Länkade produkter
Salomon Shift
1 recensioner, betyg 5

Salomons nya bindning S/LAB SHIFT MNC 13

Koppelman
1187 inlägg
Koppelman 1187 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Koppelman (1 år sedan)

Hej,

Vad passar bättre på en fredag än lite prylnyheter?
Nu har deras hemsida uppdaterats och en del bilder kommit ut: http://shift-bindings.salomon.com/en
Här är några bilder:
https://www.freeride.se/img/photo/n/c0494543872749be86179eb9a1918986.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/27ffb0128535a539a030afb8bd6eafb7.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/fce91b3ac444aa7a5503a4607f1d5b75.jpg

Viden på deras hemsida visar också fint rörligt material på bindningen.
Specifikationer:
DIN: 6-13
NORM: MNC (Multi-Norm Compatible)
SAFETY: TUV Certified
WEIGHT: 1700g/pair 850g/single (ie heavier then Kingpin; lighter then Beast)
ADJUSTMENT RANGE: 30mm
BRAKES SIZE: 90/100/110/120mm
CRAMPONS WAIST WIDTH: 100/120mm
CLIMBING AIDS" 2° & 10°

Ytterligare info från tråden på TGR där någon snubbe som varit delaktig i utvecklingen uttalat sig:
MSRP $650 (undra vad det ger för svenska priser, bör vara minst 6000 kr, om inte uppåt 7000 kr?)
TUV-certifierad enligt samma säkerhetskrav som alpinbindningar
Fast häldel, tådelens fästpunkt rör sig framåt 20 mm vid inkoppling till pins
47 mm elasticitet

Ser ju onekligen lovande ut! September 2018 verkar vara release.
Spontant ut ser det ut som att det är ganska hög ståhöjd?
Så vad tycker/tror folket?

Svar

kurono
Online 51 inlägg
kurono 51 inlägg 1 år sedan

Ser lovande ut! Blir intressant hur det ser ut med barnsjukdomar och hur den håller i verkligheten.

Wildsnow har skrivit om den.
https://www.wildsnow.com/23591/salomon- … more-23591

johan
2847 inlägg
johan 2847 inlägg 1 år sedan

Freeride Unboxing: Salomon S/Lab Shift MNC 13

https://www.freeride.se/unboxing-salomo … ing-shift/

AndersWingqvist
76 inlägg
AndersWingqvist 76 inlägg 1 år sedan

Vi kommer givetvis också att utsätta shift för ett test här på Freeride. Blir spännande att se hur den står sig mot andra bindningar i samma segment. Stay tuned!

PatrickSthlm
146 inlägg
PatrickSthlm 146 inlägg 1 år sedan

Blir ett köp sep 2018!

smile

Heddious
Online 1764 inlägg
Heddious 1764 inlägg 1 år sedan

#kingpindödare?

Klart intressant iallafall. Först Tecton och nu dessa.. mina gamla Guardians åker allt närmare pensionen.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
kurono
Online 51 inlägg
kurono 51 inlägg 1 år sedan

Tror mer på en #rambindningsdödare. Iom vikten. Lättare än en rambindning, tyngre än tecton o kingpin.

Anzom
559 inlägg
Anzom 559 inlägg 1 år sedan

kurono :

Tror mer på en #rambindningsdödare. Iom vikten. Lättare än en rambindning, tyngre än tecton o kingpin.

Tveksamt. Kräver ändå en införskaffning av techpjäxor. Största delen har inte det. Men absolut, på sikt en möjlighet för ett skifte.

Den som väntar på något gott.... Citera
Megawatt
41 inlägg
Megawatt 41 inlägg 1 år sedan

Jag tror att detta skulle vara en perfekt bindning för mig, jag blir svårt sugen! smile Ska bli intressant o läsa testerna framöver.

AndreasM
125 inlägg
AndreasM 125 inlägg 1 år sedan

Anzom :

kurono :

Tveksamt. Kräver ändå en införskaffning av techpjäxor. Största delen har inte det. Men absolut, på sikt en möjlighet för ett skifte.

För att tura kräver den såklart tech, men den bör väl gå att åka på även med vanliga pjäxor även fast poängen då går förlorad.

Super intressant att byta ut min rambindning mot dessa, spara 545g per fot när man åker eller bär skidorna. Samt slippa lyfta bindningen om man ska tura. Samt troligen lägre ståhöjd än en rambindning.

Vattendroppe
Online 2954 inlägg
Vattendroppe 2954 inlägg 1 år sedan

Heddious :

#kingpindödare?

Klart intressant iallafall. Först Tecton och nu dessa.. mina gamla Guardians åker allt närmare pensionen.

Jag SA ju att du skulle skaffat dig ett par turpjäxor!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Pillard
2959 inlägg
Pillard 2959 inlägg 1 år sedan

Koppelman :

Ytterligare info från tråden på TGR där någon snubbe som varit delaktig i utvecklingen uttalat sig:
MSRP $650 (undra vad det ger för svenska priser, bör vara minst 6000 kr, om inte uppåt 7000 kr?)
T

5000 ca pratas ju om av Salomonkillen i Freerides video. Nästan så jag är glad idag att den kommer först nästa år, eftersom jag precis dragit i massa inserts för Beast i de skidor jag har. Det här är ju vad jag jagat i många år...

Koppelman
1187 inlägg
Koppelman 1187 inlägg 1 år sedan

Pillard :

Koppelman :

T

5000 ca pratas ju om av Salomonkillen i Freerides video. Nästan så jag är glad idag att den kommer först nästa år, eftersom jag precis dragit i massa inserts för Beast i de skidor jag har. Det här är ju vad jag jagat i många år...

Jo jag hörde det när jag kollade på videon senare. Ställer mig dock skeptisk till den summan då det är sällan saker blir billigare på den svenska än amerikanska marknaden.

Pillard
2959 inlägg
Pillard 2959 inlägg 1 år sedan

Koppelman :

Pillard :

Koppelman :

T

Jo jag hörde det när jag kollade på videon senare. Ställer mig dock skeptisk till den summan då det är sällan saker blir billigare på den svenska än amerikanska marknaden.

Så kan det nog vara. Känns dock tveksamt att de skulle gå ut så pass hårt med en prisidé ifall de sen måste jacka upp den när de börjar leverera

OleK
215 inlägg
OleK 215 inlägg 1 år sedan

Koppelman :

Pillard :

Koppelman :

T

I 18/19 katalogen står den priset veil til ca 5000 så det er nok rett pris som blir oppgitt i videoen!

7-8 år med utvikling og testing samt fullskala test på NZ i hele sommer skal forhåpentligvis sørge for at det er en binding uten masse barnesykdommer! Denne bindingen har ikke Salomon sluppet i tidsnød,men heller brukt lang tid på å utvikle for å være sikre på at de leverer ett bra produkt! Kommende vinter kommer den til å testes mye mere av div skikjørere før den slippes for salg neste år så den skal være godt testet og utviklet før forbrukerene får tak i den!

Ole-Kr Citera
Heddious
Online 1764 inlägg
Heddious 1764 inlägg 1 år sedan

Vattendroppe :

Heddious :

#kingpindödare?

Mjo, men innan jag kan anskaffa nån sorts pinnbindning så kommer mina nuvarande pjäxor vara helt slut ändå så.

Förövrigt så lurar jag lite på hur biten med stoppers + hälhöjare är uttänkt. Känns som att det kan uppstå ett rätt stort meck om en stopper går av tillexempel..

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
erik_lagg
665 inlägg
erik_lagg 665 inlägg 1 år sedan

Lite likt BAM pinding - de får nog lägga ner.
För mig kommer detta nog bli det som gör att jag överger mina trekkers till slut. Inte en dag för tidigt.
Håller med Heddious om skistoppern.

xviggenx
285 inlägg
xviggenx 285 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad xviggenx (1 år sedan)

Nu vet jag ju inte om texten OP levererade är från Salomon själv. Men känns det inte lite knepigt att jämföra den viktmässigt mot en bindning som inte ens finns/tillverkas längre? Tänker på Beast då alltså.

Kommer säkert bli en poppis bindning bland ”Kingpin folket” bara den hamnar i vettigare prisklass än deras vanliga tech bindning som verkligen va ett par tusenlappar för dyr..

Heddious :

Vattendroppe :

Heddious :

#kingpindödare?

Mjo, men innan jag kan anskaffa nån sorts pinnbindning så kommer mina nuvarande pjäxor vara helt slut ändå så.

Förövrigt så lurar jag lite på hur biten med stoppers + hälhöjare är uttänkt. Känns som att det kan uppstå ett rätt stort meck om en stopper går av tillexempel..

Nu är det du som letar fynd där nere k VT till våren så du får ett par vettiga turskor på tassarna!

För övrigt känns Tecton närmre dig Hedda än den här lite väl överdimensionerade ”besten”.

SaMat
18 inlägg
SaMat 18 inlägg 1 år sedan

Äntligen! Något sånt här har jag väntat länge på. Däremot tveksamt om man vågar investera redan nästa år pga eventuella barnsjukdomar.

termons
Online 281 inlägg
termons 281 inlägg 1 år sedan

http://blistergearreview.com/at-binding … t-mnc-ep-3

Verkar lovande. Tror vi kan få bra erbjudanden på Kingpin och Tecton snart..

dnleriksson
122 inlägg
dnleriksson 122 inlägg 1 år sedan

Ett bra pris på Tecton låter bra! Väntar på mina beställda Tecnica Zero G Guide Pro så nu måste jag välja bindning. Tänkte lämna de tunga rambindningarna åtminstone på mina 98mm-skidor och Tecton ser bäst ut just nu, men innan jag bestämt mig har nog Salomons kommit ut på riktigt 😄

earn your turns Citera
Megadozer
52 inlägg
Megadozer 52 inlägg 1 år sedan

Hmmm, med den designen/utseende på frambindningen får det nog var......fåfäng, jag.....nääää

Megadozer Citera
Hasse_Lindborg
2893 inlägg
Hasse_Lindborg 2893 inlägg 1 år sedan

termons :

http://blistergearreview.com/at-binding-reviews/the-new-salomon-slab-shift-mnc-ep-3

Den där vänder sig nog lite annat segment än Tectron tycker jag det verkar som?

termons
Online 281 inlägg
termons 281 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad termons (1 år sedan)

Hasse_Lindborg :

termons :

http://blistergearreview.com/at-binding-reviews/the-new-salomon-slab-shift-mnc-ep-3

+200g för att slippa pinsen nedför. Tror det finns många som är beredda att göra den dealen.. ?
Har inte provat tecton men har inte någon större tillit för pinsen om man vill köra hårt...

Funderar nu alltså på en oneski quiver som ju är väldigt behändigt när man reser. Skall man gå någon haute route eller i förstahand tura vill man nog ha något lättare.

Hasse_Lindborg
2893 inlägg
Hasse_Lindborg 2893 inlägg 1 år sedan

termons :

Hasse_Lindborg :

termons :

+200g för att slippa pinsen nedför. Tror det finns många som är beredda att göra den dealen.. ?

Har inte provat tecton men har inte någon större tillit pinsen om man vill köra hårt...

400 gram är det väl? Totalt alltså?

Det är det jag menar. Litar du på pins så funkar Tecton fantastiskt bra skulle jag tro. Litar du inte på de så är Shiften guld.

Allt är om teknik,(kolla på Hojji) och vad man vill ha och litar på helt enkelt.

TheFluffy
30 inlägg
TheFluffy 30 inlägg 12 mån sedan

@Hasse_Lindborg stämmer 400g skiljer det totalt.

Men som du säger, alla har olika åsikter om vad som är bäst men i min värld så är bytet 400g extra mot prestanda från en klassisk Salomon alpinbindning kanske den bästa kompromissen någonsin. Den vikten kan man spara in på andra ställen... (detta beror ju såklart på vad man prioriterar)

Hoppas shift fungerar lika bra i praktiken som den gör i teorin. Isf kan man ju glömma kingpin rätt snabbt. Tecton har en betydligt bättre konstruktion än kingpin men tveksamma material istället, bra konstruktion hjälper inte om grejer går sönder tänker jag.

Shifts största svaghet måste ju vara komforten i gåläge? 2 lägen på hälhöjarna mot kingpins/tectons 3.

Filmski
222 inlägg
Filmski 222 inlägg 11 mån sedan

Jag testade den bindningen förra veckan och är övertygad om att den kommer få fler folk att gå på tur,
vore bra om Salomon släpper en pjäxa i samma inovation så blir det ett självklart köp för många!

Pillard
2959 inlägg
Pillard 2959 inlägg 11 mån sedan

Joakimfilms :

Jag testade den bindningen förra veckan och är övertygad om att den kommer få fler folk att gå på tur,
vore bra om Salomon släpper en pjäxa i samma inovation så blir det ett självklart köp för många!

Mtb Lab borde väl va pjäxan du söker?

Kalle_Luzern
323 inlägg
Kalle_Luzern 323 inlägg 11 mån sedan

Pillard :

Joakimfilms :

Mtb Lab borde väl va pjäxan du söker?

Amen på den.
@Joakimfilms Vad förväntar du dig mer för innovation på en turbar pjäxa?
Sen tror jag turrevolutionen redan är rätt långt gången, iaf här nere i alperna, men finns kanske enstaka som fortfarande låter bli pga bindningen? Ser Shift mer som en bindning för freeriders som vill komma ut lite längre från liften och tröttnat på rambindning, liten påverkan på de som verkligen turar långt. Återstår ju att se om Shift får den målgruppen att skaffa pin-kompatibla pjäxor i större utsträckning.

Corin
1173 inlägg
Corin 1173 inlägg 11 mån sedan

Mitt första intryck är att Shift gör rambindningar totalt värdelösa. Enda anledningen till att köra rambindning är om man endast vill ha racepjucks, men kunna tura korta sträckor ändå.

livet är en semester Citera
Lenz
262 inlägg
Lenz 262 inlägg 11 mån sedan

Priset talar för rambindningar, frågan är om atomic utförandet kommer kosta lika mycket som Salomon shift? Det är ju samma bindning då Amersport äger atomic och Salomon. Eller är det exakt samma bindning? Någon som vet?

Vattendroppe
Online 2954 inlägg
Vattendroppe 2954 inlägg 11 mån sedan

Lenz :

Priset talar för rambindningar, frågan är om atomic utförandet kommer kosta lika mycket som Salomon shift? Det är ju samma bindning då Amersport äger atomic och Salomon. Eller är det exakt samma bindning? Någon som vet?

Det är exakt samma bindning.

linder
3465 inlägg
linder 3465 inlägg 11 mån sedan

Vattendroppe :

Lenz :

Förutom på den viktigaste punkten. Färgen! big_smile

Maxen99
108 inlägg
Maxen99 108 inlägg 11 mån sedan

linder :

Vattendroppe :

Lenz :

Förutom på den viktigaste punkten. Färgen! big_smile

Alltså är atomicen en sjukt mycket bättre bindning!

LawndartGustav
1075 inlägg
LawndartGustav 1075 inlägg 11 mån sedan

Har sett sjukt mkt högre dropp på atomicen så den måste vara anann DIN, sjuuuuuukt asså!

Åk mer jobba mindre! Citera
Lenz
262 inlägg
Lenz 262 inlägg 10 mån sedan

johan
2847 inlägg
johan 2847 inlägg 10 mån sedan

https://www.freeride.se/test-salomon-atomic-shift/
Nu är Shift-testet av @Corin publicerat.

edelovekillerr
112 inlägg
edelovekillerr 112 inlägg 7 mån sedan

kurono :

Vet att detta är 5 månader sen men jag blev så oerhört provocerad.
100 gram extra och du är en bra och säker bindning jämför med Kingpin som är värdelös på alla sätt.

termons
Online 281 inlägg
termons 281 inlägg 7 mån sedan

Jag är nöjd med mina Kingpin. :-)

herrgard
329 inlägg
herrgard 329 inlägg 7 mån sedan

Är det bara jag som gäspar? Man måste ju fortfarande ha techfästen på pjäxorna...

Är det någon som lyckats få fram vad ståhöjden är?

Vattendroppe
Online 2954 inlägg
Vattendroppe 2954 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad Vattendroppe (7 mån sedan)

herrgard :

Är det bara jag som gäspar? Man måste ju fortfarande ha techfästen på pjäxorna...

Det är väl som lite poängen med produkten...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook