Köptips turskidor

FritzSafstrom
35 inlägg
FritzSafstrom 1 vecka sedan

Kom precis över ett par Kingpin på rean och tänkte att dem ska få vara med och starta min touring-karriär. Känner dock att det vore fullständigt meningslöst att smälla på dem på mina völkl Gotama med en vikt på drygt 2kg utan bindning. Så min fråga till alla tur experter där ute, vad ska jag ha för skida? Är 175lång, klassar mig själv som avancerad åkare, tänker att skidan ska funka som ett komplement till mina Gotama och inte som nåt försök till en one quiver, men det vore ju inte helt dumt om det faktiskt gick att åka på dem även när det inte är decimetrar med orört puder.

Svar

Vattendroppe
Online 2631 inlägg
Vattendroppe 1 vecka sedan

Varför skulle det vara meninglöst att montera på gotaman? Mina daily drivers klockar in på dryga 2 kg per skida och sen techbindning på det, de går regelbundet uppför både 500 och 1000 höjdmeter, flera dagar i rad.

www.randoscando.com/ Citera
FritzSafstrom
35 inlägg

Vattendroppe skrev:

Varför skulle det vara meninglöst att montera på gotaman? Mina daily drivers klockar in på dryga 2 kg per skida och sen techbindning på det, de går regelbundet uppför både 500 och 1000 höjdmeter, flera dagar i rad.

Tror att gotaman ligger på 2300g (hittar ej exakta siffror) och Kingpin är ju inte särskilt lätt den heller (drygt 700g om jag inte har fel). Då är vi uppe i 3 kg/skidan. Sen är jag en såndär stackars sate med hög vrist och lite pengar så jag hade tänkt satsa på ett par pjäxor (Dalbello lupo) istället för ett par för tur och ett par för åka hårt (pist/freeride). Lupon är den som hitils suttit klart bäst med den väger nästan 2kg. Det är möjligt att jag har fel (det vore fantastiskt då jag älskar Gotaman) men det känns som att jag kommer få det riktigt tungt uppför.

johngustafsson
53 inlägg
johngustafsson 1 vecka sedan

Skidköparträsket!

Fråga nummero ett. Vart ska du gå för någonstans? Svenska fjäll, Alperna eller någon annanstans?

Två: Hur hårt vill du åka?

Tre: Hur mycket pengar har du att lägga?

/ J

FritzSafstrom
35 inlägg
FritzSafstrom 1 vecka sedan | Senast ändrad FritzSafstrom (1 vecka sedan)

johngustafsson skrev:

Skidköparträsket!

Fråga nummero ett. Vart ska du gå för någonstans? Svenska fjäll, Alperna eller någon annanstans?

Två: Hur hårt vill du åka?

Tre: Hur mycket pengar har du att lägga?

/ J

1.Alperna (Chamonix är planen)

2.Skit hårt (kommer helt klart få tumma på detta om jag ska ha ett par lätta lagg utan fladder)

3.Inga. Nä men så lite som möjligt så tänkte att jag skulle bestämma mig för 2-4 skidor och sen leta på begagnat marknaden eller om jag hittar någon skysst rea. 3000 begagnat eller 3500 på rea är väll typ gränsen

johngustafsson
53 inlägg

Jag kör själv med ett par Black crows orb freebird med dynafit radical st & Tecnicha zero g guide pro som min lätta tursetup. Jag är en medelgod åkare, jobbar som skidlärare nere i Engelberg atm snittar 130 skiddagar per år de senaste två vintrarna. Som offpistchargers har jag ett par dynastar cham 107, och jag kan i ärlighetens namn säga att jag nästan vågar åka lika hårt på orben som chamen. Så jag kan varmt rekommendera dem. Om du skulle vilja ha något lite hårdare än orben så kan kan cham 97 vara ett alternativ.

Mountain_Man
3955 inlägg
Mountain_Man 1 vecka sedan

@johngustafsson
Gillar att du betecknar dig "medelgod" ... allt beror ju på vilka man jämför sig med, misstänker att ditt medelgod i Engelberg är betydligt bättre än vad de flesta på FR presterar. ;-)

@FritzSafstrom
Skithårt är ett ord som inte bör särskrivas ... ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
FritzSafstrom
35 inlägg

@mountain_man
Oops..

johngustafsson
53 inlägg

@mountain_man Jag har aldrig tävlat i skidåkning, varken portar, freeride eller längd, dessutom droppar jag inte 15-metersklippor, inte ens i puder. Och om man tittar på min teknik så är jag inte i närheten av en del andra instruktörer. Så ja, medelgod skulle jag hävda. Sen är väl "duktiga åkare" för mig Anja Pärsson, Bode Miller, Marcel Hircher, Reine barkered coh Michaela Shiffrin. Är inte riktigt där, än wink

Kalle_Luzern
219 inlägg
Kalle_Luzern 1 vecka sedan

Är själv lite sugen på Blizzard Zero G 108. Lätta men ändå hårda och verkar väldigt kompetenta... Lite mer allround och något lättare är väl 95 mm varianten, speciellt om du tänker tura mycket.
Nog rätt stor skillnad mot Gotama, baserat på vad jag snabbt läst om den. wink Spann vs fullrocker och längre effektiv kant på Zero G osv.
Kanske inte så lätt att hitta dem beggade dock.

FritzSafstrom
35 inlägg

Diggar inte riktigt fullrocker (har gotaman från 2009 utan rocker). Tycker att tiprocker på ett par offpist-lagg kan ha sina fördelar men fullrocker känns bara som att det blir fladdrigt så fort det inte är optimala förhållanden. Dessutom tar det ju bort möjligheten att flexa skidan olika mycket beroende på situation, underlag och åkstil.

Men jag får läsa mer om Zero G, lät bra med camber profil.

Mountain_Man
3955 inlägg

@FritzSafstrom
De flesta av dagens "offpistskidor" byggs med tip & tailrocker med ett kort spann under foten. Völkl är en av få tillverkare som fortsätter bygga fullrockade skidor, men gör det riktigt bra. Den enda egentliga nackdelen jag upplever med ett par bra fullrockade skidor är att de måste köras på kant när det är hårt och slagigt, annars kan de bli lite oroliga ... då fungerar en skida med spann under foten bättre. Men det där med att ett par fullrockade skidor inte flexar, vad menar du med det? Självklart böjer sig även ett par fullrockers och det går att variera svängen lika mycket som på ett par orockade, kanske till och med mer eftersom man har lite "gratis" från början. Låter lite som du inte testat ett par moderna friåkningsskidor ...

/MM

FritzSafstrom
35 inlägg

@mountain_man
Menar att eftersom de redan är "för böjda" så kan man inte trycka under foten för att ändra formen lika mycket på dem. De är ju flexade vare sig man trycker eller ej. Detta är ju en fördel i lössnö men enligt mig en nackdel annars då det leder till att nosen och tailen får mindre tryck på sig och därför blir fladdriga.

Får erkänna att jag verkligen inte har toppkoll på morderna rockerskidor (så jag har säkert fel). Testade Salomon QST 106 för några veckor sedan (inte fullrockad) och nån fullrockad K2 för några år sedan. Förutom det har jag ingen egen erfarenhet av skidor med rocker förutom recensioner på internet. Det jag upplevt är iallafall att det känns "fladdrigt". Dehär är ju bara vad jag upplevt och jag har som sagt inte superkoll.

Mountain_Man
3955 inlägg
Mountain_Man 1 vecka sedan | Senast ändrad Mountain_Man (1 vecka sedan)

@FritzSafstrom
För ett antal år sedan var ett par fullrockade offpistskidor ofta detsamma som en bananprofil, styv som kokt spaghetti och hopplösa på hårt underlag. Idag ser det inte ut så ... fullrockade skidor som tex. Völkl Katana och Völkl 100Eight går som tåget på alla underlag. Jag säger inte att du ska ha ett par fullrockade ... men förkasta det inte utan att testa!

/MM

FritzSafstrom
35 inlägg

@mountain_man
Jag får väll lov att erkänna min okunskap i dethär fallet.

Almen1
Online 104 inlägg
Almen1 1 vecka sedan | Senast ändrad Almen1 (1 vecka sedan)

@FritzSafstrom
Mitt råd är att utgå i från en bra skida, men lättare och robust bindning (i.e Dynafit Beast, Marker Kingpin, Vipec), och en anpassad pjäxa. Jag tror du skulle bli grymt besviken på en lättare turskida/kompromiss (jag har ett flertal i garaget..). Om du vill köra hårt och är en mer krävande åkare skall du ha rätt skida under fötterna och stabila pjäxor (i.e Vulcan/dalbello variant etc), och anpassad bindning.
Visst du får slita lite ont på vägen upp (men jag antar att du inte siktar in dig på 1500-3000 höjdmeter i ditt turande och i kroppsstrumpa..?) men jag tror att du gläds varje dag i veckan när du väl dra nedåt.
Du och J Wester verkar gilla samma pjäxfabrikat. Han turar på Kingpin, Dalbello-variant, och någon Armada-modell i Chamoníx. A Fransson körde länge på en tuff skida i från Nordica för att hantera svårare terräng. Jag älskar mina carbonskidor på väg upp, men när det är skitförhållanden på väg ner vibrerar man i bitar (får tupp-juck). Gör som Fransson och Wester, -sikta på bra skit (95-105mm under fot men med stuns, -du har ju dina Gotama...) och träna lite extra på försäsong.

termons
113 inlägg
termons 1 vecka sedan

Har själv funderat på Volkl Nunataq med tech som one quiver. Låter som om den kunde passa dig som touringskida. Moderat full rocker ala Volkl stör inte då man går om man har bra tillskurna stighudar.

eriC1
Online 224 inlägg
eriC1 1 vecka sedan

Då du har en relativt köttig bindning, och vad jag förstår vill kunna köra rätt jävla hårt så skulle jag inte ta något allt för lätt i skidväg. Jag har personligen gått från tunga as till 115 midja skidor med rambindning till relativt lätta "breda" turskidor med tech, för att sedan gå upp i vikt igen till något runt 2 kg stycket med techbindning.

För mig personligen är skillnaden i en skida som väger runt 1800g och strax över 2000g försumbar om det sitter en techbindning på och jag har fötterna i ett par dojjor med bra gåläge. Självklart var de grymt att gå från 2500g skida med rambindning till 1700 gram med radical bindning. Men det man sedan vann i att gå upp till en mer rejäl skida med tech-bindning vägde lätt upp de egenskaperna.

Jag skulle om jag var du satsa på något runt 105-110 mm midja och längd runt dig själv (+ några cm om de är en twintip) . Jag personligen har efter typ 10 olika offpist/turskidor landat på dessa som jag är sjukt jävla nöjd med:

https://www.snowinn.com/skidor/dynafit- … lsrc=aw.ds

Köpte dessa efter att jag kört 4 frnt Hoji som jag nästan var helt nöjd med, men dessa är lite bättre dämpade och lite mer yta för lite bättre flyt i puder. Bästa skidan jag haft, skulle lätt kunna tänka mig skruva i inserts och kunna byta till alpinbindning för å köra NM eller liknande på framöver! Köttig lekfull skida som turar bra! Finns absolut ingen anledning att välja bort en skida med fullrocker enligt mig.

LawndartGustav
960 inlägg
LawndartGustav 1 vecka sedan

Var har du hittat dom billigt?

Live free and die ...ing Citera
Mountain_Man
3955 inlägg

Jag har inte heller hittat något riktigt bra pris på Kingpin, men hyggligt attraktivt på Vipec om det kan vara till någon hjälp. http://www.sport-conrad.com/ski-alpin/b … opper.html

/MM

termons
113 inlägg
termons 1 vecka sedan

Mountain_Man skrev:

Jag har inte heller hittat något riktigt bra pris på Kingpin, men hyggligt attraktivt på Vipec om det kan vara till någon hjälp. http://www.sport-conrad.com/ski-alpin/b … opper.html

/MM

Hmm. De säger att det är 2017 modell. Har det kommit ut en ännu nyare vipec efter Black modellen eller är det Black som dom säljer....?

Mountain_Man
3955 inlägg

@termons
Den är ju uppenbart "svart" och senaste modellen ... Antar att de säljer ut den inför nästa säsongs lansering av Tecton. Jag tror det är ett riktigt bra köp! :-)

/MM

FritzSafstrom
35 inlägg

LawndartGustav skrev:

Var har du hittat dom billigt?

Fick ett par på XXL för 3000kr (med ett års öppet köp dessutom), räknar det som "billigt" det var dock Kingpin 10 men jag väger bara 70kg så behöver inte mer.

Men den var fel prissatt för den ska kosta 4600kr hos dem eller nåt sånt

FritzSafstrom
35 inlägg

@eriC1
Verkar som fler är inne på ditt spår med att en lite tyngre men stabilare skida är att föredra. Hade det inte varit för att mina Gotama varit monterade tre ggr så hade jag kunnat installera inserts och växlat mellan Kingpin och Jester (kanske gör ändå). Men det kanske blir att hitta något liknande begagnat och sätta Kingpin på.

termons
113 inlägg
termons 1 vecka sedan

Mountain_Man skrev:

@termons
Den är ju uppenbart "svart" och senaste modellen ... Antar att de säljer ut den inför nästa säsongs lansering av Tecton. Jag tror det är ett riktigt bra köp! :-)

/MM

Skarp observation där :-)    Verkar som om de droppat bort "black" ur namnet. Huvudsaken att det är senaste modellen. Lär ju gå att byta färg på dom också.  Bra pris men.... tecton spökar ju nog i tankarna för många. Får se om de får tömt lagret till det priset...

mathias_olovsson
40 inlägg
mathias_olovsson 1 vecka sedan

Vipec Evo heter dom nästa år, Tecton ser riktigt fin ut också.

Tycker Black Diamond Helios 95 & 105 är ett bra alternativ.

antikvitet
Online 27 inlägg
antikvitet 1 vecka sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/7a495f68ba965b37d8106138f1f8ea69.jpg
Vinnarkombo, snygg och lätt. Synnerligen trevliga att ta med sig ut på fjället. En lätt pjäxa (ref annan tråd) gör sitt till.

FritzSafstrom
35 inlägg

antikvitet skrev:

https://www.freeride.se/img/photo/n/7a4 … f8ea69.jpg
Vinnarkombo, snygg och lätt. Synnerligen trevliga att ta med sig ut på fjället. En lätt pjäxa (ref annan tråd) gör sitt till.

Salomon qst 106 med Dynafit radical? En relativt okvalificerad gissning.

Om så är fallet så känns det som en skysst setup om man prioriterar uppförsprestandan. Testade qst:en för några veckor sedan och på hårt underlag var den inte rolig (i pudret var den dock väldigt skön och lekfull). Känns som att det blir lite för slagig för att det ska kännas tryggt med en lättare pinbindning på dem laggen om man prioriterar att kunna bränna på.

Fantastiskt snygga dock;)

antikvitet
Online 27 inlägg
antikvitet 1 vecka sedan

Japp på skidan och näpp på bindningen; Superlight 2.0 (utan stopper förstås). I min referensbank är QSTn ett lok, fast då jämför jag med en Skimoraceskida (60ish) alt ett par rena puderlagg (120). Såklart att det finns bättre skidor för knallhårt underlag. Det finns alltid en bättre skida. Oavsett vad du väljer.
En snygg kombo, japp. Jag gillar den rena designen och att det inte är en massa skit som det fastnar snö/is på.

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook