Länkade produkter
UCPA Resor

UCPA Buss eller Flyg?

LudwigM
7 inlägg
LudwigM 7 inlägg 1 år sedan

Planerar att åka själv ner till Alperna med UCPA till vintern. Funderar på om jag ska betala extra för flyg.
Jag har inget emot att betala extra för flyget egentligen men undrar om det är nåt man missar med att inte ta bussresa som t.ex:
* Snacka med folk på vägen ner. Eller är det inte lönt eftersom man inte vet vilken grupp man hamnar i?
* Komma dit tidigare, finns det nåt (vettigt) att göra i byn på lördagseftermiddagen när man kommer?
* Annat?

Svar

AndreasM
124 inlägg
AndreasM 124 inlägg 1 år sedan

Jag har bara flygit. På Lördagen spelar det mindre roll då man inte hinner åka nått på Lördagen oavsett. Motiveringen för min del har varit att kunna arbeta på Fredagen och att komma hem sent Lördag kväll istället för på Söndag kväll.

Har pratat med folk och det beror rätt mycket på varit i Sverige du bor. Från södra Sverige tar bussresan betydligt kortare tid än från Stockholm.

Är alltid trevligt att lära känna lite folk även om man inte är i samma grupp.

Pillard
2910 inlägg
Pillard 2910 inlägg 1 år sedan

Har själv aldrig åkt bussen utan alltid flugit. Jag kan inte påstå att jag någonsin ångrat mig heller. Åker du helt själv kan det måhända finnas en fördel med bussen eftersom du får lite längre tid på dig att lära känna folk men det väger ju verkligen inte upp för att behöva ta ledigt minst en dag extra och tillbringa 1,5 dygn på en buss i varje riktning. Dessutom ska du vara beredd på att rätt många är förkylda och småsjuka efter en sån där vecka och då ska du tränga in dig i en buss med dem i 1,5 dygn för att åka hem.

Eftersom Norwegian flyger hem rätt sent från Grenoble (det vettigaste flyget för de flesta orterna i franska alperna, förutom Chamonix/Argentiere) numera så får du också bättre möjlighet att åka ordentligt på sista lördagen innan hemfärd också.

9simpen
24 inlägg
9simpen 24 inlägg 1 år sedan

Jag hade valt att åka buss om jag var du. Har åkt två gånger och tyckt det varit grymt att lära känna folk på vägen ner och hittat roliga människor att dela rum med. Det handlar ju inte bara om dom man åker i grupp med faktiskt.. Sen är hemresan hemsk men på ditvägen är det sjysst tycker jag. Lugnt till Helsingborg. Handla öl på första färgan. Dricka öl genom danmark. Sen äta och köpa "Fisk" på tysklandsfärjan. Sen dricka en stund till innan bussen bäddas om och sen somnar man fint. När man sen vaknar är man redan i Schweiz och då stannar man på frukost i gryere. Fint som fan är det! Sen är det bara några timmar kvar och det finns mycket att titta på. Var ju iofs 6 år sen jag åkte sist men i år är det dags igen smile blir dock flyg denna gång.. (hycklare/lever inte som jag lär/om inte barnen hade varit hos farmor/jag älskar min sambo mer än jag vill åka buss/min rumskompis är redan fixad) Du ser ju.. klart som fån du ska åka buss!! Men jag tänker flyga..

Always-Sunny
322 inlägg
Always-Sunny 322 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Always-Sunny (1 år sedan)

Om du inte bor i typ Helsingborg så flyg! Vänner får du iaf i din grupp samt på AS, dessutom är det ju väldigt få som åker buss nu för tiden. Bussen hem från Val D i vintras hade inte ens liggsäten hmm men det kanske var tillfälligt?

LudwigM
7 inlägg
LudwigM 7 inlägg 1 år sedan

Tack för all feedback

Bor i Malmö. Det lutar åt flyg som jag tänkte från början.

Såhär står det på hemsidan om liggsäten:

Alla våra bussar är utrustade med moderna sovsäten (ej familjeveckor & grupper)

... så "Always-Sunny" kanske hade otur att åka en sån vecka?

Always-Sunny
322 inlägg
Always-Sunny 322 inlägg 1 år sedan

LudwigM skrev:

Tack för all feedback

Bor i Malmö. Det lutar åt flyg som jag tänkte från början.

Såhär står det på hemsidan om liggsäten:

Alla våra bussar är utrustade med moderna sovsäten (ej familjeveckor & grupper)

... så "Always-Sunny" kanske hade otur att åka en sån vecka?

Jag flög smile

yolof
17 inlägg
yolof 17 inlägg 1 vecka sedan

Väcker denna tråd inför säsongen 2019!

Tänkte boka in en solovecka offpist hos UCPA och har lite samma funderingar som trådskaparen, är det värt att ta bussen för att lära känna folk redan där? Åker folk buss ens numera? Åker hela vägen från Stockholm isåfall så det blir en lång resa.

Till saken hör också att jag passerat 30 och inte är jätteintresserad av att hinka billig öl tills skallen spricker. Samtidigt är jag lite extra intresserad av att hitta nya skidåkande vänner (gärna från Sthlm med omnejd) då de gamla vännernas skidintresse dalat kraftigt över åren.

Just nu lutar det åt flyg - känns som att få tar bussen nuförtiden och det kanske mest är de yngsta...

Pillard
2910 inlägg
Pillard 2910 inlägg 1 vecka sedan

yolof skrev:

Väcker denna tråd inför säsongen 2019!

Tänkte boka in en solovecka offpist hos UCPA och har lite samma funderingar som trådskaparen, är det värt att ta bussen för att lära känna folk redan där? Åker folk buss ens numera? Åker hela vägen från Stockholm isåfall så det blir en lång resa.

Till saken hör också att jag passerat 30 och inte är jätteintresserad av att hinka billig öl tills skallen spricker. Samtidigt är jag lite extra intresserad av att hitta nya skidåkande vänner (gärna från Sthlm med omnejd) då de gamla vännernas skidintresse dalat kraftigt över åren.

Just nu lutar det åt flyg - känns som att få tar bussen nuförtiden och det kanske mest är de yngsta...

Tveksamt om de yngsta tar bussen. Min upplevelse de senaste åren på UCPA är att de yngsta inte åker alls.

Min känsla är att min åldet relativt övriga är ungefär samma dom den var för 10 år sen när vi åkte första gången.

Ska jag gissa så skulle jag jag faktiskt tro att de som åker bussen många ggr är äldre istället som ser bussen som en del i konceptet. Personligen kan jag inte förstå det och skulle aldrig välja det. Är man ensamåkare kan jag förstå att det fanns en poäng med det men den poängen känns lite borta i takt med att så pass många ändå flyger

carl_couloir
Online 254 inlägg
carl_couloir 254 inlägg 1 vecka sedan

Har åkt buss i flera år för att sedan flyga och nu har kört buss dom två sista åren igen.

Fördelen med bussen är att man knyter nya kontakter och vänner samt att det är klart mer miljösmart, sedan är ju just bussen lite av en del av UCPA-konceptet det var så allt började. En bonus till är att man ofta får minst en skiddag extra beroende på ort och transfer till flygplatsen naturligtvis. Åker man till Chamdalen med buss kan man till och med oftast klämma in lite åkning på lördagseftermiddagen när man kommer ner om man har egan prylar och kan tänka sig betala för ett halvdags liftkort.

Fördelen med flyget är att man sparar i princip två dagars tid hemma, vilket för dom flesta innebär en sparad semesterdag. Vet inte om jag skulle säga att det är bekvämare med flyg, men vissa hävdar naturligtvis det.... och alla kanske inte sover så bra på bussen så flyg kanske innebär att man kommer ner med lite mindre backlogg på sömnkontot, vad vet jag.

Vad det gäller "party-pjäxor" och andra med fokus på att hinka öl så skiner dom med sin frånvaro på UCPA oavsett ålder. Rent generellt så har medelåldern hos dom svenska UCPA-resenärerna ökat något dom sista åren, vilket främst beror på att skidåkning som helhet har minskat hos den något yngre generationen. Nya skidvänner hittar man allt som oftas också med UCPA, flera av mina numera bästa vänner har jag träffat just på UCPA-resor. Har man lite extra (o)tur så kanske man hittar sin livskamrat där också, det har många med mig gjort ;-)

Oavsett om du väljer flyg eller buss ner så är UCPA ett fantastiskt koncept!!

MissZ
12 inlägg
MissZ 12 inlägg 1 vecka sedan

Och jag röstar för buss. Visst det blir en semesterdag till men så sjukt skönt att bara kliva på bussen hemma och sen inte bry sig förrän man är framme. Man kommer fram tidigare (om inget oförutsett händer men det kan ju hända med flyg också) så även om det blir lite sömnslack så blir det en full natts sömn på plats och med grejer redan uthämtade om man ska låna. Bara ut och åka utvilad på sön morgon.

Flugit en gång och det blev katastrof hela vägen och totala restiden dörr till dörr blev inte kortare med flyg och med väldigt mycket mer oro, stress och annat på köpet.

Och så är det ju trevligt att ladda för sin vecka med andra lika taggade, på bussen, oavsett om man ska till samma ställe eller inte.

Pillard
2910 inlägg

Märker att alla fokuserar på nedresan. Jag skulle ta nån sekund och fundera på hemresan. Vi har flugit från de flesta ucpa-destinationerna (dock har vi alltid hyrt bil och kört själva) och jag kan inte påminna mig att bussåkarna haft nån nämnvärd extra tid på plats. Vad de däremot alltid har, det är att de efter en veckas skidresa när hälften är förkylda, ibland sjuka med mer avancerade grejer, ska trycka ihop sig i en buss med vad de nu kan få med sig i matväg för att skumpa hemåt i typ 2’dygn. Numera går flyget från Grenoble vid 20 på lördagkvällen. Du landar vid 23 på Arlanda och är hemma i sängs vid midnatt om du bor i sthlm. Då har du kunnat åka fram till lunch, käkat på centret och packat ihop dina grejer i vettig lugn och ro. Har du kört med hyrbil har du även kunnat stanna och äta vettig mat innan du kommer fram till flygplatsen. Ja jag gillar att flyga, sen har jag lite åkommor som rör min mage osv vilket gör att jag får extra svårt att hantera så långa resor med buss men även utan det kan jag ju se vettigare saker att göra med min söndag och även fredag innan och om jag bor i sthlm, halva lördan.

Vad jag vet så får alla hämta ut liftkort och prylar först på söndan men det kan säkert siklja mellan centren

MissZ
12 inlägg
MissZ 12 inlägg 1 vecka sedan

De tre jag varit på, Les Arcs, Val d'Isere och Val Thorens har vi fått ut grejer och liftkort på lördagen. I Val Tho fick vi även lättare lunch vid ankomst.

Nu är jag kanske en oroande typ, vilket jag fick bekräftat senast att jag hade rätt att vara, men oron att hinna till flyget i tid från alporter med osäker framkomlighet avstår jag gärna. I vintras den veckan jag åkte, skickade tom UCPA alla resenärer på tidig transfer oavsett när flyget gick pga osäkerheten kring trafikläget (bilsalongen) då väldigt många missat sina flyg året innan.

Det finns för och nackdelar med båda resesätten. smile

unsuspected
313 inlägg
unsuspected 313 inlägg 1 vecka sedan

Finns möjligheten att åka buss ner och flyga hem eller gäller samma alternativ tur och retur?

PhatFred
298 inlägg
PhatFred 298 inlägg 1 vecka sedan

unsuspected skrev:

Finns möjligheten att åka buss ner och flyga hem eller gäller samma alternativ tur och retur?

Den möjligheten har funnits iaf de senaste åren.

telemarkus
Online 194 inlägg
telemarkus 194 inlägg 1 vecka sedan

Buss eller flyg är förstås en smaksak. När det gäller det sociala tror jag inte att du missar så mycket genom att ta flyget. Jag körde själv en solovecka offpist i Argentière förra säsongen och då flög jag ner, vilket var väldigt smidigt. På plats brukar UCPA göra så att soloåkarna får bo tillsammans plus att man har gott om tid att hänga med dem i gruppen under veckan.

Ski now work later Citera
AndreasM
124 inlägg
AndreasM 124 inlägg 1 vecka sedan

Nedresan
Går på Fredagen om du ska åka buss. Åker du flyg kan du arbeta på Fredagen och sen sova hemma till Lördag morgon, ta det lugnt till flygplatsen. Dock är kruxet efter att du har landat att man behöver lasta ombagaget och sen åka buss. Är det nått strul som rasad väg mellan Grenoble och La Grave eller reparationsarbeten på nån tunnel drar timmarna iväg och du kan vara på centret runt midnatt.

Hemresan
Åker man flyg brukar man kunna åka förmiddagen innan man hoppar på transfern. Sen får man lasta av bussen och vänta en bra stund på flygplatsen innan flyget går hem. Men man är ändå hemma runt midnatt på lördagen och kan sova gott i sin egen säng och ha Söndagen hemma. Åker man buss är man hemma runt middagstid på Söndagen.

Är långa dötider med flyget som gör att resan inte går så snabbt som man kan tro. Dessutom lite bökigare med lavinutrustning och airbag i säkerhetskontrollen. Men flyget sparar mycket tid men drar mer bränsle än en buss.

Martin-J
9 inlägg
Martin-J 9 inlägg 1 vecka sedan

Nu verkar det vara sittbuss som gäller. Liggbussen är borta till förmån för ny miljövänlig sittbuss enl hemsidan.

BobbyRocker
1 inlägg
BobbyRocker 1 inlägg 1 vecka sedan

Ta bussen.

Jag har alltid åkt buss med UCPA från Göteborg. Minst 30 resor och skulle aldrig välja flyget.

Tiden på bussen är inte dålig - det är kvalitet med vänner. Det är så skönt att vara på väg. Hemma är man ju mest jämt. Det är dessutom sällan man åker sträckor som tar mer än 3 timmar i stöten. Endast när man sover på natten, rullar bussen 8h i sträck.

För mig är det inte så viktigt att jobba från ett kontor varje dag. Jag gör en del mailande och telesamtal som jag ligger efter med från bussen under fredagen. Ett bra sätt att verkligen slappna av och ta ett djupt andetag innan man ska byta dator mot skidor.

Den stora fördelen med bussen är att resan blir längre och mindre stressig. Den börjar när jag kliver på bussen och slutar 9 dagar senare på samma plats. Jag träffar likasinnade och vi kan tillsammans ladda inför veckan som kommer. Bussen är framme redan på lördag strax efter lunch och till Chamonix ibland före lunch. Då hinner man insupa läget, hitta nya handskar i butiken, fixa utrustningen osv. så att man är redo nästa dag.

De som kommer med flyg anländer sällan före midnatt till UCPA center och behöver köa nästa morgon för att plocka ut prylar. Ytterst sällan att de hinner ut till backen före liftarna öppnat. Då har vi redan kört upp allt puder!

Det är väldigt sällan flygresenärer hinner åka skidor den lördag förmiddag som de ska åka hem igen, trots att liftkortet gäller. På hemresan på lördagen behöver flygresenärer ofta lämna centret extra tidigt för att transferbolaget vill gardera sig mot trafikstockningar som alltid är en överhängande risk i regionen. Är det franska skollov(4 veckor) eller minsta snöfall i prognosen så är det trafikstockning. Inte sällan tar transfer 3-4 timmar i bra förhållanden från Val dIsere, Val Thorens eller Les Arcs. Med marginal vill transferbussen alltså åka 7-8 timmar före avgång. Deras jobb är att se tll att du kommer med flyget - de skiter i att du vill åka skidor till lunch och vara framme tidigast 1 timme före avgång. Ju billigare flyg, desto mindre populära timmar för avgång. Det vet ju alla. Därför går inte flyget hem så sent som klockan 2000, vilket gör att det inte hinns med någon åkning på lördag förmiddag.

Med bussen som lämnar centret vid 1500 finns det gott om tid att pumpa puder ända fram till lunch på lördag. Det är perfekt avslutning med vänner och utan folk i backarna. Sen är det kvällsmat, vin och video på bussen. Jobbigt? Hade jag flugit hem så hade jag inte gjort något annat hemma ändå. Kanske bara fått göra det på egen hand.

Jag har hört att de nya bussarna inte har sovsäten eftersom det inte är lagligt att installera sovsäten längre, men att de nya sittbussarna har bättre komfort i sätena och går att fälla bättre. Det blir nog schysst med nya bussar som man vet uppfyller alla säkerhetskrav. Jag ska med!

boke
9 inlägg
boke 9 inlägg 1 vecka sedan

Jag bokade en UCPA resa igår till Serre Chevalier v8. De hade inga flyg från Göteborg så jag sökte lite och hittade billiga reguljärbiljetter med bra avgångstider, ankommer Turin kl 13.40 och hem avgår Turin kl 18.45.
Det var några hundralappar billigare med flyget på fredag än lördag för nerresan, så jag tänkte det var lika bra att passa på och förlänga resan med en extra dag.
Transfern löser jag med billig hyrbil för full frihet (1300kr). Enl. google maps är det drygt 2h körtid mellan Turin och Serre Chevalier. Flygbiljett och hyrbil blev ungefär samma pris som UCPA's flygtillägg men utöver att det inte fanns som alternativ så får jag på detta sätt mer skidåkning och kortare transfer-väntande.
Så natten fredag-lördag tänker jag fixa någon Airbnb och åka skidor på lördagen i något system på vägen mellan Turin och Serre Chevalier, sedan åka upp till UCPA-centret på lördag tidig kväll.

Jag reser själv så om någon vill haka på och dela hyrbil och sällskapa på lördagsåkningen så vore det trevligt smile

bobo Citera
Pillard
2910 inlägg

Glöm inte snökedjorna. Vi har kört Turin - Serre i snöstorm och det gick bra, tills tunnlarna slutade... När det gäller orter emellan så kan Montgenevre rekommenderas starkt

Bohica
73 inlägg
Bohica 73 inlägg 1 vecka sedan

Jag åkte första gången i vintras, och tog bussen för att lära känna lite fler folk och få en del tips på vägen ner. Det var guld värt, och den här vintern blir det buss igen. Blir intressant utan sovsäten, men det kanske blir bättre, vem vet.

Och jag tror nog att flygarna missar en aning av gruppgemensamheten, men sånt beror ju också på hur man är förstås. Men väl nere så kunde man alltid snacka med sina busskompisar om hur deras dagar varit, trots att man inte åkte i samma grupper.

Jag åkte ner för skidåkningen, men det sociala var t.o.m. bättre. Kanon för mig som åkte solo. Och bussresan var en del av det. Allt har sina för och nackdelar, men ibland är resan målet också, inte bara destinationen. Mitt råd är att testa första resan med buss, det är en upplevelse att ha gjort det iaf. Sen kan man alltid flyga nästa gång om man vill. Men inte jag, för mig blir det buss igen. Tjohoo! smile

yolof
17 inlägg
yolof 17 inlägg 1 vecka sedan

Stort tack för all input, lutar åt buss ner/flyg hem. Får återrapportera i denna tråd i vår!

arne
Online 10 inlägg
arne 10 inlägg 6 dagar sedan

Det beror lite på vart du ska och när du ska åka. Chamonix/Argentiere är mycket bejvämt med flyg. Serre L2A etc är sämre (längre transfer).

Pillard
2910 inlägg
Pillard 2910 inlägg 6 dagar sedan

Hur jobbig transfern är skiljer också mycket på om du hyr bil eller åker ucpas transfer. Med den senare får du ingen mat den lördan efter att du lämnat arlanda...

Erik-lkpn
1 inlägg
Erik-lkpn 1 inlägg 3 dagar sedan

Jag tänkte åka ner vecka 1 till Argentiére och det blir buss. Mest på grund av att det är smidigt att kunna kliva på i sin hemstad. 🙂 har åkt bussen flera gånger innan och det är rätt ok. I alla fall ner. Hem är det ganska jobbigt.

Schoobang
60 inlägg
Schoobang 60 inlägg 2 dagar sedan

Flyg! Enda nackdelen kan vara den långa transfern där en kateter kan behövas om man råkat dricka ngn öl innan bussen. Och miljöaspekten då förstås.

Någon nämnde att man oftast inte hinner med skidåkning på hemresedagen om man flyger. Det stämmer inte enligt mina erfarenheter. Jag har åkt på ca 10 UCPA-resor, varav 8 med flyg och jag har alltid hunnit åka fram till lunch på lördagen. Gäller Norwegians stockholmsflyg.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook