Järvsö eller Romme

Pillard
3106 inlägg
Pillard 3106 inlägg 1 år sedan

Vi är ett gäng som tänkte starta upp säsongen med en weekendresa. Eftersom det nog bara blir tors-sön typ v.2 så vill vi minimera restiderna. När jag jämför Järvsö och Romme så är det ca 3 timmar i bil från sthlm till båda. Eftersom jag behöver åka från Linköping blir Järvsö 2 timmar längre att åka.

Så nu till frågan, hur stor skillnad är det mellan de två? Vilken är bäst för 3 barnfamiljer där äldsta barnet kommer att vara 3 år? För de vuxnas del är det här mest en resa där vi vill känna på ny utrustning innan vi åker till alperna några veckor senare (hemskt att få en alpvecka förstörd av att nya pjäxorna inte sitter som de ska) Så det behöver finnas någon åkning som lutar lite och funkar som referensåkning. Men allra viktigast är att det funkar smidigt med barn och är smidigt att växla mellan åkning och barnvaktande.

Ifall någon har några förslag på samma avstånd som ni menar är bättre än dessa två så säg gärna till...

Svar

Atrende
36 inlägg
Atrende 36 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Atrende (1 år sedan)

Från Linköping kanske Branäs kan vara ett alternativ? 15 mil närmare än Järvsö och mer än dubbla fallhöjden (415 fhm vs 200 fhm). Har inte varit där själv, men av vad man kan utläsa av pistkartan så verkar det finnas en ok huvudbacke med stor fallhöjd. Resten verkar vara platt, men så är det i Romme också.

Pillard
3106 inlägg

Atrende :

Från Linköping kanske Branäs kan vara ett alternativ? 15 mil närmare än Järvsö och mer än dubbla fallhöjden (415 fhm vs 200 fhm). Har inte varit där själv, men av vad man kan utläsa av pistkartan så verkar det finnas en ok huvudbacke med stor fallhöjd. Resten verkar vara platt, men så är det i Romme också.

Branäs är mer än en timme längre resväg än Romme. Från Stockholm måste ju restiden bli väldigt mycket längre. (Vi har alltså folk som åker från bägge...)

Den enda oron vi hade med Romme var att det kan vara för mycket folk där på helgerna. Nån som har någon koll på hur det brukar se ut? @mountain_man kanske?

Atrende
36 inlägg
Atrende 36 inlägg 1 år sedan

OK, från Sthlm finns det ingen anledning att åka till Branäs. Då kommer man till Vemdalen på samma tid.

erik_lagg
742 inlägg
erik_lagg 742 inlägg 1 år sedan

Det kan vara väldigt mycket folk i Romme. Jag har undvikit det när jag har åkt med barnen - för stor kollisionsrisk - och istället åkt till Kungsberget som också har haft bättre park. För seriös piståkning är dock Romme mycket bättre än Kungsberget.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (1 år sedan)

@Pillard
Romme Alpin håller lätt för en långhelg när alla pister är öppna och har flera långa slingrande relativt lätta (jättelätta) pister som passar såväl mindre barn som "gubbcruising" perfekt. Och vill man tugga brant finns några riktigt trevliga varianter ... Dessutom är det ju trevligt med ett Hotell i direkt anslutning till backarna, mängder med serveringställen och två riktigt fina toppstugor.

Men allt det där vet du ju säkert redan ... Problemet kan som sagt vara mycket folk och liftköer. Ett generellt tips är att undvika lördagar, det är på lördagar som besöksrekorden slås. Oftast betydligt lugnare på söndagar och i veckan. Men även mitt i veckan kan det bli trångt när Västerås (bara som exempel) alla skolor bestämt sig för att ha en gemensam friluftsdag. En gissning är dock att vecka 2 är ganska kall när det gäller skolresor.

Ytterligare en gissning (ytterst kvalificerad) är att ni kommer att få det lugnt och fint fredag (och torsdagen om ni åker skidor då), lördagen kan det bli en del folk men att söndagen blir lugn igen.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Pillard
3106 inlägg

Mountain_Man :

@Pillard
Romme Alpin håller lätt för en långhelg när alla pister är öppna och har flera långa slingrande relativt lätta (jättelätta) pister som passar såväl mindre barn som "gubbcruising" perfekt. Och vill man tugga brant finns några riktigt trevliga varianter ... Dessutom är det ju trevligt med ett Hotell i direkt anslutning till backarna, mängder med serveringställen och två riktigt fina toppstugor.

Men allt det där vet du ju säkert redan ... Problemet kan som sagt vara mycket folk och liftköer. Ett generellt tips är att undvika lördagar, det är på lördagar som besöksrekorden slås. Oftast betydligt lugnare på söndagar och i veckan. Men även mitt i veckan kan det bli trångt när Västerås (bara som exempel) alla skolor bestämt sig för att ha en gemensam friluftsdag. En gissning är dock att vecka 2 är ganska kall när det gäller skolresor.

En gissning (ytterst kvalificerad) är att ni kommer att få det lugnt och fint fredag (och torsdagen om ni åker skidor då), lördagen kan det bli en del folk men att söndagen blir lugn igen.

/MM

Grymt, tackar! När du (kvalificerat) gissar att "lördagen kan det bli en del folk", vad innebär det? Betyder det att man köar i en timme innan man kommer med liften eller betyder det att det är kö öht? Om jag jämför med en vanlig påskhelg i typ Idre?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 1 år sedan

Pillard :

Grymt, tackar! När du (kvalificerat) gissar att "lördagen kan det bli en del folk", vad innebär det? Betyder det att man köar i en timme innan man kommer med liften eller betyder det att det är kö öht? Om jag jämför med en vanlig påskhelg i typ Idre?

Det innebär att det är mer eller mindre fri fart från 09.00- 10.00 (välpistat ...), därefter kan det bli lite liftköer (några minuter, 5-10 minuter som allra värst) och trångt i vissa pister, men oftast går det att fortsätta att köra på om man undviker de värsta flaskhalsarna. Men ... normalt blir det aldrig riktigt mycket folk så här tidigt på säsongen, jag är ganska säker på att det kommer att vara relativt lugnt. Hade det däremot varit vecka 9 ... då skulle jag nog packa ihop och åka hem omkring 10.30 på en lördag.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Pillard
3106 inlägg

Mountain_Man :

Pillard :

Det innebär att det är mer eller mindre fri fart från 09.00- 10.00 (välpistat ...), därefter kan det bli lite liftköer (några minuter, 5-10 minuter som allra värst) och trångt i vissa pister, men oftast går det att fortsätta att köra på om man undviker de värsta flaskhalsarna. Men ... normalt blir det aldrig riktigt mycket folk så här tidigt på säsongen, jag är ganska säker på att det kommer att vara relativt lugnt. Hade det däremot varit vecka 9 ... då skulle jag nog packa ihop och åka hem omkring 10.30 på en lördag.

/MM

Allright, tackar ödmjukast för svaret. Återkommer om de bästa pudergömmorna när det närmar sig wink

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook