Julresa i Österrike - var är det snösäkrast?

SvenneB
4 inlägg
SvenneB 4 inlägg 2 mån sedan

Vi planerar en resa för familjen (alla duktiga skidåkare) över jul (v52). Är dock osäker på vilka orter, som har bäst snöförutsättningar vid den tidpunkten för pist åkning (ej offpist). Om du har erfarenhet, vilken/a orter föreslår du? (Förutom glaciärerna - de har jag koll på). Bad Gastein är vårt första alternativ just nu...

Svar

jarnebring
287 inlägg
jarnebring 287 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (2 mån sedan)

Kanske någon av byarna i Zillerdalen, då finns ju alltid Hintertux utifall det har snöat dåligt. Jag har bott i Mayerhofen och i Tux på höstläger – den senare är en liten men mysig by, den första en mindre "stad" – och bilat genom dalen upp till Hintertux. Det finns ett "gäng" byar, samhällen och hur mycket skidåkning som helst när allt är öppet (vet ej hur det ser ut exakt i dec, men det borde vara en del). De senaste åren har jag bara varit på hösten för glaciärträning med tävlande ungdomar. Var där på sportlov för typ 25-30 år sedan också, men har svaga minnesbilder ... Enkelt att nå från München.

Annars högt belägna som Cervinia i Italien/Zermatt Schweiz, Tignes i Frankrike, 3V ... Men det beror också på var nederbörden kommer från, vilket är svårt att sia om. Brukar vara så att om södra och västra får mycket får norra och östra lite ...

SvenneB
4 inlägg
SvenneB 4 inlägg 2 mån sedan

Tack för ditt svar "Jarnebring". Jag skall se vidare på Zillertal. Helst vill vi bo, så att vi slipper använda bil/långa bussturer.

jarnebring
287 inlägg
jarnebring 287 inlägg 2 mån sedan

Ok, fattar vad du menar. Ett pistnära boende med ett tidigt (december) snösäkert system i Österrike. December är ju lite av ett tärningskast, så då vill du har ett väl utbyggt snökanonsystem, en trevlig by och gärna hög höjd också. Har aldrig varit, men Obergurgl har ju höjd. Vet inte hur dom har det med kanoner?

Skida45
27 inlägg
Skida45 27 inlägg 2 mån sedan

Obergurgl har vi varit i flera jul och nyår. Alltid snö. Inte så stort omrpde men helt ok. Ganska dyrt. Obertauern likaså. Snösäkert men inte världens största.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook