Tänkte lära mig åka park

wrede44
9 inlägg
wrede44 9 inlägg 1 år sedan

Tjena
Tänkte lära mig åka lite park. Har länge haft dessa planer men nu ska det ske.

Jag kan ingenting om detta ämne, ännu mindre åka inom denna kategori. Till att börja med tänkte jag hitta ett par billiga skidor att nöta lite på. Kanske ett par Armada AR7 eller motsvarande, vad vet jag... Om någon vill tipsa om fler skidor är hen välkommen.

Det jag framförallt undrar över är dock följande. Eftersom jag är grön vad gäller parkåkning men avancerad vad gäller övrig åkning, så undrar jag om jag då behöver kortare skidor att handskas med eller om jag ska köra med den längd som är rekommenderad för min kroppslängd och vikt?
Exempelvis ett par AR7 176cm

100 kg
193cm

Tack på förhand

Svar

eHogstrom
1836 inlägg
eHogstrom 1836 inlägg 1 år sedan

Nej, du behöver inte gå ner i längden.
Gå minst upp till 181cm versionen av AR7an, med tanke på din längd så blir utbudet ganska mycket mindre men satsa runt 185cm iaf. Korta skidor har en tendens att bli väldigt ostabila.

I ride fat twins. LÅ LÅ LÅ Citera
wrede44
9 inlägg
wrede44 9 inlägg 1 år sedan

eHogstrom :

Nej, du behöver inte gå ner i längden.
Gå minst upp till 181cm versionen av AR7an, med tanke på din längd så blir utbudet ganska mycket mindre men satsa runt 185cm iaf. Korta skidor har en tendens att bli väldigt ostabila.

Okej, det borde nog gå att hitta men på vilket sätt menar du instabila? I vilket led av skidan tänker du på när du pratar om stabilitet. Är det spänsten fram och bak eller vridstyvhet? Bara så jag förstår.

eHogstrom
1836 inlägg
eHogstrom 1836 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad eHogstrom (1 år sedan)

wrede44 :

Tyvärr brukar dem flesta parkskidor sluta runt 182cm men det finns självklart märken/modeller som är längre än det. Skulle säg att en tumregel är att satsa på en parkskida mellan haka och 1-2cm ovanför huvudet.

Har du någonsin åkt snowblades? Dem skidorna som är ungefär lika långa som pjäxan.
Man kan svänga fort men det blir väldigt ostabilt vid högre fart, för att inte tala om att landningar. Till deras fördel är det väldigt enkelt att snurra både i luften samt på rails. Samma gäller för parkskidor, ju kortare skidor desto ostabilare i fart, du får ett mindre landningsställ samt skidan kommer overall inte kännas lika "säker" eller tillitsgivande.

Det är såklart individuellt hur långa skidor man vill ha och vad man tycker om att åka på, och det finns garanterat människor som kan förklara detta bättre. Kul att du vill ge dig in i park! Skulle vela slå ett slag för att fråga åkare när du väl står i parken om det är något du funderar över eller vill ha tips med, dem flesta hjälper gladeligen till!

I ride fat twins. LÅ LÅ LÅ Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook