Boende i Whistler februari - april 2018

DanielHermansson
4 inlägg
DanielHermansson 4 inlägg 1 år sedan

Hej,

Jag och min sambo ska dra till Whistler från första februari till sista april. Eftersom priserna är astronomiska tänkte vi kolla om det finns fler som har samma planer och kan tänkas sig att dela boende, tex. hyra en villa eller liknande? Vi kan tänkas betala runt 13 000 kr i månaden. Ni andra, kom gärna med tips hur man lyckas hitta boende utan att bli ruinerad eller behöva bo 30 min från centrum.

PEPP PEPP!

Svar

Baarryy
3 inlägg
Baarryy 3 inlägg 1 år sedan

Tjenare!

Jag tänker lika som er att var där under samma tid och letar några att dela boende med. Jag kommer förmodligen åka själv men har tyvärr inga erfarenheter av whistler sen tidigare. Är pepp på att dela boende iaf smile

FannyMalmgren
2 inlägg
FannyMalmgren 2 inlägg 1 år sedan

Hej!
Jag och min sambo hade också tänkt åka till whistler i vinter. Vi har inga tidigare erfarenheter av kanada med är superintresserade av att dela boende.
Kram

DanielHermansson
4 inlägg

Kul att fler verkar pepp på Whistler! Vilka månader har ni tänkt att åka dit?

Vi har tyvärr inte heller någon tidigare erfarenhet från Whistler, men har insett att många får bosätta sig ganska långt från själva byn för att kunna få tag i något vettigt boende. Vad har ni fått för känsla för närområden som ex. Squamish och liknande? Har ni här i tråden hunnit kika något på alternativ eller har tips på någon bra uthyrningssite? Airbnb och RideOnWhistler har flera bra alternativ, men är väldigt dyra jämfört med t.e.x Craigslist. Fördelen med Airbnb är att de hyr ut hela hus (dvs. eget boende) samt att betalning verkar ske månadsvis istället för i klumpsumma. smile

Baarryy
3 inlägg
Baarryy 3 inlägg 1 år sedan

Absolut! Har tänkt att sticka i slutet av januari början av februari tills april. Det är tanken men sen kvittar det om det är några dagar hit o dit.

Jag har kollat mest på närliggande men det är som du säger ganska dyrt. Det är ju alltid skönt att bo nära annars ångrar man sig alltid att man bor utanför haha.

Känner lite samma där att det är smidigt att hyra ett hus och betala månadsvis men hänger väl mycket på hur många man blir osv, för att få ner priset smile

hannahelfv
57 inlägg
hannahelfv 57 inlägg 1 år sedan

Hallå alla peppade människor!

Jag och min pojkvän ska nu göra vår andra säsong i Kanada. Tanken är att vi ska vara där dec-juli. Då vi tänkt stanna över sommaren också är siktet inställt på Whistler. Vi är nu jättesugna på att slå oss ihop med lite härliga människor och dela boende. Jag håller just nu på att lägga ut lite krokar hos gamla whistlerkompisar för att hitta nåt bra ställe.

Om ni letar efter några att dela boende med eller om ni vill ha tips om Whistler,Golden eller Kanada i stort är det bara att skriva! smile

vilmaaaa
5 inlägg
vilmaaaa 5 inlägg 1 år sedan

Vi är också två tjejer som letar med ljus och lykta efter boende i Whistler! Tänkte också typ 2-3 månader, efter 12e januari bara (tenta den 11e haha). Om ni hittar något och vill ha med två sköna tjejer, hit us up!! smile

DanielHermansson
4 inlägg

Hej,

Ni som varit i Whistler förut och lyckats styra upp boende, har ni några insidertips på hur man ska leta boende på bäst sätt? Vi är som sagt riktigt taggade på att teama upp med ett skönt gäng så direkt när ni får tag på ett boende hojta till så kan vi kolla närmare på det och se vilka som är på och sen spika boendet. Det vore riktigt skönt att ha boende klart så fort som möjligt eftersom man märker redan nu att många boenden redan är uppbokade.

Pepp PEPP

Daniel och Rebecka

christiangustafson
3 inlägg
christiangustafson 3 inlägg 1 år sedan

Tja! Är också intresserad av Whistler, men istället för att skriva samma novell igen så kan ni kolla de andra forumen jag skrivit i.

Iallafall, jag är i Squamish just nu och jobbar och har frågat runt lite om boende osv till vintern i Whistler. Det första man kan göra är att gå med gruppen på Facebook, Whistler housing crisis. Sen om man blir anställd av balckcomb/vailresorts som äger whistler nu så får man boende på köpet i någon barrack. Om det gäller eget hus eller lägenhet så är det helt enkelt bara att öppna plånboken, eller som ni, slå ihop sig och splitta kostnaden.

Också, om ni inte får ett åkpass med jobbet (om ni ska jobba) så är det rätt smart att kika på att köpa nu innan Augusti tar slut. Priser går upp en hel del efteråt.

Alleeeballeee
13 inlägg
Alleeeballeee 13 inlägg 1 år sedan

Hej! Jag åker till Whistler den 13 januari och tänkte också stanna till typ maj! Letar också boende men tror inte det kommer dyka upp någonting förens senare framåt december!

Däremot kan jag tipsa om att köpa liftkort för säsongen redan nu! Priserna går upp väldans mycket mot säsongen.

Just nu kan man dessutom köpa nåt som heter Epic pass då man får "Unlimited access to Vail, Beaver Creek, Whistler Blackcomb, Breckenridge, Keystone, Park City, Heavenly, Northstar, Kirkwood, Stowe, Wilmot, Afton Alps, Mt. Brighton, Perisher (2018 access) and Arapahoe Basin." för typ 1200 dollar!

TED-H95
9 inlägg
TED-H95 9 inlägg 1 år sedan

Hej alla!
Ska inte till Whistler denna vinter men spenderade några månader där förra vintern(skibummade utan jobb alltså) Kan säga från det jag hörde där att det verkade extremt svårt att hitta boende i "Village" men kan starkt rekomendera Creekside! Ligger relativt nära village och det är lätt att ta sig emellan med buss t.ex för ett billigt pris. Alla svennar vi träffade bodde lite utanför village och pendlade. Och ja, det är en bra idé att köpa liftkort nu tidigt i förväg då det blir ganska dyrt senare under säsong. Väldigt många ställen runt village hade öppet skyltat med att dom söker personal så tror inte jobb blir särskilt svårt. Ps, glöm inte att dricksa!
Lycka till!

JoachimE
1 inlägg
JoachimE 1 inlägg 1 år sedan

Tjena!

Vi är 3 st som ska till Whistler jan-mars/april. Datum är flexibla.
Vi sliter lite med boendet.

Några som har plats över i sitt boende eller vill leta efter något större ihop?

Bushmen
22 inlägg
Bushmen 22 inlägg 1 år sedan

Hej!
Ska inte till Whistler i år men spenderade hela förra säsongen (Nov-Maj) på denna fantastiska plats. Visserligen hade jag boende i Whistler Village via Whistler Blackcomb som jag jobbade för. Flertalet vänner däremot var utspridda på flera platser runt om i områden, några exempel är;
Creekside, Alta Lake, Westside, Cheakamus och Alpine. Alla dessa har bussförbindelser med centra Whistler (village), vissa bättre än andra självklart beroende var i dessa områden man får bor. Creekside har en egen gondol som går upp på Whistler vilket gör att man därifrån egentligen inte behöver åka någon buss till village.

Squamish som någon nämnde ligger ca 45min bilfärd söder om Whistler och stötte på några få under mitt halvår som bodde där. En halvtimme norr om Whistler ligger Pemberton dit många "locals" sökt sig för billigare huspriser osv. Fördelen med att bo "bortom" Whistler i förhållande till Vancouver är pendlingen på Sea-to-Sky Highway till Whistler. Vid mycket snö på kort tid och helger vallfärdar människor nerifrån Vancouver upp och man riskerar därför att hamna i långa köer.

Angående att lösa boende på kortare tid fungerar nog AirBnB ganska bra utan att veta för mycket. Vad som är överlägset bäst är såklart att söka upp uthyrare på plats i Whistler (om man nu har möjlighet till detta).
Har ni några frågor är det bara att skicka iväg ett PM smile

klassy
372 inlägg
klassy 372 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad klassy (1 år sedan)

Det brukar finnas många annonser i Whistlers lokaltidning "Pique".
Det var där jag hittade min lägenhet som låg 30 sekunder från liften.

Bodde i den i 8 månader, och flyttade ut för ganska precis en månad sedan.

Jeppe-med-staven
663 inlägg
Jeppe-med-staven 663 inlägg 1 år sedan

Tjena!
Jag och en kompis åker till Whistler i slutet av januari och stannar till slutet av april. Vi har också insett att det är svårt att hitta boende så vi är gärna med på att dela boende.
Hur har det gått för er andra? Har ni hittat något än?

DanielHermansson
4 inlägg

Tja,

Vi kämpar på med boendet men har inte hittat något ännu. Det verkar som att nästan alla hyr ut endast i oktober dvs det finns inte så många som börjat annonsera för perioden januari-april ännu. Förhoppningsvis släpper det snart. Men vi hör av oss så fort vi hittar något intressant.

TAGGA! Snart vinter!

Daniel och Rebecka

backisolivia
12 inlägg
backisolivia 12 inlägg 1 år sedan

Halloj!
Jag och en kompis åker till Whistler i slutet av November. Vi är väldigt intresserade på att dela boende med ett gott gäng. Vår plan är att hitta boende på plats, då vi har förstått att det är väldigt svårt att hitta boende innan. Hör av er om ni är intresserade av att dela boende med oss, vi är inte alls kräsna.

TAGGAR SÖNDER!!!!!
Olivia & Nikesh

hannahelfv
57 inlägg
hannahelfv 57 inlägg 1 år sedan

Hej alla peppade!

Vilket grymt val ni har gjort som ska till whistler smile Jag och @ohlslof åker över till whistler för en andra säsong i början på januari för att stanna i 6 månader.

Vi letar också febrilt efter boende, verkar som att det har blivit en hårdare marknad sedan sist. Om ni behöver roomies eller bara undrar något så är det bara att skriva till mig!

//Hannah & Anton

Rbecka
3 inlägg
Rbecka 3 inlägg 11 mån sedan

Hej! Hur går det för alla som söker efter någonstans att bo i Whistler? Känns som att mkt är uthyrt vid detta laget, förutom de överprisade lägenheterna som finns ute via airbnb vill säga:) Hur gör ni som inte hittar något innan ni tänkt åka, åker ni och letar på plats eller satsar ni på närorter som Squamish eller liknande?

Liiindgren
9 inlägg
Liiindgren 9 inlägg 10 mån sedan

Hej!

Jag och två andra svenskar har en ledig plats i vår lägenhet mellan 21feb-30april. Lägenheten ligger på marketplace så är gångavstånd till allt. Någon intresserad?

LinneaEm
11 inlägg
LinneaEm 11 inlägg 9 mån sedan

Hej!

Jag letar boende i Whistler under hela februari, ska inte jobba utan bara åka skidor smile Har ju förstått att det är SVÅRT med boende i Whis, letar massor, så om någon av er råkar ha en säng/soffa/luftmadrass över hade jag varit evigt tacksam! Är en skötsam, easy going tjej från Göteborg som längtar såååå mycket efter snön!

Happy skiing!

/Linnéa

Rbecka
3 inlägg
Rbecka 3 inlägg 9 mån sedan

Kul med Whistler! Är med på plats runt samma tid smile

Har tyvärr inget tips på boende för hela månaden men om det skulle krisa kan man boka upp till 2 veckor på hostel i Creekside för en billig peng:
https://whistlerlodgehostel.com
De har både pool å bastu och rum som ändå känns fräscha där man delar med andra.

Lycka till!

LinneaEm skrev:

Hej!

Jag letar boende i Whistler under hela februari, ska inte jobba utan bara åka skidor smile Har ju förstått att det är SVÅRT med boende i Whis, letar massor, så om någon av er råkar ha en säng/soffa/luftmadrass över hade jag varit evigt tacksam! Är en skötsam, easy going tjej från Göteborg som längtar såååå mycket efter snön!

Happy skiing!

/Linnéa

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook