Skidor som liknar opinion 108

sarnbrink
8 inlägg
sarnbrink 8 inlägg 2 veckor sedan

Jag tänkte införskaffa ett par nya freerideskidor och har helt fastnat för opinion 108. Dem är lockande för att jag bara kommer att åka på ett par skidor. Men jag kommer hela tiden vara i offpisten om förhållanden tillåter det. Om förhållandena är dåliga så är det skönt om skidorna ändå funkar bra i pisten. Jag tänkte köpa dynafit beast bindningar på blackfriday och vill därför också att skidan ska gå att tura med. Två grejer jag tyckte verkade nice med opinion är att dem har fästet för bindingen bara lite bakom mitten vilket jag tror kan vara nice för den svenska skogsåkningen och att topparna på skidan är gjorda i ett lättare material så att dem går lätt att svänga med. Men det som stör mig lite med skidan är att dem bara finns i 179 och 186 cm. Då jag är 181 cm lång känns 186 lite långt och 179 lite kort. lika dant tycker jag skidorna är lite dyra och dem lär inte gå på rea under black friday. Därför undrar jag om det finns några fler alternativ till opinion 108 så kanske man hitta ett kap på black friday. big_smile

Opinion 108: https://www.extremskis.com/product/opinion-108/

Svar

Hasse_Lindborg
2798 inlägg
Hasse_Lindborg 2798 inlägg 2 veckor sedan

Nä finns inget alternativ... Punkt...

Självklart finns det säkert massa alternativ men inget som jag har testat med 107-109 mm som når upp til Opinion...

Vattendroppe
Online 2738 inlägg
Vattendroppe 2738 inlägg 2 veckor sedan

186 kommer vara klockers längd.

www.randoscando.com/ Citera
Corin
1104 inlägg
Corin 1104 inlägg 2 veckor sedan

Instämmer med föregående. Finns massor med alternativ, men inget som kan ersätta Opinion. Och 186 kommer troligen vara helt rätt längd.

livet är en semester Citera
MnO
2037 inlägg
MnO 2037 inlägg 2 veckor sedan

Jag är 180 (och väger 79kg) och jag tycker att 186cm är helt perfekt. 179 är tydligt kort i känslan och är inget alternativ för en åkare av din längd, även om du skulle vara en fjäderviktare.

sarnbrink
8 inlägg

Jag tror det blir att punga ut pengar för opinion då då! Men vet någon av er om det finns någon skidshop i närheten av örebro eller linköping som kan montera dynafit beast 16 på skidorna?

Mulleson
53 inlägg
Mulleson 53 inlägg 2 veckor sedan

Hur står sig qst 106 - 188 mot opinion ?

Mulleson Citera
telemarkus
164 inlägg
telemarkus 164 inlägg 2 veckor sedan

sarnbrink skrev:

Jag tror det blir att punga ut pengar för opinion då då! Men vet någon av er om det finns någon skidshop i närheten av örebro eller linköping som kan montera dynafit beast 16 på skidorna?

Om SkidÅke fortfarande håller igång i Örebro så kan jag rekommendera honom :-)

Ski now work later Citera
mac-O
Online 124 inlägg
mac-O 124 inlägg 2 veckor sedan

Mulleson skrev:

Inte alls.

Däremot är detta vara ett alternativ. https://www.skis.com/Revision-Bodrum-Sk … lt,pd.html
Köpte dom helt i säcken ifjol, skitbilligt, och blev glatt överraskad.
Dom va så bra så jag var tvungen att testa igenom i stort sett allt i samma kategori för att få det bekräftat. Den enda som slog dom på fingrarna var Extrem Opinion 108 Charger.

mac-o Citera
Mulleson
53 inlägg
Mulleson 53 inlägg 2 veckor sedan

mac-O skrev:

Mulleson skrev:

Inte alls.

Däremot är detta vara ett alternativ. https://www.skis.com/Revision-Bodrum-Sk … lt,pd.html
Dom va så bra så jag var tvungen att testa igenom i stort sett allt i samma kategori för att få det bekräftat. Den enda som slog dom på fingrarna var Extrem Opinion 108 Charger.

Ok. jag gillade då qst 106 i 181 längden då jag testade dem förra vintern. Var väldigt bra och kvicka i pisten samtidigt som de erbjöd bra flyt utanför pisten.

Anledningen till att jag funderar på ett par nya skidor är att dom ska vara roliga i pisten och kunna hålla mina 90 kg flytande ovanför snön i pudret.

Vad är det som skiljer sig så markant mot opinion och dessa bodrum?

Mulleson Citera
OddSkartind
2 inlägg
OddSkartind 2 inlägg 2 veckor sedan

Om du ska köpa dynafit beast så kan du ju köpa dem på sport conrad då det är mycket bra pris på dem där!

MnO
2037 inlägg
MnO 2037 inlägg 2 veckor sedan

Mulleson skrev:

mac-O skrev:

Mulleson skrev:

Inte alls.

Ok. jag gillade då qst 106 i 181 längden då jag testade dem förra vintern. Var väldigt bra och kvicka i pisten samtidigt som de erbjöd bra flyt utanför pisten.

Anledningen till att jag funderar på ett par nya skidor är att dom ska vara roliga i pisten och kunna hålla mina 90 kg flytande ovanför snön i pudret.

Vad är det som skiljer sig så markant mot opinion och dessa bodrum?

Opinion och QST rör sig i samma härad och båda är kompetenta skidor som ligger i frontlinjen bland allroundskidori den nya standardbredden 105-110mm. Opinion är mer offpistinriktad i grunden med en längre och lägre rocker som ger ett bättre flyt. QST har lite längre kant vilket ger lite mer pistskidekänsla på fast underlag. Ingen av skidorna gör dock bort sig vare sig utanför eller i pisten utan det är mer en fråga om lite olika karaktär och inriktning. Viktmässigt ligger de också snarlikt och även om Opinion är runt 100 gram tyngre tycker jag att QST:n faktiskt känns lite tyngre i praktiken pga förhållandevis mer vikt i tip och tail.

Jag hade hört mycket gott om QST 106 innan jag testade den förra året och blev aningen besviken på den får jag säga. Inte för att den var dålig utan för att den är bra på allt, men inte bäst på något och därmed saknar den delvis en egen karaktär. Den är välpresterande slätstruken på ett sätt som gör att till och med jag har svårt att beskriva den efter en halvdags testande. Å andra sidan kan nästan vem som helst kliva på den och trivas eftersom den inte sticker ut åt något håll. Det är verkligen bara att klicka i och köra vilket i sig är ett kvalitetsbetyg, men det är inte en av de roligaste skidorna utan snarare en skida som har sin styrka i att inte ha några egentliga svagheter. Opinion har mer karaktär med sin geometri och långa rocker och kräver några fler åk av inåkning för åkare som inte är van vid en neutral balans. Nu är jag engagerad i Opinionprojektet så jag är partisk i målet, men jag tycker att Op108 är en roligare skida som vågar sticka ut lite mer i marknadsbruset. Men vilken du än väljer får du en skida som är riktigt bra.

mac-O
Online 124 inlägg
mac-O 124 inlägg 2 veckor sedan

Håller med MNO om beskrivningen av qst 106. Hade höga förväntningar på den och den ser riktigt bra ut. Men alltså inget som sticker ut varken hit eller dit - men lite vek och ostabil i höga farter där ju t ex Opinion Charger slår alla. Nu är det iof inte Charger du funderar på men en Opinion är en Opinion...:-).

mac-o Citera
Corin
1104 inlägg
Corin 1104 inlägg 2 veckor sedan

Återigen stavar @MnO rätt nå djävulskt här. QST 106 är verkligen ingen dålig skida, tvärtom passar den nog ganska bra till ganska många åkare. Men det händer liksom inget. Den känns verkligen tyngre än Opinion, trots att den inte är det. Den känns liksom mesigare, trots att inte borde vara det. Jag hade lätt kunnat åka på dem, ofta, om inte Opinion fanns. Men det går liksom inte att komma ifrån att den känns som en lite blekare imitation.

Även jag är partisk i frågan såklart, men vi hade båda två i Schmedjan i Gränsen hela vintern, och det var ingen som prövade båda som inte håller med. Ingen ogillar QST 106. Ingen. Men alla gillar Opinion 108 mer.

livet är en semester Citera
sarnbrink
8 inlägg

OddSkartind skrev:

Om du ska köpa dynafit beast så kan du ju köpa dem på sport conrad då det är mycket bra pris på dem där!

Det var det jag tänkte! Men är kluven över om jag ska köpa dynafit beast 16 eller dynafit beast 16 light.

sarnbrink
8 inlägg

telemarkus skrev:

sarnbrink skrev:

Om SkidÅke fortfarande håller igång i Örebro så kan jag rekommendera honom :-)

Nej han hade inga mallar för dynafit. och för dynafit beast har ingen haft mall i varenda butik jag har kontaktat än så länge.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook