Rambindning

Jonathan-Linnr
3 inlägg
Jonathan-Linnr 3 inlägg 3 mån sedan

Hej

Jag ska köpa topptursgrejer till kommande säsong och funderar på om det ska bli en tech-bindning eller rambindning. Det jag undrar över är om en rambindning har några negativa effekter på skidans spann eller andra egenskaper på skidan? Jag tänker att på grund av ramen så kanske man inte kan utnyttja spannet på skidan till fullo?

Tack på förhand!

Svar

erik_lagg
548 inlägg
erik_lagg 548 inlägg 3 mån sedan

Har inte tänkt på det innan men både ram och tech borde väl ta bort en del flex i skidan. En vanlig bindning har ju alltid/oftast en bakbindning med förspänning som gör att den kan åka framåt och bakåt när skidan flexas. De flesta techbindningar har väl inte det - med undantag kanske för kingpin och beast.

AndreasM
107 inlägg
AndreasM 107 inlägg 3 mån sedan

Rambindningarna har ju en led i framkant på ramen som borde göra att skidans flex inte påverkas nämnvärt. Däremot ökar de ståhöjden mot skidan vilket är negativt för åkkänslan. De flesta rambindningar är också rätt tunga vilket jag tycker påverkar åkkänslan lite negativt.

Är samma sak på Tech bindningarna med leden men här har man nackdelen med mindre elasticitet i bindningen och ev tjuvsläpp på hårt underlag.

Vad du ska välja beror mest på hur långa turer du ska gå och om fokus är på turen eller åkningen,

Jonathan-Linnr
3 inlägg

erik_lagg skrev:

Har inte tänkt på det innan men både ram och tech borde väl ta bort en del flex i skidan. En vanlig bindning har ju alltid/oftast en bakbindning med förspänning som gör att den kan åka framåt och bakåt när skidan flexas. De flesta techbindningar har väl inte det - med undantag kanske för kingpin och beast.

Okej tack!

Jonathan-Linnr
3 inlägg

AndreasM skrev:

Rambindningarna har ju en led i framkant på ramen som borde göra att skidans flex inte påverkas nämnvärt. Däremot ökar de ståhöjden mot skidan vilket är negativt för åkkänslan. De flesta rambindningar är också rätt tunga vilket jag tycker påverkar åkkänslan lite negativt.

Är samma sak på Tech bindningarna med leden men här har man nackdelen med mindre elasticitet i bindningen och ev tjuvsläpp på hårt underlag.

Vad du ska välja beror mest på hur långa turer du ska gå och om fokus är på turen eller åkningen,

Aa tack, hade helt glömt ståhöjden, men fokus ska ligga på åkning. Tänkte gå på tur någon gång ifall det skulle bli aktuellt.
Tack så mycket!

erik_lagg
548 inlägg

Personligen är jag tveksam till utlösningsfunktionen på tech, och vikten plus kvaliteten på rambindningar. Jag turar ibland och då kör jag med trekkers istället - ser ut som mekano men funkar någon timme uppåt iaf.
Tech skulle jag aldrig välja om inte mycket turande var på tapeten.

Här finns lite input ifall du vill ha rambindning:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=101935
https://www.freeride.se/forum/thread.ph … 3#r1063946

Pillard
2378 inlägg
Pillard 2378 inlägg 3 mån sedan

erik_lagg skrev:

Hm, om jag inte missminner mig så har i stort sett alla techbindningar (utom rena racevarianter) häl som fjädrar i längsled numera. Möjligt att Dynafit fortfarande har sin häl fast men tror inte det. Jag vet iaf att Beast, Vipec och Tecton verkligen har det.

Valet av typ beror ju också på vad du har för pjäxor? Har du vanliga pjäxor som du trivs med och bara ska tura lite, gå på rambindning då. Ska du ändå byta pjäxor så rekommenderar jag starkt att testa. Känslan av att gå på tech jämfört med ram är milsvid och det kan ju också vara vad som får dig att uppskatta turandet och vilja göra det mer

erik_lagg
548 inlägg

Aha ok. Jag hade nog fel om tech-bindningar och förspänning även om det kanske är diskutabelt ibland.
@Pillard såg nu din tidigare tråd. Där fanns ju en hel del intressant om tech-bindningar:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=102675

Megadozer
41 inlägg
Megadozer 41 inlägg 3 mån sedan

Har kört med rambindning de senaste 5 åren men tänker gå över till Kingpin i vinter. Rambindningen har funkat perfekt rent funktionellt och tekniskt men efter att testat tech bindning så är bytet givet. Vikten blir lägre och ståhöjden blir lägre och åkkänslan sååå mycket bättre. Körde med Kingpin i parken för att verkligen utmana bindningen men upplevde inga som helst problem med tjuvlösning.

Megadozer Citera
Vattendroppe
2712 inlägg
Vattendroppe 2712 inlägg 3 mån sedan

erik_lagg skrev:

Matnyttig läsning:
https://www.wildsnow.com/2599/dynafit-t … him-gauge/

De moderna, tyngre, techbindningarna flexar i allmänhet bakåt, vissa har "riktig" förspänning. Men nej, techbindningar av äldre/lättare konstruktion påverkar inte heller skidans. Faktum är att de, rent krasst, påverkar skidans flex mindre än en vanlig alpinbindning just på grund av avsaknaden av förspänning.

www.randoscando.com/ Citera
havreboll
877 inlägg
havreboll 877 inlägg 3 mån sedan

erik_lagg skrev:

Personligen är jag tveksam till utlösningsfunktionen på tech, och vikten plus kvaliteten på rambindningar. Jag turar ibland och då kör jag med trekkers istället - ser ut som mekano men funkar någon timme uppåt iaf.
Tech skulle jag aldrig välja om inte mycket turande var på tapeten.

Här finns lite input ifall du vill ha rambindning:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=101935
https://www.freeride.se/forum/thread.ph … 3#r1063946

Det finns två saker på jorden som totalt saknar all form av positiv inverkan utom inom ett extremt snävt fält.

1. fästingar
2. Alpine Trekkers

Nu kanske du åker 95 % i pisten och alla dagar som du inte gör det så släpar du med två stora metallklumpar i ryggan. I så fall är det väl ok.

Men kör du regelbundet off-pist  så är det en självklarhet att ha hudar och riktiga gå-bindnigar (ram eller tech). Det kan vara så enkelt att någon ramlar och skadar sig när det är djup snö. Tar cirka 1000 gånger längre tid att ta sig tillbaka och hjälpa till utan gå-bindnigar. Hände mig senast nu i vintras där en kompis krockade ett träd och skadade låret. Även om man åker 1 och 1 med korta avstånd så tar det mycket längre tid än man tror.

Eller att ni helt enkelt kommer till ett område där snön lagt sig på ett sätt som gör att ni inte vill åka vidare (lavinrisk osv). Utan gå-grejer och hudar så har ni oftast inget val.

Och nu kanske du tänker att med Trekkers så kan jag ju gå uppåt om än med sämre funktion och hastighet. Ja, det kan du men du kommer bara ta med dom när du verkligen vet att du skall tura för dom väger bly och går knappt att gå på skrå med. Alltså när det väl händer något är det troligt att du står där utan.

Jag gick över från mina Dukes till Diamir vipec i vintras och första 3 veckorna kändes det riktigt fel men lärde mig att lita på dom. Visst om du konsekvent droppar stort så är inte tech något för dig då dom helt enkelt inte håller rent mekaniskt. Men även för åkning i pist så fungerar det väldigt bra och den lägre vikten samt ståhöjden och kontakten är inte att jämföra med en rambindning.

erik_lagg
548 inlägg

@Vattendroppe aha, ok man har ett 'gap' bak som gör att skidan kan flexa.
@havreboll du har vissa poänger där om än skrivna med en ganska mästrande ton. Fästingar är förresten värre än trekkers.

havreboll
877 inlägg
havreboll 877 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad havreboll (3 mån sedan)

erik_lagg skrev:

@havreboll du har vissa poänger där om än skrivna med en ganska mästrande ton. Fästingar är förresten värre än trekkers.

Tonen var egentligen inte riktad mot dig utan mer för att jag ville avskräcka TS från att köra trekkers. I och för sig så innebär väl kanske det att jag sekundärt också då använder tonen mot dig eftersom du förespråkade trekkers men det var inte min huvudsakliga mening.

Är bara det att jag både har kompisar och sett många personer på berget som har tänkt så som jag tror dom flesta användarna av trekkers tänker. Det är ju smidigt att ha dom i ryggan för nödfall. Och om man  nu har karaktär att ha det (vilket du troligen då har) så gör dom säkert sitt jobb i nödfall (det gamla mantrat 1 kg på foten = 10 kg på ryggen). Dock är det väldigt få av ägarna som faktiskt gör så och nu när både rambindningar och framförallt tech har gått framåt så mycket så är det enligt mig en förlegad produkt.

Jobbade skidbutik i vintras och hittade ett par trekkers som ägaren sa att jag kunde få. Jag valde att tacka nej... wink

JohanSundstrom
424 inlägg
JohanSundstrom 424 inlägg 3 mån sedan

havreboll skrev:

erik_lagg skrev:

Tonen var egentligen inte riktad mot dig utan mer för att jag ville avskräcka TS från att köra trekkers. I och för sig så innebär väl kanske det att jag sekundärt också då använder tonen mot dig eftersom du förespråkade trekkers men det var inte min huvudsakliga mening.

Är bara det att jag både har kompisar och sett många personer på berget som har tänkt så som jag tror dom flesta användarna av trekkers tänker. Det är ju smidigt att ha dom i ryggan för nödfall. Och om man  nu har karaktär att ha det (vilket du troligen då har) så gör dom säkert sitt jobb i nödfall (det gamla mantrat 1 kg på foten = 10 kg på ryggen). Dock är det väldigt få av ägarna som faktiskt gör så och nu när både rambindningar och framförallt tech har gått framåt så mycket så är det enligt mig en förlegad produkt.

Jobbade skidbutik i vintras och hittade ett par trekkers som ägaren sa att jag kunde få. Jag valde att tacka nej... wink

Amen!

erik_lagg
548 inlägg

@havreboll precis, så tänker jag; trekkers i ryggan för undantagsfall och kortare turer. För mig är problemet med tech att man får kompromissa med utlösningsfunktionen (eller jag tror det iaf). Men om jag skulle tura mycket skulle jag skaffa ett par skidor med tech för det. Då det gäller rambindning körde jag på Duke för några år sen. Funkade helt ok men jag tyckte man stod för högt och sen började de glappa lite. Då verkar ju guardian vara intressanta med lägre höjd men de verkar ju inte hålla lika bra. Men ok - de flesta väljer ju inte min lösning så andra lösningar funkar säkert kanon för de flesta.

havreboll
877 inlägg
havreboll 877 inlägg 3 mån sedan

JohanSundstrom skrev:

havreboll skrev:

erik_lagg skrev:

Amen!

Kunde tagit med dom åt dig Johan om du ville ha dom wink

JohanSundstrom
424 inlägg
JohanSundstrom 424 inlägg 3 mån sedan

havreboll skrev:

JohanSundstrom skrev:

havreboll skrev:

Amen!

Kunde tagit med dom åt dig Johan om du ville ha dom wink

Får nog passa trots allt. Omtänksamt av dig..! wink

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook