Tips på smal och styv tech-pjäxa till nästa säsong

aholmbc
8 inlägg
aholmbc 3 mån sedan

Vad har ni för idéer om turpjäxa som är kraftfull nog att driva ett par Extrem P110 med Duke samt ett par BC Corvus Freebird med Kingpin?
185cm och 84kg. Kör idag en Cochise 130 PRO från förra generationen (98mm) men upplever att jag inte längre sitter fast riktigt. Vill också ha ett lite lättare paket.
Testade dalbello Lupo 130c (2018) men den inneskon var kass och gav inget stöd alls.
Har sneglat på Atomic Hawx Ultra XTD och de verkar ju fina.
Andra förslag?

Svar

Pillard
2282 inlägg
Pillard 3 mån sedan

Har letat liknande själv och fastnade för MTN Lab (ska funka i Dukes om du har höj- och sänkbar tå). Andra alternativ skulle jag säga är:

Backland Carbon (kommer förresten inte att funka i Dukes)
MTN Explore (tror den ska funka i Dukes)

Vad jag förstått är det dock bara MTN Lab som kan erbjuda stadga nog för att tom kunna duga som alltiallo, iaf om du frågar Blister... http://blistergearreview.com/gear-revie … t-boot-2/3

Herkaperka
24 inlägg
Herkaperka 3 mån sedan

Jag kör nya cochise 130 som sägs va betydligt tightare i passform än föregående samt lättare. Funkar hur fint som helst för mig. Kör mest skidor i 110 breddklassen och saknar inte något mot en ren pistpjäxa

karlj86
69 inlägg
karlj86 3 mån sedan

Jag kör på den nya gula Technica guide PRO. Något bredare med gummi sulan så de upplevs lite tightare att få i pjäxan i FT12 bindningen. Sitter på Lotus 138. Funkar för mig, väger 73/175

Pillard
2282 inlägg
Pillard 3 mån sedan

Ett tillägg till ovan. Hur viktigt är det för dig att kunna behålla Dukesen? Om du kan tänka dig att dumpa dem och gå till en ren "tech"-setup ökar ju urvalet rätt mycket. Hade det inte varit för mina enormt höga fötter hade t.ex. jag valt Backland Carbon istället för MTN Lab. Vad jag förstått är Lab lite styvare men gåläget och vikten på Backland är ju smått perverst. Frun kör med vanliga Backlands nu och det gåläget är galet. Eftersom skalet fungerar som ett tredelat med borttagbar tunga blir de ju som gympadojjor att gå i. MTN Lab har ju fortfarande en vanlig "cuff" runt smalbenet och denna trycker ju ner mot vristen vid framåtrotation. Visst den gör det väldigt lite i jämförelse med t.ex. Pinnacle och andra med mer "klassisk" form men det finns ju där.

aholmbc
8 inlägg
aholmbc 3 mån sedan

Herkaperka skrev:

Jag kör nya cochise 130 som sägs va betydligt tightare i passform än föregående samt lättare. Funkar hur fint som helst för mig. Kör mest skidor i 110 breddklassen och saknar inte något mot en ren pistpjäxa

Jag hade uppfattningen att Cochiesen blivit vidare (99mm mot tidigare 98mm).

aholmbc
8 inlägg
aholmbc 3 mån sedan

Pillard skrev:

Ett tillägg till ovan. Hur viktigt är det för dig att kunna behålla Dukesen? Om du kan tänka dig att dumpa dem och gå till en ren "tech"-setup ökar ju urvalet rätt mycket. Hade det inte varit för mina enormt höga fötter hade t.ex. jag valt Backland Carbon istället för MTN Lab. Vad jag förstått är Lab lite styvare men gåläget och vikten på Backland är ju smått perverst. Frun kör med vanliga Backlands nu och det gåläget är galet. Eftersom skalet fungerar som ett tredelat med borttagbar tunga blir de ju som gympadojjor att gå i. MTN Lab har ju fortfarande en vanlig "cuff" runt smalbenet och denna trycker ju ner mot vristen vid framåtrotation. Visst den gör det väldigt lite i jämförelse med t.ex. Pinnacle och andra med mer "klassisk" form men det finns ju där.

Jag har för avsikt att så långt som möjligt köra med en och samma pjäxa både i pist, off-pist och på tur. Inser att det blir en kompromiss. Kompromissar hellre på vikt och gåläge än utförsegenskaper då 80% blir liftburen åkning.
Viktigt är att få fast min smala fot och att pjäxan beter sig så likt en race pjäxa som möjligt utför..😉

Pillard
2282 inlägg
Pillard 3 mån sedan

aholmbc skrev:

Pillard skrev:

Jag har för avsikt att så långt som möjligt köra med en och samma pjäxa både i pist, off-pist och på tur. Inser att det blir en kompromiss. Kompromissar hellre på vikt och gåläge än utförsegenskaper då 80% blir liftburen åkning.
Viktigt är att få fast min smala fot och att pjäxan beter sig så likt en race pjäxa som möjligt utför..

Hm, jobbig kombo wink Ja av allt jag läst isf så borde ju MTN Lab vara den perfekt. Frågan är om den är smal nog för dig. Jag har rätt hög fot men kan i gengäld knappt knäppa nedre spännet alls i dem.

AndreasM
95 inlägg
AndreasM 3 mån sedan

aholmbc skrev:

Vad har ni för idéer om turpjäxa som är kraftfull nog att driva ett par Extrem P110 med Duke samt ett par BC Corvus Freebird med Kingpin?
185cm och 84kg. Kör idag en Cochise 130 PRO från förra generationen (98mm) men upplever att jag inte längre sitter fast riktigt. Vill också ha ett lite lättare paket.
Testade dalbello Lupo 130c (2018) men den inneskon var kass och gav inget stöd alls.
Andra förslag?

Du kan ju också prova vanliga Dalbello Lupo T.I som har en annan innersko. Det går att byta låset till tungan till ett borttagbart som på 130C. Kruxet är att du inte får en innersko med snörning som nog är lite sämre att gå med men å andra sidan är bättre utför. Du tappar väl iofs lite vikt på det också...

kunta
12 inlägg
kunta 3 mån sedan

Mtn Lab funkar hur bra som helst med Duke

Herkaperka
24 inlägg
Herkaperka 3 mån sedan

De kan hända att de skiljer i deras läst anvisning men enligt mig märks det absolut inte när du tar på dig pjäxan. Den nya 16/17 är betydligt tightare än föregångaren i själva volymen i pjäxan. Säger inte alls det är rätt pjäxa för dig men både testat själv och läst tester då åkare som kört på gamla modellen klagar då den blivit mindre i passform på nya. Kan ju va värt att kolla på iaf

aholmbc skrev:

Herkaperka skrev:

Jag hade uppfattningen att Cochiesen blivit vidare (99mm mot tidigare 98mm).

Kalle_Luzern
234 inlägg
Kalle_Luzern 3 mån sedan

aholmbc skrev:

Andra förslag?

Jag är grymt nöjd med mina Salomon MTN Lab. Sitter tight på mig, men har inte extremt smala fötter. Testade Tecnica Zero G Pro samtidigt, dock i en storlek större för de hade inte min storlek, kändes klart smalare än MTN Lab. Kan ju inte döma för mycket från butiksflex, men Zero G Pro kändes klart mjukare än MTN Lab då. Säkert nära de listade 130 när man närmar sig mer normala skidtemperaturer... wink
Hade Scarpa Maestrale RS innan, de är klart bredare och mjukare.
Som referens kör jag på Blizzard Kabookie och DPS Wailer 112RP2, båda med Dynafit Radical ST (1.X version). Liten och lätt, 176/70 (närmare 80 med all utrustning på så klart).

Pillard
2282 inlägg
Pillard 3 mån sedan

Kalle_Luzern skrev:

aholmbc skrev:

Andra förslag?

Jag är grymt nöjd med mina Salomon MTN Lab. Sitter tight på mig, men har inte extremt smala fötter. Testade Tecnica Zero G Pro samtidigt, dock i en storlek större för de hade inte min storlek, kändes klart smalare än MTN Lab. Kan ju inte döma för mycket från butiksflex, men Zero G Pro kändes klart mjukare än MTN Lab då. Säkert nära de listade 130 när man närmar sig mer normala skidtemperaturer... wink
Hade Scarpa Maestrale RS innan, de är klart bredare och mjukare.
Som referens kör jag på Blizzard Kabookie och DPS Wailer 112RP2, båda med Dynafit Radical ST (1.X version). Liten och lätt, 176/70 (närmare 80 med all utrustning på så klart).

Grejen med grilamiden är väl också att den inte påverkas så mkt av temperaturen. Så vad jag förstår flexar Lab ungefär lika i butiken som i kyla

Kalle_Luzern
234 inlägg
Kalle_Luzern 3 mån sedan

@Pillard Har du nog rätt i, MTN Lab känns styv och fin även i rumstemperatur. Antar att kolfibern hjälper en hel del där också!
Men gällde som sagt inte för Tecnican (som jag alltså inte provat live på berget).

kunta
12 inlägg
kunta 3 mån sedan

Har väl ca 50 åkdagar med mina MTN Lab som jag köpte förra året, har lagt undan mina Rossignol alltrack för gott tror jag, åker med dom på ett par Rossignol super 7 116 midja med Salomon Guardian MNC 13 främst, turar då och då då jag bor i norrut i skogen brevid en skidbacke, då jag vill åka lite pistbetonat har jag ett par Line Sickday 95 med Marker Baron bindning, MTN Lab pjäxorna var tvungen att tryckas ett par gånger i butik, tyckte dom var smärtsamt små i början men nu känns dom sköna att ha på sej,blir skönare för varje åkdag, knäpper nedersta spännet mest for show, det enda jag kunde anmärka på i början att jag tyckte hälgreppet var lite löst när man skulle lägga bredskidorna på kant, nu har jag vant mej, tänkte beställa mej ett par mer turliga skidor med techbindning i höst, lutar åt BC Navis freebird med Vipec 12 om nu det funkar med MTN labbarna, är iaf sjukt nöjd att ha ett par pjäxor som verkar funka i väldigt många olika bindningar, alpin, ram och massor av techbindningar.

wenton
16 inlägg
wenton 3 mån sedan

Kolla in Lange XT Free Tour Low volume och Tecnica Cochise 130 dyn

havreboll
845 inlägg
havreboll 2 mån sedan

wenton skrev:

Kör freetour xt 130 lv sedan några veckor tillbaka. Mest för att min fot har så låg volym (läs platt). Har tryckt framfoten ganska rejält och även lite i hälen då hälgreppet är ganska lågt och aggressivt. Funkar bra men tycker att flexet inte är så progressivt som jag hade önskat och det är synd att inte DIN-sulor finns. Helt ok gå-läge som känns stabilt.

Kan nog vara ett alternativ för dig om du har smal fot.

eriC1
230 inlägg
eriC1 2 mån sedan | Senast ändrad eriC1 (2 mån sedan)

havreboll skrev:

wenton skrev:

Kör freetour xt 130 lv sedan några veckor tillbaka. Mest för att min fot har så låg volym (läs platt). Har tryckt framfoten ganska rejält och även lite i hälen då hälgreppet är ganska lågt och aggressivt. Funkar bra men tycker att flexet inte är så progressivt som jag hade önskat och det är synd att inte DIN-sulor finns. Helt ok gå-läge som känns stabilt.

Kan nog vara ett alternativ för dig om du har smal fot.

Kör också Lange Freetour i år och är grymt nöjd med prestandan vid utförsåkning, samt att gåläget känns helt okiey (absolut inte lika bra som mer dedikerade turskor), men de funkar. Kör annars på Dynafit Mercury vid längre turer, men det är som dag och natt att åka på dem och Freetouren, helt enorm skillnad i prestanda vid hårdare åkning. Valde Freetouren över MTN Lab då Freetouren (LV) var betydligt bättre på mina smala och platta fötter. MTN Lab hade jag för mkt volym över foten i.

Men skon är helt oanvändbar vid längre turer om man tältar i minusgrader, eller slaggar i bilen. De är i princip omöjliga att få av och på sig när dom är kalla, man dör lite smått varje gång när man måste dra foten i helt omänskliga positioner. 
Hur fan är de tänkt att man ska få av sig Lange pjäxor? Varje gång man tar av sig dem sliter man plösen på innerskon över och igenom skalet, vilket resulterar i rätt mkt slitage på innerskon.

bjorsi
54 inlägg
bjorsi 2 mån sedan

Kört MTN Lab i Duke denna säsong på ett par skidor med 115 midja.
Funkat klockrent.
Tidigare säsonger har jag haft Scarpa Typhoon (ska vara 110 flex), den känns betydligt bredare och mjukare än MTN lab.
Någon nämnde ovanför MTN Explore (Testade den i butik och upplevde den på tok för mjuk, enligt salomon flex 100, MTN Lab flex 120).
Jag är dessutom 10 kg lättare än du, skulle utan tvekan på på MTN lab.

Nosskire
912 inlägg
Nosskire 2 mån sedan

QST serien väger enbart ca 100 gram mer än MTN lab och går att få techsulor på med flex 130. Kan vara värt att kolla på dessa också

LawndartGustav
993 inlägg
LawndartGustav 2 mån sedan

men galet sunkig innersko i jämförelse.

Live free and die ...ing Citera
Pillard
2282 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Nosskire skrev:

QST serien väger enbart ca 100 gram mer än MTN lab och går att få techsulor på med flex 130. Kan vara värt att kolla på dessa också

Är passformen liknande? Har QST samma "glipa" mellan skalsidorna som MTN? MTN är ju helt överlägsen alla andra överlappsskal på den biten.

Pillard
2282 inlägg
Pillard 2 mån sedan

eriC1 skrev:

Hur fan är de tänkt att man ska få av sig Lange pjäxor? Varje gång man tar av sig dem sliter man plösen på innerskon över och igenom skalet, vilket resulterar i rätt mkt slitage på innerskon.

Detta gäller ju faktiskt på alla överlappsskor. Sen mina första Lange 2009 har jag letat efter en lösning på detta och inga tredelade skal har passat på mina fötter. Med Pinnacle gick det att snöra åt innerskon och sen köra i och ur med våld (då skyddade den ihopsnörade innerskon vristen iaf) men det tog ju en jävla tid att hålla på med det varje dag. Fattar inte att ingen hittat en lösning på detta. MTNs lösning är ju genial. (Det svarta i mitten är ju mjukt...
http://www.ski-libre.com/pictures/2015/01/SalomonMTN_0012-e1421531405129.jpg

Nosskire
912 inlägg
Nosskire 2 mån sedan

Pillard skrev:

Nosskire skrev:

Är passformen liknande? Har QST samma "glipa" mellan skalsidorna som MTN? MTN är ju helt överlägsen alla andra överlappsskal på den biten.

googla bilder men qst har en tunga med likande tyg mellan skalsidorna som mtn. Passformen är liknande men qst sitter som en vanlig alpin pjäxa medan mtn känns lite vekare. Dvs ingen risk att du får in snö i pjäxan med qst heller.

Kalle_Luzern
234 inlägg
Kalle_Luzern 2 mån sedan

Håller med, MTN Lab är geniala på många punkter. Otroligt lätt att komma i och ur, bara två spännen plus en rem och sitter ändå säkert fast. Dessutom ett gålägesreglage som känns robust och är lätt att handha när man vant sig.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook