För stora vader

detarbaralillajag
1 inlägg
detarbaralillajag 1 inlägg 1 år sedan

Är jag den enda som har problemet med för stora vader? Hyrde pjäxor för utförsåkning sist jag var i Frankrike och fick otroligt ont i benen, speciellt i skenbenet. Jag har gått upp lite(eller rätt mycket) i vikt sen jag åkte sist, men jag trodde aldrig att jag skulle ha sådana problem. Vad kan jag göra?

Svar

Hagehed
22 inlägg
Hagehed 22 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Hagehed (1 år sedan)

Hade också stora problem med skenbenen för några säsonger sedan men då räckte det med att kleta på voltaren innan liftarna öppnade och under lunch. Sedan är det även så att uthyrningspjäxor brukar sitta dåligt eftersom de inte är anpassade efter dina fötter eller ben så åker du mer än en weekend per år är det oftast lönt att testa ut och köpa ett par pjäxor som passar just dig.

Coolalexcool
60 inlägg
Coolalexcool 60 inlägg 1 år sedan

super viktigt att pjäxorna du använder inte är för stora. När de är det så passar det inte på foten och fungerar inte som pjäxor ska ( tryck på fel ställe, flexar fel) vilket innebär mycket mer slit på smalbenen. Se till att du inte väljer pjäxor som känns bekväma i uthyrningen utan tar ett par som känns okej och 100% är rätt storlek.

mmm2017
104 inlägg
mmm2017 104 inlägg 1 år sedan

Gel pads fram på smalbenet kan lindra trycket:
https://goo.gl/images/Yah7RF
Ett par extra Booster straps kan fördela trycket över större område:
https://goo.gl/images/PSSj8u

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 1 år sedan

detarbaralillajag :

Är jag den enda som har problemet med för stora vader? Hyrde pjäxor för utförsåkning sist jag var i Frankrike och fick otroligt ont i benen, speciellt i skenbenet. Jag har gått upp lite(eller rätt mycket) i vikt sen jag åkte sist, men jag trodde aldrig att jag skulle ha sådana problem. Vad kan jag göra?

Hyrde du tjejspecifika pjux eller var det unisex? Tjejpjux brukar väl ha något lägre skaft och/eller uttag i skaftets övre bakdel just för att vaderna skiljer sig mellan män och kvinnor. Håller med ovan om att absolut undvika att gå upp i storlek för att få mer utrymme, då kommer problemen bara att hopa sig!

Om jag var du skulle jag definitivt satsa på att skaffa egna pjäxor som passar och är tillpassade för dina fötter/ben, sen kan du hyra skidor.

The older I get, the faster I was. Citera
Coolalexcool
60 inlägg
Coolalexcool 60 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad SNM (1 år sedan)

Gel pads som nämndes ovan används ofta för att minska friktionen mot smalbenen och missförstås ibland som en lösning för tryck. Det kan definitivt fungera ibland men baserat på egen erfarenhet så löser det sällan stora tryckproblem

Coolalexcool
60 inlägg

Gel pads som nämndes ovan används ofta för att minska friktionen mot smalbenen och missförstås ibland som en lösning för tryck. Det kan definitivt fungera ibland men baserat på egen erfarenhet så löser det sällan stora tryckproblem.

Coolalexcool
60 inlägg

..

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 1 år sedan

cheesecake :

Gel pads som nämndes ovan är gjorda för att minska friktionen mot smalbenen och har missföståtts av många som hjälp mot tryck. Det är något som kan hjälpa lite men i stort sätt så är det som att sätta ett litet plåster på ett stort sår. Har själv provat dem vid exakt samma problem som dig när jag inte visste bättre.

Missförståtts även av återförsäljare och tillverkare?

Inte vet bättre?

Jag använder/använde gelpads efter benbrott för att jämna ut tryck vid den läkta frakturen. Jag kan då rakt säga att det funkar!!!1 Som fan. Alltså som fan! Som faaan! Funkar lika bra som en Billy's i micron. Woho!

Så det så. Sug på den. Waka waka.

Jämna ut tryck vs. friktion: 1-1

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
MichelleSehlgard-orjas
1 inlägg
MichelleSehlgard-orjas 1 inlägg 1 år sedan

Jag har ett stort problem när de gäller att hitta bra slalompjäxor, har 37-38 i skostorlek.
Men har stora vader, har kollat på de flesta pjäxorna, men upp emot 40-41 i killpjäxor så blir de bra.

Får så ont i smalbenet att jag inte kan stå eller röra mig, vad gör jag?
Vill kunna åka

supercross
148 inlägg
supercross 148 inlägg 1 år sedan

Nordica hade en modell som heter NXT som gick att justera för kraftigare vader, vet dock ej om nuvarande modeller har den funktionen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook