Säsong i Kanada 17/18

embreusss
3 inlägg
embreusss 3 inlägg 1 år sedan

Hallå där alla skibums!

Till hösten åker jag över till Kanada för att göra min första säsong där! Jag planerar att jobba och blir därför förmodligen kvar hela säsongen ut. Jag har inte bestämt mig än för vilket område jag kommer hamna i, men det lutar åt antingen Revelstoke eller något utav Banff's system smile

Jag kommer åka dit ensam och är såklart aspepp på att dela boende eller fixa något kollektiv tillsammans med annat peppat folk! Så jag tänkte bara kolla med er, finns det fler här ute som också planerar att säsonga i Kanada nästa år? Hör av er om ni är sugna på att dela boende med en sjukt peppad snowboardtjej wink Eller om inte, bara för att hänga med lite andra svenska polare där borta!

Ha det fint!

Svar

tildebs
3 inlägg
tildebs 3 inlägg 1 år sedan

Hallooj!

Jag är också grymt taggad på Kanada till nästa säsong, kommer dock dyka upp i slutet av januari och då stanna resten av säsongen.

Jag åker, mest troligt, också själv och är pepp på att hitta ett skönt kollektiv. Dock så velar jag mellan Whistler och Banff. Hört att Banff ska vara lite dyrare men å andra sidan kanske det är värt att betala lite extra för lite färre folk i backen?

/peppad brädtjej no2

Freeridefredde
303 inlägg
Freeridefredde 303 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Freeridefredde (1 år sedan)

Hej. Kan tipsa om att bara skaffa arbetsvisum om ni absolut vet att ni behöver och vill jobba. Jag har säsongat i Kanada och vet väldigt många personer som skaffar arbetsvisum, jobbar väldigt lite eller inget alls, och sen åker hem efter säsongen, för att senare ångra sig då de slösat bort sitt arbetsvisumet och chanserna de ger på en helt "vanlig" säsong. Bättre att jobba hemma i Sverige lite extra, använda sitt turistvisum på 6 månader och använda sitt arbetsvisum när du verkligen vet att du ska vara där 12 månader och resa runt/arbeta.

Fredde Citera
embreusss
3 inlägg

tildebs skrev:

Hallooj!

Jag är också grymt taggad på Kanada till nästa säsong, kommer dock dyka upp i slutet av januari och då stanna resten av säsongen.

Jag åker, mest troligt, också själv och är pepp på att hitta ett skönt kollektiv. Dock så velar jag mellan Whistler och Banff. Hört att Banff ska vara lite dyrare men å andra sidan kanske det är värt att betala lite extra för lite färre folk i backen?

/peppad brädtjej no2

Kul att höra, mer peppade brädtjejer åt folket! wink Planerar du att jobba något under säsongen? Själv söker jag just nu Working Holiday Visum och för att få ut så mycket som möjligt av det så lutar det åt att jag åker över när säsongen drar igång i början av november.
Jag är sugen på att åka till Sunshine Village i Banff, i alla fall för tillfället. Tycker Banff verkar vara en soft stad med nära till andra skidorter och Sunshine verkar grymt kul med möjlighet till både bra park och mycket offpist big_smile Om man hamnar på samma ställe så håller jag med om att det hade varit kul om man kunde styra ihop något skönt kollektiv.
Vi hörs!

embreusss
3 inlägg

Freeridefredde skrev:

Hej. Kan tipsa om att bara skaffa arbetsvisum om ni absolut vet att ni behöver och vill jobba. Jag har säsongat i Kanada och vet väldigt många personer som skaffar arbetsvisum, jobbar väldigt lite eller inget alls, och sen åker hem efter säsongen, för att senare ångra sig då de slösat bort sitt arbetsvisumet och chanserna de ger på en helt "vanlig" säsong. Bättre att jobba hemma i Sverige lite extra, använda sitt turistvisum på 6 månader och använda sitt arbetsvisum när du verkligen vet att du ska vara där 12 månader och resa runt/arbeta.

Tack för tipset, har också övervägt samma sak faktiskt.. Drömmen hade ju såklart varit att inte behöva jobba där, men är man fattig student och har mycket snowboardabstinens så har en inte mycket till val wink

backisolivia
12 inlägg
backisolivia 12 inlägg 1 år sedan

Hej!!
Jag håller på att planera min säsong i Whistler nu till vintern. Åker dit solo och behöver några sköningar jag kan dela boende med smile))) försöker hitta bra flygbiljetter och ett bra datum.

Snowburger
3 inlägg
Snowburger 3 inlägg 1 år sedan

Tjena !

Jag börjar få lite snöabstinens nu och tänker också dra till Kanada denna vintern. Men jag behöver några polare att bo/ åka med. Min plan är att jag drar typ i mitten av november och stannar säsongen ut. Kommer troligtvis inte jobba där då jag försöker fylla spargrisen hemma i Sverige nu.

BjornC
19 inlägg
BjornC 19 inlägg 1 år sedan

Jag planerar också att säsongs i Kanada 17/18. Jag tänker inte jobba där utan fylla kontot här hemma under sommaren. Siktet är inställt på Revelstoke, har även ett hus på span där som man kan hyra hela säsongen, får plats 4 pers där. Är ni ett gäng som behöver en eller två personer till, säg till!

tildasandin
2 inlägg
tildasandin 2 inlägg 1 år sedan

Hej! Är också riktigt sugen på Kanada, skulle egentligen åka så snart som möjligt samt stanna över nästa sommar för mountainbikesäsongen. Behöver dock jobba en del för att kunna gå runt! Finns det chalet-jobb runt Whistler eller är det bara en alpgrej? Och har någon tips eller en kontakt på något annat mottages det tacksamt smile

Butler
3 inlägg
Butler 3 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Butler (1 år sedan)

Hej! Är ju också riktigt sugen att dra till Banff iår! Bara lite nyfiken hur de som ska jobba funderar att göra med jobb? Är det att åka dit och ansöka när man väl kommit dit (åka typ mid okt)? Eller är det någon som vet när dem öppnar för ansökningar via deras hemsida, sen hur svårt det är o få jobb om man inte drar via The Working Holiday Club/Kilroy? smile

VilhelmLindvall
5 inlägg
VilhelmLindvall 5 inlägg 1 år sedan

Tja!
Är också väldigt inne på kanada i vinter, dock inte en hel säsong, snarare nån månad!
Jag och min polare söker boende, är väldigt flexibla, men vill ändå hålla en budget på max 30k.

emilklum
5 inlägg
emilklum 5 inlägg 1 år sedan

Hallå! Är också riktigt sugen på en säsong i Kanada! Ser ut som att jag åker själv så vore super att hitta några sköna bums att åka bräda med, eller skidor om man håller på med sånt trams wink Vad tror ni en rimlig budget är för en säsong?

cold
68 inlägg
cold 68 inlägg 1 år sedan

Enklast om ni kan är att jobba här hemma och bunta så du klarar dig den tid du tänk vara där.
Får du inte ihop pengar för ett havår så dra 1,2,3 månder osv, blir ändå ett äventyr, men se till att ha så pass mycket pengar så det räcker med råge under den tiden du tänker stanna.
Du kan bli kollad i tullen, (vet iof inte hur) hur din ekonomi ser ut, kan vara risk att dom tror du ska knega svart.

När jag var i whistler så var dom väldigt frågvisa om vart jag ska bo osv. men inte ekonomin.
Jag bokade ett blilligt boende för några dagar ifrån Sverige och visade upp det, då var det lungt.

christiangustafson
3 inlägg
christiangustafson 3 inlägg 1 år sedan

Tjeenare,
Tror med stor övertygelse att jag kommer att spendera vintern i Whistler/Squamish 17/18, eller vilken annan skidort som helst som ligger i närheten. Sitter just nu i Squamish och skriver detta. Jobbar en praktik nu fram tills Oktober och vill gärna hitta en anledning att stanna över vintern. Aldrig gjort en säsong innan men vore ballt o köra, kan ju åka skidor lixom. Jobbar med media osv osv, så har en liten grej för att filma, klippa och klistra big_smile. Har fett mycket utrustning som jag gärna vill använda cool

vilmaaaa
5 inlägg
vilmaaaa 5 inlägg 1 år sedan

coldplaze skrev:

Enklast om ni kan är att jobba här hemma och bunta så du klarar dig den tid du tänk vara där.
Får du inte ihop pengar för ett havår så dra 1,2,3 månder osv, blir ändå ett äventyr, men se till att ha så pass mycket pengar så det räcker med råge under den tiden du tänker stanna.
Du kan bli kollad i tullen, (vet iof inte hur) hur din ekonomi ser ut, kan vara risk att dom tror du ska knega svart.

När jag var i whistler så var dom väldigt frågvisa om vart jag ska bo osv. men inte ekonomin.
Jag bokade ett blilligt boende för några dagar ifrån Sverige och visade upp det, då var det lungt.

Hur fick du tag på boende sen då? smile

vilmaaaa
5 inlägg
vilmaaaa 5 inlägg 1 år sedan

Vi är i alla fall två tjejer som är sjukt taggade på att dra till Kanada jan-feb vintern 17/18. Kan iofs tänka sig stanna lite längre, beroende på hur dyrt boende osv är.

Vi letar i alla fall med ljus och lykta efter boende samt eventuellt några att dela boende med? Verkar ju som att man kan få bättre boende för mindre pengar ju fler man är smile

Hör av er om ni har plats för två tjejer, alternativt är taggade att dela med oss och har hittat något intressant!

cold
68 inlägg
cold 68 inlägg 1 år sedan

vilmaaaa skrev:

coldplaze skrev:

Hur fick du tag på boende sen då? smile

Internet.

Jag bodde i Squamish ett tag (ca 6 mil) sen i Whistler, allt hänger på vad du harför krav och pengar, boende får du tag på.

FannyMalmgren
2 inlägg
FannyMalmgren 2 inlägg 1 år sedan

Vi är ett par från Göteborg som är sjukt peppade på att dra till Kanada mellan jan-mars. Vi har framförallt tänkt oss Whistler men även andra orter är av intresse. Vi söker både boende och lite skönt folk att hänga med. Vi hade inte tänkt att jobba där utan fyller på sparkassan rejält här hemma nu.

Hör av er om ni har två platser någonstans, vi är väldigt flexibla!

JohanEkdahl
1 inlägg
JohanEkdahl 1 inlägg 1 år sedan

Hejsan, kille 20 år intresserad av att åka skidor i whistler 3 månader eller något med sköna människor. Inte säsongat innan men har åkt mycket skidor på loven i Sverige. Pm:a gärna så kan jag komma med mer info där smile

hannahelfv
57 inlägg
hannahelfv 57 inlägg 12 mån sedan

Hallå alla peppade människor!

Jag och min pojkvän ska nu göra vår andra säsong i Kanada. Tanken är att vi ska vara där dec-juli. Då vi tänkt stanna över sommaren också är siktet inställt på Whistler. Vi är nu jättesugna på att slå oss ihop med lite härliga människor och dela boende. Jag håller just nu på att lägga ut lite krokar hos gamla whistlerkompisar för att hitta nåt bra ställe.

Om ni letar efter några att dela boende med eller om ni vill ha tips om Whistler,Golden eller Kanada i stort är det bara att skriva! smile

backisolivia
12 inlägg
backisolivia 12 inlägg 12 mån sedan

Jag är riktigt sugen på att dela boende då jag åker dit helt själv och gör min första säsong. Jag är 19 år och har innan backpackat i Australien, Bali och Thailand men är nu riktigt peppad på att leva i mina pjäxor. Har åkt skidor sen jag var riktigt liten och varje år varit i Alperna och sedan stuckit iväg långhelger till Trysil eller Hemsedal. Tanken är att jag drar till Whistler i december och stannar tills snön försvinner. Hör av er vid intresse!

veisland
1 inlägg
veisland 1 inlägg 11 mån sedan

Tjena alla glada! Har en brutal skidabstinens och drömmer tillbaka till skidåkningen i Kanada! Jag åker ensam så letar efter någon härlig grupp att åka med. Har gjort en liten offpist roadtrip i Kanada tidigare men denna säsongen vill jag stanna lägre för mer åkning och stannar gärna till det inte går att åka mer. Jag kan tänka mig både Whistler och Banff området.

Jag hänger gärna med en grupp för att kunna dela boende och hänga med. Som det ser ut nu tänkte jag att jobba för att kunna vara där hela säsongen igenom. Hör gärna av er om ni letar efter en till att hänga med cool

Jonnszter
9 inlägg
Jonnszter 9 inlägg 11 mån sedan

Hur har ni gått tillväga med att dra till kanada? När sökte ni visum? Hur mycket pengar planerar ni att ta med er för övrigt? smile blir jäkla inspirerad när jag hör om kanada haha tongue

Elvoira
1 inlägg
Elvoira 1 inlägg 11 mån sedan

Jag var i Kanada i vintras (16/17), närmare bestämt i Banff. Åkte dit med en kompis och vi hade varken boende eller jobb, utan åkte bara dit med vårt working visa. Vi bestämde oss tidigt för Kanada och började söka visa i februari och fick det i April om jag minns rätt. Jag hade planerat att stanna i max 6 månader men blev 9 för att det är helt enkelt fantastiskt. Kan rekommendera banff om man även vill festa men ha tillgång till bra åkning. Jag fick jobb i ett av skidsystemet, Sunshine Village. Jag städade i base area och fick åka 2-3 timmar varje dag, helt klart ett av de bästa jobben om man vill åka mycket. Sunshine kan verka flackt, men köpte turskidor en bit in i säsongen och det finns hur mycket grym terräng som helst, extra bra om man är ny på turskidor.

Banff är dock dyrt och jag betalade över 5000 i månaden för att dela ett litet rum men min kompis. Var dock värt det. Mycket australienare och som sagt man kan gå ut varje kväll och ha en rolig kväll.

Jag provade 9 resort under min tid så de flesta större utom Whistler och Fernie. Revelstoke har sjukt bra åkning men har hört att byn är rätt död och ser riktigt deprimerande ut, haha... Men vill man fokusera på att mest åka så skulle jag nog rekommendera revelstoke.

Banff är dock helt galet fint med sjuk natur runt omkring. Kanada har även så mycket att erbjuda på sommaren så skaffar man arbetsvisa så skulle jag rekommendera att även stanna över sommaren!
Hade gjort mycket för ett till visum....

I vilket fall som helst så gör ni alla helt rätt att åka till Kanada, det är amazing.
Har ni några frågor om banff eller så är det bara att fråga.

tjasofia
5 inlägg
tjasofia 5 inlägg 11 mån sedan

Hej! Jag vill med! Är mega intresserad av Kanada till vintern, vill åka januari och stanna säsongen ut. Har eventuellt två härliga tjejer till som ska med och vill gärna få lite tips och råd på boende osv... Blir mer och mer sugen på Banff alternativt Revelstoke. Ni som löst boenden redan, hur har ni burit er åt? Funderar på att bara åka ner och lösa allt på plats, är de en dum ide i dessa områden?

Melli
13 inlägg
Melli 13 inlägg 11 mån sedan

Hej ! Är också en snowboardäälskande tjej och funderar också starkt på att göra en säsong någonstans. Kanada låter jättespännande smilesmilesmile

// Amelia

SophiaPolsten
16 inlägg
SophiaPolsten 16 inlägg 11 mån sedan

Heej!
Efter en snöfattig säsong i alperna är jag sjukt sugen på en säsong i Revelstoke! Ser just nu ut som att jag åker solo och undrar om det finns fler som är pudersugna som är peppade för att dela boende?smile
Hade tänkt komma iväg i januari nån gång, får se hur länge jag stannar, minst 2 månader iaf!
Hör av er om ni har liknande planer/behöver en roomie!

Bjohan
3 inlägg
Bjohan 3 inlägg 11 mån sedan

Hej! Jag e ny här (eller nej, freeride for life men nyligen medlem..) så jag kanske missuppfattar denna tråden.. Men alla skriver bara hux flux vad dem har för sig och vad de behöver medan ingen har besvarat ett enda shoutout eller fråga?! haha, ganska kul faktiskt! Peace

KurtMcdonald
2 inlägg
KurtMcdonald 2 inlägg 11 mån sedan

kurtmcdonaldthegreat@gmail.com

Coolalexcool
53 inlägg
Coolalexcool 53 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad SNM (11 mån sedan)

.

HRohlcke
33 inlägg
HRohlcke 33 inlägg 10 mån sedan

Tjena!
Jag ska göra min första säsong nu i vinter och jag har ställt in mig på att åka till revelstoke. Då ingen av mina kompisar ville joina så kommer jag att åka själv och det vore grymt att få träffa lite likasinnade att åka lagg med. Tanken är att jag ska samla ihop lite pengar för att sedan bara åka, men jag har ännu inte hittat boende. Så om det finns någon som har en plats över i så hör gärna av er, alternativt om det finns några andra som saknar boende som är villiga att gå ihop.
Cheers,
/Hugo

HannaHamad
1 inlägg
HannaHamad 1 inlägg 10 mån sedan

HEJ ALLA KANADA-SEASONNAIRES

Vi är två tjejer från Stockholm, båda 21 år, som ska till Banff i slutet av oktober/början på november.
Vi har skaffat IEC och planen är att jobba nere i Banff City och inte uppe i bergen. Vi söker, som många andra här på tråden, boende i Banff. Skulle vara grymt om man kunde dela boendet på flera.

Vet ni något eller är sugna på att dela boende med oss, får ni gärna höra av er till hannahamadjohansson@gmail.com

Må bäst!
//Hanna & Lovisa

JesperHagberg
4 inlägg
JesperHagberg 4 inlägg 10 mån sedan

Halloj!
Vi är två glada gubbar från Göteborg med siktet riktat mot Revelstoke och är nu mitt uppe i boendesökandet. Vi tänker oss att åka i början av November och stanna hela säsongen ut! Är det så att någon har hittat något och har platser att fylla eller helt enkelt bara vill dela boende är det bara att skicka iväg ett mail till jeppanhagberg@gmail.com. Ha det fint!

// Jesper och Hannes

jelenaae
1 inlägg
jelenaae 1 inlägg 10 mån sedan

Haaallihallå!! Jag har fått erbjudande att få komma och jobba som instruktör, både i Whistler och sunshine village och tänkte kika här om det är någon som skulle vilja dela boende på något av dessa ställen då jag inte har bestämt mig för var jag ska åka ännu lol
Har tänkt att stanna från sent i oktober till juni-ish.
Mejla mig gärna!! jelenaavekvist@hotmail.com big_smile

AliceHakansson
4 inlägg
AliceHakansson 4 inlägg 9 mån sedan

SophiaPolsten skrev:

Heej!
Efter en snöfattig säsong i alperna är jag sjukt sugen på en säsong i Revelstoke! Ser just nu ut som att jag åker solo och undrar om det finns fler som är pudersugna som är peppade för att dela boende?smile
Hade tänkt komma iväg i januari nån gång, får se hur länge jag stannar, minst 2 månader iaf!
Hör av er om ni har liknande planer/behöver en roomie!

Hej! Jag är inne på exakt samma spår som dig och åker förmodligen också själv. Jag har inget boende än men söker roomies så om du är intresserad(eller någon annan) kan ni maila på alicehakansson@msn.com

Ha en fin kväll big_smile

FelixForsstrom
1 inlägg
FelixForsstrom 1 inlägg 8 mån sedan

Hej! Här kommer jag in, sent men bättre än aldrig! Jag är en kille på 19 år från Stockholm som ska dra till Kanada en till två månader januari-februari å är sugen på Revelstoke, Fernie och Banff! Om någon är på väg dit (eller är där) den perioden ensam eller i grupp och har rum för en extra skidälskare, eller har intresse av att hitta något tillsammans, så är det bara att höra av sig! felix.forsstrom@hotmail.com

Hoppas alla här får det grymt i Kanada!
cheers, Felix

MaryPary
11 inlägg
MaryPary 11 inlägg 5 mån sedan

Hej!

Vi är två gamlingar (35 wink ) som kommer bila runt i Kanada och testa alla skidorter mellan Vancouver och Calgary. Nu kikar vi på Freeride om det finns någon som har ett rum vi kan få hyra i några dagar. Vi vill gärna ha tillgång till kök och mysiga människor efter en månad snabbnudlar och dålig engelska i Japan.

Har ni något/vet ni något?

Vi bidrar med lite hyrespengar, lite plats i bilen om ni vill haka på någonstans på en efterlängtad topptur och masa glädje. Dock kommer vi nog törna sjukt tidigt jämt (i alla fall en av oss big_smile ) så det är inget partyboende vi letar efter.

Pudriga hälsningar

Marilyn och Magnushttps://www.freeride.se/img/photo/n/e5165d0d752c61c1ba284d225242e057.jpg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook