Huva eller inte på dunjacka?

klassy
332 inlägg
klassy 332 inlägg 1 månad sedan

På en dunjacka som skall användas separat till vardags, men även under skalplagget när man åker skidor och turar, bör man ha huva eller inte på jackan?

Motivera smile

Svar

PatrickSthlm
94 inlägg
PatrickSthlm 94 inlägg 1 månad sedan

Beror på hur du ska använda den.

Endast som förstärkningsplagg när du sitter still så kör lite större så att du kan ha den utanpå skaljackan samt med huva.

Ska du ha en dunjacka för att ha under skaljackan när du åker skidor så skulle jag välja en utan huva.

Always-Sunny
273 inlägg
Always-Sunny 273 inlägg 1 månad sedan

Tycker också huva mest är i vägen om den ska användas under skal. Möjligen en fördel om du har en väldigt vid krage på ditt skal som du vill fylla ut

klassy
332 inlägg

Jag har en försärkningsjacka med syntetisk fyllning från Haglöfs utan huva som jag egentligen är nöjd med, men den är lite för tunn för att ha som en vinterjacka utan skalplagget. Den har heller ingen innerficka som den går att packa ner i.

Så denna dunjacka är tänkt att bli en varmare, mer packar jacka, med kanske en huva?

De tillfällena jag saknade en luva/huva i vintras var när man var på toppen av ett berg och skulle fixa med stighudar och sånt.

Den jag tänker mig nu är Patagonia Down Sweater Hoody (eller utan huva), funderar även på Patagonia Ultralight Hoody (eller utan huva), men den är nog lite för tunn för att ha som riktig vinterjacka.

Jag har även funderat på Peak Performance Helium med huva, men den har ju ingen innerficka som man kan packa den i. Snygg dock!

Hade helst sluppit att släpa med mig en extra vinterjacka för att ha utanför skidbacken i bagaget. Nog mycket att släpa med sig.

PatrickSthlm
94 inlägg

Hade samma problem som du och löste det genom att köpa en Norröna Lyngen down 750. Den ska funka både som förstärkningsplagg på berget när man sitter still samt på resan och i byn på kvällarna. Den har huva och är packbar i sin egen ficka. Den känns varmare än patagonian som även jag hade hemma på prov i våras. Körde med en standard peak performance dunjacka som är likvärdig den patagonia som du hänvisade till. Tycker den är för kall. Både på berget men också som enda resjacka.

Lyngen jackan hittar du för 2099kr hos tindeberg, i L, XL och XXL.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=816961

klassy
332 inlägg

PatrickSthlm skrev:

Hade samma problem som du och löste det genom att köpa en Norröna Lyngen down 750. Den ska funka både som förstärkningsplagg på berget när man sitter still samt på resan och i byn på kvällarna. Den har huva och är packbar i sin egen ficka. Den känns varmare än patagonian som även jag hade hemma på prov i våras. Körde med en standard peak performance dunjacka som är likvärdig den patagonia som du hänvisade till. Tycker den är för kall. Både på berget men också som enda resjacka.

Lyngen jackan hittar du för 2099kr hos tindeberg, i L, XL och XXL.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=816961

Bra förslag. Ska göra lite research!

Såg att de hade ”lightweight” versionen för samma pris med lika mycket dun(?) fast lättare(?) och mer komprimerbar(?)

Någon erfarenhet av denna?

PatrickSthlm
94 inlägg

Det är den jag menar. Orkade inte skriva ut lightweight.

Den känns betydligt varmare än min peak performance downjacket. Mer dun och mer luft i jackan.

Mvh

Hasse_Lindborg
2793 inlägg
Hasse_Lindborg 2793 inlägg 1 månad sedan

Kolla Stellars jackor..

Pimpelgas
139 inlägg
Pimpelgas 139 inlägg 1 månad sedan

Det blir för varmt att ha en dunjacka under skalplagget när man turar och åker skidor. Men den kan vara skön att plocka fram när man sitter ner och pustar ut efter klättringen.

klassy
332 inlägg

Pimpelgas skrev:

Det blir för varmt att ha en dunjacka under skalplagget när man turar och åker skidor. Men den kan vara skön att plocka fram när man sitter ner och pustar ut efter klättringen.

Ja både och kommer jag inte ha. Just nu brukar jag ha antingen eller, beroende på väder.

LawndartGustav
1013 inlägg
LawndartGustav 1013 inlägg 1 månad sedan

När det krisar vill du ha huvan. Folk säger ju att man tappar allt från 50-90% av värmen via huvudet så nog fan vill man ha möjlighet till dnu runt knoppen 😉

Åk mer jobba mindre! Citera
klassy
332 inlägg

Beställde Patagonia Down Sweater Hoody,
Den där Norrönan kanske är bättre, men jag är ett litet fan av Patagonia...

Diskussionen kan ju fortgå, men jag köpte med huva, eftersom att jag vill ha den extra värmen och jag har en tunnare syntetisk puffy utan huva!

kappakomplett
296 inlägg
kappakomplett 296 inlägg 1 månad sedan

Som Hasse Lindborg säger, Stellar har väldigt bra dunjackor, både med och utan huva. Sitter väldigt bra! Själv har jag en utan huva som förstärkningsplagg, men det ska vara kallt då...

Vattendroppe
2712 inlägg
Vattendroppe 2712 inlägg 1 månad sedan

LawndartGustav skrev:

När det krisar vill du ha huvan. Folk säger ju att man tappar allt från 50-90% av värmen via huvudet så nog fan vill man ha möjlighet till dnu runt knoppen

Men alla medicinskt utbildade som jobbar i alpin miljö som jag pratat med och träffat under åren säger att det är en seglivad "urban" legend. Du förlorar (grovt) värme från huvudet i proportion till ytarea på precis samma sätt som i alla andra kroppsdelar.

Vad jag förstått från dem härstammar det missförståendet sannolikt från det faktum att det är enkelt att klä på sig på resten av kroppen, men huvudet är lite "knepigare". Och är man påpälsad som en polarforskare på kroppen bortsett från knoppen är det inte så konstigt om en blir förbannat kall på huvudet!

För lite snabbt framgooglade referenser, se t ex här, här, eller här.

www.randoscando.com/ Citera
LawndartGustav
1013 inlägg
LawndartGustav 1013 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad LawndartGustav (1 månad sedan)

Är ju oväsentligt i min mening, har du provat gå utan huva i kraftig vind någon gång vet du att man ibland nästan huttrar 5min senare om det är kallt nog ute.
Är inte ute efter att starta någon diskussion angående detta då ingenting kan övertyga mig om motsatsen här pga erfarenhet i fält.
Är man kall som fan och kan ha en dunhuva under en skalhuva eller en dunhuva bara så värmer det galet mkt mer än ingen huva, är ju det denna tråd handlar om big_smile

Appråpå medicinska referenser så har jag inte läst de du länkade men vid kyla prioriterar kroppen hjärta lungor, men speciellt hjärna då den alltid måste hållas varm, därför är det lättare att tappa värme från huvudet då mkt blod finns i huvudet och flödar fram och tillbaka väldigt ytligt. Är en arm eller ett ben kallt "stänger kroppen av cirkulationen" dit om det behövs. Vad jag vill säga med detta är att man hade kunnat lämna en arm utanför jackan utan att det nämnvärt skulle sänka kroppstemperaturen jämfört med om du lämnar huvud utan mössa utanför jackan wink
Är utbildad ambulanssjuksköterska btw om du undrar varför jag raljerar, haha

Ake_Astrom
269 inlägg
Ake_Astrom 269 inlägg 1 månad sedan

Vattendroppe skrev:

LawndartGustav skrev:

När det krisar vill du ha huvan. Folk säger ju att man tappar allt från 50-90% av värmen via huvudet så nog fan vill man ha möjlighet till dnu runt knoppen

Men alla medicinskt utbildade som jobbar i alpin miljö som jag pratat med och träffat under åren säger att det är en seglivad "urban" legend. Du förlorar (grovt) värme från huvudet i proportion till ytarea på precis samma sätt som i alla andra kroppsdelar.

Vad jag förstått från dem härstammar det missförståendet sannolikt från det faktum att det är enkelt att klä på sig på resten av kroppen, men huvudet är lite "knepigare". Och är man påpälsad som en polarforskare på kroppen bortsett från knoppen är det inte så konstigt om en blir förbannat kall på huvudet!

För lite snabbt framgooglade referenser, se t ex här, här, eller här.

Är det inte så att kroppen prioriterar vissa delar för värme om det bilr underskott och det blir huvud och torso som får tillskottet och det tas i första hand från händer och fötter för att sedan flyttas inåt mot torso.
Om det är så så hjälper det att sätta något på huvudet då kroppen inte behöver omfördela lika mycket smile

Har inte läst länkarna så jag kanske bara refererar ytterligare en myt.

Vattendroppe
2712 inlägg

@ake_astrom Läs länkarna wink

I korthet: När kroppen stänger ner cirkulation minskas också den totala aktiva kroppsytan accordingly. Men innan huvudet är ens 50% av ytan (och därmed 50% av värmeförlusten) ska du vara utan både armar och ben.

Visst hjälper det att värma huvudet, men inte mer än någon annan kroppsdel. Huvudet står för ~10% av den totala värmeförlusten, inte mer (förutsatt att du inte börjat bli allvarligt köldskadad).

Ake_Astrom
269 inlägg
Ake_Astrom 269 inlägg 1 månad sedan

Vattendroppe skrev:

@ake_astrom Läs länkarna wink

I korthet: När kroppen stänger ner cirkulation minskas också den totala aktiva kroppsytan accordingly. Men innan huvudet är ens 50% av ytan (och därmed 50% av värmeförlusten) ska du vara utan både armar och ben.

Visst hjälper det att värma huvudet, men inte mer än någon annan kroppsdel. Huvudet står för ~10% av den totala värmeförlusten, inte mer (förutsatt att du inte börjat bli allvarligt köldskadad).

Har fortfarande inte läst länkarna @Vattendroppe wink
Men du bekräftar mitt påstående om hur kroppen prioriterar (jag har inte heller sagt att huvudet är 50% av kroppsytan).. Tack!

Det betyder att eftersom huvudet är svårt att hålla varmt så så skall man verkligen inte slarva eller undervärdera just den delen.

Mycket av myten om andelen kan ju komma av det något märkliga beteendet som många har att helt enkelt slarva med att sätta något därpå.

Så för att få folk att slarva mindre så var det kanske någon smart person som skapade myten wink

Ja jag vet rena spekualtioner men som sagt glöm inte att sätta något varmt på huvudet när ni är ute i kallt väder, det hjälper mot att börja frysa men är självklart inte den enda kroppsdelen som behöver något varmt.

Ha en bra dag och må ni träffa på mycket snö i backarna //Åke

LawndartGustav
1013 inlägg
LawndartGustav 1013 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad LawndartGustav (1 månad sedan)

Vattendroppe skrev:

...

Tänk ett varv till smile Om du blir kall om händer eller armar stängs cirkulationen av och värmeförlusten slutar. Huvudet däremot blir svårt att stänga av cirkulation till. Dessutom är en väldigt stor procent av kroppens blod i huvudet och cirkulerar hela tiden i jämförelse med t.ex. en arm även om armen skulle uppta samma procent i kroppsyta, är iaf så man räknar vid brännskador.
Jag ska läsa när jag har tid men låter mest som att det är studier helt enkelt och inte speciellt anknytna till verkligheten.

Hade en dags hypotermiutbildning förra året och man fick lära sig mkt nyttigt. Vi är mkt tåligare än vi tror är sammanfattningen men det finns individer som inte tål så mkt sad

Sen håller jag med om att huvudet inte står för 50% men är fortfarande en kritisk del och blir man kall om huvudet kanske inte händer får cirkulation nog och då kanske utrustningen inte går att hantera. Finns ju en oskriven topptursregel som säger att man ska göra färdigt skidor och pjäxor för nerfärd och sen fika. Har faktiskt varit med om att de som inte tog av hudar och sånt direkt på toppen var för kall om händerna för att klara det när vi skulle åka ner.

PatrickSthlm
94 inlägg

klassy skrev:

Beställde Patagonia Down Sweater Hoody,
Den där Norrönan kanske är bättre, men jag är ett litet fan av Patagonia...

Diskussionen kan ju fortgå, men jag köpte med huva, eftersom att jag vill ha den extra värmen och jag har en tunnare syntetisk puffy utan huva!

...vill du ha en varm jacka skulle jag tagit norrönan alla dagar i veckan. Hade en patagonia hemma på prov. Blev retur. Känns inte tillräckligt varm.

Vattendroppe
2712 inlägg

LawndartGustav skrev:

Sen håller jag med om att huvudet inte står för 50% men är fortfarande en kritisk del[...]

Vilket ju är precis det enda jag sagt också wink Framgår förmodligen tydligare om du tar och läser (åtminstone någon av) länkarna (bör inte ta längre tid än att författa svaret du nyss skrev t ex!)

Huvudet är en kritisk del men står för ~10% av värmeförlusterna från kroppen. Det vill säga direkt i proportion till den ~10% ytarea som huvudet utgör för kroppen och därmed är det ur ett värmebevaringsperspektiv precis lika viktigt att isolera som allt annat. Vare sig mer viktigt eller mindre viktigt.

Sen är ju folk generellt sett, precis som @Ake_Astrom påpekat, i helvete kassa på att isolera sina huvuden jämfört med hur de isolerar kroppen i övrigt. Det är också betydligt knepigare eftersom ansiktet ofta kommer ivägen. Men faktum kvarstår och är ingenting som går att diskutera, huvudet bidrar precis lika mycket till värmeförlust som resten av kroppen per ytenhet!

Förstärkningsjackans huvas vara eller icke vara säger jag inte heller nånting om, jag vänder mig bara mot spridningen av den seglivade legenden.

Pillard
2378 inlägg
Pillard 2378 inlägg 1 månad sedan

När det gäller trådens ursprung så är jag väldigt kluven. Jag har nämligen två olika. En Houdini Mr Dunfri med 100g/m2 primaloft (varm som fasen) med huva. Sen köpte jag också en tunnare Houdini med vad jag minns 50g/m2 primaloft och utan huva.

Det är stor skillnad mellan dem. När jag åker skidor i normal-kyla (nån minusgrad där man startar och kanske -10 till -15 på toppen) då funkar den tunnare väldigt bra. När man kommer ner i dalen och det värmer på räcker det faktiskt förvånande bra att bara öppna upp jackan under och sen dra igen skalet igen för att slippa svettas ihjäl. Skulle jag däremot åka i Japan-kyla (konstant -15 och storm) skulle jag självklart ta den tjockare och därmed också få mer värme runt halsen.

Turar jag så värmer hjälmen alldeles tillräckligt för min del och annars tar jag med en mössa om jag vill ha mindre värme om huvudet. Där räcker ju också skaljackan som vinskydd.

LawndartGustav
1013 inlägg
LawndartGustav 1013 inlägg 1 månad sedan

Nu har jag läst och vidhåller att i bergen är det dumt att inte ha en huva på förstärkningsplagget. Blåser det så är det extra skydd på en kroppsdel som är svårare att isolera.

Det är uppenbarligen en seglivad legend men grundas ju i att det handlar om ett huvud utan något på jämfört med en påklädd kropp vilket ofta överensstämmer med hur vi klär oss i bergen (mer lager på lager och vindtätt på kroppen än huvudet). Är vi nakna förlorar vi inte så mkt mer värme från huvudet/kroppsyta än andra kroppsdelar.
Med andra ord klär man även hals och huvud så är man mer ok helt enkelt smile

Så ja i praktiken kan en ullbuff, hjälm och skalhuva skydda mkt av värmeförlusten men jag föredrar primalofthuva också när det är kallt på toppen. Dessutom går jag ofta i vindblus/vindjacka och det är inte alltid jag sätter på mig skaljackan utan sätter på mig förstärkningsjackan på toppen men lämnar skalet i ryggsäcken, då vill jag ha luvan. Det är ju mitt sätt att klä mig och min personlika åsikt och smak men när det väl blåser brukar jag ha dubbla luvor så länge det behövs och det tycker jag hjälper fan så mkt mer smile

Christiam
26 inlägg
Christiam 26 inlägg 1 månad sedan

När jag läste till idrottsfysiolog fick vi läsa en forskningsrapport som "bevisade" att 60-90% ( minns inte riktigt) av kroppens värme försvinner genom huvudet. Det fanns en mycket fin bild med i rapporten, tänk er en man i längdåkningsdräkt ( den tajta varianten) utan mössa, som sprang på ett löpband. Med värmekameror mätte de att värmen försvann från huvudet. Givetvis måste det då vara sant, att huvudet var enda delen som inte var täckt var inget som någon reflekterade över. 
En skön ullmössa eller buff värmer gott.
Undrar om forskare om 40 år kommer skratta lika gott åt dagens "sanning".

Jag har ofta med en Haglöfs jacka i syntet,Barrier III tror jag den heter. Packas smidigt ner i ena fickan. Snörning i midjan och luvan. Kan dock inte minnas att jag använt luvan speciellt ofta.
Kanske beror på att jag alltid har sol på turen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook