Carvingbackar i fjällen

mmm2017
104 inlägg
mmm2017 104 inlägg 1 år sedan

Jag börjar fundera på val av skidort under jul och nyår. Det jag är ute efter är långa lättare röda backar som inte går på skrå, dvs inte har dubbla fallinjer. Vad jag läst mig till så påstås Fjätervålen vara den enda orten i Sverige som uppfyller det kravet. Stämmer det? Frågan är dock om dessa backar kommer vara bokade (och sönderkörda) av skidklubbar. Någon som vet?

Sedan kanske Fjätervålen inte uppfyller min familjs krav så då skulle närliggande Idre kanske funka bättre som bas och med samma liftkort och en kort bilfärd kan man ta sig mellan orterna.

Finns andra orter?

Svar

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 1 år sedan

mmm2017 :

Jag börjar fundera på val av skidort under jul och nyår. Det jag är ute efter är långa lättare röda backar som inte går på skrå, dvs inte har dubbla fallinjer. Vad jag läst mig till så påstås Fjätervålen vara den enda orten i Sverige som uppfyller det kravet. Stämmer det? Frågan är dock om dessa backar kommer vara bokade (och sönderkörda) av skidklubbar. Någon som vet?

Sedan kanske Fjätervålen inte uppfyller min familjs krav så då skulle närliggande Idre kanske funka bättre som bas och med samma liftkort och en kort bilfärd kan man ta sig mellan orterna.

Finns andra orter?

Har bara åkt ett fåtal gånger i Fjätervålen men ja, de har ganska långa halvbranta backar. Rent spontant känner jag att jag skulle kolla på Funäsdalen också. När det gäller risken för sönderåkt är ju dock Fjätervålen trevligt. Nu har ju jag varit där vid lite olika typ av säsong men mycket folk har det iaf aldrig varit. Är man rädd för alpinklubbar brukar de dock vara väldigt flitiga i både Funäs och Idre fjäll tidigt på säsongen.

iSooLi
Online 866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 1 år sedan

mmm2017 :

Finns andra orter?

Hemavan?

The older I get, the faster I was. Citera
Gahnis
Online 198 inlägg
Gahnis 198 inlägg 1 år sedan

Rekommenderar Fjätervålen varmt!
Liftköer existerar inte under någon del av säsongen.
Pisterna är gudomliga.
Kan vara alpinklubbar på plats, men då håller de till i endast en backe allt som oftast.
(De brukar vara hyfsat snabba med att lägga upp tider för olika tävlingar och klubbar som kommer på besök på sin hemsida, alternativt Fjätervålen Raceinfo på FB..)
Det enda som skulle kunna vara en eventuell nackdel är väl i sådana fall att tidpunkten är Jul/Nyår.
Men i det läget hamnar i princip alla anläggningar i samma sits.. Kung Bore bestämmer över snöläget.
Ibland är förhållandena grymma så tidigt på säsongen, ibland inte..

Kung Bore is always King Bore! Citera
R1
43 inlägg
R1 43 inlägg 1 år sedan

Duved och Björnrike har ju fin fin Carving!

Zoubolo
Online 79 inlägg
Zoubolo 79 inlägg 1 år sedan

Skulle också tipsa om Funäsdalen samt Björnrike. Bredvid Grizzlyexpress i Björnrike får du åk som jag nästan vågar säga är Sveriges två härligaste "carvingåk"

mmm2017
104 inlägg

Tackar för alla svar. Det låter som Fjätervålen är ett bra alternativ. Och backarna under Grizzly Express i Björnrike, Kodiak och Riket, skall tydligen vara bland de bättre. I Hemavan kan det vara för korta dagar den tiden på året. Jag får kolla vidare på de andra förslagen Funäsdalen och Duved...

Wille1504
26 inlägg
Wille1504 26 inlägg 1 år sedan

Har tillbringat tre sportlov i Fjätervålen och kan bara rekommendera det. Backarna är nog precis det du är ute efter; långa och jämnbranta i fallinjen. De är dessutom välpistade och jag har aldrig varit med om att det blivit uppåkt. Har många gånger hittat långa partier med orörd manchester under sista åket. Den enda nackdelen som jag ser är liftarna som bara är två ankarliftar, man får aldrig möjlighet att vila benen eftersom det inte är någon liftkö.

iSooLi
Online 866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 1 år sedan

Ja dagarna i Svedala överhuvudtaget är ju inte överdrivet långa den tiden på året. Kanske läge att utöka sökområdet till att inkludera alperna?

The older I get, the faster I was. Citera
PeterSepp
Online 16 inlägg
PeterSepp 16 inlägg 1 år sedan

Björnrike kan jag slå ett slag försmile

FilipHG3LT
1 inlägg
FilipHG3LT 1 inlägg 1 år sedan

Jag skulle föreslå Tänndalen framför Funäsdalsberget. Tänndalen har ett större utbud av backar där man kan välja på fler backar med färre personer i dem. Backarna är dessutom halvbranta med större delen natursnö, vilket innebär mindre risk för att det ska bli is om man inte gillar det, eftersom f-berget nästan bara är sprutsnö så blir det isigt. Det är ett mindre utbud på liftar på berget så man kommer att trängas lite mer där på säsongstid. Jag säger inte att berget inte är bra, utan att i ditt fall verkar det som att Tänndalen är ett bättre alternativ.
Dessutom är det inte mer än en kvart in till byn i Funäs från Tänndalen om man behöver handla mat, om man vill hyra skidor, kolla runt i i mysiga butiker eller gå utvidga äta. Har man problem med utrustning har man ett stort utbud med kunnigt trevligt folk i Tänndalen och Funäs. Tänndalen har även fler restauranger i anslutning till backarna.

Duved är även det ett bättre allternativ om man vill ha halvbranta breda backar, jag har tyvärr mindre koll på hur mycket folk som beger sig till Åre trakten, det jag vet är att det kan vara riktigt mycket folk i backarna och jag håller mig helst ifrån folk. Men skulle tippa på att det är mer människor i Duved än vad det är i Tänndalen och Fjätervålen. Det är inte heller långt ifrån livsmedelsbutik, klädes butiker eller restauranger och andra aktiviteter såsom bowling medmera i Årebyn, och inte heller skidbutiker. Duved har minst en restaurang i anslutning till backen.

Fjätervålen är också ett bra ställe för att åka i breda halvbranta backar utan mycket folk, förutom jul nyår? Men det får man räkna med på inprincip alla anläggningar runt jul. Fjätervålen har om man ser det som en nackdel raceåkare som tar upp antingen en eller en del av en backe för träning. Men det brukar oftast inte störa. Det negativa med fjäter är att om man vill handla mat har de 'bara' en mindre livsmedelsbutik med högre priset och mindre utbud, däremot har de kunnigt folk på skidor med en skidshop och uthyrning. Fjätervålen har en restaurang i anslutning till backen som serverar buffé två alternativ som alltid minst ett ska passa, jag ska inte prata mat då jag inte är direkt kräsen av mig och 17 år och aktiv och blir lätt hungrig, då går i nästan vad som helst ner.

Idre kan också vara ett alternativ då de har större utbud av backar i allas smak, se till att kolla alla anläggningars pist kartor! Så ser man utbudet at backar och hur dem lutar och om det är fler backar som korsar.

Tänndalen:
https://goo.gl/images/7n9jro

Duved:
https://goo.gl/images/y4W3b7

Fjätervålen:
https://goo.gl/images/KYHL3t

Idre:
https://goo.gl/images/V50y8E

Med observation för stavfel och annan fel i grammatiken.

mmm2017
104 inlägg

Stort tack @FilipHG3LT för all info o jämförelser mellan orterna!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook