Hur ofta "borde" man valla sina skidor?

Gojtan
11 inlägg
Gojtan 11 inlägg 7 mån sedan

Hej!

Började åka alpint förra vinter, hyrde då skidor över säsongen, nu beställde jag hem ett par & har lite funderingar kring vallning!

Är det okej att lämna in på vallning? Funkar tex intersport/team sportia då?

Smidigare att köpa hem vallningskit & valla själv? Och hur ofta/mycket borde man då valla?

Svar

Bjersing
211 inlägg
Bjersing 211 inlägg 7 mån sedan

Det är billigt med grundläggande valla grejer, och så är det ju skoj att pyssla om prylarna.
Valla skidorna en gång i veckan kanske eller när du känner att det glider sämre. Inför förvaring drar du på ett lager varmvalla som du låter ligga kvar tills det är dags att åka igen. Finns milvis med tråd om detta som kan reda ut evt frågetecken.

jarnebring
326 inlägg
jarnebring 326 inlägg 7 mån sedan

Hur mycket åker du (hur många dagar per säsong)? Om det inte överstiger 10-12 dagar skulle jag lämna in på service inför varje säsong, slipa+valla. Jag åker betydligt mer och har barn som tävlar, därför gör jag själv (blir dyrt annars). Beroende på var du bor kan säkert någon här rekommendera en skidverkstad. MEN, som tidigare postare skrev, det är ju ganska trevligt att pyssla om sina grejer också (om man inte har fyra-fem par i veckan under säsong). Så om du tror att det är något du skulle uppskatta att pyssla med, köp grejer och gör det! Valla efter ca en veckas åkning. Personligen skulle jag sägs att kanter är "viktigare" för åkupplevelsen.

GoranC
467 inlägg
GoranC 467 inlägg 7 mån sedan

Ett vallajärn för 199kr och en universalvalla för det samma och en plastsickel/isskrapa
Räcker till väldigt många vallningar som framförallt varar mycket längre än en maskinvallning. Vill man ha hanvallat så kostar det väl ett par hundra
Jag brukar lämna in för en en full service, belag, kanter, hängning, valla, inför varje säsong på pistskidorna. Sen så funkar det fint att valla själv, när det behövs (syns ju när belagen börjar få gråa fäckar) stålkanterna är som Jarnebring skriver viktigare. Ett par drag med en fickfil så är dom ok. Det kan ju behövas till lunch om föret är aggressivt och slitet kanter.

Corin
1147 inlägg
Corin 1147 inlägg 7 mån sedan

Många bra tips här!

Jag skull vilja hävda att det är viktigast att valla när skidorna är helt nya. De första 5-10 åkdagarna bör du valla mellan varje. Det är helt okej att lämna in, men du sparar snabbt in på att köpa ett eget litet kit. Finns en superbra tråd om det här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32530. Se även till att ha skidorna vallade men osicklade när du inte åker på dom under längre perioder. Sen kan det vara idé att lämna in dom på service nån gång per säsong kanske, om du inte vill göra även det själv. Med dessa åtgärder ökar livslängden på belagen avsevärt, och du kommer fina skidor längre.

livet är en semester Citera
Gojtan
11 inlägg
Gojtan 11 inlägg 5 mån sedan

Haha känner att jag inte hänger här nog ofta.

Vill dock tacka för alla bra tips, slutade upp med att jag köpte hem ett relativt bra vallakit, med lite "universal"-valla för -1 till -10.

Vallade inget före första åkturen, glidet sög. Vallade 2 ggr före andra åket - jesus vilken skillnad!

Nu försöker jag valla så ofta jag kan till nästa gång, blir kittelfjäll under nyår så ska väl försöka hinna valla typ 5ggr innan dess, efter det är väl planen att valla mellan varje eller varannan gång man drar och åker!

Återigen tack!

Mvh

farsan56
40 inlägg
farsan56 40 inlägg 5 mån sedan

Billiga tipset: Köp ett diamantbryne, typ Biltema, Jula och en kort rem att hålla upp skistoppern med. Efter varje skiddag drar du av ytterkanten på stålkanterna med brynet för att bryta ned råeggen som bildas vid åkningen. Då har du en vass stålkant igen nästa dag. Tar ett par minuter och kittet kostar som en stor stark på valfritt fjällhotell.
Inte fel: En tagelborste att borsta fram strukturen i belaget med efter vallningen så har du glidet direkt, annars måste du åka bort vallan.
Välkommen till en värld av alldeles för mycket gör det själv prylar. Sagt av en som har 14-15 par alpint och längdlagg att preppa inför Julveckan. (Gott att det är Fredag så man kan smaka av årets Julöl i "skidverkstan".)
Lycka till å God Jul

Gojtan
11 inlägg
Gojtan 11 inlägg 5 mån sedan

farsan56 skrev:

Billiga tipset: Köp ett diamantbryne, typ Biltema, Jula och en kort rem att hålla upp skistoppern med. Efter varje skiddag drar du av ytterkanten på stålkanterna med brynet för att bryta ned råeggen som bildas vid åkningen. Då har du en vass stålkant igen nästa dag. Tar ett par minuter och kittet kostar som en stor stark på valfritt fjällhotell.
Inte fel: En tagelborste att borsta fram strukturen i belaget med efter vallningen så har du glidet direkt, annars måste du åka bort vallan.
Välkommen till en värld av alldeles för mycket gör det själv prylar. Sagt av en som har 14-15 par alpint och längdlagg att preppa inför Julveckan. (Gott att det är Fredag så man kan smaka av årets Julöl i "skidverkstan".)
Lycka till å God Jul

Använder 2 hårsnoddar för att hålla uppe skistoppern big_smile Ang diamantbrynet, behövs det? Blir det så pass stor skillnad på stålkanterna efter en dags åkning? Samt skulle jag vara rädd att slipa ner stålkanten FÖR mycket sad

Tagelborste har jag! Håller på att vänta på att vallan ska torka as we speak, så blir skrapning & borstning strax!
Tack för infon tho! God jul på dig smile

jarnebring
326 inlägg
jarnebring 326 inlägg 5 mån sedan

Om du åker i pist på någorlunda hårt underlag, så gör kanterna STOR skillnad. Mycket större än valla. En bra och dålig slip gör ofta större skillnad än skidmodell.
Lämna in och få slipat eller lär dig och gör det själv. Du behöver en fil, några brynen, en kantvinkel och en klämma. Skidhållare underlättar mycket.
Valla bör man göra några gånger per säsong, men det är inte så petigt. Borsta/sickla ofta bara, så att belagen är rena.

farsan56
40 inlägg

+1 på hårsnoddar, skönt lowtech. Du kan inte slipa bort stålkanten med ett fint bryne, då krävs det kraftigare verktyg. Den tar bara den ev. lilla eggen som ligger utanför själva stålet. Det lite peng/jobb för att ha vassa kanter. Lite overkill varje dag kanske. Men så här års i svenska fjällen är det gott och ha vassa kanter på isfläckarna. Det är bara pistskidorna som får så här mycket kärlek. Dom andra får klara sig längre mellan varven.
Hann med fem par längdlagg idag, nu är det "bara" utförs kvar. Ska bli gött med en veckas julåkning sen.
Ha de Farsan

pd
69 inlägg
pd 69 inlägg 5 mån sedan

farsan56 skrev:

Billiga tipset: Köp ett diamantbryne, typ Biltema, Jula och en kort rem att hålla upp skistoppern med. Efter varje skiddag drar du av ytterkanten på stålkanterna med brynet för att bryta ned råeggen som bildas vid åkningen.

Skulle en sån här duga? Länk

Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Mountain_Man (5 mån sedan)

pd skrev:

farsan56 skrev:

Billiga tipset: Köp ett diamantbryne, typ Biltema, Jula och en kort rem att hålla upp skistoppern med. Efter varje skiddag drar du av ytterkanten på stålkanterna med brynet för att bryta ned råeggen som bildas vid åkningen.

Jo, det fungerar, men det här är bättre Bryne CO

För övrigt håller jag med @jarnebring , hur ofta man behöver valla beror mycket på underlaget. Stenhårt och isigt sliter valla och belag, mjukt och lössnö sliter liteindre. Men säg att man som friåkare bör valla minst efter typ 5-6 skiddagar (en vecka) för att hålla skidorna i gott skick. Men som sagt bara att borsta av belaget dagligen gör skillnad på glidet.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
farsan56
40 inlägg

Använder den som MM länkade till hemma i "verkstan", lite mer att hålla i. Men för lite tuneup på resande fot funkar dom små gott.
Jula har ett trepack med tre olika grovlekar för 70:- Billigt!

Ha de F

RWD
547 inlägg
RWD 547 inlägg 5 mån sedan

Det här är bättre och fungerar helt ok, men kolla så ytan ser bra ut , för det verkar skilja lite.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000018675/

Det bästa är att avsluta med ett keramiskt bryne.

pd skrev:

farsan56 skrev:

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook