Resa med lavinryggsäck

charliekullberg
6 inlägg
charliekullberg 6 inlägg 1 år sedan

Hej!

Har införskaffat mig en lavinryggsäck inför kommande säsong nere i alperna. Har hört att det kan bli problem att få med sig den på flygplan, stämmer det? I så fall, hur gör jag det smidigast? smile

Svar

Bjersing
219 inlägg
Bjersing 219 inlägg 1 år sedan

Finns nog ett hundratals svar på den frågan om du söker i forumet men kortfattat:
Väskan ska vara tillsammans med handtag och gastub, självklart inte inkopplat. Lägg sedan antingen väskan i incheckat bagage eller ännu hellre, använd den som handbagage.

AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad AndreasM (1 år sedan)

Handbagage med tub urskruvad och handtaget urkopplad. Är bra att ha skrivit ut intygen där det står att du får ta med den på flygplanet. Till Usa får du inte flyga med gaspatron, annars ska det gå.

Tänk dock på att ta ur spaden och sonden ur lavinryggan om du tar den som handbagage och packa dessa saker i ditt incheckade bagage istället.

https://www.freeride.se/tips-trix-pa-re … avinrygga/

PatrickSthlm
150 inlägg
PatrickSthlm 150 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad PatrickSthlm (1 år sedan)

Instämmer med ovan talare, alltid som handbaggage!

Reser du med annat bolag än SAS och Norwegian, ring och kolla innan att det är ok att ta med ombord.

För en smidig upplevelse i säkerhetskontrollen så ska man på Zurich flygplats låta flaskan och handtaget ligga kvar i väskan. I sverige och frankrike så ska de plockas ur. Oklart varför...

Har aldrig provat att ta med den utanför EU.

Bjerveland
62 inlägg
Bjerveland 62 inlägg 1 år sedan

Alla säger olika men vad som funkat för mig är;
- Handbagage
- Printa mejl eller liknande med godkännande/regler från flygbolaget
- Printade IATA regler
- Printade Certifikat/beskrivning från ABS/snowpulse om vad patronen innehåller, vikt, mängt etc.
- Beredskap för argumentation haha

Servo2
58 inlägg
Servo2 58 inlägg 1 år sedan

Bytte till en sån däringa med fläkt istället för patron.Funkar fint överallt.

Counterpart
18 inlägg
Counterpart 18 inlägg 1 år sedan

För mig har det varit massor med strul. Blivit av med patroner men även dom gångerna jag fått gå igenom har det varit mycket samtal hit och dit. Har dock alltid haft med papper från IATA samt tillverkare men har inte stött på en enda säkerhetskontroll som tagit dom på allvar alls. Det bästa alternativet jag förstått är att kontakta flygbolaget du ska åka med i förtid och be om att få ett godkännande från just dom att du får ta med bagaget. Och sen alltid flyga med ryggsäcken som handbagage.
Lycka till!

havreboll
1049 inlägg
havreboll 1049 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad havreboll (1 år sedan)

Servo2 :

Bytte till en sån däringa med fläkt istället för patron.Funkar fint överallt.

Utom i en lavin vad jag hört det av vissa som säljer (sålde) dom.

Edit: vissa handlare i alperna jag pratade med i vintras slutade sälja jetforce pga. dom menade att den hade för låg uppblåsningskraft och t.ex vid ryggläge i en lavin så var det inte säkert att den blåste upp sig korrekt och sedan inte skulle orka fylla på det som fattades när man väl var begravd.

Pillard
Online 3122 inlägg
Pillard 3122 inlägg 1 år sedan

Och om de i säkerhetskontrollen frågar om du fått ok från flygbolaget svarar du "ja"... wink

Som tillägg till de ovan kan jag nämna att jag bägge gångerna jag flugit ut från Narita hamnat i ett litet rum där de kollar på patronen och jämför med IATA-tabellen. Det har dock bara tagit några minuter och sen är de nöjda.

AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 1 år sedan

havreboll :

Servo2 :

Bytte till en sån däringa med fläkt istället för patron.Funkar fint överallt.

Utom i en lavin vad jag hört det av vissa som säljer (sålde) dom.

Edit: vissa handlare i alperna jag pratade med i vintras slutade sälja jetforce pga. dom menade att den hade för låg uppblåsningskraft och t.ex vid ryggläge i en lavin så var det inte säkert att den blåste upp sig korrekt och sedan inte skulle orka fylla på det som fattades när man väl var begravd.

Vore intressant att se hur stor skillnaden är. Känns inte helt orimligt att 300bar Stålpatron och 340bar Kolfiberpatron har mer kraft initialt än de enstaka bar i tryck som fläkten i Jetforce kan skapa. 300bars tryck i patronen faller dock snabbt, men frågan är vad resttrycket är i en Airbag när den är uppblåst? Hittade en uppgift på att trycket är 0.1 bar (över atmosfär) i en upplåst airbag dvs inte speciellt högt. Det kan fläkten också skapa utan problem...
https://www.abs-airbag.com/us/abs-syste … nents.html

70% av volymen i en Airbag kommer av luft som dras in via venturin och 30% är luft ifrån patronen enligt denna.
http://straightchuter.com/abs-powder-15-airbag-review/

Frågan är också hur länge man befinner sig i ryggläge i en lavin. Man kastas oftast runt endel

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 1 år sedan

Servo2 :

Bytte till en sån däringa med fläkt istället för patron.Funkar fint överallt.

Eller i Japan där det står att de inte är ok att flyga med litiumbatterier på en skylt på flygplatsen.

Brukar funka fint för alla om man kan argumentera och visa papper oavsett batteridriven eller patron.

Åk mer jobba mindre! Citera
Mamborg
7 inlägg
Mamborg 7 inlägg 1 år sedan

Har aldrig haft problem. har både flyget inom europa samt till kanada.

nian
16 inlägg
nian 16 inlägg 1 år sedan

Kan man flyga med samma patroner till Japan som är tillåtna här i europa?
Tänker på kolfiber vs. stål så jag inte står där snopen utan patron.

Har en Mammut RAS light nu med kolfiberpatron.
https://alpingaraget.se/sv/product/3402 … able-black

Pillard
Online 3122 inlägg
Pillard 3122 inlägg 1 år sedan

Aldrig haft problem. De har velat kolla patronen och läsa IATA-tabellen på Narita båda gångerna jag flugit därifrån. En kompis blev av med patronen på Haneda pga i handbagage

nian
16 inlägg
nian 16 inlägg 1 år sedan

Pillard :

Aldrig haft problem. De har velat kolla patronen och läsa IATA-tabellen på Narita båda gångerna jag flugit därifrån. En kompis blev av med patronen på Haneda pga i handbagage

Flög du med din i handbagaget också?

Pillard
Online 3122 inlägg
Pillard 3122 inlägg 1 år sedan

nian :

Pillard :

Aldrig haft problem. De har velat kolla patronen och läsa IATA-tabellen på Narita båda gångerna jag flugit därifrån. En kompis blev av med patronen på Haneda pga i handbagage

Flög du med din i handbagaget också?

Nope, incheckad. Har alltid kört min patron och handtag incheckade i sin orginallåda, med iata-pappren i

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 1 år sedan

nian :

Pillard :

Aldrig haft problem. De har velat kolla patronen och läsa IATA-tabellen på Narita båda gångerna jag flugit därifrån. En kompis blev av med patronen på Haneda pga i handbagage

Flög du med din i handbagaget också?

Kolfiber är väldigt safe att ha incheckat, ger inte utslag på röntgen smile

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
nian
16 inlägg
nian 16 inlägg 1 år sedan

Jag som var helt inställd på att resa med den som handbagage efter att läst runt. Kanske får ta en till vända och fundera. Bara man inte kommer fram utan ryggsäck/patron.

tallialli
91 inlägg
tallialli 91 inlägg 1 år sedan

Jag ringde SAS inför min resa till Zurich och de sa att patronen måste vara tömd inför min flygning. Känns ju väldigt dumt om man ska behöva tömma den två gånger under t&t resa.

Pillard
Online 3122 inlägg
Pillard 3122 inlägg 1 år sedan

tallialli :

Jag ringde SAS inför min resa till Zurich och de sa att patronen måste vara tömd inför min flygning. Känns ju väldigt dumt om man ska behöva tömma den två gånger under t&t resa.

Det var det dummaste jag hört, om de inte påtagligt ändrat reglerna sen i våras...

tallialli
91 inlägg
tallialli 91 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad tallialli (1 år sedan)

Pillard :

tallialli :

Jag ringde SAS inför min resa till Zurich och de sa att patronen måste vara tömd inför min flygning. Känns ju väldigt dumt om man ska behöva tömma den två gånger under t&t resa.

Det var det dummaste jag hört, om de inte påtagligt ändrat reglerna sen i våras...

Jag påpekade det med och frågade henne när de har ändrat på reglerna. Fick ett lite osäkert svar att det isf gjort under de senaste 9 månaderna...

Ska höra av mig via deras livechatt och hänvisa till IATA. Det här måste ju gå att lösa!

tallialli
91 inlägg
tallialli 91 inlägg 1 år sedan

Jaha, nu löste det sig utan några problem. De följde vad transportstyrelsen hade att säga om vad man får ta med på flygplanet.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu … produkter/

PatrickSthlm
150 inlägg
PatrickSthlm 150 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad PatrickSthlm (1 år sedan)

nian :

Pillard :

Aldrig haft problem. De har velat kolla patronen och läsa IATA-tabellen på Narita båda gångerna jag flugit därifrån. En kompis blev av med patronen på Haneda pga i handbagage

Flög du med din i handbagaget också?

Står ingenstans ifall "kompisen" följde ABS och Transportstyrelsens uppmaning att alltid placera tub+handtag tillsammans med ryggsäcken. Så att det är 100% klart för personalen vad dom är avsedda för. Missar man den detaljen så är det dömt att misslyckas.

Pillard
Online 3122 inlägg
Pillard 3122 inlägg 1 år sedan

PatrickSthlm :

nian :

Pillard :

Aldrig haft problem. De har velat kolla patronen och läsa IATA-tabellen på Narita båda gångerna jag flugit därifrån. En kompis blev av med patronen på Haneda pga i handbagage

Flög du med din i handbagaget också?

Står ingenstans ifall "kompisen" följde ABS och Transportstyrelsens uppmaning att alltid placera tub+handtag tillsammans med ryggsäcken. Så att det är 100% klart för personalen vad dom är avsedda för. Missar man den detaljen så är det dömt att misslyckas.

Handbagaget var ryggsäcken ifråga...


Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook