Lätt åkning i Alperna, hjälp!

luddeckens
3 inlägg
luddeckens 3 inlägg 1 år sedan

Hej,

Tänkte bjuda min morsa på en alpresa nästa år, hon har alltid drömt om att få åka skidor i Alperna.
Tar nog med min grabb som är 6 år gammal också.

Så det jag behöver är en alport med relativt enkel åkning, gärna många blåa backar och smidigt system.

Vad har ni för förslag?

Tack på förhand!

Svar

lillishard
137 inlägg
lillishard 137 inlägg 1 år sedan

Saalbach alla dagar i veckan.

erik_lagg
Online 732 inlägg
erik_lagg 732 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad erik_lagg (1 år sedan)

Cervinia! Mina föräldrar brukade åka dit. Välpreparerade enkla backar, moderna liftar, soligt och god mat. Inte varit där själv så jag bygger hela svaret på hörsägen.

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 1 år sedan

Livingo är både brett och blått till stora delar.

Det är bara vad du TROR! Citera
Servo2
58 inlägg
Servo2 58 inlägg 1 år sedan

Lech är ett mycket bra alternativ. Många lätta backar, vackra vyer, bra service m m. Snötillgången är som regel bra. Finns förmodligen inte särskilt många researrangörer som ordnar resor från Sverige, men orten nås lätt via flyg Zürich/Innsbruck, tåg Langen och därefter 10-15 min taxi/buss. Sexåringen får sannolikt bo gratis på hotellet.

fredw
77 inlägg
fredw 77 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad fredw (1 år sedan)

Ja Cervinia ar till stora delar platt och soligt. Plus en hel del rolig akning for oss andra ocksa.
Seiser Alm ligger i en hog dal ovanfor Val Gardena och ar platt och soligt och extremt vackert (typ bergen i Sound of Music).
Mamma kanske gillar tjusiga Cortina, dar stora delar av det nedre systemet ar platta. Gar att hitta prisvarda medelklasshotell.
Instammer i Lech, fantastisk klassisk ort med nagot for de flesta och aven dar gar det att hitta prisvarda boenden med mkt hog standard.
Moderna liftar och snokanoner overallt. Och mat "to die for".

luddeckens
3 inlägg

Hej,

Uppskattar verkligen alla som tagit sig tid att svara, tack!

Nu får jag läsa på lite mer om de olika orterna och studera priser/pistkartor smile

En bekant tipsade även om Obertauern, som en väldigt "snäll" skidort.

Mvh

Pillard
3096 inlägg
Pillard 3096 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Pillard (1 år sedan)

ABadHabit :

Livingo är både brett och blått till stora delar.

+1 på den, förutom att det heter Livigno wink Väldigt brett, ganska flackt och dessutom en trevlig genuin by med massa annat man kan pyssla med mellan åkningen. Skicka dock inte ner mamma i sista branten ner mot Carossello3000 för då kommer hon aldrig prata med dig igen... wink (Det finns dock flackare alternativ att åka runt om man vill)

Mizze
104 inlägg
Mizze 104 inlägg 1 år sedan

Hinterglemm strax ovanför Saalbach- sällan köer, bra skidskola (om du söker det också), massor av blå backar hela vägen ner i byn och gott om restauranger i backarna. Jag brukar ta med lilla mamsen, 70+, hit för familjeåkning och hon tar sig ned problemfritt överallt utom på nordsidan Zwölferkogel, där hon tar kabinen ner istället.

luddeckens
3 inlägg

Tack för hjälpen alla. Samma sits som Mizze, lilla mamsen är också runt 70 smile

Det blir Saalbach denna gång, nästa gång testar vi något annat!

Servo2
58 inlägg
Servo2 58 inlägg 1 år sedan

Kul! Hon kommer säker även att uppskatta after skin i Saalbacken.

Jag hoppas att mina barn blir lika generösa och bjuder på en resa till Alperna då och då. Bör väl ha en 25 -30 resor innestående vid uppnådd pensionsålder:)

psortti
50 inlägg
psortti 50 inlägg 1 år sedan

Cervinia!
- Övervägande lätta och välpreparerade backar (motorvägar)
- Snösäkert (byn ligger på drygt 2000)
- Hög fallhöjd (långa åk). Högsta toppen på Cervinia-sidan är cirka 3500m och åker man över på Zermatt-sidan är högsta toppen nästan 3900m (högre än Chamonix) vilket ger nästan 2000m fallhöjd ner till byn
- Spektakulära vyer med Matterhorn i fonden
- God italiensk mat !!!
- Relativt kort transfer om man flyger till Turin (tex med Langley eller Sloptrotter)

jarnebring
392 inlägg
jarnebring 392 inlägg 1 år sedan

Ett generellt råd med kidz: enkel transfer är inte att underskatta.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook