Sveriges bästa pist

AndersWingqvist
92 inlägg
AndersWingqvist 92 inlägg 1 år sedan

Vilken är Sveriges bästa pist enligt dig? Vi kör snart en lite större omröstning på Freeride kring detta (och även på park, offpist, bästa skidort för barnfamilj och bästa skidort överlag).

Är Lundsrappet i Åre överlägset? Är Chocken i Idre drömmen för en svensk piståkare? Är Mormors störtlopp i Stöten ändå bäst när allt kommer omkring?

Vi vill ha med 5-7 pister i kategorin och mottager alla förslag med intresse!

Svar

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 1 år sedan

Ingemarbacken utan tvekan. Världens bästa pist.

livet är en semester Citera
Heddious
1779 inlägg
Heddious 1779 inlägg 1 år sedan

Paradis/Mullfjällsbacken i Duved. Eller föralldel Paradis/Hamre.

Älvan i Stöten.

Dendär som går från toppen av Hovde till Skalspasset i Vemdalen och som jag glömt namnet på..

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
johan
2871 inlägg
johan 2871 inlägg 1 år sedan

Hamrebacken i Duved

Gahnis
Online 198 inlägg
Gahnis 198 inlägg 1 år sedan

Örnen och Tävlingsbacken i Fjätervålen

Kung Bore is always King Bore! Citera
Bohica
107 inlägg
Bohica 107 inlägg 1 år sedan

Det är nog många som har sina favoriter, men samtidigt är det nog inte många som åkt i alla backar och kunnat jämföra heller. Själv har har jag mest koll på Idre, Sälen, Åre & Vemdalen t.ex., det finns säkert gott om fina pister i landet man inte har åkt än. Men med det sagt, så kommer några favoriter här:

Snobben och Storslalom i Björnrike

Skals i Skalpasset

Svartåshanget i Klövsjö

Hamrebacken och Mullfjällsbacken/Träningsbacken i Duved.

Worldcupbacken i Hundfjället, dock bara rakt ner, men välpreppad och skön ändå. (Till skillnad från Väggen - Sälens största parkeringsplats för barnfamiljer)

Älvan i Stöten vill jag gärna säga också, men jag har bara provat den en gång i noll sikt så det gick inte att åka ordentligt. Men jag tror den är så bra som den sägs, av det lilla jag kunde utforska. Jag SKA dit igen.

@Heddious: Kolla pistkartorna online på Skistar, det finns ju flera backar att välja på där. (Om du nu inte menade Skals som går från andra toppen ner till passet förstås) tongue

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 1 år sedan

Åre -> Lundsrappet! För brant i början för medelsvensson och helt perfekt efter krönet/tunneln för alla så det blir sällan sönderkört!

connykent
3 inlägg
connykent 3 inlägg 1 år sedan

Tävlingsbacken i Idre och Störtloppet samt Slalombacken i Åre.

Pudersnorkel
19 inlägg
Pudersnorkel 19 inlägg 1 år sedan

Åre Stendalsliften och backen bredvid, perfekt lutning och oftast lite folk i pisten smile

AndreasF
38 inlägg
AndreasF 38 inlägg 1 år sedan

Nedre delen av Störtloppet i Åre. Synd att den nästan alltid är stängd bara.
Slalombacken i Åre. Synd att den nästan alltid är stängd bara...

Pillard
Online 3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 1 år sedan

Nu nämndes den redan i startinlägget men Chocken i Idre är klart mer än bara snorbrant. Samtidigt som den är rejält brant är den också ganska lång och med ihållande lutning. Så allt beror ju på vad du är sugen på. Vill man åka fort i stora svängar, vilket man ju vill ibland, så Lundsrappet men vill man slipa på tekniken så är Chocken fantastisk. Sen är Chocken ganska väderberoende men när den väl är öppen och det är lite kyla i luften så håller den fantastiskt fint. Mina första åk i den skedde när den var stenhård och så välpreppad så att man verkligen "droppar" in.

MP1
89 inlägg
MP1 89 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad MP1 (1 år sedan)

I ranking, om man kan åka skidor.
Gästrappet - Åre Bäst. Bra lutning, omväxlande. Tyvärr för mycket folk.
Lundsrappet - Åre Lugnare än Gästrappet. För brant för de flesta i början.
Supersvängen - Klövsjö Sjukt underskattad skidort, bra åkning men inget "drag".
Nol i Egga - Funäsdalsberget, skjuter på bra.
Ingemarbacken - Tärnaby, fostrat stjärnor. Bästa backen i Sverige att slipa sin teknik.
PA-backen - Almåsa. Sveriges bästa storslalombacke. Totalt dött i övrigt.
Störtloppet, övre delen. - Åre. Bra att ligga och göra laps i gondolen.
Kodiak - Björnrike Lång och fin, lite väl flack på slutet.
Mullfjällsbacken - Duved, allra helst på tisdag på kvällsåkning.
Backen i Björnen under Sadelexprerssen. - Åre. Plus för värme i liften.
Stendalen - Åre Skön carving, men blir lite enahanda, gränsfall om den platsar?
Elvan - Stöten, bra backe men kass lift. Man ids inte åka många åk på raken hela vägen upp.

Alfakrull
Online 314 inlägg
Alfakrull 314 inlägg 1 år sedan

Både Ingemarbacken och Anjabacken är riktigt bra. Lundsrappet och Gästrappet är bra när de är välpreparerade - nästan aldrig alltså. Hamrebacken är lite för flack på mitten, Tväråvalvet är däremot riktigt bra.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
AndersWingqvist
92 inlägg

OJ! Hörni vad många bra förslag! Jag summerar lite:

Hemavan-Tärnaby: Ingemarbacken och Anjabacken

Fjätervålen: Örnen och Tävlingsbacken

Åre: Hamrebacken (Duved), Mullfjällsbacken/Träningsbacken Åre (Duved), Lundsrappet, Gästrappet, Störtloppet, Slalombacken, Stendalsbacken (86), Tväråvalvsbacken (nr 83), Viksvängen (108 i Björnen)

Vemdalen: Snobben, Storslalom och Kodiak (Björnrike), Skals (Vemdalsskalet), Svartåshanget och Supersvängen (Klövsjö-Storhogna).

Sälen: Worldcupbacken och Väggen (Hundfjället), Älvan (Stöten)

Idre: Tävlingsbacken och Chocken

Funäsfjällen: Nol (Funäsdalsberget)

Almåsa: PA-backen Almåsa

FRÅGA: Ni som smiskat pist på skidorter som Riksgränsen, Björkliden, Kittelfjäll, Branäs, Lofsdalen,
Kläppen, Säfsen och Järvsö, kanske Kåbdalis & Trillevallen: Finns där någon preparerad backe värdig att nomineras i kategorin "Sveriges bästa pist"?

jarnebring
391 inlägg
jarnebring 391 inlägg 1 år sedan

Tycker att Hovde i Skalet platsar på listan också.

Bohica
107 inlägg

AndersWingqvist :

Sälen: Worldcupbacken och Väggen (Hundfjället)...

Nä, INTE Väggen, den är ju inget nöje precis. (Jag skrev ju att WC var bra, till skillnad från Väggen som bara är en uppkörd parkeringsplats för barnfamiljer) lol

Martin_Akesson
103 inlägg
Martin_Akesson 103 inlägg 1 år sedan

Gustavbacken i Lindvallen måste väl vara med, även om det inte är min personliga favorit så körs väl flest åk där varje vinter om jag inte kommer ihåg fel.

Bohica
107 inlägg

Martin_Akesson :

Gustavbacken i Lindvallen måste väl vara med, även om det inte är min personliga favorit så körs väl flest åk där varje vinter om jag inte kommer ihåg fel.

Fast jag har aldrig förstått varför den stått med tidigare, backen är ju inget speciellt alls. Den råkar ju bara vara en bred pist precis i mitten av systemet omgiven av massa liftar på bägge sidor, och alla måste passera den för att ta sig till andra halvan av systemet. Så många åker där kanske, men knappast för att pisten är så pass bra. Skulle den ligga i ena änden av systemet skulle den knappast vara lika "poppis". Men jag har säkert fel, det vore inte första gången och tyvärr inte sista skulle jag tro. tongue

Martin_Akesson
103 inlägg
Martin_Akesson 103 inlägg 1 år sedan

Bohica :

Martin_Akesson :

Fast jag har aldrig förstått varför den stått med tidigare, backen är ju inget speciellt alls. Den råkar ju bara vara en bred pist precis i mitten av systemet omgiven av massa liftar på bägge sidor, och alla måste passera den för att ta sig till andra halvan av systemet. Så många åker där kanske, men knappast för att pisten är så pass bra. Skulle den ligga i ena änden av systemet skulle den knappast vara lika "poppis". Men jag har säkert fel, det vore inte första gången och tyvärr inte sista skulle jag tro. tongue

Den här gången tror jag du möjligen har rätt @Bohica wink

listagangstern
81 inlägg
listagangstern 81 inlägg 1 år sedan

Storbacken i Branäs förtjänar en plats på listan, även om jag absolut inte håller den som Sveriges bästa pist. Bred, lång och omväxlande är den.

yolof
Online 17 inlägg
yolof 17 inlägg 1 år sedan

Lundsrappets undre, röda del (Åre)

Atrende
36 inlägg
Atrende 36 inlägg 1 år sedan

Vi åker rätt mycket kring VM8:an i Åre. När övre Lunds är bra är det en av de skönaste. När den inte är bra, så har vi en favorit som vi kallar Gästlunds - översta delen av Gästrappet och sedan nedre Lunds.

Ziggy23
16 inlägg
Ziggy23 16 inlägg 1 år sedan

Åre - Röda Rappet till Störtloppet in i Gästrappet (höjdmeter!), Stendalen, Tväråvalvet, Hamrebacken (carving)
Idre - Rödingen
Vemdalen -Nääsbranten
Ramundberget -Helags
Romme - Solstinget (övre del)

jarnebring
391 inlägg
jarnebring 391 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad jarnebring (1 år sedan)

Storslalombacken i Klövsjö är riktigt bra också (precis som i Björnrike).

Wille1504
26 inlägg
Wille1504 26 inlägg 1 år sedan

Även jag slår ett slag för Örnen och Tävlingsbacken i Fjätervålen. Definitivt de bäst disponerade 300 fallhöjdsmeterna jag någonsin åkt. Backarna är fantastiska i sin enkelhet; du åker helt i fallinjen och de är breda. I bedömningen tar jag även med att man i de båda backarna kan åka manchester klockan 15 eftersom det aldrig är trångt eller uppkört.

Inget tjafs.
Inga konstigheter.
Bara en bra backe.

AndersWingqvist
92 inlägg

Bohica :

AndersWingqvist :

Sälen: Worldcupbacken och Väggen (Hundfjället)...

Nä, INTE Väggen, den är ju inget nöje precis. (Jag skrev ju att WC var bra, till skillnad från Väggen som bara är en uppkörd parkeringsplats för barnfamiljer) lol

Håller inte dig ansvarig, gillar själv Väggen även om det var några år sedan sist. Får se också vilka pister som vi de facto tar med i själva omröstningen. Vi tänkte nog bara köra 5-7 typ.

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 1 år sedan

AndersWingqvist :

OJ! Hörni vad många bra förslag! Jag summerar lite:

Hemavan-Tärnaby: Ingemarbacken och Anjabacken

Fjätervålen: Örnen och Tävlingsbacken

Åre: Hamrebacken (Duved), Mullfjällsbacken/Träningsbacken Åre (Duved), Lundsrappet, Gästrappet, Störtloppet, Slalombacken, Stendalsbacken (86), Tväråvalvsbacken (nr 83), Viksvängen (108 i Björnen)

Vemdalen: Snobben, Storslalom och Kodiak (Björnrike), Skals (Vemdalsskalet), Svartåshanget och Supersvängen (Klövsjö-Storhogna).

Sälen: Worldcupbacken och Väggen (Hundfjället), Älvan (Stöten)

Idre: Tävlingsbacken och Chocken

Funäsfjällen: Nol (Funäsdalsberget)

Almåsa: PA-backen Almåsa

FRÅGA: Ni som smiskat pist på skidorter som Riksgränsen, Björkliden, Kittelfjäll, Branäs, Lofsdalen,
Kläppen, Säfsen och Järvsö, kanske Kåbdalis & Trillevallen: Finns där någon preparerad backe värdig att nomineras i kategorin "Sveriges bästa pist"?

I Gränsen finns faktiskt bra pister, att jag inte tänkte på det! Är det nypistad (dvs hela dan varje dag öppning - påsk) så är Gränsleden 1+2 och ner i Skimastern jävligt bra. Långt ihållande i varierande terräng.

Sen gillar jag även backen som jag tror heter Hovdebacken i Vemdalen. Den där man kör SL.

livet är en semester Citera
victoringemar
72 inlägg
victoringemar 72 inlägg 1 år sedan

Prima i Ramundberget... ?

herrfisken
6 inlägg
herrfisken 6 inlägg 1 år sedan

Tottbacke, Nedre halvan av tott-släpliften.

Bubblare utanför fjällvärlden: Södraberget-backen

GoranC
Online 588 inlägg
GoranC 588 inlägg 1 år sedan

Nya backen Mattesgapet i Branäs, lite flack på nedre delen men bara att ha fart med sig. Annars är Branten + storbacken är riktigt bra med dryga 400 fallhöjdsmeter i svart/röd lutning. Inte Sveriges bästa kanske men riktigt bra.

Bandefur
Online 14 inlägg
Bandefur 14 inlägg 1 år sedan

victoringemar :

Prima i Ramundberget... ?

Ett prima förslag!

Även jag vill slå ett slag för Fjätervålen. Lång jämn fallhöjd (sverige), folktomt och folktomt.

pd
180 inlägg
pd 180 inlägg 1 år sedan

Jag tycker frågan är fel ställd. Det beror ju på vad man letar efter. Om det är fart, carving eller en soft lång backe att cruisa ned för.

Och varför inte en kategori för nybörjar-backar? Vart tar man med sig partnern eller kompisen som behöver hitta glädjen i åkningen så fort som möjligt. Här är det kanske inte en pist utan snarare ett pistområde.

Heddious
1779 inlägg
Heddious 1779 inlägg 1 år sedan

pd :

Jag tycker frågan är fel ställd. Det beror ju på vad man letar efter. Om det är fart, carving eller en soft lång backe att cruisa ned för.

Och varför inte en kategori för nybörjar-backar? Vart tar man med sig partnern eller kompisen som behöver hitta glädjen i åkningen så fort som möjligt. Här är det kanske inte en pist utan snarare ett pistområde.

Du har en bra poäng, vi kanske ska skapa specifik tråd för bästa blå/gröna backar? För som frågan är ställd ("Vilken är Sveriges bästa pist enligt dig?") så kan en ju anta att de flesta förslag som kommer in från användare här lär vara hyfsat branta, gärna lite böljande och passande för att carva tämligen stora svängar, eftersom folk som spenderar tid på skidforum troligen har ett större skidintresse och då sannolikt också är bättre åkare än den faktiska genomsnittliga svenska skidturisten?

En yngre upplaga av mig själv, som bara åkte skidor vecka åtta och med nöd och näppe kunde åka på skär, hade exempelvis listat följande backar:

Englandsbacken, Duved
Illern, Kläppen
Mormors Störtlopp, Stöten (fantastisk att lära sig åka snowboard i!)
Tegesvängen, Tegefjäll
Alla de blåa backarna kring Sadeln i Åre
Kaninbacken, Trillevallen

smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 1 år sedan

pd :

Känns inte så felställd. Indirekt så letar man väl efter en pist där man kan iaf stå på skär. Så soft lång backe känns som det går bort.

Jag personligen tycker det är lika kul att bränna snabba skär på skidor (~18-20m svängradie) i brant pist som hitta transfers och jibba med snowboard (~7-8m radie) på transportsträckorna där det skulle vara för långsamt för att lägga rena skär med skidorna. Det gör dock inte transportsträckorna till en bättre pist wink

Och att kröna Sveriges bästa pist sämre bara för att ha medelsvensson som åker och hasar ner i Gästrappet (vilket typ mer än 90% faktiskt gör...) i åtanke känns fel. Det är lite som att låta medelsvensson döma en matlagningstävling och dom föredrar överkokta makaroner och bränd korv lol

Pillard
Online 3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 1 år sedan

Tänker också att för många här är ju pist något man åker för att man är sugen på nåt annat än offpisten. Så personligen gillar jag långa böljande pister där man kan åka riktigt fort i fallinjen och inte behöver svänga särskilt tight. Jag kan inte komma på nån i Sverige som verkligen sticker ut men får jag blanda in alperna så är Casse de Boeuf i Serre min sammanlagda favorit, just för att den går att åka utan att egentligen svänga alls annat än där pisten själv svänger.

Skidsuge-Erik
123 inlägg
Skidsuge-Erik 123 inlägg 1 år sedan

Funäsberget. Gammla backen och smebacken(kanska va lövhusbacken).

Lagom branta för min åkning vilket gav mig en maximal skidglädje. Rätt jämnbranta också vilket jag gillade.

Christiam
79 inlägg
Christiam 79 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Christiam (1 år sedan)

Finns många till men dessa är vanligtvis fina även efter att femtioelvatusen åkare försökt att ta sig ner. Det är viktigare för mig än att de lyckliga första får fin pist medans resten får åka is och pucklar ner.

Urspårningen och Raka spåret i Björkis.
Gränsleden (båda) i gränsen.
Götes brant i Romme.
Baggbo i Bjurs. ( egentligen inte men måste ha med en lokal backe...)
Den pistade transportsträckan på Nuolja ( för då har man högst troligen haft ett sjukt bra åk ner)
Vill minnas en fin i Kittel men minns ej namnet.

R1
43 inlägg
R1 43 inlägg 1 år sedan

Hörni! Backen i Stora Blåsjön. Ja för dom har är ju i stort sätt bara en backe, men utsikten är fantastisk och den är aldrig sönderkörd. Enbart natursnö och schysst lutning för skön carving. Inte så lång, men det är ju bra eftersom att transporten sker med knapplift. Isig? Glöm det!
Helt klart en vass outsider!

AndersWingqvist
92 inlägg

Tack för alla bra förslag!
Nu kör vi snart omröstning.

@pd Visst skulle man kunna nischa det ännu mer, det är dock redan 5 kategorier så vi vågar inte riktigt bryta ner det ännu mera. Men jag förstår din poäng!

AndersWingqvist
92 inlägg

Nu är omröstningen igång:
https://www.freeride.se/vilken-ar-sveri … a-skidort/

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook