Pjäxor barn

Megawatt
35 inlägg
Megawatt 35 inlägg 11 mån sedan

Hej,

Hur ska jag tänka när jag köper pjäxor till min 8-åring? Han som alla andra gillar att åka överallt, allt från svartbackar till att försöka få till bra carvingsvängar i lite enklare backar, skogsåkning, hoppa i parken, o köra i "offpist" när det snöat.
Hur hårda ska pjäxorna vara, 2 el. 3spännen osv, vad ska jag tänka på inför nästa köp?

Han åker för närvarande på ett par K2 Shreditor 85 som funkat bra för honom.

Svar

RWD
557 inlägg
RWD 557 inlägg 11 mån sedan

Inte för hårda pjäxor.
Min grabb fyller 9 i april och har åkt sen han var 3 år. Tar sig ner överallt och spelar hockey och bandy sen 4 års ålder 30kg och 140 cm lång nu. Hittills har han åkt med ganska mjuka pjäxor med två spännen och jag tror det har gjort att han har väldigt bra position på skidorna, dvs ingen bakvikt utan orkar trycka fram knäna, till skillnad från sin 4 år äldre storasyster som nog fick för hårda pjäxor för tidigt. Byttes ut förra året till ett par mjukare och det blev bättre direkt.

MP1
80 inlägg
MP1 80 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad MP1 (11 mån sedan)

Har två barn 12, 9 år, som åker mycket, jobbar som skidlärare, är tränare i skidklubben. Min bestämda uppfattning är att valet är enkelt. Köp Lange! Deras blå pjäxor i ca 60-flex och fyra spännen är bra. Lagom hårda, de står bra (rätt mycket framåtvinkel). När de sedan blir större, åker hårdare går man upp på 70. 90, 110-flex. Eftertraktade begagnade, man får dubbla pengen mot något annat märke som begagnat. Helt ok pris nya. Nu låter jag som en Langeförsäljare, men ser hur många U10-åkare med "fel" pjäxor som begränsar deras åkning som helst. För raka skaft, dålig flex. När de byter till Lange åker de bättre. Rossignol har samma modeller, men jag tror att de ofta är dyrare (samma företag som Lange).

https://www.skistar.com/sv/Shop/Alpint/ … ue-263853/

Megawatt
35 inlägg

Tack för svar! Men jag funderar på vad som är "lagom" hårda/mjuka pjäxor, han åker idag i ett par Salomon Team 2 o som jag förstår är det är det flex 20 på dem, Är inte hoppet till 60 för stort då? Jag vill ju ändå ge honom grejer som hjälper honom att bli bättre o inte tvärt om..

RWD
557 inlägg
RWD 557 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad RWD (11 mån sedan)

Megawatt skrev:

Tack för svar! Men jag funderar på vad som är "lagom" hårda/mjuka pjäxor, han åker idag i ett par Salomon Team 2 o som jag förstår är det är det flex 20 på dem, Är inte hoppet till 60 för stort då? Jag vill ju ändå ge honom grejer som hjälper honom att bli bättre o inte tvärt om..

Jag tycker 60 är för hårt för en 8-åring om man inte är på tränings/ tävlingsnivå.
Sen skiljer ju flexet mellan olika märken.
Av de pjäxor jag har testat så tycker jag att Lange har relativt mjuk flex,

Min dotter fick ett par Head med flex 50 eller 60 för två år sen (fyra spännen), men de var för hårda. Förra säsongen åkte hon med ett par begagnade salomon "Tjej modell" storlek 23 med tre spännen. Har ingen aning om flexet men mjukare än Headen. Det bästa är väl som vanligt att gå till en välsorterad butik och jämföra. Obs pjäxan känns ju alltid lite mjukare i rumstemperatur.

MP1
80 inlägg
MP1 80 inlägg 11 mån sedan

Megawatt skrev:

Jag tror att de har olika slags flexindex. Mitt äldsta barn hade tyvärr liknande Salomon i början. Hyrpjuck. De står alldeles för rakt i dem. Upplever inte att Lange är för hårda. Tvärt om möjliggör framåtvinkeln att de kan börja flexa, inte hamnar rakt, stelt, i bakvikt. Nu känner jag mig elak och dissar allt, men just Headen som nämns ovan har jag försökt coacha många U10:or att komma fram på skidorna utan att lyckas. För raka. Nu till i vinter har Head fått till fina juniorpjuck (Raptor 80 och uppåt), med bra flex och framåtvinkel, men de är för äldre åkare än vi snackar om nu.

RWD
557 inlägg

Fick ta fram barnens pjäxor och prova dem nu. Headpjäxan har flex 60 står det "raptor caddy" tror jag de heter och är mer framåtvinklad i skaftet än jag trodde dock ganska hård. Står även junior racing på dem. Dottern klarar att flexa fram dem nu. Hon är 150cm och 37kg 12år men de tryckte på tån nu så antagligen för små i vinter.
Salomonpjäxan (Salomon SPK) är något mer upprätt men lite mjukare.samma storlek 23/23,5 men salomon passar fortfarande men hon tyckte egentligen att Head satt skönare. Funderar ändå på att låta grabben testa Head pjäxan och kanske köpa ett par Lange till storasyster i 24,5 då om de ska vara bra?
Har haft ett par Dalbello tidigare (21,5)också minns inte modellnamnet. De har ju en lite annorlunda konstruktion med en plös och de kändes som de hade en bra vinkel på skaftet.

Megawatt
35 inlägg

Ok, tack för all input. Det blir till att åka o prova ngt mer "rejäl" pjäxa till honom. Ska börja kolla på Lange o se hur de passar o hur han står i dem.

jarnebring
327 inlägg
jarnebring 327 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (11 mån sedan)

Ett fel många föräldrar gör är att köpa för stora pjäxor till barnen så att de ska kunna "växa" i dom. Om man har lite stora pjäxor är det hopplöst att flexa pjäxan. Man får inte rätt tryck på plös.
Har också bra erfarenhet av Langes RS SC 70-110 till barn/ungdom (Rossi exakt samma). Om du vill komma lite billigare undan finns det ofta begagnade att hitta på klubbarnas köp/sälj på nätet/sociala medier. Går alltid att mjuka upp pjäxor också hos en riktig pjäxanpassare (bootfitter).

RWD
557 inlägg

Megawatt skrev:

Ok, tack för all input. Det blir till att åka o prova ngt mer "rejäl" pjäxa till honom. Ska börja kolla på Lange o se hur de passar o hur han står i dem.

Beställde dessa pjäxor till grabben nu
https://sv.sportsdirect.com/dalbello-cx … e=92122440

zupermac
Online 140 inlägg
zupermac 140 inlägg 11 mån sedan

Jag kan hålla med om Lange och deras pjux. Har två barn och båda är supernöjda med deras ”barn-modell” – flex.

Förra året testade vi Nordica (70) och de var väl ok men jag ser en skillnad i åkningen. Om det beror på pjuxen eller åkare låter jag vara osagt men bakåtvikten är ganska tydlig och jag ser att de är något mer upprätt byggda. Nu är en ny beställning på gång och vi går tillbaka till Lange igen.

Har en fråga i ämnet ang. storlekar och hoppas det är ok för TS. Igår mätte jag fötterna på den ena ungen. Han fot är 23.5cm med sockor på och stående på tumstocken mot en vägg. På förra årets pjäxa (skalet) står det 220-225 (på liner- 220) och när han sedan ställer sig i skalen och står med tån precis så den inte snuddar där framme så får jag ner fingrarna bakom hälen utan problem. Jag skulle gissa på 1-1.5cm. Hur går det ihop?

Kollade med en känd skidbutik och de rekommenderade 24.5 cm till honom. Jag får det till att han har 1 cm glapp i linern och förmodligen 2-3 cm i skalet. Det blir väl alldeles för stort?

...det heter brandgul... Citera
RWD
557 inlägg

zupermac skrev:

Har en fråga i ämnet ang. storlekar och hoppas det är ok för TS. Igår mätte jag fötterna på den ena ungen. Han fot är 23.5cm med sockor på och stående på tumstocken mot en vägg. På förra årets pjäxa (skalet) står det 220-225 (på liner- 220) och när han sedan ställer sig i skalen och står med tån precis så den inte snuddar där framme så får jag ner fingrarna bakom hälen utan problem. Jag skulle gissa på 1-1.5cm. Hur går det ihop?

Kollade med en känd skidbutik och de rekommenderade 24.5 cm till honom. Jag får det till att han har 1 cm glapp i linern och förmodligen 2-3 cm i skalet. Det blir väl alldeles för stort?

Inte alltid som det där stämmer. Grabben har 21,5cm (står det) på sina hockeyskridskor men jag har mätt hans fötter till 22cm utan strumpor men han har 1cm tillgodo i skridskorna när jag mäter.
Hans gamla pjäxor head 22/22,5 är max 21.5- 22 invändigt och nu för små så det stämmer ju inte riktigt heller.
Storasysterns salomonpjäxor spk är 23(23,5) och verkar stämma bättre knappt 25cm utvändigt på innerskon och 23.5 vad jag lyckats mäta invändigt.
Sen har vi ett par nyare Head raptor cuddy 23,5 som har innermått knappt 23. När grabben står rakt upp med spända pjäxor så känner han att tån snuddar längst fram (Dock är dessa alldeles för hårda för honom flex 60 och han har ingen möjlighet att utnyttja flexet i dem.

zupermac
Online 140 inlägg

Jag funderar på vad det måttet kommer ifrån. Om det står 220-225 mm på skalet borde det vara insidan. Men men det som inte går ihop för mig är hur fn får en fot på 23.5 mm plats med marginal?
Står det 220 på liner så borde det vara 220 inne i skon?

Jag misstänker att affären rek. +1cm (växtmarginal) i innerskon när de sa 245mm. Men skalet blir väl då förmodligen 30 mm glappt till foten. Knappast direktstyrning.

RWD
557 inlägg

zupermac skrev:

Jag funderar på vad det måttet kommer ifrån. Om det står 220-225 mm på skalet borde det vara insidan. Men men det som inte går ihop för mig är hur fn får en fot på 23.5 mm plats med marginal?
Står det 220 på liner så borde det vara 220 inne i skon?

Jag misstänker att affären rek. +1cm (växtmarginal) i innerskon när de sa 245mm. Men skalet blir väl då förmodligen 30 mm glappt till foten. Knappast direktstyrning.

Vad står det för sulmått (utsida) bör ligga runt 265-270 om det är 225 skal. De vi har i storlek 230/235 ligger på 274-281 i sulmått.
Det kan du ju mäta och kolla om det stämmer lättare än innermåtet.

Barn kan ha upp till 1cm extra utrymme

zupermac
Online 140 inlägg

Spelar kanske mindre roll vad yttermåttet är men jag tror det ligger där ikring. Jag får bara inte ihop det, när det står 220 på linern och en 235 fot kommer ner med lite marginal. Samma sak gäller skalet. Känns spontant som att 235 liner skulle passa fötterna bättre då det borde vara 1 cm marginal (låter konstigt)?

Men det är väl som vanligt mitt eget fel som i det här fallet inte kan läsa eller mäta.

RWD
557 inlägg

zupermac skrev:

Spelar kanske mindre roll vad yttermåttet är men jag tror det ligger där ikring. Jag får bara inte ihop det, när det står 220 på linern och en 235 fot kommer ner med lite marginal. Samma sak gäller skalet. Känns spontant som att 235 liner skulle passa fötterna bättre då det borde vara 1 cm marginal (låter konstigt)?

Men det är väl som vanligt mitt eget fel som i det här fallet inte kan läsa eller mäta.

Du får nog åka och prova, men har du mätt rätt så kan nog 235 bli lite knappt.
Mät utan socka och båda fötterna ( kan skilja en hel del mellan fötterna på barn också)
Hur gammal är han

zupermac
Online 140 inlägg

Åka och prova tror jag inte hjälper i det här fallet.

Har deras ålder betydelse i sammanhanget?

Kanske @MP1 eller @jarnebring har något svar?

RWD
557 inlägg

zupermac skrev:

Åka och prova tror jag inte hjälper i det här fallet.

Har deras ålder betydelse i sammanhanget?

Förstår inte riktigt, undrar du om han behöver nya pjäxor eller är du bara förbryllad över att siffran på pjäxan inte stämmer med vad du kommer fram till när du mäter?

Att bara fråga en butikförsäljare vilken storlek det ska var utan att ha provat är ju inte 100% säkert att det stämmer.
Angående åldern så kan man ju förklara lättare hur pjäxan ska kännas för ett äldre barn. Yngre barn så kan det vara svårt och man får istället mäta och kolla som du nu har gjort.
Yngre barn kan också ha lite mer utrymme då de kanske tar av sig skidorna och springer omkring i pjäxorna emellanåt, men när de blir äldre och lite duktigare och man vill att de ska utveckla sin åkning lite mer så är det viktigare att pjäxan inte är för stor, max 1cm längre än foten. Men jag antar att det är den åldern och åknivån vi pratar om.

jarnebring
327 inlägg

Ingen "bootfitter", men har plockat upp ett och annat på "utrustningskvällar" i klubb.
Pjäxor kommer i halvformat. Dvs 22,5 - 23,5 - 24,5 osv. Finns inga 22, 23 etc. jämna storlekar.
Vad som står på innersko är oviktigt. Töjs ut efter fyra åk.
Yttermått (bsl-sullängd) har ingenting med passform att göra, bara viktigt för att justera bindning.
22,5 är sk mondo point, dvs storlek i centimeter och innermått på skal. Ska vara standardiserat och samma, däremot kan bredd och volym göra att olika pjäxor passar olika bra för olika fötter.
Ta av strumpan. Låt barnet ställa sig på ett papper. Markera häl till stortå. Mät avståndet.
Rätt mondo är närmast storlek uppåt. Färdigväxta fötter på individer som vill ha max prestanda (racefit) går ner, men inte i detta fall.
Klart bästa är att gå till en butik med kunnig personal och prova. Pjäxan är helt avgörande för att det ska bli bra och kul att åka skidor.
Skaltest (ta ur innersko och stick ner "naken" fot) är bra. Tån ska röra framkant men inte tryckas hårt. Ej över 2 cm glapp mellan häl och skal. Under 1 cm är tajt/racefit.
Man lägger givetvis inte ner enorma resurser på ungar som växer, men att köra i stora pjäxor är värdelöst. Räkna med att byta varje säsong.
Det är lite annorlunda för barn som åker i klubb, men det är ganska vanligt att åka Lange RS70 i U12 (10-11 år) och förekommande i U10 (8-9 år). Men ålder är egentligen oviktig.

zupermac
Online 140 inlägg
zupermac 140 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad zupermac (11 mån sedan)

Jo, jag är nog mest "förbryllad" över det som står på skalet och på inneskon och hur det inte stämmer med den uppmätta foten (eftersom den får plats). Ska mäta igen när jag får tid.

Storleksmässigt så brukar man ligga på +1-1.5 cm mot fotens längd (generellt). De som fikar ofta ligger nog upp emot +2 cm.

Växer fötterna fortfarande kan 1.5 cm vara att föredra så här tidigt på försäsongen men jag vet fler föräldrar som behövt köpa 2 par/säsong pga. snabbt växande fötter. Speciellt i tonåren.
När det gäller race så vill man ha så tajt som möjligt, utan att det gör ont (utebliven boldgenomströmning).

MP1
80 inlägg
MP1 80 inlägg 11 mån sedan

zupermac skrev:

Tycker att @jarnebring har bra svar. Håller med på allt.

Med vuxenpjäxor tycker jag att det är bäst att testa med foten i skalet för att veta om storleken är korrekt. Att som bootfitter kolla ner bakom hälen är ofta bättre än låta kunden känna själv, om den inte är mycket van skidåkare.

Med barnpjäxor i de mindre storlekarna behöver det inte vara så, då brukar jag främst ta ur innerskon, låta barnet testa den och känna efter med handen. Både vid tån och hälen (kan vara svårt att få bak hälen). Ta ur sulan och stå på den, (kontrollera att den är lika lång som inneskon, ingen garanti) och kolla om skon är lagom lång. Ofta är det samma skal för dubbla storlekar på enklare pjäxor (de jag kallar hyrpjäxor, som egentligen är gjorda för att ploga, helt förkastliga att lära sig åka rätt i, man står rakt för att barnet inte ska bli trött i benen). Stl 18, 19 etc kan ja samma skal. Kolla sulmåttet.

Jag tycker "förvirringen" kring storlek låter lite skum, det ska vara centimeter vid mondopoint. Men ibland blir det kanske fel?

Mest exakt tycker jag att man mäter med en tumstock mot en vägg. Dottern hade 23.9 cm på Intersport när hon köpte höstskor (med ett speciellt skjutmått för att mäta fötter) och 24.5 när jag mätte med tumstock. Fick lov att testa med ett annat måttband, men mitt mått stämde. "skjutmåtten" kan glappa högst betydligt.

Jag tror inte alls på att ha 1.5 cm längre pjäxor än fot. Då skulle min dotter på 9 år ha 26 cm pjäxa. Hon skulle inte fått till en sväng. Vid krasch skulle inte bindningarna lösa ut, kraften från fallet skulle dämpats av glappet i pjäxan. Hon har 24.5, får 24.5 Lange med 70-flex. Växer hon i vinter byter vi då. Samma med skidor. Behöver hon längre i april löser vi det då.

Sedan upprepar jag "köp Lange". Min erfarenhet med Nordicas 70-pjuck är samma som @zupermac De är helt ok, men lite för raka. De hamnar i baksätet. Hjälper lite med en kil vid vaden. Har haft några åkare med det problemet. Samtidigt har jag haft några åkare som åkt sjukt bra med Nordica, men tror inte att det hade blivit sämre med Lange. De är helt enkelt duktiga på att åka. Vill inte kommentera Dalbello mer än vad jag skrivit ovan om hyrpjäxor.

zupermac
Online 140 inlägg
zupermac 140 inlägg 11 mån sedan | Senast ändrad zupermac (11 mån sedan)

Bra inlägg @MP1 och @jarnebring

MP1 skrev:

Jag tror inte alls på att ha 1.5 cm längre pjäxor än fot. Då skulle min dotter på 9 år ha 26 cm pjäxa. Hon skulle inte fått till en sväng. Vid krasch skulle inte bindningarna lösa ut, kraften från fallet skulle dämpats av glappet i pjäxan. Hon har 24.5, får 24.5 Lange med 70-flex. Växer hon i vinter byter vi då. Samma med skidor. Behöver hon längre i april löser vi det då.

Så du mäter upp foten och kommer fram till 24.5 och köper 24.5. Hur mycket har hon fritt bak i hälen då (barfota med tån i skalets framkant)?

MP1 skrev:

Sedan upprepar jag "köp Lange". Min erfarenhet med Nordicas 70-pjuck är samma som @zupermac De är helt ok, men lite för raka. De hamnar i baksätet. Hjälper lite med en kil vid vaden. Har haft några åkare med det problemet. Samtidigt har jag haft några åkare som åkt sjukt bra med Nordica, men tror inte att det hade blivit sämre med Lange. De är helt enkelt duktiga på att åka. Vill inte kommentera Dalbello mer än vad jag skrivit ovan om hyrpjäxor.

Tack, då är det inte bara jag som sett/märkt problemet. Även om det sitter en plastbit där bak på kappan (mellan inneskon och skalet) så löste vi det genom att klippa till små ”kilar” av liggunderlag och stoppade ner. Stor skillnad även om det inte blev helt bra. Det är bättre att köpa ett par pjux som har rätt vinkel från början.

jarnebring
327 inlägg

Mät foten.
Gå till närmast övre mondo-point.

23 cm-> gå till 23,5
23,7 cm-> gå till 24,5

Om foten som i MP1:s fall hamnar exakt på en mondopoint får man välja. I hens fall handlar det om ett barn som tränar och tävlar i alpint. Förmodligen van vid en riktigt tajt fit. Ett barn som nöjesåker ska kanske gå upp istället för att gå på exakt samma.

Sedan bör man prova. Längden är bara en faktor, volym och "form" gör stor skillnad.
Angående flex, såg en som lät barn hoppa rep med pjäxorna på. Om dom inte klarade det bedömdes flexet som för hårt. Kanske värt att testa? Påpekar igen, det går att mjuka upp flex.

Megawatt
35 inlägg

Oj, d blev en bra tråd.. mycket matnyttigt!
Jag vågade inget annat än köpa Lange-stövlar till honom inför den här sessen, ett par RXJ fick det bli, hoppas att det funkar bra nu smile

zupermac
Online 140 inlägg
zupermac 140 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad zupermac (10 mån sedan)

Under en diskussion på jobbet har vi dykt på en fråga ang. flexet. Vi har pratat om att pjuxen inte ska vara för hårda men vad händer egentligen med åkningen/kontrollen om man har ett par lite för mjuka?

Ibland kan det kanske vara så att Lange 65 är lite för mjuka och 80 kanske hårda. Alltså hur vet man om de är för mjuka. Jag menar, de provas oftast inomhus i 22 grader. Väl ute i backen är det -5(-10).

Hur kan vi se att de behöver andra dojor på sig (i det här fallet är de för mjuka)?

(Nu pratar vi "tävlingsåkare" som tränar i klubb på U10-U12 nivå men skulle nog hellre skiva åkare på 30-35 kg.)

mmm2017
104 inlägg
mmm2017 104 inlägg 10 mån sedan

Det beror på vilken teknik du använder eller strävar efter. Med (vinnande) WC-teknik vill man att pjäxorna är så hårda att de inte ger vika efter apex (klockan 3-5 i svängen). Då har man nästan rakt ytterben där ytterfoten är bakom höften. Detta är en stark position (krävs vid krafter på 3.5 g) och med höft framför fot har du ingen bakvikt. För mjuk flex här kan leda till bakvikt.

Med annan teknik där du åker med mer böjt ytterben efter apex och höften därför hamnar bakom foten, behöver du kanske mjukare flex för att kunna böja pjäxan för att inte få bakvikt.

En hård pjäxa ger dig stöd vid kast och även bättre återkoppling på var du har balansen. Och du behöver inte göra lika stora rörelser för att korrigera din balans. Och det kan smärta lite om det är större kast/justeringar.

Med hårda pjäxor är det av samma anledning viktigt att de passar, eller anpassas till, åkaren när det gäller tex vinkeln på skaftet eftersom det inte går att justera genom att flexa sig till ett bra läge.

Sedan finns det ju pjäxor som blir bredare runt foten när du flexar. Inte bra. Och pjäxor som även flexar inåt när du flexar framåt. Inte bra. Och pjäxor med lätt duck-stance. Inte bra.

zupermac
Online 140 inlägg
zupermac 140 inlägg 10 mån sedan

Tack @mmm2017.

Man blir ju nyfiken så jag grävde fram mina junisars tidigare pjux.

Mellan dessa två skiljer flexen endast från 65 till 70 men jag tror det är den annorlunda konstruktionen på baksidan av skaftet som gör den stora skillnaden. På Lange verkar det mest vara friktionen som begränsar ”flexet”. Skruvarna/nitarna fungerar som typ ett typ gångjärn på sidorna som gör att man kan röra sig bra ock tillbaka i skaftet. Fram, tills man kommer till ett främre stop där skaftet och foten möts. Då är man så långt framme att man oftast inte kommer längre pga. stelhet i vristen.
På Nordican (i det här fallet) så sitter det en (eller två) skruv där bak som håller ihop över och underdel av skalen. Typ samma ”gångjärn” som på Lange men där den övre delen sitter fast i den undre på ett hårdare sätt. Flexet blir då i plasten på Nordica. Det här gäller även för de hårdare Lange-pjuxen från 70 och uppåt.

Så, Lange, denna modell (Lange 65) och klenare, då är det egentligen inget flex (motstånd i pasten) vi pratar om. På Nordican (och på styvare Lange) är det plasten som begränsar hårdheten. Kan vara bra att känna till. Vi har dock nästa uteslutande använt Lange och jag vet inte hur det är hos andra leverantörer. Kanske samma konstruktion på de ”mjukare”?

Däremot. På Lange 70 och uppåt så sitter det skruvar där bak.

Bara som en parantes så ser man en ganska tydlig skillnaden mellan pjuxens skaftvinkel (se bild nedan).
https://www.freeride.se/img/photo/n/ad848c6f7a813eac61670cb35a81d535.jpg

zupermac
Online 140 inlägg

Ingen som har en kommentar ang. "flexet" på t ex Lange 65?

mmm2017
104 inlägg
mmm2017 104 inlägg 10 mån sedan

Om det är som du skriver att pjäxans vinkel, när den börjar ge motstånd, är så stor att den är större än vad barnet kan vinkla fram smalbenet mot fotbladet så är det mindre bra. (Om barnet har normal rörelse)

Vilken årsmodell är det på den?

zupermac
Online 140 inlägg

@mmm2017
Jag vet inte årsmodellen på pjäxorna men när jag har jämfört mot t ex ett par andra hemma (LANGE 65 <-> Atomic pro 80) så är både konstruktionen helt annorlunda och flexen som dag och natt i skillnad. LANGE 70 och Atomic pro 80 är av samma typ.

Det här med att det går att vika skaftet långt framåt beror väl mest på att inget håller fast den övre delen på baksidan.
Skaftet kan ”flexas” tills framkant/underkant tar i skon. Trycker man på med mer kraft så deformeras skon och det är väl inte så himla bra. Klarar man att vika dojan så pass mycket att sko deformeras så är man väldigt rörlig i fotleden och man har förmodligen för veka pjux. Det enda som gör att det ”flexar”, eller snarare går trögt och kan fjädra tillbaka, är att hälen går upp i skaftet och skapar ett motstånd när man försöker böja plasten. Inget annat.

Svar på din fråga. Nej jag tror inte att skaftet kan vikas längre fram än vad barnet kan böja fotleden men det är nära gränsen vad fotleden klarar och det finns inte så mycket kraft där framme. Motståndet blir som beskrivet ovan, när hälens skaft upp på baksidan böjs.

För att, på ett relativt enkelt sätt, göra en pjäxa hårdare så har man på de styvare modellerna satt i en skruv på baksidan av skaftet. Skruven håller ihop den undre delen med den övre och det gör att pjäxan upplevs betydligt hårdare än utan skruv. Dessutom är det mer material i dessa modeller. Vill man göra det här på egen hand kan man nog använda lite gaffa på insidan.

I både Lange 70 och Atomic 80 så är det tjockare material/plast OCH det sitter skruvar som håller ihop över och underdel när man trycker framåt med underbenet. Det är alltså väldigt stor skillnad mellan LANGE 65 och LANGE 70.

Nu vet jag inte om det ser ut på andra märken men hos LANGE verkar har man tänkt till. Genom den (jag kallar den för ”lösa”) konstruktionen hos 65:an vill man att ungarna ska hitta en bra position i skon och inte låta den styra för mycket (ett visst motstånd finns ju). Om man har en för hård sko så kan det kanske bli fel. T ex att man konstant ”vilar” mot skaftet och har alldeles för mycket tryck på plösen – hela tiden. Hur man annars använder sig av rätt flex och vilken effekt man kan få ut av det vet jag inget om men det är väl kan ett sidospår från vad TS tänkte.

Men som sagt… Jag är amatör i ämnet.

jarnebring
327 inlägg
jarnebring 327 inlägg 10 mån sedan

Lange 65 är en racebetonad barnpjäxa. Från 70 och upp är det en mer seriös racepjäxa för juniorer.

zupermac
Online 140 inlägg
zupermac 140 inlägg 10 mån sedan

Så vad är det som avgör att barnen är redo för att gå upp till en seriös "racepjäxa" och vilken effekt kan de få utav den?

jarnebring
327 inlägg
jarnebring 327 inlägg 10 mån sedan

Tränaren, skulle jag säga. Men det är när tekniken hos barnet (och fysiken) är tillräckligt utvecklad. Typ får upp skidan på kant och åker hyfsat på skär, ca U10/12.

MP1
80 inlägg
MP1 80 inlägg 10 mån sedan

zupermac skrev:

Så vad är det som avgör att barnen är redo för att gå upp till en seriös "racepjäxa" och vilken effekt kan de få utav den?

Min erfarenhet är att de ganska tidigt, en normal U10, i alla fall andra års, passar bättre m Lange 70 än de riktigt mjuka 60. Freeride är inte riktigt Facebook där man lätt lägger upp en film, men @zupermac ta och kolla PM så kan jag via FB Messanger skicka film på 9-åring som tjänade på att byta upp till 70-flex.

bootfitta
775 inlägg
bootfitta 775 inlägg 10 mån sedan

Det går ju att dra en skruv i bakkappan av ett par RSJ65 också, om de visar sig för mjuka, eller om barnet växer i en takt man inte förväntat sig.

zupermac
Online 140 inlägg

Vad finns det egentligen för fördel med att kunna skjuta fram knäet så långt att underdelen av skon deformeras?
- Jag kan tänka mig att de mjukare dojorna möjliggör att ungarna ska kunna stå rakare (bekvämt) upp och ploga i tidig ålder i en icke, typ, rörelsebegränsad pjäxa. De kan ändå inte sätta tryck. Sedan när de kommit på hur man ska göra så är det inte så jobbigt att ”flexa” fram till lite mer vinkel i knät. Ungar som är lätta, åker inte så fort och har inte så bra koll (balans) = behöver dessa typer av pjuck.

Det finns ju ingen (nästan) stabilitet i längs ledes i de mjukare (inkörda) versionerna. Kan man åka på kanten är inte det här ett alternativ. Då blir det mer en balansgrej.

I helgen testade jag (min yngsta) några gamla dojor hemma och beroende på hur mycket de är åkta så ”flexar” de lättare eller svårare/tyngre. Dottern flexade 65:an mycket lättare än 60 och då kan jag lugnt konstareda att det har gått hårdare åt på 65:an. 60 pjucken har ju bara stått i kö, ätit macka och druckit saft. Den förstnämnda har alltså slitits mer på hälens skaft (typiskt på den här modellen) och därför flexar (egentligen glider den lättare) den mer (går lättare att vika framåt). Jag skulle nog vilja påstå att många junisar, som har problem att åka på kanten, beror på detta.

Kan det vara så illa att ungarnas fötter blir för stora för t ex LANGE 60-65:s utbud (de har väl inte hur stora storlekar som helst i denna flex) och därför kan de helt plötsligt åka på kanten bättre när de tvingas upp till flex 70 eller liknande?

Sedan vill jag bara flika in med att valet av skidor är otroligt avgörande för åkningen i den här åldern. Men det är en annan diskussion.

zupermac
Online 140 inlägg
zupermac 140 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad zupermac (8 mån sedan)

...så nu har vi kört några (ganska många) vändor i backen med LANGE och kan återkoppla flex och storlek i praktiken.

Fötterna på åkaren är 22.5 cm.
Som jag skrev tidigare i tråden blev jag rek. att köpa storlek 24.5 (+2 cm) av en känd butik i Sthlm men efter att vi provat pjäxorna så kunde jag inte köpa - alldeles för stora skor. Förstod inte deras rek. i affären och gick därifrån. Har aldrig klickat där trots flera försökt.

I mitt fall gick jag istället på er rek. här i tråden, min magkänsla och handlade istället ett par LANGE 70 22.5. Hade även ett par 23.5 flex 65 hemma (ifall att).

Väl i backen så har vi kört på som vanligt med träningarna och 22.5 (70) skon kändes tydligen bra. Han testade även 23.5 (65) men då fick jag fick kommentaren
"Den här är alldeles för stor och jag kan inte åka med dem. Jag har ingen kontroll och skidorna gör inte som jag vill, när jag vill. De andra (22.5/70) var mycket bättre".
De kändes som att kliva ner i ett par förstora gummistövlar, så han. Alldeles för stora och lite för mjuka.

En annan reflektion var att båda pjäxorna kändes ganska bra i flex. Både de med 65 och de med 70. De hårdare kändes stabilare med mer kontroll men 65-orna var ok om man bortsåg från att de var för stora i längd (och förmodligen volym).

Jag testade även 70-flex-pjäxorna på den yngsta förmågan (8 år) och hon kände ingen större skillnad mellan den och hennes 65 som var i samma storlek. Enda kommentaren var - snyggare. Då ska vi veta att hennes 65-flex är nya och fortfarande tröga att trycka framåt.

Min slutsats blir samma som någon skrev tidigare i tråden.
Köp nästa storlek upp i skal mot fotens längd utan strumpa, inneskon kan kännas tajt men kommer att töjas efter några åk. Se till att skon inte klämmer. Välj INTE en större sko för att den ska vara bekväm, byt hellre till en annan modell som passar bättre.
Välj flex genom att gå på åkarens vikt och nivå. Ett felaktigt flexvalet verkar påverka åkningen mindre än storleksvalet. En för stor sko verkar alltså vara ett sämre väl än en för mjuk eller för hård. Vet dock inte vad som händer om skon är alldeles för hård, t ex 110 isf 70?

I vårt/mitt fall handlar det om race men jag skulle inte göra ett annorlunda val annars heller. Sitter skorna tajt utan att göra ont så är det bra. Som någon annan här skrev, "blir de för små så löser vi det då".

Hoppas det gick bra för er @Megawatt och jag ber om ursäkt om jag svävade iväg för mycket i din tråd.

Megawatt
35 inlägg
Megawatt 35 inlägg 8 mån sedan

@zupermac Inga problem, jag tycker det blev en riktigt intressant tråd.

Vi gick på ett par Lange RXJ (65) som vi nu har kört 1v. över nyår. Jag upplever att han står bättre på skidorna, att han får upp dem lättare på skär samt han även kontrollerar sladdarna mycket bättre.
Redan efter ett par åk i de nya pjäxorna såg jag mycket stor skillnad mot föregående år. Jag vet inte hur mycket av den utvecklingen som kan tillskrivas pjäxorna eller om det "bara" är det faktum att han är ett år äldre, blivit starkare o fått bättre kroppskontroll oxå spelar in..!?
Svaret givetvis inte bara det ena eller det andra.. men jag är iaf mycket glad över att vi gick på ett par "riktiga" pjäxor istället för det jag tittat på innan (läs: luddiga barnpjäxor med färglada klibbor).

RWD
557 inlägg
RWD 557 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad RWD (7 mån sedan)

Var inne på Stadium i helgen och såg att det stod ett par Lange med flex 60-70 ,minns inte exakt (Blå med fyra spännen), men styvare än Head raptor caddy 50 som stod bredvid, i storlek 23,5.
Skaftvinkeln var identiska men Lange pjäxan var rejält mjukare i flexen än Head trots högre angivet flex vilket bekräftar det som sagts flera ggr att det kan skilja mycket mellan olika tillverkare trots samma flex.
Tror en för hård flex är det som ställer till det för barnen, de orkar helt enkelt inte böja skaftet tillräckligt med de hårdare pjäxorna och kommer för långt bak.

zupermac
Online 140 inlägg
zupermac 140 inlägg 7 mån sedan

@RWD, kolla på skaftets baksida om du kan hitta några skruvar på de olika modellerna. Skruvarna som håller ihop det undra skalet med det övre. Ofta är inte plasten så olika tjock på de här jr-modellerna men infästningen kan se annorlunda ut och det gör att pjäxan ”flexar” olika mycket. Som jag skrev tidigare om LANGE och deras 60-flex. Skruvarna fungerar mer som gångjärn och flexen kommer av trögheten mellan den undre delen av skon mot den övre (friktion).

Ny chansar jag lite med det är väl bra att kunna flexa både pjäxan och skidan lite, beroende på hur skicklig man är. Jag skulle nog hellre se att skidan flexas mer och pjäxan mindre, för tanken är väl att flexen ska komma tillbaka och skjuta ut en ur svängen?

Apropå barnpjäxor och flex: Jag har hittat stl. 23.5 med flex 110 men de kan väl knappast vara för små barn?
De är väl mer lämpliga för vuxna (vikt) med små fötter?

RWD
557 inlägg
RWD 557 inlägg 7 mån sedan

Sitter en plastskruv eller plastnit men hår svårt att se om det gjorde någon skillnad om man skruvade på den .
Tänkte att den håller i skaftet och nederdelen med ytterligare en plastdel. Ska undersöka lite noggrannare.
Hur som helst testade vi pjäxorna igen och nu kunde han flexa skaftet lite mer (innan jag justerade "skruven") av någon anledning. Han tyckte nu dessutom att Headpjäxan var skönast så det blir nog att testa den i helgen.

110 i flex låter hårt för ett barn men en tävlande junior klarar väl det. Men som sagt flexen är väldigt olika.
Mina Tecnica med 110 flex är lika hårda som Langes 130 flex.

zupermac skrev:

@RWD, kolla på skaftets baksida om du kan hitta några skruvar på de olika modellerna. Skruvarna som håller ihop det undra skalet med det övre. Ofta är inte plasten så olika tjock på de här jr-modellerna men infästningen kan se annorlunda ut och det gör att pjäxan ”flexar” olika mycket. Som jag skrev tidigare om LANGE och deras 60-flex. Skruvarna fungerar mer som gångjärn och flexen kommer av trögheten mellan den undre delen av skon mot den övre (friktion).

Ny chansar jag lite med det är väl bra att kunna flexa både pjäxan och skidan lite, beroende på hur skicklig man är. Jag skulle nog hellre se att skidan flexas mer och pjäxan mindre, för tanken är väl att flexen ska komma tillbaka och skjuta ut en ur svängen?

Apropå barnpjäxor och flex: Jag har hittat stl. 23.5 med flex 110 men de kan väl knappast vara för små barn?
De är väl mer lämpliga för vuxna (vikt) med små fötter?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook