Platta/ NTN Freeride..

Gahnis
198 inlägg
Gahnis 198 inlägg 1 år sedan

Som överskriften lyder..
Ska montera ett par Freeride på en renodlad pistskida. Vill "komma upp" en bit.
Vet att Rottefella har en 10mm "riser", men vet inte om den går att få tag på i Sverige?
Finns det andra bra alternativ?

Kung Bore is always King Bore! Citera

Svar

mmm2017
104 inlägg
mmm2017 104 inlägg 1 år sedan

Sport-Conrad har. Som alternativ till köpe-risern kan du såga till en bit skärbräda, gärna i lite hårdare HDPE-plast. Blir lite tyngre lösning. Jag har testat med 25mm under mina Freedom och det känns lite högt. Och ski-stoppern når inte ner tongue

Gahnis
198 inlägg

Säker på att Conrad har? Hittar ingen..?

Gahnis
198 inlägg

Det där är väl bara själva monteringsplattan? Ingen "riser/platta"..

mmm2017
104 inlägg
mmm2017 104 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad mmm2017 (1 år sedan)

Aha, så man kan ha en riser under plattan? Och man kan också montera Freeride direkt på skidan, utan plattan? Plattan följer inte med bindningen?

Edit: antar det följer med en platta till bindningen men att man kan köpa platta med häl till ett annat par skidor. Kommer ihåg nu att jag försökte hitta info om risern, om den var kompatibel med Freedom och om den fanns i Europa.

Realmode
114 inlägg
Realmode 114 inlägg 1 år sedan

Nja, det blir inge bra att montera freeride utan plattan, då måste du nog själv borra på några fler hål än dom 2 som finns där. De är bara till för att låsa i längsled på plattan. (som följer med bindningen)

maglof
17 inlägg
maglof 17 inlägg 1 år sedan

XXL hade riserplattan tidigare i vinter och Skifix i Boden har jag köpt mina plattor från, de tog lite tid att få hem bara. (Skifix har nu sommarstängt men de kanske svarar på mail, det vet jag inte)
Man ersätter den tunna monteringsplattan/plastplattan som kommer med i original med den något högre (10mm) riserplattan. Den länk som visas i länken ovan tycks också för mig vara originalet, inte riserplattan.

Riserplattan passar inte på freedombindningen, bara på freeridebindningen.

Som Realmode säger bör (eller snarare skall) man montera freeridebindningen med antingen den tunna monteringsplattan/plastplattan som kommer med i original eller med den högre (10mm) riserplattan. Att vara helt utan är bara krångligt, jag har aldrig sett någon som gjort så eller ens hört det diskuterat det förut. Försök inte med det är mitt råd.

Det är klart att det borde gå att sätta en ännu högre hemmabyggd platta under bindningen om man vill, det torde väl bara att bytta till längre skruvar. Min bedömning är att riserplattan i original räcker bra.

magryg
5 inlägg
magryg 5 inlägg 1 år sedan

Antar att det är denna det diskuteras om:
https://www.rottefella.no/freeride-spacer-10mm

"Tåplattan" ersätter befintlig, för häldelen medkommer en mellanplatta som läggs under befintlig.
Jag kontaktade Backcountry som är distributör i Sverige info@backcountry.se . Jag swishade pengar och de skickade snabbt och smidigt.
Har förhöjning på ett par GS-skidor och det känns kanon.

Gahnis
198 inlägg

Tack för alla svar.. Har nu också haft kontakt med backcountry!
"Tåplattan" är jag med på, men "befintlig häldel" @magryg?

magryg
5 inlägg
magryg 5 inlägg 1 år sedan

Svårt att beskriva... i kitet ingår för hälen en platta som man sätter mellan hälklossen (den som har höjningsfuntion för att gå uppför) och skidan. Solklart?https://www.freeride.se/img/photo/n/24f5d33b4f7c92aadfa9983254cebb4c.jpg

Gahnis
198 inlägg

Solklart @magryg! Tack!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook