Nya skidor för tur, pist och barnbacken

Pillard
3109 inlägg
Pillard 3109 inlägg 2 år sedan

Ok, sista tråden på ett tag. Jag lovar wink

Jag är helt lost på vad som produceras i skidväg numera. Förr i tiden hade jag totalkoll men barnanskaffning osv har fått mig att tappa allt.

Jag har dock kommit fram till att jag behöver utveckla min skidgarderob. Jag har ett par Q115 och ett par Bibby Pro i 190. Min plan är att sälja av Q115. De funkade helt ok i pisten men jag upplevde dem som för mjuka och för kort radie för puder och även uppkört. Dock gillade jag surfigheten i puder. Bibbysarna behåller jag för de djupa dagarna och tänker antagligen skruva på mina Beast 16 på dem.

Eftersom jag vill klara mig på bara ett par pjäxor tänker jag nog sikta på ett par Diamir Vipec eller motsvarande på de nya skidorna.

Tidigare har jag kört på Bibbysarna i allt före men jag upplever nog att de är lite för tunga och för breda för t.ex. en veckas piståkande i snöfattiga alper.

Så det jag söker nu är alltså en vettigt lätt skida med midja på max 100mm som ska funka för lite familjeturande, piståkning och den offpist jag kommer över de gångerna Bibbysarna inte får åka med. Tänk alltså typ svensk resortskida i lite lättare version. En som jag kollat på är Camox Freebird t.ex. Jag vill ha en skida i ca 180-längd med en radie nånstans mellan 15-20m

Det jag tror kan bli ett krux är att jag ofta har gillat lite styvare skidor som typ Katana osv. Det motsäger ju antagligen en lite lättare skida är jag rädd. Bibby tycker jag annars är en fantastisk skida med en perfekt balans mellan charge och lek. Och nåt smalare och lättare med samma shape vore kanske väldigt bra. Moment är ju dock väldigt väldigt dyra och kan jag komma undan med nåt mer prisvärt så vore ju det tacksamt förstås.

So, hit me. Vad finns det att välja på idag?

Svar

Pillard
3109 inlägg

Update: Black Crows Navis Freebird är ju lite bredare än mitt max men kanske en ganska styv och stadig skida som passar vettigt?

erik832995
176 inlägg
erik832995 176 inlägg 2 år sedan

Soul touring 106/96?
Har själv 106, tycker dom är bra.
Erik

erik832995 Citera
Mickey
124 inlägg
Mickey 124 inlägg 2 år sedan

Jag har själv aldrig åkt på dem, men av vad jag har läst och hört om dem så tycker jag att QST 99 passar in beskrivningen som du ger. Om jag har förstått rätt så är väl den skidan tänkt som just en "one quiver" skida. @snej kan förhoppningvis bekräfta eller dementera.
Annars så slänger jag in Opinion 98 i mixen, även om du var en av de få som inte tyckte om 118 versionen(?).

Pillard
3109 inlägg

Mickey :

Jag har själv aldrig åkt på dem, men av vad jag har läst och hört om dem så tycker jag att QST 99 passar in beskrivningen som du ger. Om jag har förstått rätt så är väl den skidan tänkt som just en "one quiver" skida. @snej kan förhoppningvis bekräfta eller dementera.
Annars så slänger jag in Opinion 98 i mixen, även om du var en av de få som inte tyckte om 118 versionen(?).

Vet du hur dessa är viktmässigt? Jag hade egentligen inget emot opinion 118 men den kändes inte lika suverän som bibbyn gjorde. Det hade varit grymt att kunna prova de smalare. Är 98 "bara" en nedsmalad 118 eller är den lite mer chargeig?

Mickey
124 inlägg
Mickey 124 inlägg 2 år sedan

Pillard :

Mickey :

Vet du hur dessa är viktmässigt? Jag hade egentligen inget emot opinion 118 men den kändes inte lika suverän som bibbyn gjorde. Det hade varit grymt att kunna prova de smalare. Är 98 "bara" en nedsmalad 118 eller är den lite mer chargeig?

186:an ligger på 1960g, vilket kanske är i högsta laget, men för mig värt det. Sätt det mot Salomon skidans 1700g i 181cm så blir valet lite svårare. 😉
Konstruktionsmässigt ska de vara samma, men med en smalare midja. Däremot så tycker jag att de känns stabilare än mina 118, men det kan vara något som jag inbillar mig.

snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 2 år sedan

Mickey :

Visst är det så att QST 99 passar bra in på det du beskriver. Tycker för den delen inte att du ska förkasta 106 heller. @Pillard visst bor du i eller i närheten av stockholm? Jag har just nu 99 med Warden demo i 181 tillgänglig för demo och potentiellt även 106, men då i 188. 106 har jag även i 181 men då monterad för mina 24,5 så beroende på vad du har för storlek så kan du testa dem. Hojta till om det kan vara av intresse att låna ngt. Är i Florida just nu, men hemma igen 24/3.

//jens

Salomon/Atomic Citera
mattstar
24 inlägg
mattstar 24 inlägg 2 år sedan

Har införskaffat mig ett par Black Crows Atris och helt sinneslöst nöjd vilka skidor som går göra allt på:-) trots sin bredd på 108..

Pillard
3109 inlägg
Pillard 3109 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Pillard (2 år sedan)

snej :

Mickey :

Visst är det så att QST 99 passar bra in på det du beskriver. Tycker för den delen inte att du ska förkasta 106 heller. @Pillard visst bor du i eller i närheten av stockholm? Jag har just nu 99 med Warden demo i 181 tillgänglig för demo och potentiellt även 106, men då i 188. 106 har jag även i 181 men då monterad för mina 24,5 så beroende på vad du har för storlek så kan du testa dem. Hojta till om det kan vara av intresse att låna ngt. Är i Florida just nu, men hemma igen 24/3.

//jens

Vad bra! Jag har tyvärr flyttat från sthlm men frun dagpendlar fortfarande. Så om det går att lösa leverans i centrala sthlm på dagtid vore det ju jättebra. I första hand tänker jag på 99an men är 181 kanske i kortaste laget för mig? 82kg o 188cm lång?

Har du förresten några damvarianter för demo också? Vi kommer att åka en gång till i år över påsk. Sen ska frun tura på keb vid valborg så hon behöver bestämma sig för nya skidor senast efter påsk. Jag har inte lika bråttom.

Pillard
3109 inlägg

Förresten, nu när jag har dig här @snej har du även mtn lab pjäxor hemma för demo? Vad jag förstått är det bara de och kanske fischer som mina höga fotryggar får plats i. Jag är dock orolig för att de är för styva, mkt för styva tom. Jag trivdes med flexet i shogun o tycker att pinnacle 110 är på gränsen till för styva för mig.

termons
340 inlägg
termons 340 inlägg 2 år sedan

Har du provat Cosmos? Låter som om den kunde vara ett alternativ.

http://www.bootfitters.com/reviews/scott-cosmos-ii

http://www.earnyourturns.com/25709/revi … eleste-ii/

Pillard
3109 inlägg

termons :

Faktiskt orolig att den är för styv. Kan det va så? Är den också väldigt hög? Min fotrygg klämds som sagt sönder i backland...

OHellsing
1360 inlägg
OHellsing 1360 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad OHellsing (2 år sedan)

Pillard :

Jag är dock orolig för att de är för styva, mkt för styva tom. Jag trivdes med flexet i shogun o tycker att pinnacle 110 är på gränsen till för styva för mig.

Varför inte kolla på MTN Explore i sånt fall?

En testare med höga fotryggar på blister verkar nöjd med den
http://blistergearreview.com/gear-revie … plore-boot

wenton
Online 30 inlägg
wenton 30 inlägg 2 år sedan

Jag kör på ett par Extrem OP-108 Charger, den styvare varianten av den vanliga OP-108:an.

Tycker den går som ett spjut i pisten med mina kingpin och Lange Free Tour 130. Känns extremt stabil och är inte lika fladdrig som andra lagg i samma segment jag provat. OP-98:an kanske är ett alternativ, har aldrig provat den men tror inte den är lika styv och fartstabil som chargermodellen. Annars kan du ju titta vidare på extrems PT eller Project linje, de är också lite hårdare med titanlager!

Pillard
3109 inlägg

wenton :

Jag kör på ett par Extrem OP-108 Charger, den styvare varianten av den vanliga OP-108:an.

Tycker den går som ett spjut i pisten med mina kingpin och Lange Free Tour 130. Känns extremt stabil och är inte lika fladdrig som andra lagg i samma segment jag provat. OP-98:an kanske är ett alternativ, har aldrig provat den men tror inte den är lika styv och fartstabil som chargermodellen. Annars kan du ju titta vidare på extrems PT eller Project linje, de är också lite hårdare med titanlager!

Mm, har klurat en del på Extrems skidor på strax under 100. Dock misstänker jag att de är svintunga för turande?

Hur mycket tappar man i stadga i åkningen om man skulle gå på typ Navis Freebird istället?

wenton
Online 30 inlägg
wenton 30 inlägg 2 år sedan

@Pillard

Extrem gör även skidor i carbonvarianter som är specifikt tillverkade för turande(tänker på carbon 98), borde ligga i samma viktklass som Freebird och jag har för mig att de är prisbelönta för dess utförsprestanda kontra vikt.

Jag själv har lite problem med lättviktsskidor, gillar inte att tumma på utförsprestandan, det känns för opålitligt för mig som väger 100 pannor, men det är klart, är det turande som är prio kan det vara att föredra. Ställ dig också frågan hur mycket du turar big_smile

Jag har ingen vidare koll på black crows skidor och vågar inte uttrycka mig om det är en stor eller liten skillnad, det beror väl också på hur hårt man åker. Det går väl att läsa sig till info men känslan vet man aldrig förrän man står i backen smile

Pillard
3109 inlägg

OHellsing :

Pillard :

Jag är dock orolig för att de är för styva, mkt för styva tom. Jag trivdes med flexet i shogun o tycker att pinnacle 110 är på gränsen till för styva för mig.

Tackar! Det ser ju jättebra ut. Frågan är väl bara passformen. Mina fötter är smått hopplösa. Vet @snej om dessa finns i Sverige att få tag i för test i 28-28,5 (eller var skalen nu byter på den modellen?)

Pillard
3109 inlägg
Pillard 3109 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Pillard (2 år sedan)

wenton :

@Pillard

Extrem gör även skidor i carbonvarianter som är specifikt tillverkade för turande(tänker på carbon 98), borde ligga i samma viktklass som Freebird och jag har för mig att de är prisbelönta för dess utförsprestanda kontra vikt.

Jag själv har lite problem med lättviktsskidor, gillar inte att tumma på utförsprestandan, det känns för opålitligt för mig som väger 100 pannor, men det är klart, är det turande som är prio kan det vara att föredra. Ställ dig också frågan hur mycket du turar big_smile

Jag har ingen vidare koll på black crows skidor och vågar inte uttrycka mig om det är en stor eller liten skillnad, det beror väl också på hur hårt man åker. Det går väl att läsa sig till info men känslan vet man aldrig förrän man står i backen smile

Precis, det där sista suger rejält med att bo långt från snön...

Hur mycket man turar är också en jobbig fråga eftersom ambitionen framåt inte matchar nuläget tyvärr. Så svårt att anpassa ett köp för framtiden. Lättare vikt känns ju rätt skönt när man ska rodda omkring i barnbackenosv också

wenton
Online 30 inlägg
wenton 30 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad wenton (2 år sedan)

@Pillard

Ja men precis, jag köpte kingpin för att ha möjligheten att tura mer än vad jag gör i nuläget t.ex.

Jag lider av en jävla buyers remorse, det är förjävligt att inte ha möjlighet att testa när det är dags för nya grejer, men det är bara att tuta och köra på det som känns bäst utan att ifrågasätta det.

Läste lite om ditt pjäxproblem också. Har precis samma sak. Mina fötter är förjävliga, tredje gången jag var hos bootfittern nu, skam den som ger sig! Det går att mecka som satan tills det sitter som det ska. Hoppas skiten fungerar annars blir det snowboard framöver lol

termons
340 inlägg
termons 340 inlägg 2 år sedan

Pillard :

termons :

Faktiskt orolig att den är för styv. Kan det va så? Är den också väldigt hög? Min fotrygg klämds som sagt sönder i backland...

Styvheten borde ej vara problem enligt den här sidan... 90/100 flex istället för 125.
http://communitytouringclub.com/tests-2 … rformance/

termons
340 inlägg
termons 340 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad termons (2 år sedan)

Finns på xxl. Bara att beställa hem och prova. Eller gå in på butiken om de har inne...
https://xxl.se/scott-rando-boots-cosmos … 10_1_style

Såg nu att det inte finns storlekar :-(

snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 2 år sedan

Pillard :

snej :

Mickey :

//jens

Vad bra! Jag har tyvärr flyttat från sthlm men frun dagpendlar fortfarande. Så om det går att lösa leverans i centrala sthlm på dagtid vore det ju jättebra. I första hand tänker jag på 99an men är 181 kanske i kortaste laget för mig? 82kg o 188cm lång?

Har du förresten några damvarianter för demo också? Vi kommer att åka en gång till i år över påsk. Sen ska frun tura på keb vid valborg så hon behöver bestämma sig för nya skidor senast efter påsk. Jag har inte lika bråttom.

På ngt vis så ska det helt säkert gå att ordna med utlåning. Pjäxor eller damskidor har jag tyvärr inte. Det här är första gången som ngn frågat om damskidor på test så det har varit svårt att försvara att jag ska ha det hemma tyvärr. Längdmässigt så kan jag nog tycka att du ska ha längre, men i din första post så skriver du att du vill ha skidor i c:a 180-längd så det var därför jag föreslog det. Nåja, du kan ju alltid prova och se vad du tycker. Är som sagt hemma igen 24/3 så efter det så löser vi ngt om du vill.

Salomon/Atomic Citera
Pillard
3109 inlägg

OHellsing :

Pillard :

Jaha, då hade man ett par MTN Lab hemma för test (got to love addnature och deras fria returer wink ) Tyvärr dock är ju mina fotryggar så pass höga att jag inte ens kan spänna nedre spänet. De sitter dock grymt oknäppta.

Vad tror ni, kan man åka med oknäppta pjäxor?

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 2 år sedan

Låter väl som perfekt passform? Spännen går ju flytta vid behov och innerskor går ju alltid ut sig.

Pillard
3109 inlägg

DrJ :

Låter väl som perfekt passform? Spännen går ju flytta vid behov och innerskor går ju alltid ut sig.

Jo jag vet, nedre spännet hittar jag inga alternativa hål för dock

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 2 år sedan

Behöver du ens knäppa det då? Nedre (främre?) spännet är ju mest för show.

jockesoder
19 inlägg
jockesoder 19 inlägg 2 år sedan

Jag kör på mtn explore, nya för säsongen. Upplevt att dom är vänliga för anpassning. Varit på tryckning 3 ggr för att bredda lästen. Kompetenta både uppför och utför, upplevde lab som alldeles för styv och sämre gåläge.

Pillard
3109 inlägg

herrgard :

Tänker lite så också men dumt att ha det spretandes tänker jag? Och om det inte är spänt kanske flexet påverkas av att inget håller emot till slut?

Pillard
3109 inlägg

jockesoder :

Jag kör på mtn explore, nya för säsongen. Upplevt att dom är vänliga för anpassning. Varit på tryckning 3 ggr för att bredda lästen. Kompetenta både uppför och utför, upplevde lab som alldeles för styv och sämre gåläge.

SKönt att höra. Då ska man bara hitta en vettig bootfitter där man är och åker då... Nån som har koll i Idre/Idrefjällstrakten?

Kalle_Luzern
343 inlägg
Kalle_Luzern 343 inlägg 2 år sedan

Pillard :

herrgard :

Tänker lite så också men dumt att ha det spretandes tänker jag? Och om det inte är spänt kanske flexet påverkas av att inget håller emot till slut?

Kört tre dagar i mina MTN lab nu, känner inte att jag behöver spänna nedre spännet hårt utan nästan bara lägga igen det. Men nog dumt att ha spretandes ja. Om man är en jävel på DYI kanske man kan byta metalltrådsöglan till en längre variant?

Bytte från Scarpa Maestrale RS, dels för att de började falla isär, dels för att jag ville ha hårdare flex. MTN Lab levererar på den punkten. Inte testat att tura än, men på barmark känns gåläget rätt likt mina gamla.
MTN Explore hade de inte här så inte provat, men läste att de är något lägre än MTN Lab vilket kanske kan vara både för- och nackdel beroende på vad man gillar och prioriterar?

Pillard
3109 inlägg

Kalle_Luzern :

Pillard :

herrgard :

Kört tre dagar i mina MTN lab nu, känner inte att jag behöver spänna nedre spännet hårt utan nästan bara lägga igen det. Men nog dumt att ha spretandes ja. Om man är en jävel på DYI kanske man kan byta metalltrådsöglan till en längre variant?

Bytte från Scarpa Maestrale RS, dels för att de började falla isär, dels för att jag ville ha hårdare flex. MTN Lab levererar på den punkten. Inte testat att tura än, men på barmark känns gåläget rätt likt mina gamla.
MTN Explore hade de inte här så inte provat, men läste att de är något lägre än MTN Lab vilket kanske kan vara både för- och nackdel beroende på vad man gillar och prioriterar?

Intressant! Upplever faktiskt redan Lab som något lägre än mina Pinnacle. Det är faktiskt inte alls otroligt att det är en högre höjd snarare än ett för hårt flex jag upplevt i mina Pinnacle. Det är ju något helt annat att flexa något som startar högt upp på benen. Lite som att försöka öppna en hissdörr genom att luta sig mot den med fötterna emot dörren...

Pillard
3109 inlägg

För nån som halkar in på den här tråden kan jag ju tillägga att jag nu iaf testat MTN Lab. Fantastisk pjäxa så här långt (har bara åkt med dotter mellan benen eller med pulka bakom både uppför och nedför). Mitt stora problem med pjäxor har alltid varit att de är för styva och helt omöjliga att få på och av. De här är ju bara marginellt svårare att få på och av än mina snowjoggers i 3 storlekar för stort.

Åkningen har jag ju tyvärr inte kunnat prova på riktigt men det lilla jag provat så känns de riktigt åkbara. Det enda som kan bli ett problem är att den låga kanten känns relativt "vass". Det senare tänker jag dock att det går att lösa med alternativa innerskor om det faktiskt blir ett problem.

Hajkandet uppför gjorde jag bara med pulka och dotter bakom så den tyngden förtog ju lite fördelen med nya pjäxor. De satt bra och inga skav dock. Skönt att få bra rörlighet utan att de sitter slappt. Det verkar även finnas rejält med material i innerskorna eftersom det verkar som att pjäxan har gått från att inte kunna spännas alls nedtill till att faktiskt passa riktigt bra. (kommer behöva en liten lästning på ena men ändå)

Pillard
3109 inlägg
Pillard 3109 inlägg 1 år sedan

Pjäxorna funkar numera perfekt (men då sitter det numera ett par Intuition Pro Tour i dem...)

När det gäller skidorna har jag dock hamnat gjort en rejäl utvärdering nu och det visar sig att Navis Freebird är på tok för mjuk för mig. Jag tror att det är problemet iaf. Skidan går kalas i pisten, både på skär och sladd. I fast offpist tycker jag att den går ganska fint också men när det blir mer rejält med snö var det näst intill oåkbart. Det är möjligt att jag är för dålig på att hålla en stabil position i framåt-/bakåt-ledd men i puder upplever jag att skidorna bromsar och tvärsvänger om vartannat på ett sätt som är helt oförutsägbart. Jämför jag med när jag dagen efter åker i samma före med Bibby Pro är det som natt och dag. Vad jag kunnat läsa mig till så skulle Moment PB&J kunna vara ungefär det jag söker men Moment är så horribelt dyra. Någon som har några tips på liknande skidor? Har Down tex något som matchar?

dallan
Online 550 inlägg
dallan 550 inlägg 1 år sedan

Låter märkligt om skidorna är för mjuka i lössnö men bra på hårdare pist, borde vara tvärtom. Kan inte vara en rocker och form relaterad upplevelse som gör att du tycker dom går negativt i lössnö?

dallan
Online 550 inlägg

Alternativ att du skulle behöva sätta bak bindningen någon cm.

Pillard
3109 inlägg

dallan :

Låter märkligt om skidorna är för mjuka i lössnö men bra på hårdare pist, borde vara tvärtom. Kan inte vara en rocker och form relaterad upplevelse som gör att du tycker dom går negativt i lössnö?

Det är fullt möjligt att det är formen som gör skillnaden snarare än styvheten. Men rent krasst borde ju rimligen skidan böjas mer ju mjukare den är. Ju mer den kan böjas desto större borde ju skillnaden mellan fullt böjd och oböjd skida vara? Eller vad säger konstruktionsguru @mno?

dallan
Online 550 inlägg

Du har helt rätt, men i puder brukar det generellt vara bra om du böjer skidan på mitten då det bildar en naturlig fullrocker. Tycker att du borde känna att dom viker sig i skär på hårdare underlag om dom vore för mjuka. Har själv haft en bredare skida som jag frammonterade av diverse pistskäl, den skidan vart har bångstyrig och icke svängvillig. Monterade bak bindningen och det vart en grym puderskida!

Men visst kanske den är för mjuk, men tänker mig att en Bibby pro är mjukare ändå.

Pillard
3109 inlägg

Bibbyn är iof rätt styv. Framför allt tror jag att Bibbyn är extremt icke-greppig i nosen. Titta på det här klippet tex så ser du att nosen snarare följer med under snön istället för att skidan böjs upp, med kraftigt kortad radie som följd.

I lite högre fart beter dig sen dock lite annorlunda och surfar vettigt på snön. Som här...

kunta
35 inlägg
kunta 35 inlägg 1 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/b42b967feb36d0d19bc89d7d3e14ba2b.jpg
Haft mina MTN lab pjäxor i ett år nu, dom har funkat bra utom att jag upplevde att det var dåligt hälgrepp, men för ett par månader sedan så började sömmar gå sönder, remmar lossna i innerskon, blev veck i innertyget så jag fick tejpa fötterna före varje tur, var in till återförsäljaren(Hägglunds i Luleå), fick årets uppdaterade innerskor på garanti från salomon, lite tjockare foder och rejälare sydda samt ett fantastiskt hälgrepp, iaf så köpte jag för någon månad sedan ett par Scott superguide 105 (http://blistergearreview.com/gear-revie … rguide-105)med Fritschi tecton 12(kanonbindning hittills) lätta fina uppför, sköna i puder, superhårda i stök, dock upplever dom lite för hårda med min begränsade åkkunskap och blir fort trött i benen, skulle nog behöva en lite mjukare skida, däremot har dom varit kanon när jag tränat med mitt 4-åriga barnbarn i backen, tror att Navisen skulle vara en perfekt skida för mej, trivdes riktigt bra med lillebror Camox freebird men upplevde att dom var liiite för smala

Pillard :

Pjäxorna funkar numera perfekt (men då sitter det numera ett par Intuition Pro Tour i dem...)

När det gäller skidorna har jag dock hamnat gjort en rejäl utvärdering nu och det visar sig att Navis Freebird är på tok för mjuk för mig. Jag tror att det är problemet iaf. Skidan går kalas i pisten, både på skär och sladd. I fast offpist tycker jag att den går ganska fint också men när det blir mer rejält med snö var det näst intill oåkbart. Det är möjligt att jag är för dålig på att hålla en stabil position i framåt-/bakåt-ledd men i puder upplever jag att skidorna bromsar och tvärsvänger om vartannat på ett sätt som är helt oförutsägbart. Jämför jag med när jag dagen efter åker i samma före med Bibby Pro är det som natt och dag. Vad jag kunnat läsa mig till så skulle Moment PB&J kunna vara ungefär det jag söker men Moment är så horribelt dyra. Någon som har några tips på liknande skidor? Har Down tex något som matchar?

dallan
Online 550 inlägg

Hmm, såg onekligen ut att att vilja dyka på första klippet. På andra klippet såg det ut som att det var fastare och grundare snö och då gick dom fint. Får känslan av att det är något annat än styvheten, kanske skulle en bakmontering göra susen?

MnO
2231 inlägg
MnO 2231 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad MnO (1 år sedan)

Pillard :

dallan :

Det är fullt möjligt att det är formen som gör skillnaden snarare än styvheten. Men rent krasst borde ju rimligen skidan böjas mer ju mjukare den är. Ju mer den kan böjas desto större borde ju skillnaden mellan fullt böjd och oböjd skida vara? Eller vad säger konstruktionsguru @mno?

Skidor kan definitivt vara för mjuka i lössnö. Då upplever man känslan att skidan bromsar oväntat speciellt om man hamnar lite för långt fram i mitten "längst ut" i svängen där man har som mest tryck. Skidan böjer sig för mycket och bromsar abrupt och utan förvarning och det känns om att man ska flyga över styret utan anledning. Det gäller speciellt skidor som är mjuka mellan tåbindningen och tippen och det blir ännu värre om det är en skida med brant rocker.

Det är ju inte så konstigt att Bibby går bättre i puder dock. Även om det hade varit identiskt flex hade den ändå gått bättre eftersom Freebird är 102mm och Bibby runt 115mm beroende på längd. Bibby har dessutom betydligt mer rocker både fram och bak. Trenden går ju mot att gå ner i bredd generellt, men det är inte utan att det kostar puderprestanda. Jag håller mig helst runt 110mm i midjemått som smalast om det ska åkas löst. Under 105mm och det blir aldrig riktigt full puderprestanda.

Sen med Navis Freebird är det en väldigt traditionell skida och det innebär en pistbalans. För att få den att gå bra i puder hade man behövt förlänga och platta ur rockern så att man kan stå längre fram utan problem och sen lyfta tailen mer så att man hittar en balans mot tippen. En skida med den geometrin och den rockern är inte någon puderinriktad skida så det är inte konstigt att den går bäst i pist, trots mjukheten. Det är en lite offpistad pistgeometri istället för en lätt pistad offpistdito...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook