Köpråd: big mountainskida ca 105 mm till lättviktare

Koppelman
1194 inlägg
Koppelman 1194 inlägg 1 år sedan

Hej,
Här kommer ännu en tråd om köpråd..
Jag har idag ett par gamla Line Prophet 90 på 165 cm från 2007 (?) och vill nu ha ett par nyare större skidor. Har riktat in mig på segmentet vid 105-110mm och tänker montera bindning med gå-läge. Jag vill gå upp i längd och bredd, och letar nog efter en mindre styv skida med rocker. Anser mig själv vara medelgod åkare med en svensk säsong i ryggen och väger in på ca 57 kg.
Jag har läst, grottat mig i information och åsikter och hittills kommit fram till tre stycken kandidater:
Line Sir Francis Bacon – 178 cm
• Nästintill symmetrisk skida med mjukt flex och rocker både fram och bak. Radie på 17 m.
Salomon QST 106 – 174 cm
• Ej symmetrisk med endast rocker där fram? Radie på 20 m.
Icelantic Nomad 105 – 171 cm
• Verkar vara mer symmetrisk än osymmetrisk och med rocker både fram och bak. Anges som en godtycklig 7:a i styvhet på Icelantics något oklara skala (verkar dock motsvara tämligen styv enl figuren).
Någon som har åsikter om dessa skidor, eller tips på andra modeller som kan vara instressanta? Jag själv är lite tveksam till SFB då den kanske är lite för lång? 178 känns i längsta laget.

Tack på förhand.

Svar

Heddious
Online 1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 1 år sedan

Snabb fråga – hur lång är du?
(Eftersom du skriver att SFB känns lång så är det ju bar och veta vad vi jämför med.)

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Koppelman
1194 inlägg

Heddious :

Snabb fråga – hur lång är du?
(Eftersom du skriver att SFB känns lång så är det ju bar och veta vad vi jämför med.)

Jag är 165 cm lång.

jonsdrn
19 inlägg
jonsdrn 19 inlägg 1 år sedan

Själv har jag kört nomad 105 i några år nu och har aldrig varit nöjdare med en skida! Kvick och lekfull,samtidigt som dom absolut klarar när man går riktigt stort!
Dom har iaf allt jag letar efter i ett par skidor då dom direkt blev mina go-to-skidor! Funkar till allt,även park och pist men trivs såklart som bäst utanför!
Då du tänkte skruva på gå bindning kanske det även kan vara intressant att kolla in nya Nomad 105 lite! Ny skida för i år,iprincip samma som vanliga Nomad fast lättare!

Koppelman
1194 inlägg

jonsdrn :

Själv har jag kört nomad 105 i några år nu och har aldrig varit nöjdare med en skida! Kvick och lekfull,samtidigt som dom absolut klarar när man går riktigt stort!
Dom har iaf allt jag letar efter i ett par skidor då dom direkt blev mina go-to-skidor! Funkar till allt,även park och pist men trivs såklart som bäst utanför!
Då du tänkte skruva på gå bindning kanske det även kan vara intressant att kolla in nya Nomad 105 lite! Ny skida för i år,iprincip samma som vanliga Nomad fast lättare!

Låter ju bra, och vad jag här läst om den så känns den som ett hett alternativ! OK intressant men måste ju vara någon skillnad i egenskaper hos skidan om den blivit lättare, på bekostnad av vad?

jonsdrn
19 inlägg
jonsdrn 19 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad jonsdrn (1 år sedan)

Koppelman :

jonsdrn :

Låter ju bra, och vad jag här läst om den så känns den som ett hett alternativ! OK intressant men måste ju vara någon skillnad i egenskaper hos skidan om den blivit lättare, på bekostnad av vad?

Jag har faktiskt inte testat Nomad 105 Lite själv ännu. Men "vanliga" Nomad 105 är ju iof inte heller direkt en tung skida så även den funkar ju utmärkt att gå på! Men maila info@skidad.com dom har full koll på skillnaderna även på de nya modellerna!

ski_dad
26 inlägg
ski_dad 26 inlägg 1 år sedan

Åkt nya "Nomad 105 lite" under våren och de har riktigt bra egenskaper även i pist. När det blir hårt/isigt har den inte samma vridstyvhet som originalet och blir något svårare att trycka fast. Har en Marker Kingpin monterad och det blir ett grymt kit både till turskida och som "varje dag skida" på berget.

www.icelanticskis.se / www.skidad.com Citera
Koppelman
1194 inlägg

ski_dad :

Åkt nya "Nomad 105 lite" under våren och de har riktigt bra egenskaper även i pist. När det blir hårt/isigt har den inte samma vridstyvhet som originalet och blir något svårare att trycka fast. Har en Marker Kingpin monterad och det blir ett grymt kit både till turskida och som "varje dag skida" på berget.

OK tack för svaret. Kanske vanliga Nomad 105 är mer aktuell för mig då jag tänkt montera Baron/F12T/Guardian då huvudsyftet inte är att tura med dem.

jonsdrn
19 inlägg
jonsdrn 19 inlägg 1 år sedan

Låter som ett bra val!

jonsdrn
19 inlägg
jonsdrn 19 inlägg 8 mån sedan

Ska dock även tillväga att jag är sponsrad åkare av icelantic så jag kanske är lite partisk i frågan

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad Tottek (8 mån sedan)

Extrem mothertree 105 172cm har du ju också ??, även black crows atris birdie, annars salomon qst 106 som du redan skrivit! smile salomon qst 106 har ju rocker även i tail men mindre

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook