Black Crows Atris, längd? Bindning?

nyckfull
10 inlägg
nyckfull 2 mån sedan | Senast ändrad nyckfull (2 mån sedan)

Har spanat på att atrisen ett längre tag nu och så finns den på rea på sportkonrad.
Är cirka 186/7 längre och väger 77kg. Åker bra och mycket men är nästan sugen på att ta 184 längden istället för 189, gör jag ett misstag då? Kör på katana i 184 längden nu.

Sen till bindning, sugen på en kingpin, men tycker det blir en lite för tung skida för en tursetup. Är det någon större skillnad på alpinbindningarna eller kan man välja efter utseende? Måste bara vara mnc/wtr.

Tack på förhand

Svar

PeHa
11 inlägg
PeHa 2 mån sedan

Atrisen känns kortare än Katana i längd och är mer lättåkt i min mening. Jag skulle gå på 189 om du monterar med alpinbindning och 184 om du monterar med Kingpin.
Jag kör 189 med Ft12 (182cm 84kg)och tycker längden är perfekt
för utförsåkning men med min dåliga kickturn teknik är 189 i längsta laget när det brantar på lite uppåt.
För övrigt så tycker jag den känns "relativt" lätt att gå med och det den förlorar uppåt vinner den på nervägen. Jag använder den som min turskida och hade jag gjort om idag hade jag tagit 184 med Kingpin.

RWD
356 inlägg
RWD 2 mån sedan | Senast ändrad RWD (2 mån sedan)

Om du prioriterar offpist så skulle jag gå på 189cm.
Har testat 184 i uppkörd pist och lite vindpackad offpist och den kändes absolut inte lång. Om jag skulle köpa dem som enda paret skidor så skulle jag valt 189cm.
Om jag skulle ha ett par puderskidor också 120+ så skulle jag kanske ha kunnat tänka mig 184, men ändå tveksamt.
Skidan är dock stabil i hög fart så det är framförallt för flytet som jag skulle gå på den längre som sagt.
Är 182cm och vägde då 78kg.

PS. Förra våren sålde Sport-conrad Atrisen för 349 Euro

mattstar
19 inlägg
mattstar 2 mån sedan

Jag är 178 på 83 kila och kör på 184cm med en baron epf bindning och är sinnesjukt nöjd, helt fantastisk skida och kombo:-) Nu prioriterar jag utför och kör blandat med möjlighet för lite turande då... 
Känns absolut inte lång och mycket lekfull och lättåkt skida.
Jag skulle nog i ditt fall gå på 189 cm för din längd . Hade velat testa den längden jag också faktiskt men som sagt mycket nöjd och helt sinnesjukt rolig skida;-)

mmarcus
507 inlägg
mmarcus 2 mån sedan

Jag kör 189 med kings, och är själv 185 med 70kg på kroppen. Atris körs kortare än sin längd, så tycker absolut inte du ska gå på någon kortare än 189. Däremot spelar det större roll vart du monterar bindningen. +2,5 från recomended om du vill ha en mer lekfull skida, och +-0 om du ska den att tura med. smile

nyckfull
10 inlägg
nyckfull 2 mån sedan

Blev 189:an, monterade med griffon. Kommer eventuellt monteras med kingpins om jag upplever skidan som lätt nog.

Tack för hjälpen!

mattstar
19 inlägg
mattstar 2 mån sedan

Grattis, kommer inte ångra dig;-) Montering 0a eller?

RWD
356 inlägg
RWD 2 mån sedan | Senast ändrad RWD (2 mån sedan)

Nu blir jag riktigt köpsugen också.

Verkar som Atris ska prestera riktigt bra i riktigt djup puder också , vilket är det jag är ute efter nu utan att  försämra alltför mycket av egenskaperna i hårdare före.
Någon som har har kört den i riktigt djupt puder? Flyter den på så bra som det verkar i det här testet?
http://blistergearreview.com/gear-revie … ws-atris/2

Jag väger väl 15kg mer än han så lite orolig även om man skulle gå på 188.

Sen nämner han att pistegenskaperna är bra så länge det är mjukare pist (om jag inte misstolkar honom)
Då jag testade dem fick jag definitivt uppfattningen att de även var bra bett i de isigare partier jag körde i, även om det var mest uppkört och lite halvmjukt.

nilssonalexander
16 inlägg
nilssonalexander 2 mån sedan

RWD skrev:

Verkar som Atris ska prestera riktigt bra i riktigt djup puder också , vilket är det jag är ute efter nu utan att  försämra alltför mycket av egenskaperna i hårdare före.
Någon som har har kört den i riktigt djupt puder? Flyter den på så bra som det verkar i det här testet?

Sen nämner han att pistegenskaperna är bra så länge det är mjukare pist (om jag inte misstolkar honom)
Då jag testade dem fick jag definitivt uppfattningen att de även var bra bett i de isigare partier jag körde i, även om det var mest uppkört och lite halvmjukt.

Har åkt på Atris 189 hela säsongen i södra alperna och kan bara instämma i hyllningskören! Jag mäter 188cm, 82kg och flyter riktigt bra i 40-50cm puder. Märker stor skillnad gentemot mina Salomon q-105 som jag hade tidigare, där Atrisen flyter bättre och är lättare att svänga runt. En vän till mig (samma storlek som jag) som har testat både Atris och Anima, hävdar att det inte var någon märkbar skillnad i flytet mellan dom. Han äger också ett par Atris.

Pistegenskaperna är grymma, bettar bra på hårt och lagom mycket sväng för att ha kul i pist också. Det roligaste jag har åkt på i den här breddklassen i pist! Enda möjliga minuset är att om man vill ha en skida som plöjer genom slaskpucklar och skräpsnö så var tex. mina q-105 stabilare. Men jag har iaf fan så mycket roligare på Atrisen!

nyckfull
10 inlägg
nyckfull 2 mån sedan

Monterade recomended, återkommer med åsikter när jag fått någon dag på dom. smile

RWD
356 inlägg
RWD 2 mån sedan

Visst är det väl radie 18 på 189cm också?

yiu-han
168 inlägg
yiu-han 1 månad sedan

RWD skrev:

19 meter på 189.

RWD
356 inlägg
RWD 1 månad sedan

yiu-han skrev:

RWD skrev:

19 meter på 189.

Fick precis samma svar från BC.
Närmar sig nog en beställning på ett par i 189cm för mig med.

chrillelille
289 inlägg
chrillelille 1 månad sedan

Nån som har koll på uppdateringarna på Atris för nästa år? Hört nåt om längre radie och lägre tail. Vet ni om det stämmer?

yiu-han
168 inlägg
yiu-han 1 månad sedan

Lite hårdare i fram, lägre tail och 20m radie (189) om jag inte minns fel.
Tror det var en mm smalare i fram och samma midja.

chrillelille
289 inlägg

yiu-han skrev:

Lite hårdare i fram, lägre tail och 20m radie (189) om jag inte minns fel.
Tror det var en mm smalare i fram och samma midja.

Låter ju helt perfekt! Tycker att de känns lite "korta" idag. Blir nog ett byte från mina fantastiska men snäppet för köttiga Corvus 193 (snarare jag som är för liten).

Kan man läsa om uppdateringarna nånstans?

yiu-han
168 inlägg
yiu-han 1 månad sedan

chrillelille skrev:

Låter ju helt perfekt! Tycker att de känns lite "korta" idag. Blir nog ett byte från mina fantastiska men snäppet för köttiga Corvus 193 (snarare jag som är för liten).

https://youtu.be/diom6R2JUgQ

11 min in visar dom atris.

Måtten på den längsta är numera 189,7cm 20m 140-108-126. Hårdare framåt, lägre tail med mer rocker och längre radie. Ska bli spännande att testa.

chrillelille
289 inlägg

yiu-han skrev:

chrillelille skrev:

Måtten på den längsta är numera 189,7cm 20m 140-108-126. Hårdare framåt, lägre tail med mer rocker och längre radie. Ska bli spännande att testa.

Tack!

Låter perfekt för mig, men jäklar vad nära den hamnar Corvus på pappret. Märkligt ur marknadsföringssynvinkel. Men då blir det Atris nästa år!

RWD
356 inlägg
RWD 1 månad sedan

chrillelille skrev:

yiu-han skrev:

chrillelille skrev:

Tack!

Låter perfekt för mig, men jäklar vad nära den hamnar Corvus på pappret. Märkligt ur marknadsföringssynvinkel. Men då blir det Atris nästa år!

Varför inte behölla dina Corvus då wink

Blir nog året Atris för mig då.
Hur monterar ni bindingen? på recomended? Längre bak tyckte blistergear...

Har sett flera tester där de tycker att Atrisen är lite svårhanterlig i tajtare terräng samtidigt som de skriver att den är lätt att få runt.
Även att den behöver hög fart för att komma till sin rätta. Kanske ingen nackdel men tänker lite på skogsåkning och då sjunker ju farten en del jämfört mot öppen terräng. Hur är det, tycker ni som kör Atris?

chrillelille
289 inlägg

RWD skrev:

chrillelille skrev:

yiu-han skrev:

Tack!

Har sett flera tester där de tycker att Atrisen är lite svårhanterlig i tajtare terräng samtidigt som de skriver att den är lätt att få runt.
Även att den behöver hög fart för att komma till sin rätta. Kanske ingen nackdel men tänker lite på skogsåkning och då sjunker ju farten en del jämfört mot öppen terräng. Hur är det, tycker ni som kör Atris?

Som sagt, på pappret blir de mer lika, nästan identiska. Dock så tror jag inte att de blir det på snön.

Jag tycker att mina Corvus är svingrymma och förvånansvärt roliga, men på 193cm utan tailrocker, 2,4kg och ganska så styv så blir den en lite för stor skida för mina 77kg att dra runt en vecka.

Atris idag är för kort radie, mjuka i tipen och för mycket tail för min smak. Nya Atris verkar vara precis det mellanting jag söker.

RWD
356 inlägg
RWD 1 månad sedan

chrillelille skrev:

RWD skrev:

chrillelille skrev:

Tack!

Som sagt, på pappret blir de mer lika, nästan identiska. Dock så tror jag inte att de blir det på snön.

Jag tycker att mina Corvus är svingrymma och förvånansvärt roliga, men på 193cm utan tailrocker, 2,4kg och ganska så styv så blir den en lite för stor skida för mina 77kg att dra runt en vecka.

Atris idag är för kort radie, mjuka i tipen och för mycket tail för min smak. Nya Atris verkar vara precis det mellanting jag söker.

Just det, hade glömt att det inte var tailrocker på Corvus.
Då blir det ju en hel del mer skida, speciellt i 193cm

Jonny_hardcore
176 inlägg
Jonny_hardcore 1 månad sedan

RWD skrev:

chrillelille skrev:

yiu-han skrev:

Tack!

Atris är väldigt smidig och lättsvängd. Den behöver verkligen inte mycket fart för att komma till sin rätt enligt min mening. Jag har kört bland tighta fjällbjörkar och granar i Åre samt bland lärkträden i alperna, det gick alldeles utmärkt.

RWD
356 inlägg
RWD 1 månad sedan | Senast ändrad RWD (1 månad sedan)

Jonny_hardcore skrev:

RWD skrev:

chrillelille skrev:

Tack!

Atris är väldigt smidig och lättsvängd. Den behöver verkligen inte mycket fart för att komma till sin rätt enligt min mening. Jag har kört bland tighta fjällbjörkar och granar i Åre samt bland lärkträden i alperna, det gick alldeles utmärkt.

Tack, låter bra! Vilken längd kör du på? Vad väger du?

Jonny_hardcore
176 inlägg

RWD skrev:

Jonny_hardcore skrev:

RWD skrev:

Jag kör på 184 och väger 80kg.

RWD
356 inlägg
RWD 1 månad sedan

Jonny_hardcore skrev:

RWD skrev:

Jonny_hardcore skrev:

Såg i en annan tråd att du hade haft ett par Line SD 110 som du inte var helt nöjd med i lössnön i varje fall. Vad är skillnanden/bättre med Atris tycker du?
Har nämligen haft ett par SD 110 och gillade dem, nog mest pga låg swing-vikt men tyckte de flöt väldigt bra i offpist samtidigt som de hade låg och ganska styv tail vilket gjorde att den kändes stabil och carvade bra på de flesta underlag. Saknade kanske lite bett på riktigt isigt underlag.
Då jag testade Atris förra året så kändes den som lite mer skida och kanske lite bättre grepp.
Något mer du tycker är bättre med Atris?

Jonny_hardcore
176 inlägg

RWD skrev:

Jonny_hardcore skrev:

RWD skrev:

Såg i en annan tråd att du hade haft ett par Line SD 110 som du inte var helt nöjd med i lössnön i varje fall. Vad är skillnanden/bättre med Atris tycker du?
Har nämligen haft ett par SD 110 och gillade dem, nog mest pga låg swing-vikt men tyckte de flöt väldigt bra i offpist samtidigt som de hade låg och ganska styv tail vilket gjorde att den kändes stabil och carvade bra på de flesta underlag. Saknade kanske lite bett på riktigt isigt underlag.
Då jag testade Atris förra året så kändes den som lite mer skida och kanske lite bättre grepp.

För min del kändes inte SD 110 lika stabila och jag upplevde flytet som sämre. Men det kan ju bero på min åkstil samt monteringen av bindningarna också, eller allt i en kombination. Vad gäller isgrepp så tycker jag faktiskt att Atris är överlägsen SD 110 där. Jag föredrar även Atris lite mer rockade tail (initialt inte så förtjust i att de gör tailen stiffare/lägre till 17/18). Generellt sett så Atris en bättre skida i alla aspekter enligt min mening.

RWD
356 inlägg
RWD 1 månad sedan

Jonny_hardcore skrev:

RWD skrev:

Jonny_hardcore skrev:

För min del kändes inte SD 110 lika stabila och jag upplevde flytet som sämre. Men det kan ju bero på min åkstil samt monteringen av bindningarna också, eller allt i en kombination. Vad gäller isgrepp så tycker jag faktiskt att Atris är överlägsen SD 110 där. Jag föredrar även Atris lite mer rockade tail (initialt inte så förtjust i att de gör tailen stiffare/lägre till 17/18). Generellt sett så Atris en bättre skida i alla aspekter enligt min mening.

Tack!
Ungefär åt det hållet jag upplevde dem också då, men jag testade aldrig Atrisen i riktigt djupt puder, så det är ju möjligt att de är bättre än SD. I så fall blir det bara ett plus. De flesta verkar ju tycka att den flyter bra i offpisten. Har beställt ett par nu också big_smile

nyckfull
10 inlägg
nyckfull 1 månad sedan

Fick mina Atris igår, har nu gjort två skiddagar på dom. Föret i Åre är mer eller mindre katastrof just nu, men jag upplevde Atrisen som lättåkta och att dom gjorde som jag ville, åtminstone än så länge. Blev ingen skogsåkning men både i pist och op var dom lättsvängda.
Tycker dom gjorde bra ifrån sig i lågfart, men föredrar att bränna på lite mer, vilket inte var något problem.

Har 189 längden, är 187cm lång och väger in runt 76kg, bindningarna monterade recomended.
Ska man åka mycket skog och lite flackare terräng tycker jag det passar bra, åker man primärt på branta och öppna platser kanske det vore att rekomendera att flytta bak bindningarna lite, men inget jag kan säga i dagsläget.

P.s. Bra pris på dom på Sport-Conrad just nu.

RWD
356 inlägg
RWD 1 månad sedan

nyckfull skrev:

Fick mina Atris igår, har nu gjort två skiddagar på dom. Föret i Åre är mer eller mindre katastrof just nu, men jag upplevde Atrisen som lättåkta och att dom gjorde som jag ville, åtminstone än så länge. Blev ingen skogsåkning men både i pist och op var dom lättsvängda.
Tycker dom gjorde bra ifrån sig i lågfart, men föredrar att bränna på lite mer, vilket inte var något problem.

Har 189 längden, är 187cm lång och väger in runt 76kg, bindningarna monterade recomended.
Ska man åka mycket skog och lite flackare terräng tycker jag det passar bra, åker man primärt på branta och öppna platser kanske det vore att rekomendera att flytta bak bindningarna lite, men inget jag kan säga i dagsläget.

Ja, helt ok pris, bra paketpris med bindningar också. Blev Baroner för mig. Blir nog montering på recomended.

mmarcus
507 inlägg
mmarcus 1 månad sedan | Senast ändrad mmarcus (1 månad sedan)

RWD skrev:

nyckfull skrev:

Ja, helt ok pris, bra paketpris med bindningar också. Blev Baroner för mig. Blir nog montering på recomended.

Nu när jag har ca 20 åkdagar i alla möjliga typer av underlag och stök, så skulle jag personligen inte flytta bak bindningarna alls längre än recomended. Känns redan som att man står väldigt långt bak. Dock med kings istället för rambindning, men förstår inte vad skillnaden skulle vara annat än dämpning i bindningen. Enda gången jag skulle flytta bak bindningen är om man ska tura väldigt branta kickturns, men om det är sånt man sysslar med så finns det ju roligare skidor för sånt smile

RWD
356 inlägg
RWD 1 månad sedan

mmarcus skrev:

Nu när jag har ca 20 åkdagar i alla möjliga typer av underlag och stök, så skulle jag personligen inte flytta bak bindningarna alls längre än recomended. Känns redan som att man står väldigt långt bak. Dock med kings istället för rambindning, men förstår inte vad skillnaden skulle vara annat än dämpning i bindningen. Enda gången jag skulle flytta bak bindningen är om man ska tura väldigt branta kickturns, men om det är sånt man sysslar med så finns det ju roligare skidor för sånt smile

Ska få mina skidor idag, blir nog montering på recomended då.  De BC skidor jag sett tycker jag recomended brukar vara ganska långt bak.
Körde mina gamla Corvus på +2 och det var perfekt på dem tyckte jag.

@Jonny_hardcore , Kom över ett par nya SD 110 årets modell med Atomic tracker 16 MNC oförskämt billigt så blev ett par såna också smile (mest för bindningens skull) men ska bli spännande att jämföra.

hckurre25
2 inlägg
hckurre25 1 månad sedan | Senast ändrad hckurre25 (1 månad sedan)

Hej!
Mycket snack om skidlängden som vanligt, så ytterligare en fråga skadar knappast..
Är 181cm/81kg och funderar om 189:an blir för lång? Tänkte använda den med Kingpin och ha den som min allroundskida. Har kört på en Line Prophet 115 som är 186 de senaste åren.

Användningsområdet 50/50 pist/offpist. Valet av skida står mellan BC Atris och Salomon qst 106.

Tack för hjälpen!

hckurre25 Citera
edelovekillerr
20 inlägg
edelovekillerr 1 månad sedan

nilssonalexander skrev:

RWD skrev:

Har åkt på Atris 189 hela säsongen i södra alperna och kan bara instämma i hyllningskören! Jag mäter 188cm, 82kg och flyter riktigt bra i 40-50cm puder. Märker stor skillnad gentemot mina Salomon q-105 som jag hade tidigare, där Atrisen flyter bättre och är lättare att svänga runt. En vän till mig (samma storlek som jag) som har testat både Atris och Anima, hävdar att det inte var någon märkbar skillnad i flytet mellan dom. Han äger också ett par Atris.

Pistegenskaperna är grymma, bettar bra på hårt och lagom mycket sväng för att ha kul i pist också. Det roligaste jag har åkt på i den här breddklassen i pist! Enda möjliga minuset är att om man vill ha en skida som plöjer genom slaskpucklar och skräpsnö så var tex. mina q-105 stabilare. Men jag har iaf fan så mycket roligare på Atrisen!

Jag håller inte med dig(eller din kompis).
Inför säsongen hade jag ett par pistmissiler och ett par japowskidor då jag knäckt min quiver och var på jakt efter en ny sådan.
Jag var inne på Atris då den verkade kanon på papper. Som tur är kände jag killen i butiken då vi åkt tillsammans en del förra säsongen, där han fått se min nivå och åkstil. Och utifrån det jag ville ha(en quiver som jag kan plocka fram vilket före än facet erbjuder) så förklarade han att Animan passade mig bättre.
Längre radie samt bra mycket styvare som gör att den biter bättre och framförallt är mer fartstabil.
Så att Animan "knappt flyter bättre" är svammel. Den är hästlängder bättre i orört.
Jag skulle snarare säga att i.o.m. att Animan är styvare så biter den i peincip lika bra på hårt före samt att den är mer fartstabil så får du mycket mer skida.

Detta stämmer såklart inte på alla, men hos agressiva och avancerade åkare så är det ett bättre val, oavsett före. Titta bara på Turdell, oavsett om det är stora branta face med någon decimeter puder, två meter puder i Alaska eller is/skare på NM så är det Animan som gör jobbet!
Atrisen är en mer förlåtande skida som lämpar sig för lite mjukare åkning.
Klart vanligaste skidan bland bummartjejer här i Chamonix kan jag tillägga.

Over N out smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook