Hjälp mig välja skidor.

Carl-williamSkalberg
3 inlägg
Carl-williamSkalberg 1 vecka sedan

Hej. Jag är en kille som åker på avancerad nivå, som nu ska köpa sina första skidor. Jag åker oftast i pist, men ändå offpist och i park ibland. Jag vill alltså ha en skida som har ett bra grepp/skär på hårt underlag (i pist), men även funkar bra till lite grövre underlag. Jag har tidigare alltid hyrt skidor som endast är anpassade för pist och undrar hur stor skillnaden är på allmountain skidor  och pistskidor i pisten? Jag har tittat lite på K2 Marksman. Tror ni att den skidan passar bra för mig? Tacksam för alla förslag!

Svar

DanteSandgren
4 inlägg
DanteSandgren 1 vecka sedan

K2n kommer skilja sig väldigt mycket ifrån en ren pistskida men kan säkert passa bra om du tänkte börja åka mer och mer i offpisten.

Jag hade valt en smalare skida om du åker i pisten större delen av tiden, kanske med en midja runt 85-100mm. Med rätt teknik funkar även de utmärkt i offpisten om det inte är japanska mängder puder.

Att kombinera bra isgrepp med park är väldigt svårt då rails dödar stålkanter direkt.

Carl-williamSkalberg
3 inlägg
Carl-williamSkalberg 1 vecka sedan

Ok har du något förslag på skida som hade passat bättre?

DanteSandgren
4 inlägg
DanteSandgren 1 vecka sedan

Har testat dem själv och de är väldigt härliga! Roliga i pisten samtidigt som de fungerar utmärkt i uppkörda backar och offpist.  Tror att de skulle passa utmärkt smile

drdrain
Online 27 inlägg
drdrain 3 dagar sedan

kunta skrev:

http://www.sport-conrad.com/en/products/black-crows/magnis-marker-squire.html

Fina skidor till bra pris, men max längd 171 känns lite kort för offpist ?
Beror ju visserligen på om man talar skog eller stort antar jag smile

Själv tycker jag det känns omöjligt att hitta ett par skidor som är både bra i hård pist och för offpist.
Finns dom som funkar ok i mjuk pist och ok offpist.

Försök teståka lite skidor det brukar vara bästa sättet att hitta nåt man gillar, annars är det en ganska stor chansning som jag ser det då mycket handlar om en personlig känsla för skidan.

kunta
Online 12 inlägg
kunta 3 dagar sedan

Carl-williamSkalberg skrev:

Hej. Jag är en kille som åker på avancerad nivå, som nu ska köpa sina första skidor. Jag åker oftast i pist, men ändå offpist och i park ibland. Jag vill alltså ha en skida som har ett bra grepp/skär på hårt underlag (i pist), men även funkar bra till lite grövre underlag. Jag har tidigare alltid hyrt skidor som endast är anpassade för pist och undrar hur stor skillnaden är på allmountain skidor  och pistskidor i pisten? Jag har tittat lite på K2 Marksman. Tror ni att den skidan passar bra för mig? Tacksam för alla förslag!

Vikt, längd, ålder, vilken längd och bredd har du haft förut, är det typ 80% pist och 20% offpist, är det rena pistskidor du hyrt förut lr typ twintip?

MarkusO
999 inlägg
MarkusO 3 dagar sedan

Jag tror iofs Marksmannen kan funka om du bara har rimliga pjux.

- Hel och ren? - Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook