Välja rätt underställ

Swizz
16 inlägg
Swizz 16 inlägg 1 år sedan

Hallå där,

Har läst på som tusan och kommit fram till att ett Helly Hansen Lifa merino underställ verkar vara bra grejer.

Min fråga är dock om man ska köra med krage och zip eller bara i standardutförande?

Vad hade ni valt?

Svar

mmm2017
104 inlägg
mmm2017 104 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad mmm2017 (1 år sedan)

Jag gillar krage och zip. Sedan hade jag valt Icebreaker då deras är 100% merino medan HH har ett slags underlager i syntet (Lifa). Syntet kan börja få en dålig lukt som sedan inte går att tvätta ur.

HHs reklam säger 100% merino med stora bokstäver och nämner sedan synteten som ett separat underlager och som något positivt. Några nätbutiker skriver istället:
57 % merinoull
43 % polypropylen

Pillard
3096 inlägg
Pillard 3096 inlägg 1 år sedan

Slänger in ännu ett alternativ. Kasks helkroppsunderställ är helt oslagbara. Ja man ser ut som en jättebebis när man inte har nåt utanpå men såsom underställ kan inget slå det. Det är varmt, andas bra och luktar inget. Dessutom är det schysst med lite färg. Den stora fördelen är dock att det aldrig kan bli några glipor. Du slipper problemet med byxor som hasar ner eller tröja som glider upp av ryggplatta eller nåt annat. Sen jag fick mitt första har jag aldrig använt vanliga underställ igen.

Swizz
16 inlägg

Pillard :

Slänger in ännu ett alternativ. Kasks helkroppsunderställ är helt oslagbara. Ja man ser ut som en jättebebis när man inte har nåt utanpå men såsom underställ kan inget slå det. Det är varmt, andas bra och luktar inget. Dessutom är det schysst med lite färg. Den stora fördelen är dock att det aldrig kan bli några glipor. Du slipper problemet med byxor som hasar ner eller tröja som glider upp av ryggplatta eller nåt annat. Sen jag fick mitt första har jag aldrig använt vanliga underställ igen.

Jag såg även det! såg väldigt skönt ut.

När man väl lägger pengar på underställ så vill jag att man ska kunna ha det även om man inte har skidpjäxor på sig.

Tror att de blir ett 100% merino utan krage från Icebreaker. Underställ med krage, mellanlager med krage, buff och skidjacka blev för mycket runt halsen.

I mellandagsrean så klickar jag hem ett helställ från kask!

tack för svaren

//

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 1 år sedan

Kolla även in Devolds underställ, 100% meriono och slitstarkare än tex Icebreaker enligt min uppfattning och erfarenhet.
Ett "onepice" underställ är bara kul och trevligt tills man blir akut skitnödig smile

Det är bara vad du TROR! Citera
Swizz
16 inlägg

ABadHabit :

Kolla även in Devolds underställ, 100% meriono och slitstarkare än tex Icebreaker enligt min uppfattning och erfarenhet.
Ett "onepice" underställ är bara kul och trevligt tills man blir akut skitnödig smile

De ska jag kolla på! ligger de i samma prisklass?

Haha, kask hade tänkt på de och hade en "öppning" i röven likt de dansande läderkillarna hade på Blue Oyster Bar i Polisskolan wink

Swizz
16 inlägg
Swizz 16 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Swizz (1 år sedan)

Nu har jag dock en annan fundering.

Vad har man under understället? bomullskallingar går fetbort men vad ska man ta istället?

Ullkallingar eller bara ta fotbollsvärmebyxorna?

Vad hade ni valt?

Pillard
3096 inlägg
Pillard 3096 inlägg 1 år sedan

Swizz :

ABadHabit :

De ska jag kolla på! ligger de i samma prisklass?

Haha, kask hade tänkt på de och hade en "öppning" i röven likt de dansande läderkillarna hade på Blue Oyster Bar i Polisskolan wink

Ja toabesöken är inte ett dugg krångligare i kasks helkropps. Snarare enklare eftersom man inte behöver få ihop delarna efter varje pisspaus...

eriC1
322 inlägg
eriC1 322 inlägg 1 år sedan

Swizz :

Nu har jag dock en annan fundering.

Vad har man under understället? bomullskallingar går fetbort men vad ska man ta istället?

Ullkallingar eller bara ta fotbollsvärmebyxorna?

Vad hade ni valt?

Ullkallingar med lite syntet i. Rena ullkallingar ala Icebreaker är bra, men betydligt skörare än sådana med ull/syntet-blandning. Att det inte är 100 % ull i kallingarna tycke jag inte gör något då man ändå inte kör kallingar i tiotalet dagar i sträck som ett rent ull-underställ wink
Dessa är mina go to kallingar:
https://www.naturkompaniet.se/super-nat … 175-2-pack

Always-Sunny
374 inlägg
Always-Sunny 374 inlägg 1 år sedan

Jag tycker syntet- sitter bättre än ullkallingar, som blir lite fladdriga, men ull/syntet-blandning kanske är optimalt. Kör själv Craft.

Bud66
144 inlägg
Bud66 144 inlägg 1 år sedan

Jag slår ett slag för MyPakage kalsonger.
Jag går tom. så långt att jag instämmer i att deras reklam "Världens skönaste kalsonger" stämmer.
Jag var skeptiskt som faan innan jag köpte mig ett par (är skeptisk mot reklam som påstår saker som "världens bästa"..) men numera är det de enda kalsonger jag köper.
De har i ull fast jag använder Action Series i något funktionsmtrl då jag tycker det är bättre än ull som blir sladdrigt.

100% Ateist Citera
Fatboy
Online 150 inlägg
Fatboy 150 inlägg 1 år sedan

Jag har använt såna här i ganska många år ( inte utan att tvätta dom ) tycker dom funkar riktigt bra

https://www.xxl.se/craft-active-extreme … 06_1_style

Maxen99
110 inlägg
Maxen99 110 inlägg 1 år sedan

Jag har väll ingen direkt åsikt på märke, jag har kask, sweet och icebraker och tycker de är bra. Men det viktigaste tycker jag är 3/4 byxor, har inte använt vanlig längd sen jag testade det.

På kalsong fronten så använder jag vanliga, dock ganska tajta, i bomull och tycker det funkar. Har dock inte testat några specialare så kanske missar jag nått.

Snowgod
512 inlägg
Snowgod 512 inlägg 1 år sedan

Helly Hansen ull/syntet är mycket bra. Varmt, håller formen och har en behaglig känsla. Har haft ett i säkert 10 år utan problem med dålig lukt trots att det är mycket välanvänt.

Decathlon har syntetkallingar för 30:-
Sköna och sitter bra under långkalsonger.

Gahnis
198 inlägg
Gahnis 198 inlägg 1 år sedan

Kask merino i 160.
Tröja och sedan en 3/4 bralla. Helt oslagbart!
Om det är under -10 kör jag även Kask 160 shorts ovanpå underställsbyxorna. Är du frusen kan du köra 200g på hela kitet istället.
Kask var tidiga med att göra funktionskläder som inte bara fungerar kanon, utan de är även grymt snygga.
Go for it!

Kung Bore is always King Bore! Citera
Servo2
58 inlägg
Servo2 58 inlägg 1 år sedan

Någon som har erfarenhet av underkläder av bambu?

Bengt-E
10 inlägg
Bengt-E 10 inlägg 1 år sedan

Servo2 :

Bara strumpor som visserligen var sköna och luktfria men bambu måste göras mjukt genom behandling och bambuviskos, som de flesta bambuplagg egentligen är, gör inte miljön glad.

Ull är oslagbart i kallt klimat. Kör med Aclimas woolnet, ger perfekt ventilation när det behövs på toppturerna, och ett Devold ovanpå det när det är riktigt kallt.

Servo2
58 inlägg
Servo2 58 inlägg 1 år sedan

Det var intressant med bambukläders miljöpåverkan. Har fram till nu svalt producenternas och försäljarnas uppgifter om bra-för-miljön- alltför okritiskt.

Bengt-E
10 inlägg
Bengt-E 10 inlägg 1 år sedan

Servo2 :

Det var intressant med bambukläders miljöpåverkan. Har fram till nu svalt producenternas och försäljarnas uppgifter om bra-för-miljön- alltför okritiskt.

Är ju samma problem med skalplagg och bomull. Finns dock ansvarsfulla tillverkare som har miljötänk.

Tencel (lyocellbambu) ska vara ett bra miljöval men används väl mest tillsammans med ull i en blandning när man tillverkar underställ.

Är ingen miljöexpert men har jobbat en del med utveckling av vinterplagg i försvaret. Mitt tips är att satsa på en ullblandning, ull värmer även när det är blött, behöver inte tvättas så ofta, moderna ullblandningar kan tvättas i höga temperaturer och kliar inte heller plus att det generellt är ett bra miljöval.

rodney_piston
3 inlägg
rodney_piston 3 inlägg 1 år sedan

Tycker att jag har provat allt…Bojkottar norska grejer av princip sen en katastroferfarenhet i en aktieaffär innan melleniumskiftet. Men så fick jag en såndär Helly Hansen tröja i bland material i julklapp. Tänkte jajajajaa toppen!!! Norsk!!!! Bland material!!!!! men! Sen dess kör jag HH på alla underställ.. Blandmaterial, norska och fula…. men de funkar i alla temperaturer. Har lite varma merinoställ från Odlo, Devold och Craft som jag svettas ihjäl i….några coola från Neff och sånt som man hellre skulle vilja synas med men……Lyssnar man på kroppen så är det HH som gäller för mig…

Kask har jag iofs grymma sockor ifrån.. Har inte provat deras underställ.

Ganska personligt skulle jag tro…

miol11
121 inlägg
miol11 121 inlägg 1 år sedan

Bengt-E :

Servo2 :

Bara strumpor som visserligen var sköna och luktfria men bambu måste göras mjukt genom behandling och bambuviskos, som de flesta bambuplagg egentligen är, gör inte miljön glad.

Ull är oslagbart i kallt klimat. Kör med Aclimas woolnet, ger perfekt ventilation när det behövs på toppturerna, och ett Devold ovanpå det när det är riktigt kallt.

Instämmer Aclimac woolnet är oslagbart!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook