Lagom avancerad turbindning till Black Crows Freebird?

uttryck
101 inlägg
uttryck 1 vecka sedan

Impulsköpte ett par Black Crows Ova Freebird på rea. Har ett par DPS Yvette 112 (tjejvarianten av Wailer) sedan tidigare. Och egentligen är de väl ärligt talat lite för avancerade för mig o svåra att få på kant i en hård pist m mina otränade ben o lite halvtaskiga teknik så blir lite fult sladdande då tyvärr. Men älskar ju dem ändå. Speciellt i uppkörd snömodd är de som vattenskidor. Dock har jag funderat ett tag på ett par lättisar fast m smalare midja som är lite mer pistvänligare o lättare för mig att dra runt. Därav impulsköpet av de svarta kråkorna Ova Freebird. Jo jag vet att de är en turskida. Men av spec verkar de kunna funka bra även i pist. Är heller verkligen inte heller nån pistracer åkare som vill ha tunga pistskidor - inte min grej. But why not m lite möjlighet att kunna tura på de nya tänkte jag för där jag åker absolut (finska Ylläs) mest är det rätt ok möjligheter till lättare turer i inte så brant terräng. Så nu till frågan (lång intro): Vilken turbindning ska jag ha? Marker F10 har jag funderat på men är lite tveksam hur den är att åka på i pist vilket det blir mest. Tänker även att plattan under pjäxan gör att foten kommer upp en bit inte säker på att jag gillar det riktigt. Vill stå m pjäxan så nära marken som möjligt. Men lär inte bli väldigt mkt turande o klättrande heller. Men har ju Yvette-arna m vanliga Marker bindningar också. Så give me your bästa tips! PS Kommer inte att byta pjäxor heller så inget Dynafit el vad de nu heter.

Uttryck Citera

Svar

Mountain_Man
Online 3983 inlägg
Mountain_Man 1 vecka sedan

Jag tror F10 kan vara en utmärkt bindning med tanke på vad du beskriver. En av de lättare rambindningarna men med full stabilitet. De bygger en bit (precis som alla rambindningar) men det är snarare en fördel i pisten eftersom du kantar skidorna lättare.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
massa_lagg
8 inlägg
massa_lagg 1 vecka sedan

Mountain man har rätt .Det finns ingen anledning att titta efter ngt annat. Höjden är dessutom både nyttig och ofrånkomlig.

uttryck
101 inlägg
uttryck 1 vecka sedan

Tack för era svar! Finns det ens nån vits i det här fallet att fundera på F12 som verkar finnas i två strlk S och L? Men F10 är kanske lättare o billigare o duger säkert bra för mig.

Uttryck Citera
RWD
353 inlägg
RWD 1 vecka sedan | Senast ändrad RWD (1 vecka sedan)

uttryck skrev:

Tack för era svar! Finns det ens nån vits i det här fallet att fundera på F12 som verkar finnas i två strlk S och L? Men F10 är kanske lättare o billigare o duger säkert bra för mig.

Beror på vilken DIn-inställning du ska ha. Din vikt och  sullängd (yttermått på pjäxorna är mest avgörande) men även åkarnivå och ev. din  längd
Här kan du t.ex räkna ut det (finns fler sidor, Googla "DIN setting calculator" )
http://www.mechanicsofsport.com/skiing/ … lator.html

F10 går till 10 och F12 till 12

Som sagt så är höjden ett litet plus då du åker på hårt underlag.

Storlek Large tror jag är från 305mm och uppåt och Small går upp till 325mm sullängd om jag inte minns fel.

uttryck
101 inlägg
uttryck 1 vecka sedan

Har nog DIn 6-7. Ska sitta på ett par Black Crows Ova Freebird som är 85 mm i midjan så borde kanske funka m 90 mm skistopper då. Tror det får bli F10. Jag lär inte tura jättemkt o åker def inte aggressivt heller. Jag har kanske tänkt helt fel där m ogillandet att stå på en platta mellan skidan o pjäxan. Att man tappar känslan typ el nåt. Hade nån sån under bidningen på ett par gamla pistskidor som jag ogillade. Kanske bara blir lättare att få dem på kant som Mountain_Man skriver. Har tänkt tvärtom. Så det är inte jordens sämsta kompromiss att sätta turbindning på om man åker mest pist?

Uttryck Citera
Mountain_Man
Online 3983 inlägg
Mountain_Man 1 vecka sedan

@uttryck
Självklart onödigt att ha en turbindning om du bara kör pist ... men i det här fallet tror jag inte det är bindningarna som kommer att begränsa dig i pisten, snarare skidorna. Men så länge det inte är allt för hårt kommer det säkert att fungera utmärkt.

F10 räcker bra om du normalt kör på DIN 6-7, men heller inget problem med F12, ta den du får bäst pris på.

/MM

uttryck
101 inlägg
uttryck 6 dagar sedan

Men inte bara pist hade jag ju tänkt. Vill inte ha några tunga as till pist racingskidor heller. Sånna är rätt trista till annat än just pist. Alltid en kompromiss åt ena el andra hållet. Isig stenhård pist är väl inte roligaste föret heller.

Uttryck Citera
uttryck
101 inlägg
uttryck 6 dagar sedan

...tror F10 är mkt lättare än F12. Så av den anledningen är valet lätt.

Uttryck Citera
Pillard
2225 inlägg
Pillard 6 dagar sedan

Vad jag kan se skiljer det ca 200 gram per bindning mellan Baron och Tour F10. Rent åkningsmässigt tror jag inte du märker någon direkt skillnad. Antagligen kan du uppleva liten skillnad när du bär på dem och en marginell när du går uppför. Det stora hopet i viktbesparing uppför får du ju när du lämnar rambindningar eftersom alla rambindningar innebär att du lyfter hela bindningen i varje steg. Hoppet då blir ju alltså 1 kilo per steg och fot (det märks). Så om du hittar Barons till mycket bättre pris kan det ju iaf vara värt att fundera på dem istället för F10.

När det gäller plattan så var ju den plattan du hade på pistskidorna en sådan som satt fast på skidan och bindningen i sin tur satt fastklämd på. Det betyder ju att det antagligen blev glapp i fästet dem emellan. På rambindningarna sitter ju båda delarna ihop i konstruktionen. Jag vågar nästan ställa ut en garanti på att du inte kommer att märka ett skvatt (om du inte väger hundra pannor och kör som Bode Miller typ)

Mountain_Man
Online 3983 inlägg
Mountain_Man 6 dagar sedan

@Pillard
Enligt Marker skiljer det 272 gram (lite olika viktuppgifter på skilda ställen) mellan ett par F10 och F12, däremot väger Baron 500 gram mer per par än F10, men Baron känns ju direkt "overkill" i det här valet. Så F10 tycker jag känns helt rätt.

/MM

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook