duke (2 år gammal) i pisten.
Händelseförlopp: jag i en högersväng i pist trycker på lite, tror först att bindningen löser ut men döm av min förvåning efter att jag slutat kana att bindningen sitter kvar på pjäxan!
När jag kollar på skidan så ser jag att tre skruvar som håller bottenplattan mot skidan saknas (dessa hittar jag i pisten).
Metallclipset som man flippar från skidläge till gåläge har gått av, någon som upplevt det tidigare vid åkning?
Tar mig ner till en uthyrare som kollar övriga skruvar, även de sitter löst. De skruvar loss en av dessa och säger att skruvarna inte verkar vara limmade (skidans kärna är trä).
Så nu har jag fått hyra skidor resten av veckan.

Har hört av mig via mail med bilder och telefon till butiken jg köpte dem från och de hävdar att bindningen ska på reklamation till marker.
Jag hävdar att de har monterat bindningen fel och därav har den gått sönder.
Frågor:
1. Jag anser att butiken ska stå för hyrskidorna, borde vara rimligt?
2. Jag anser att bindningen gått sönder pga felmontering men butiken hävdar att det är reklamation till marker, bör jag stå på mig för min sak?

Kan ladda upp bilder när jag kommer hem.

Svar

Niklas08
264 inlägg
Niklas08 6 mån sedan

Oavsett så ska butiken ta din reklamation och sen får dom kolla med Marker.

I love HEAD! Citera
Almen1
Online 116 inlägg
Almen1 6 mån sedan

Spontant låter det som om;

Man missat att limma. Kan orsakat att vatten trängt ner i materialet  och att materialet tagit skada, eller enbart att skruvarna inte sitter fast...

Det kan även vara så;
Att man ev har borrat med en borr avsedd för skida med metall (4.1mm borr) istället för borr anpassad för träkärna  (ca 3.6mm)

Reklamera och låt butiken utreda orsak.
Det låter som du skall stå skadefri oberoende orsak ( om de både sålt och monterat bindning)

bjorsi
54 inlägg
bjorsi 6 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/b08fdd1397847e07e716485b9c9baa7e.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/c4e290d40b1bc55c0647b144eafb1b1c.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/f5364d5a01023f4455d12c5634a36776.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/ea00580b73e272fbde4dc655ab352c60.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/8bf81370706acd2f208785ef0dfefab7.jpg

Lite sent men här kommer bilderna.
Skidorna med bindning åker tillbaka till butiken och de ska undersöka om de monterat fel, fortsättning följer...

Mountain_Man
3983 inlägg
Mountain_Man 6 mån sedan

@bjorsi
Hej! På dina bilder ser det ut som bottenplattorna sitter kvar på skidan (även om tre skruvar lossnat) och det är bindningen som "brutits" av från sina fästen (bottenplattorna) på skidan. Jag tycker inte det ser ut som en felmontering och det är inte alldeles lätt att avgöra i efterhand om skruvarna varit limmade eller inte, i det här fallet har jag svårt att se att det är det som skulle varit avgörande.

Spontant tycker jag det ser ut som att bindningen inte varit i korrekt åkläge och därför brutits sönder, verkar ju nästan ommöjligt att bindningen skulle brutits sönder på detta sätt annars ...

Men som sagt, reklamera bindningen och se vad de säger. Tror inte du kan räkna med någon ersättning för hyrskidor utan i bästa fall ett par nya bindningar monterade på dina gamla skidor.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
bjorsi
54 inlägg
bjorsi 6 mån sedan

Mountain_Man skrev:

@bjorsi
Hej! På dina bilder ser det ut som bottenplattorna sitter kvar på skidan (även om tre skruvar lossnat) och det är bindningen som "brutits" av från sina fästen (bottenplattorna) på skidan. Jag tycker inte det ser ut som en felmontering och det är inte alldeles lätt att avgöra i efterhand om skruvarna varit limmade eller inte, i det här fallet har jag svårt att se att det är det som skulle varit avgörande.

Spontant tycker jag det ser ut som att bindningen inte varit i korrekt åkläge och därför brutits sönder, verkar ju nästan ommöjligt att bindningen skulle brutits sönder på detta sätt annars ...

Men som sagt, reklamera bindningen och se vad de säger. Tror inte du kan räkna med någon ersättning för hyrskidor utan i bästa fall ett par nya bindningar monterade på dina gamla skidor.

/MM

Håller med om att det nästan är omöjligt att bindningen ska ha brutits sönder på detta sätt vid åkning.
Skruvarna som släppte var alla tre på samma sida, 2 på bakre plattan och 1 på främre plattan.
Den bakre plattan går därmed att böja upp någon centimeter utan större kraft.
Eftersom övriga skruvar på skidan var lösa, dåliga gängor, misstänker jag att skruvarna släppte samtidigt som trycket i svängen gjorde att bakre plattan lyfte sig lite och bindningen gick ur sitt spår vilket bröt bindningen. Men jag återkommer när butiken kollat på dem.

Mountain_Man
3983 inlägg
Mountain_Man 6 mån sedan

@bjorsi
Som du beskriver det, låter det ju ändå som det kan vara monteringen som är dålig, speciellt med tanke på att flera skruvar varit lösa. Håll fast vid det!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
bjorsi
54 inlägg
bjorsi 5 mån sedan

Handlaren propsade på att jag bara skulle skicka bindningarna.
Valde att skicka enbart bindningarna, svårt att bevisa felmontering och det hade varit surt att betala frakt ToR Tyskland (nästan billigare att köpa nya skidor då).
Så nu är bindningarna skickade och ska på reklamation hos Marker.
Uppdaterar när något nytt skett.

bjorsi
54 inlägg
bjorsi 5 mån sedan | Senast ändrad bjorsi (5 mån sedan)

Bindningarna på väg tillbaka från Marker nu.
De tog på sig reklamationen utan att tveka.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook