Sogndal - vill ha tips om skidåkning i området

AmandaKristansson
2 inlägg
AmandaKristansson 2 inlägg 1 år sedan

Hej!

Jag har helt spontant siktat in mig på Sogndal i vinter, där jag nu också har fått jobb inför säsongen. Jag har dock aldrig varit där innan, men jag har hört att de ska vara bra, om inte riktigt bra!

Därmed skulle jag vilja ha alla tips om Sogndal, stora som små erfarenheter av fina toppturer och annat som tillhör Sogndal som ort.

SÅ tacksam för svar! big_smile

Mvh Amanda

Svar

TT
116 inlägg
AndersWingqvist
93 inlägg
AndersWingqvist 93 inlägg 1 år sedan

Jag blev lite betuttad i skidsystemet Hafslo (Sogn Skisenter) när jag var där. Skrev om det https://www.freeride.se/bra-drag-hafslo-sogndal-norge/ Sen är ju andra skidsystemet Hodlekve (Sogndal skisenter) väldigt bra också. Planen på min resa var att tura, men liftåkandet var för kul! I vinter blir det en ny sväng, då ska jag (kanske) gå lite också smile

Friede
37 inlägg
Friede 37 inlägg 1 år sedan

Det finns obegränsat med möjligheter runt Sogndal om man gillar toppturer.
Några exempel.
Fjället Togga har en snabb och kort topptur, fin skogsåkning.
Blåfjell är fint.
En h bort ligger Jostedalen, här finns massor.
1,5 h bort och 800 höjdmetter upp ligger Turtagrö/Hurrungane, enbart här finns MASSOR. Högre och spetsigare fjäll än de mer fjordnära runt Sogndal. Båda har sin charm.

AmandaKristansson
2 inlägg
AmandaKristansson 2 inlägg 1 år sedan

Tack för alla svar och vill gärna ha mer tips ifall någon lurar på något! ? Jag kommer mest vara kring Hodlekve och kring det skidsystemet, men jag ska absolut åka runt bland de ställena som ni rekommenderar också.

Om det någon som ska till Sogndal i vinter och kan tänka sig att ha med en till person, så hänger jag väldigt gärna med på turer, då jag kommer vara där hela vintern!?

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 1 år sedan

Välkommen hit i vinter!
Finns massor med bra åkning här, de vanliga som många kör är Togga, Svartholten och Blåfjell. De ligger nära Hodlekve. Men i Sogndalsdalen så får man inte missa Frudalsfjellet och Skjerdingane (om man vill ha brantare åkning) eller Kvamshalsen.
Annars så finns det några fina åk i Fjærland, med Nyastølseggi som en favorit.
Jostedalen har flera fina turer, med Hest och Vangsen som två bucket-list fjäll.

Inga problem att hitta folk att åka med här, finns 2000 studenter som mer är här för att åka skidor än att studera smile Hela tur-grejen är supersocial här. På fb finns det också en grupp som heter Topptur Sogndal som kan vara bra att vara med i för att hitta folk att åka med.

AKA Knä-Ola Citera
Corin
Online 1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 1 år sedan

Sogndal verkar som ett helt fantastiskt område! Funderar verkligen på att skita i alperna i år och ta mig dit i stället!

livet är en semester Citera
fransosen
252 inlägg

Corin :

Sogndal verkar som ett helt fantastiskt område! Funderar verkligen på att skita i alperna i år och ta mig dit i stället!

Ja, speciellt i år nær vi fått en helt vansinnigt bra start på sæsongen smile Ingen idé att ta med nåt smalare æn 110mm breda lagg.

AKA Knä-Ola Citera
TelisAkke
4 inlägg
TelisAkke 4 inlägg 1 år sedan

Härligt! Får nog åka dit med Husbilen.
Hur länge har skidsystemen öppet på våren I Songdalen?

TelisAkke Citera
fransosen
252 inlägg

TelisAkke :

Härligt! Får nog åka dit med Husbilen.
Hur länge har skidsystemen öppet på våren I Songdalen?

Mitten april ungefär. Efter det är det full topptursäsong till slutet av maj smile

AKA Knä-Ola Citera
Freebasse
10 inlägg
Freebasse 10 inlägg 1 år sedan

Snösäker har ju en del....
https://xn--snsker-dua6l.se/

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook