Pjäxor barn

jarnebring
329 inlägg
jarnebring 329 inlägg 8 mån sedan

Låt skruvarna sitta i, dom gör ingen jätteskillnad för flexet i praktiken. Flex skiljer mellan olika märken, men generellt ser man 100+ i U14 (12-13 år) hos starkare barn. Min dotter gick t ex till Lange RS 110 när hon var 13, sedan plugg ZA andra året i U16 (15 år) vilket är Lange 120-130, tror jag. För friåkning kör hon en RS 90. Det är så stor skillnad på race och hobbyåkning i fart och intensitet.

zupermac
141 inlägg
zupermac 141 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad zupermac (8 mån sedan)

RWD skrev:

Sitter en plastskruv eller plastnit men hår svårt att se om det gjorde någon skillnad om man skruvade på den.
Tänkte att den håller i skaftet och nederdelen med ytterligare en plastdel. Ska undersöka lite noggrannare.

Hur som helst testade vi pjäxorna igen och nu kunde han flexa skaftet lite mer (innan jag justerade "skruven") av någon anledning. Han tyckte nu dessutom att Headpjäxan var skönast så det blir nog att testa den i helgen.

Tänkte mest om det satt en skruv i de som upplevdes hårdare och ingen alls (varken skruv eller nit) i den som upplevdes mjukare.

Det finns pjäxor som har en justerbar skruv där bak i skaftet men den jag har inte tittat på närmare. Har ingen aning hur den fungerar.
Jag har nu mer endast pjäxor med en eller flera fasta skruvar. Ju fler skruvar desto hårdare upplevs pjäxans flex att vara. Default i ungarnas pjäxor sitter en (LANGE 70).

Jag är fortfarande lite förvirrad när det gäller flex på barnens pjäxor (även vuxna) och när ett visst "flex" lämpar sig bäst noch vad man får ut av det.

...det heter brandgul... Citera
jarnebring
329 inlägg
jarnebring 329 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (8 mån sedan)

Lange RS 70 ska ha två skruvar. Dom kan bytas mot plastpluggar för att mjuka upp, men det gör som sagt inte större skillnad. Och man ska ha alla fall en metallskruv i. Annars kan pjäxan tydligen kollapsa vid hård belastning (inget jag sett, men hört).

RWD
564 inlägg
RWD 564 inlägg 8 mån sedan

Det var bara en plastplugg som satt i Headpjäxan, men hittade en påse med skruv och mutterbricka till dem också, samma system som Lange då. Nu flexar skaftet så att hålen ”blundar” men max 3-4 mm. Måste bli rejält hårda med skruven i.

jarnebring skrev:

Lange RS 70 ska ha två skruvar. Dom kan bytas mot plastpluggar för att mjuka upp, men det gör som sagt inte större skillnad. Och man ska ha alla fall en metallskruv i. Annars kan pjäxan tydligen kollapsa vid hård belastning (inget jag sett, men hört).

zupermac
141 inlägg
zupermac 141 inlägg 8 mån sedan

Vad är syftet med att kunna flexa pjäxan?

RWD
564 inlägg
RWD 564 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad RWD (8 mån sedan)

Att kunna flytta tyngdpunkten genom att ändra underbenets vinkel mot skidan. Men samtidigt vill du ju föra över kraften till skidan så därför måste pjäxans flex anpassas efter åkarens vikt och benstyrka samt teknik.
Skulle jag säga utan att ha funderat på det allt för mycket. Finns säkert någon som sitter på en utförligare förklaring.
Känns som det skulle bli väldigt statisk åkning utan flex i pjäxan.

zupermac skrev:

Vad är syftet med att kunna flexa pjäxan?

zupermac
141 inlägg
zupermac 141 inlägg 8 mån sedan

Det är en viss skillnad på de olika barnpjäxorna om vi ser på t ex LANGE 60 och 70. Med en inkörd (flex) 60 så blir den nästan som en gungstol och där får man nog inte ner så mycket i skidan/backen. Kan bli väldigt ostabil för åkare över 25kg, för att inte skriva helt kass.

På flex 70 och uppåt, går det lite tyngre (flex) och mer tryck kommer ner i skidan (den böjs).
Nu gissar jag bara men en doja med flex 110 för en 13-åring kan det inte hända så mycket och förmodligen går 90% av flexet/trycket ner i skidan. Kan nog vara bra vid race/hårt då kanttrycket är A&O men varför är det inte så bra vid friåkning?
Beror det på lös snö som inte kan hålla emot trycket? Eller behöver åkaren helt plötsligt komma ner mer i sin position för att få en stabilare åkning i mjukare snö?

@ jarnebring
Hur vet man att det blir rätt för en åkare och i olika förhållanden som råder?

jarnebring
329 inlägg
jarnebring 329 inlägg 8 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (8 mån sedan)

Hastigheterna ökar och skidorna som används (race) blir allt styvare när de blir äldre barn/ungdomar och redan i U14 och definitivt i U16 (14-15 år) är det stora krafter och därmed behövs kralligare pjäxor för att driva och böja skidorna och att stå emot.
Jag är inte pjäxexpert(pro) eller tränare (även om jag snappat upp och vet en del) men med ett för hårt flex kan inte åkaren komma fram ordentligt på skidorna/skapa tryck på brätten och åkningen blir odynamisk/statisk.

MP1
83 inlägg
MP1 83 inlägg 4 mån sedan

För er i tråden som är intresserade av pjuck till barn som passerat barnbackan, i 8-12-åldern.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook