Var åker man på sportlovet i Sverige eller Norge?

Sthlm71
33 inlägg
Sthlm71 2 mån sedan

Hej,
Vill hitta något nytt ställe i svenska eller norska fjällen till sportlovet. Vi har under flera år varit i Idre fjäll vilket har passat bra speciellt för barnen men nu kan vi backarna utan och innan och vill hitta ett nytt område.

Vill hitta ett ställe som kan tillgodose behoven från en 7 åring upp till hyfsat avancerad.

Har tidigare varit i (SV/NO)
• Stryn
• Vemdalen/ Klövsjö
• Stöten
• Åre
• Riksgränsen
• Duved
• Trysil

Kan tänka mig att återvända men har lite dålig koll vad som hänt dom senaste åren.
Så kom gärna med tips och tankar!

Tack!

Sälen vill jag helst inte besöka smile

Svar

wertigo
21 inlägg
wertigo 2 mån sedan

Hej!
Givet ditt nick, så gissar jag på att du bor i sthlm wink

Jag tänker spontant såhär;
1) Beror lite på hur långt man vill åka, vilket sätt man vill ta sig (buss/tåg/flyg/etc)
2) Vilken budget man har
3) Vilken typ av skidåkning man uppskattar mest (puder/pist/park/etc)

Om jag utgår från mig själv (Göteborgare), som gillar pisten i allmänhet, så skulle jag säga Trysil (om man inte vill åka så långt), eller Åre. Fördelen, imho, med Åre är att systemet är större, men med risken att högzon är stängt pga dåligt väder.
Trysil gillar jag eftersom det finns pist, offpist, vackra vidder, men även att merparten av fjället _brukar_ vara öppet. Förutom om man åker sent på säsongen i typ April, då snötillgången är lite mer varierande.

Hoppas det gav något!
//Johan

unsuspected
105 inlägg
unsuspected 2 mån sedan

Kan verkligen rekommendera Hemsedal, speciellt v.9 då Oslo har sportlov v.8 smile
Stort område, mycket backar och bra för barn.

Sthlm71
33 inlägg
Sthlm71 2 mån sedan

Stämmer @Wertigo smile

Stockholm kommer vara utgångspunkten med bil.

bootfitta
774 inlägg
bootfitta 2 mån sedan

Är ju givetvis partisk för Härjedalen, men om man har bil så tycker jag Funäsdalen med omnejd är riktigt bra. Då har man möjlighet att välja ort efter väder och vind, samt att det oftast finns gott om utrymme för faktiskt skidåkning även under loven, med undantag för Ramundberget som i min mening är alldeles för trångt under sportlovet.

Pillard
2377 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Om man bortser från sportlovsfaktorn (har inte frivilligt åkt skidor på sportlov på många år, så kan inte avgöra vad som är bättre eller sämre just den veckan) så håller jag helt med föregående talare. Ffa Ramis är ju perfekt om du vill kunna kombinera bra åkning för 7-åring med avancerad åkning. Släpp iväg junior i bra svepande pister och gå loss i skogen vid Osthang själv...

zingo11
5 inlägg
zingo11 2 mån sedan

Alla dar i veckan Ramis,om du frågar mej.
Hemsedal eller Trysil skulle jag nog satsa på Hemsedal (testa gummiskogen),Trysil får man ha ögon i nacken (smala backar och mycket träd på "framsidan"). Norge har samma system med olika områden så jag tror det är Bergen vecka 9.
Hemavan får en ny lift i vinter kan kanske lyfta stället?
Björkliden som dark  horse i sammanhanget(tröttnar man kan man alltid dra till Rixen)
Hafjell och Kvitfjell helt ok

Sthlm71
33 inlägg
Sthlm71 2 mån sedan

Tack för bra input!

TM16
1 inlägg
TM16 2 mån sedan

Hej
Oppdal i Norge, funkar för alla.

TM16 Citera
Sthlm71
33 inlägg
Sthlm71 1 månad sedan

Tack för all input... det blev Hemsedal

jarnebring
287 inlägg
jarnebring 1 månad sedan

Ok, redan slagit till.
Hemsedal en liten bit att köra från Sthlm smile
Skulle själv fylla i med Trysil. Klart bättre terrängmässigt än allt utom Åre (och Hemsedal).
Ramis är ok, men ganska flackt till stora delar. De få branta partierna är fruktansvärt korta. Bättre lut och fallhöjd i Funäs då, men inte så mycket att välja på i pistväg. Vemdalsfjällen är sammantaget "bättre" än Funäsfjällen tycker jag, när man väger in alla områden. Mer variation och valmöjligheter. Längden och fallhöjden på åk snäppet bättre än Funäs. Men båda områdena är fina.
Hemavan är sjukt långt bort med bil och inte särskilt bra om man ska åka pist. Stort flackt parti mitt på fjället förstör den på pappret fina fallhöjden. Men det finns mycket bra terräng att tura till runtikring, eller åka helikopter till med Stig Strand. Åkte bl.a. till någon av sytertopparna (Norra? Södra?), har jag för mig att det hette, och det är lätt det bästa åket jag gjort i Sverige.
Finns ett gäng andra norska orter runt Lillehammer som jag inte har koll på, tror att det är ganska begränsat med liftar/nedfarter men bra fallhöjder. Lite knöligare att bila till från Sthlm.

unsuspected
105 inlägg
unsuspected 1 månad sedan

Sthlm71 skrev:

Tack för all input... det blev Hemsedal

Då kanske vi syns i backen. Har också bokat v.9 smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook