Vad är det som är så speciellt med skidor på flygplan?

skidmannen
143 inlägg
skidmannen 143 inlägg 8 mån sedan

Vad är det som är så speciellt med just skidor på flygplan?

Norwegian som exempel, med en vanlig "Flex" biljett får man ta med 2x20 kg och "Måtten för varje väska får inte överstiga 250 x 79 x 112 cm (L x H x B), och omkretsen får vara max 300 cm." Fine, då tar jag en stor väska och stoppar skidorna i den. Men, det får man inte. Eller? För då är det sportutrustning.

Varför är det så speciellt med just skidor? Om man stoppar dom i ett sladdrigt fodral så är dom ju kanske svåra att hantera, men i en väska/låda? Är det nån konstig flygsäkerhetsgrej? Enligt vad som står ovan får jag ju ta med en sån där gammal smal ful takbox som incheckat bagage bara jag inte har skidor eller golfbollar i den för då är det sportutrustning. Den är lättare än 20 kg och mindre än 250x79x112 => tillåten väska.

Svar

Pillard
2377 inlägg
Pillard 2377 inlägg 8 mån sedan

skidmannen skrev:

Vad är det som är så speciellt med just skidor på flygplan?

Norwegian som exempel, med en vanlig "Flex" biljett får man ta med 2x20 kg och "Måtten för varje väska får inte överstiga 250 x 79 x 112 cm (L x H x B), och omkretsen får vara max 300 cm." Fine, då tar jag en stor väska och stoppar skidorna i den. Men, det får man inte. Eller? För då är det sportutrustning.

Varför är det så speciellt med just skidor? Om man stoppar dom i ett sladdrigt fodral så är dom ju kanske svåra att hantera, men i en väska/låda? Är det nån konstig flygsäkerhetsgrej? Enligt vad som står ovan får jag ju ta med en sån där gammal smal ful takbox som incheckat bagage bara jag inte har skidor eller golfbollar i den för då är det sportutrustning. Den är lättare än 20 kg och mindre än 250x79x112 => tillåten väska.

Sist jag testade klagade inte norwegian när jag gjorde precis så. Jag väljer att se "skidväska" i bolagens regler som en möjlighet att ha separat pjäxbag...

skidmannen
143 inlägg

Pillard skrev:

Sist jag testade klagade inte norwegian när jag gjorde precis så. Jag väljer att se "skidväska" i bolagens regler som en möjlighet att ha separat pjäxbag...

Intressant. Vad använde du för sorts väska?

Pillard
2377 inlägg

skidmannen skrev:

Pillard skrev:

Intressant. Vad använde du för sorts väska?

Dakine Concourse double. 2m lång och allmänt stort...

skidmannen
143 inlägg

Behöver du föranmäla den väskan? Går den som specialbagage eller i vanliga incheckningen?

Pillard
2377 inlägg

skidmannen skrev:

Behöver du föranmäla den väskan? Går den som specialbagage eller i vanliga incheckningen?

Jag lade bara till en extra väska i bokningen. Väl på Arlanda fick jag en vanlig tag i automaten. Vid bag drop satte de på en extra lapp och sen fick jag lämpa av den vid "specialbagage". Så har det alltid varit på SAS också. Man får alltid lämna/hämta vid specialbagage men jag har alltid bokat/betalat såsom vanligt extra bagage. Och ingen har räknat skidorna eller så. Däremot har ju många charterresor absurda viktregler...

jarnebring
287 inlägg
jarnebring 287 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (8 mån sedan)

Har ingen koll på Norwegian, men skidor är numer "vanligt" bagage på många flygbolag, t ex Sas och LH. Man måste dock lämna in dom på specialbagage, men av rent tekniska anledningar. Dom kan fastna i den vanliga bagagesnurran.

skidmannen
143 inlägg

Kanske får bli att investera i en sån där väska då. Jag åker med Norwegian via Sportresor och får ta med 2x20kg plus 10 kg handbagage per person. Skidor kostar 600 kr t.o.r, men om det bara är utöver dom där 2x20 känns det ju onödigt. Vi är 4 i familjen och i vart fall 2 av oss vill inte hyra (telemark). Jag tjänar in halva väskan på bara en resa.

skidmannen
143 inlägg

jarnebring skrev:

Har ingen koll på Norwegian, men skidor är numer "vanligt" bagage på många flygbolag, t ex Sas och LH. Man måste dock lämna in dom på specialbagage, men av rent tekniska anledningar. Dom kan fastna i den vanliga bagagesnurran.

Jo, jag har alltid åkt med LH senaste åren bara för att slippa krångel med extra dyr skidfrakt, brukar boka boende och resa separat. Men nu blev det Norwegian i och med att Sportresor hade ett paket.

Pillard
2377 inlägg

skidmannen skrev:

Kanske får bli att investera i en sån där väska då. Jag åker med Norwegian via Sportresor och får ta med 2x20kg plus 10 kg handbagage per person. Skidor kostar 600 kr t.o.r, men om det bara är utöver dom där 2x20 känns det ju onödigt. Vi är 4 i familjen och i vart fall 2 av oss vill inte hyra (telemark). Jag tjänar in halva väskan på bara en resa.

Brukar finnas på köp o sälj här med jämna mellanrum. Ska det åkas den här säsongen kan jag överväga att sälja mitt också (min flygsäsong till snön är över). Jag har klurat på att byta till nåt mindre ändå inför nästa säsong.

jarnebring
287 inlägg

Jag brukar få ner 2 par skidor i ett vanligt "sladdrigt" fodral. Så när jag reser en vecka med familj (4 personer) har jag drillat familjemedlemmarna till att packa smart. Vi klarar oss på 2 resväskor x23ish kgs och två skidfodral med två par skidor och stavar i varje. Pjäxor, hjälm och goggles går i handbagagen x4.

Tillägg: iofs rätt så normala 80-90 mm skidor.

Always-Sunny
273 inlägg
Always-Sunny 273 inlägg 8 mån sedan

Det svar jag fick senast av norwegian angående detta var att de tar inget ansvar för skador på skidorna i transporten om man inte bokar skidfrakt utan tar det som "vanligt" bagage.
Det jobbiga är att jag tycker man får lite olika svar varje gång man frågar hmm

calhenrik
46 inlägg
calhenrik 46 inlägg 8 mån sedan

Jag och sambon åker iväg nästa vecka med KLM till Turin och jag köpte till ett extra bagage för att få med mina egna skidor. Nu gjorde hon precis ett reafynd så naturligtvis vill hon ha med dem på resan men eftersom jag har Griffon Demo på mina så var det inga problem att få in båda paren i samma sladdriga fodral. Återstår att se däremot vad de säger på flygplatsen och speciellt nere i Turin eftersom KLMs regler ganska tydligt säger att det är endast 1par skidor som gäller i fodralet.

jarnebring
287 inlägg
jarnebring 287 inlägg 8 mån sedan

Tror inte att något bolag "tar ansvar" som i att dom skulle behandlas varsammare. Har å andra sidan heller aldrig varit med om att skidorna skadats på ganska så många resor med sladdrigt fodral. Förutom privata resor har jag även flugit några gånger med klubb till träningsläger – och de flesta kidz har sina raceskidor i vanliga fodral som checkas in. Skidor är tåliga grejer. Ironiskt nog är hjälmen utrustningens känsligaste del!

jarnebring
287 inlägg

@calhenrik

Har flugit KLM med två par i varje fodral. Det är identiska regler med vad SAS körde med förut och har flugit med dom massor av gånger under det regelverket med dubbla skidpar i ett fodral. Bara inte maxvikten överstigs är det ingen som krånglar. Men det är lite obegripligare i och med att man får ta med pjäxor och hjälm i det s.k. "specialbagaget". Har aldrig riktigt klurat ut hur man egentligen tänkte. Ska dom checkas in med skidorna i en separat liten pjäx- och hjälmväska då eller? Jag tog och tar alltid det som handbagage.
Glöm inte att föranmäla skidor dock.

linder
3396 inlägg
linder 3396 inlägg 8 mån sedan

Always-Sunny skrev:

Det svar jag fick senast av norwegian angående detta var att de tar inget ansvar för skador på skidorna i transporten om man inte bokar skidfrakt utan tar det som "vanligt" bagage.

Dom tar inget ansvar för skidorna även om du bokar skidfrakt... Det är bara se på hur flygbolagen hanterar surfbrädor, pajar det så pajar det. Senast hade jag en reva på 10cm genom hela surfväskan så typ 1cm djupt.. Så det gäller att packa så att det är tåligt! Men skidor går ju inte förstöra på samma sätt!

belouga
17 inlägg
belouga 17 inlägg 8 mån sedan

Min erfarenhet är att dom är mycket grinigare i incheckningen när man flyger charter. När jag flög med langley för några år sen, kommer inte ihåg vilket flygbolag, tvingade dom mig att ta ur hjälm och pjäxor ur skidfodralet, enbart skidor och stavar fick ligga i fodralet. Dom gångerna jag flugit reguljärt har jag aldrig haft några sådana problem.

Always-Sunny
273 inlägg
Always-Sunny 273 inlägg 8 mån sedan

linder skrev:

Always-Sunny skrev:

Dom tar inget ansvar för skidorna även om du bokar skidfrakt... Det är bara se på hur flygbolagen hanterar surfbrädor, pajar det så pajar det. Senast hade jag en reva på 10cm genom hela surfväskan så typ 1cm djupt.. Så det gäller att packa så att det är tåligt! Men skidor går ju inte förstöra på samma sätt!

Så är det nog, mer ett exempel på märkliga svar man får...

calhenrik
46 inlägg

Knepigt med hur det hanteras om det är specialbagage. Vanligt bagage brukar de ju lösa på flygplatsen. Har flertalet gånger fått en helt ny väska motsvarande den som har skadats. Brukar finnas ett stor rum bakom disken med väskor att välja mellan. Finns det ingen som matchar den som skadats får man göra ett ersättningskrav men har aldrig gjort det eftersom det var för mycket papper att fylla i. Klart lättare att ta en ny väska istället. Det gäller däremot bara själva väskan och inte innehållet.

niillle
108 inlägg
niillle 108 inlägg 8 mån sedan

calhenrik skrev:

Jag och sambon åker iväg nästa vecka med KLM till Turin och jag köpte till ett extra bagage för att få med mina egna skidor. Nu gjorde hon precis ett reafynd så naturligtvis vill hon ha med dem på resan men eftersom jag har Griffon Demo på mina så var det inga problem att få in båda paren i samma sladdriga fodral. Återstår att se däremot vad de säger på flygplatsen och speciellt nere i Turin eftersom KLMs regler ganska tydligt säger att det är endast 1par skidor som gäller i fodralet.

Har åkt med KLM med flera par i samma fodral två gånger, inga problem alls. Ingen erfarenhet av Turin, men på Linköping, Geneve och Milano-Linate har det gått bra.

erik832995
129 inlägg
erik832995 129 inlägg 8 mån sedan

De kanske kan starta och landa på snö?

erik832995 Citera
antikvitet
29 inlägg
antikvitet 29 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad antikvitet (8 mån sedan)

Tacka vet jag JAL. De hanterade skidbagen med en omsorg jag aldrig sett och avslutade med att sätta Fragile-etikett på den. Mycket trevligt, mer sånt.
Och ja, det var flera par skidor i fodralet + annat spännande. Totalt strax under 20 kg.

calhenrik
46 inlägg

antikvitet skrev:

Tacka vet jag JAL. De hanterade skidbagen med en omsorg jag aldrig sett och avslutade med att sätta Fragile-etikett på den.

Låter inte fel men oavsett vilket bolag man flyger med så är det inte säkert att det är de som bemannar incheckningen. Den hyrs ofta ut till en 3e part och de brukar oftast vara de som är riktiga paragrafryttare. Är det deras egna anställda däremot så upplever jag dem som mera tillmötesgående. Oavsett vilket så är det garanterat inte flygbolagets anställda som hanterar bagaget efter att det gått iväg på bandet och det finns en orsak till att de kallas kastare.

jarnebring
287 inlägg
jarnebring 287 inlägg 8 mån sedan

Killar, var inte oroliga. Skidor är tåliga grejer, dom går inte sönder i första taget och tål oaktsam hantering. Dom är inte "fragile". Om ni ändå inte kan känna er lugna - hyr skidor så slipper ni oroa er.

Klucken
22 inlägg
Klucken 22 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad Klucken (8 mån sedan)

Med tanke på rubriken..
Skidor på flygplan. 😇https://www.freeride.se/img/photo/n/5d8b5b7a259b8bd88e9f254f09854637.jpg

Micke_P76
Online 83 inlägg
Micke_P76 83 inlägg 8 mån sedan

Om skidorna skadas får man ju nya :-)

Kaskar
450 inlägg
Kaskar 450 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad Kaskar (8 mån sedan)

Min sambo jobbade på Norwegian för länge sedan(10 år sedan). Där sa piloterna att skidfodral kan vara ett helvete att packa så att planet får rätt balans. Och att piloter, i alla fall då, har sin fulla rätt att säga "Skit i laggen" och sticka iväg utan dem. Det var därför de alltid rekommenderade att packa pjäxor i separat väska eftersom de med största sannolikhet skulle följa med även om skidfodralet blev kvar och du skulle "bara" behöva hyra lagg.

skidmannen
143 inlägg
skidmannen 143 inlägg 7 mån sedan

Trådstartarn här. Såhär gick det.
Köpte ett 2 meters K2 fodral av samma typ som det Dakine alla andra verkar ha på nätet från Ski-Total i Uppsala, fodralet kom dan efter, bra att handla där om man har bråttom.

Stoppade i tre par lagg plus stavar och lite handdukar, optimerade 20 kg gränsen. Inga problem att checka in som väska på Arlanda. Klassigt, Norwegian kändes nästan som att åka Lufthansa. En vecka med bara sol och kanonbra snö, det dumpade 25+25 cm precis innan vi kom ner, v16 var rätt vecka denna i övrigt kassa Alp-vinter. Sen var det dags att dra hem igen.

Personalen på flygplatsen i Grenoble var inte alls med på mitt resonemang att skidbagen var en väska. Jag visade texten att jag får ha 2x20 kg och att väskan ska vara kortare än 250 cm. Med nej, skidor är speciellt. Undrar vad som hänt om jag haft med samma väska med vanliga träreglar i? Nåväl, efter lite tjafs fick vi åka ändå.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook