Säsonga i alperna med husbil.

pontuskieri
1 inlägg
pontuskieri 1 inlägg 1 år sedan

Tjenare! Jag och en polare tänkte säsonga runt i alperna med bil nästa vinter. Vi tänkte köpa en minibuss som vi sen ska bygga om så man kan sova i den etc. Någon som har erfarenhet av detta som kan ge tips på vilken bilmodell och vad man bör tänka på. Om det är någon som har en färdig bil och vill sälja är även detta av intresse!

Svar

iskalltbananskal
17 inlägg
iskalltbananskal 17 inlägg 1 år sedan

@Angerbjorn

emmapem Citera
kronski
9 inlägg
kronski 9 inlägg 1 år sedan

Jag har förstått att det är populärt att bygga om en minibuss istället för att använda en "vanlig husbil". Av nyfikenhet undrar jag vad den huvudsakliga anledningen är, blir det billigare eller bättre (eller både och?)

Eller är det själva byggandet man är ute efter? (vilket verkar lite kul men tidskrävande)

Bohica
107 inlägg
Bohica 107 inlägg 1 år sedan

@kronski
Jag tror att det kan finnas flera olika anledningar.
*Enklare att fricampa. D.v.s. stå på vanliga parkeringar.
*Kunna parkera vid liftarna på anläggningarna, istället för att bli bortschasad till campingen.
*Billigare på färjor när dom inte är för stora.
*Enklare/billigare att förvara hemma när man inte använder den.

Finns säkert flera skäl, men där är några som jag hört iaf.

jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 1 år sedan

Mitt bästa tips är ISOLERING och värmekälla. Att bo i husbil på sommaren är som att leva drömmen, varmt och gött och glida runt barfota och shorts!

På vintern dock när det är minusgrader.. ja då är det en helt annan story att bo i bilen.

Se till att isolera bra som fan, och sen även ha en värmekälla så som en gasvärmare eller element etc för att överleva de riktigt kalla dagarna.

I övrigt finns det sjukt mycket videos på youtube om folk som konverterar bilar och bor i dem. Titta och lär!

Ill be back Citera
MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 1 år sedan

Bohica :

@kronski
Jag tror att det kan finnas flera olika anledningar.
*Enklare att fricampa. D.v.s. stå på vanliga parkeringar.
*Kunna parkera vid liftarna på anläggningarna, istället för att bli bortschasad till campingen.
*Billigare på färjor när dom inte är för stora.
*Enklare/billigare att förvara hemma när man inte använder den.

Finns säkert flera skäl, men där är några som jag hört iaf.

Inte för att jag har testat själv, men om man vill ha en någorlunda ny bil som bas kostar en färdig husbil med en vanlig dödligs mått helt vansinningt mycket pengar. Det går garanterat att komma mycket billigare undan om man bygger själv. Men det handlar nog en del om att det helt enkelt inte behövs en full on flåde-husbil för de flesta, utan att det räcker med en mindre och betydligt enklare lösning. För en säsong dock vetifasen... då hade iaf inte jag velat bo i nån riktigt liten bil. Då hade jag nog hellre tagit en lite större äldre färdig husbil som man fick kuska ner och sen ställa på plats någonstans. Det förutsätter att man inte ska åka runt för mycket, men det är få som har råd med ändå under en hel vinter om man ska åka liftburet.

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 1 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/088ed56c791c44a95484e4669e76b347.jpg

När jag var i övre tonåren hade vi en VW Multivan som var bäddbar som standard. Den lösningen kan jag tycka är rätt vettig att utgå ifrån då man får en stadig och anpassad sovlösning redan från scratch. Det känns som att det går åt enorma mängder jobb för att få till något motsvarande om man ska bygga det helt själv. Sängen i det här fallet går ju även att fälla upp till ett säte och allt är godkänt av bilprovningen. Slänger man ut de bak å framvända mittensätena också så får man ju lite utrymme över samtidigt som bilen är iaf 5 sitsig till vardags. Sen är ju bilen rätt smidig att köra med vilket inte är nån direkt nackdel.

Angerbjorn
10 inlägg
Angerbjorn 10 inlägg 1 år sedan

Jag har gjort två och en halv säsong i min husbil, det var en färdig husbil som införskaffades för en inte orimlig summa pengar. Den hade ett vattenburet värmesystem som kunde drivas både på gas och el vilket var väldigt smidigt. Dock har en hel del modifikationer skett under åren i form av isolering. Men helt klart att rekommendera! Jag har dock endast gjort säsongerna med bilen i Österrike och där finns det ett rätt förmånligt liftkort, Tirol snowcard. Det inkluderar det mesta av tirolen och gäller för flera glaciärer med bra öppentider (mid okt-mid maj). Hojta till om du har mer frågor angående livet på vägen under vintern.

Fridens

DzB
41 inlägg
DzB 41 inlägg 1 år sedan

Om ni har pengar ni kan "låsa". Varför inte köpa en husbil i Italien. Använda den säsongen sedan sälja den lagom till sommaren här hemma. Då har ni fint boende hela vintern och även möjlighet att göra en liten vinst på den.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook