Länkade produkter
Salomon Shift
1 recensioner, betyg 5

Salomons nya bindning S/LAB SHIFT MNC 13

herrgard
324 inlägg
herrgard 324 inlägg 5 mån sedan

Måste nog ge den lite tid för att känna mig övertygad.

Såg förresten en här om dagen i Låkatjåkka (stavning). Såg lite smutt ut.

torax
148 inlägg
torax 148 inlägg 5 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/59f9242273841bb9a8fb83b8ab57ffb9.jpg
29mm häl. 20-28mm tå enligt wildsnow. Har någon sett en template till Shift?

edelovekillerr
79 inlägg
edelovekillerr 79 inlägg 5 mån sedan

torax skrev:

https://www.freeride.se/img/photo/n/59f … 57ffb9.jpg
29mm häl. 20-28mm tå enligt wildsnow. Har någon sett en template till Shift?

Detta är för tillfället min enda invändning.
Ståhöjden känns tyvärr något för hög, detta är ju varför jag avskyr rambindningar..

A-Olofsson
7 inlägg
A-Olofsson 7 inlägg 5 mån sedan

Efter några dagars demokörning under säsongen så tycker jag att bindningen fungerat bra!
Känns nästan som att åka på en ”vanlig” alpinbindning, självklart står man lite högre men inget jag kände av nämnvärt.
Det enda som stör mig är plastigheten... nu var det i och för sig inte en produktions modell jag åkt på men tycker att kvaliten inte riktigt var där, hälhöjjaren glappade, låsningen för bromsarna var racklig och framförallt en tådel helt i plast med många rörliga delar.
Men tror verkligen på konceptet bara barnsjukdomarna släpper.

DDDHBLASTA
2 inlägg
DDDHBLASTA 2 inlägg 5 mån sedan

Maila Salomon med klagomålen A-Olofsson.
Det är nog det bästa du kan göra.

Mvh/Alex

edelovekillerr
79 inlägg

En sak slog mig helt plöstligt.. Har nyligen införskaffat mig ett par Dynafit Beast pjäxor, hur kommer dessa att fungera med Shiften?

Vattendroppe
Online 2912 inlägg
Vattendroppe 2912 inlägg 5 mån sedan

edelovekillerr skrev:

En sak slog mig helt plöstligt.. Har nyligen införskaffat mig ett par Dynafit Beast pjäxor, hur kommer dessa att fungera med Shiften?

Inga problem alls, det är vanlig tur-sula på den.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
herrgard
324 inlägg
herrgard 324 inlägg 5 mån sedan

Det är väl dynafits pjäxor med shark nose (ingen kant framtill) som inte funkar med den eftersom åkläget kräver något alpinlikt i pjäxväg att gripa tag i. Eller kan man åka i techläge också?

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 5 mån sedan

herrgard skrev:

Det är väl dynafits pjäxor med shark nose (ingen kant framtill) som inte funkar med den eftersom åkläget kräver något alpinlikt i pjäxväg att gripa tag i. Eller kan man åka i techläge också?

Borde inte gå eftersom pinsen sitter längre fram och utlösningen horisontalt sitter i tån

A-Olofsson
7 inlägg
A-Olofsson 7 inlägg 5 mån sedan

DDDHBLASTA skrev:

Mvh/Alex

Har redan pratat och lämnat feedback till salomons säljrepresentant i Kanada.
Då svarade han att det var en förproductionsmodell jag åkt på.

edelovekillerr
79 inlägg

herrgard skrev:

Precis dessa fungerar inte, synd då Hojipjäxan ser intressant ut..
Utan att veta säkert så jag kan säga att det inte går att åka i ”techläge”.
Dels flyttas pjäxan fram men prinsen är gjorde för att gå, inte palla trycket från åkning.

Vattendroppe
Online 2912 inlägg

För att förtydliga, vare sig gamla speed nose (med en _liten_ klack för stegjärn) eller nya speed nose (helt blank framtill) fungerar med shift.

Corin
Online 1156 inlägg
Corin 1156 inlägg 5 mån sedan

edelovekillerr skrev:

Nej, Beast är inte certifierade för några alpina bindningar alls, vilket betyder att de inte funkar i Shift. Sen är sulan och klackarna utformade så att iaf jag inte kan se någon skillnad mellan den och en pjäxa med ISO 9523-certifiering, men det är alltså inte testat och finns inga garantier på att det kommer lösa ut på rätt sätt.

Jag har skrivit en rätt rejäl artikel om bland annat det här problemet som publiceras här på freeride inom ganska kort. Jag har för mig att jag skriver någon rad om det i mitt test av Shift-bindningen också: https://www.freeride.se/test-salomon-atomic-shift/

livet är en semester Citera
Corin
Online 1156 inlägg
Corin 1156 inlägg 5 mån sedan

herrgard skrev:

I teorin borde det nog gå att åka i tech-läge om du skruvar fram häldelen typ 6-7 mm. Men då måste du skruva tillbaka igen när du ska gå, och fram när du ska åka osv. Sen skulle det kanske inte funka asbra med utlösning osv

DDDHBLASTA
2 inlägg
DDDHBLASTA 2 inlägg 5 mån sedan

A-Olofsson skrev:

DDDHBLASTA skrev:

Mvh/Alex

Har redan pratat och lämnat feedback till salomons säljrepresentant i Kanada.
Då svarade han att det var en förproductionsmodell jag åkt på.

👍

Vattendroppe
Online 2912 inlägg

Corin skrev:

Nej, Beast är inte certifierade för några alpina bindningar alls, vilket betyder att de inte funkar i Shift. Sen är sulan och klackarna utformade så att iaf jag inte kan se någon skillnad mellan den och en pjäxa med ISO 9523-certifiering, men det är alltså inte testat och finns inga garantier på att det kommer lösa ut på rätt sätt.

Är du säker på det? Jag är hyfsat säker på att jag läst att den ska vara certad som tursula, det verkar ju helt sinnessvagt att inte certa den som tursula också, med tanke på vilket segment av åkare den vänder sig till och det faktum att de har alla klackar osv på den redan (Som du säger, är ju heller ingen synbar skillnad)? Dessvärre hittar jag inte tillbaka till nånstans där jag kan ha läst det dock, så det kan vara att jag har helt fel.

edelovekillerr
79 inlägg

Corin skrev:

edelovekillerr skrev:

Jag har skrivit en rätt rejäl artikel om bland annat det här problemet som publiceras här på freeride inom ganska kort. Jag har för mig att jag skriver någon rad om det i mitt test av Shift-bindningen också: https://www.freeride.se/test-salomon-atomic-shift/

Inte certade nej..
Frågan kvarstår väl ändå.
Fungerar det?

Jag har vid ett par tillfällen lånat en Opinion 108 med en Atomic Tracker och det funkade kanonbra, löste som den skulle, satt när den skulle, typ.

Jag antar att jag nästan svarar på frågan själv här.

Q: Kommer det funka?
A: Ja, förmodligen. Men pjäxan är inte certad och det finns ingen garanti att den ska lösa som den ska även om den förmodligen kommer att göra det.

Det hade varit skönt ändå att höra någon som kört Dynafitpjucks i någon form av WTR/MNC/rambindning typ..

Kalle_Luzern
316 inlägg
Kalle_Luzern 316 inlägg 4 mån sedan

Utför i tech-läge på Shift förtar väl hela grejen med bindningen? wink
Och personligen inte förvånad att Dynafit inte bryr sig om att certificera sina pjäxor för annat än tech, de säljer ju bara techbindningar!

edelovekillerr
79 inlägg
edelovekillerr 79 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad edelovekillerr (4 mån sedan)

http://blistergearreview.com/gear-revie … bindings/2

Här listas bl.a. Vulcan, Mercury och Khion(Beast) i kategorin ”robusta turpjäxor” och beskrivs att i princip alla fungerar med ISO 9523-kompatibla bindningar.

Enligt evo har Mercury ISO 9523 cert och Khion/Beast kompatibla med 13992 bindningar. Vilket är både WTR och MNC, eller?

https://certified-technician.com/system … 1501920317
@Corin

Corin
Online 1156 inlägg
Corin 1156 inlägg 4 mån sedan

edelovekillerr skrev:

http://blistergearreview.com/gear-reviews/skiing-101-at-boots-bindings/2

Här listas bl.a. Vulcan, Mercury och Khion(Beast) i kategorin ”robusta turpjäxor” och beskrivs att i princip alla fungerar med ISO 9523-kompatibla bindningar.

Enligt evo har Mercury ISO 9523 cert och Khion/Beast kompatibla med 13992 bindningar. Vilket är både WTR och MNC, eller?

@Corin

Fan Blister brukar ju ha koll. Det är riktigt snårigt detta.

Som jag har förstått det var den första generationens Vulcan och Mercury hade ISO 9523-certifiering, men sedan dess har de inte certifierat några pjäxor. Jag har pratat med Dynafit direkt i researchen för artikeln som jag nämnde tidigare, och frågade rätt ut om de har några pjäxor med sulor som är certifierade för något annat än tech-bindningar. Då fick jag svaret att nej, det har vi inte.

Men precis som du skriver, det kommer troligen funka.

ISO 13992 är ett snårigt kapitel i sig, det är inte en bindningsnorm på riktigt samma sätt, utan avser vissa delar av en bindning typ. Kingpin är till exempel certifierad i en specialversion av ISO 13992. Men som sagt. mer om detta i en riktigt matig artikel som publiceras här snart.

edelovekillerr
79 inlägg
edelovekillerr 79 inlägg 4 mån sedan

Corin skrev:

edelovekillerr skrev:

http://blistergearreview.com/gear-reviews/skiing-101-at-boots-bindings/2

@Corin

Fan Blister brukar ju ha koll. Det är riktigt snårigt detta.

Som jag har förstått det var den första generationens Vulcan och Mercury hade ISO 9523-certifiering, men sedan dess har de inte certifierat några pjäxor. Jag har pratat med Dynafit direkt i researchen för artikeln som jag nämnde tidigare, och frågade rätt ut om de har några pjäxor med sulor som är certifierade för något annat än tech-bindningar. Då fick jag svaret att nej, det har vi inte.

Men precis som du skriver, det kommer troligen funka.

ISO 13992 är ett snårigt kapitel i sig, det är inte en bindningsnorm på riktigt samma sätt, utan avser vissa delar av en bindning typ. Kingpin är till exempel certifierad i en specialversion av ISO 13992. Men som sagt. mer om detta i en riktigt matig artikel som publiceras här snart.

Inte glasklart detta inte men jag ser framemot artikeln!
Om det nu är så att äldre Mercury/Vulcans har ISO 9523 men inte dagens modeller så hade jag gärna sett att man jämför sulan på de äldre och nyare och ser om den ändrats något och på så sätt inte är kompatibel eller om de fortfarande kör samma men bara struntat i att certa dem.

Vattendroppe
Online 2912 inlägg
Vattendroppe 2912 inlägg 4 mån sedan

@edelovekillerr @Corin Jag ger mig in lite här och spekulerar också. Om det är så att produkten är helt oförändrad har jag svårt att tänka mig att något skulle behöva certas igen, men om de har gjort någon förändring på produkten (som ju t ex garanterat är gjort på Vulcan ift första årsmodellen) är det inte alls omöjligt att de måste certa om produkten även om det inte är något som direkt påverkar någon av ytorna eller funktionen som är definerad i standarden - det varierar mycket från bransch till bransch och jag har ingen koll på hur skidbranschen fungerar (jobbar själv i medicinsk bransch, och den är ju allt som oftast på en helt egen nivå vad gäller sånt där). Om de däremot ändrat på någon detalj som på något sätt har med de definerade ytorna eller funktionerna att göra kan jag nästan garantera att de måste certa om - de kanske har bytt gummi i sulorna t ex men i övrigt behållt allt på samma sätt? Då måste de förmodligen re-certa, vilket garanterat inte är gratis, och ja, som nämnts dynafits incitament att certa sina skor för ikke pin-sulor kanske inte det som är högst prioriterat i nuläget.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 4 mån sedan

Vattendroppe skrev:

och ja, som nämnts dynafits incitament att certa sina skor för ikke pin-sulor kanske inte det som är högst prioriterat i nuläget.

Om Shift nu håller vad den lovar så kommer ju det att ändras radikalt. Jag har svårt att se att de större kundgrupperna skulle nöja sig med att åka nedför med pins om det alternativet finns. Så om Dynafit vill sälja sina skor kan jag tänka mig att det kommer att bli en rejäl förändring där. Och det borde ju inte dröja länge innan det kommer lättviktsvarianter på Shift också. Men visst, på rena skimo-prylar är det väl inte en issue men i övrigt tror jag nog man får skärpa till sig, om nu Shift defacto funkar.

Alfakrull
Online 280 inlägg
Alfakrull 280 inlägg 4 mån sedan

Pillard skrev:

Vattendroppe skrev:

och ja, som nämnts dynafits incitament att certa sina skor för ikke pin-sulor kanske inte det som är högst prioriterat i nuläget.

Om Shift nu håller vad den lovar så kommer ju det att ändras radikalt. Jag har svårt att se att de större kundgrupperna skulle nöja sig med att åka nedför med pins om det alternativet finns. Så om Dynafit vill sälja sina skor kan jag tänka mig att det kommer att bli en rejäl förändring där. Och det borde ju inte dröja länge innan det kommer lättviktsvarianter på Shift också. Men visst, på rena skimo-prylar är det väl inte en issue men i övrigt tror jag nog man får skärpa till sig, om nu Shift defacto funkar.

Det har väl också ryktats om att dynafit har en liknande bindningslösning i pipelinen? De kanske kan lyckas övertyga sina kunder att deras pjäxor och bindningar jobbar ihop även utan certifiering men det hade ju känts betydligt seriösare med certifierade pjäxor.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
edelovekillerr
79 inlägg
edelovekillerr 79 inlägg 4 mån sedan

Äh vafan, tror jag sticker upp till gränsen nu till helgen och testar kombon Beast+Shift.
Är det någon snö kvar @Corin ?

Corin
Online 1156 inlägg
Corin 1156 inlägg 4 mån sedan

edelovekillerr skrev:

Äh vafan, tror jag sticker upp till gränsen nu till helgen och testar kombon Beast+Shift.
Är det någon snö kvar @Corin ?

Det är snö kvar, men inte så mycket. Jag var ute för första dagen sedan NM idag, och det var ungefär som glaciäråkning i augusti-september. Men ganska kul iaf!

@Pillard @Vattendroppe De certifierade Dynafit-sulorna gjordes av Vibram eller Dynafit själva, medan dagens sulor görs av Pomoca. Så nåt har ändrats, helt klart. Sen är måtten på klackar osv troligen exakt samma som tidigare, men jag har inte mätt. Men Dynafit vill verkligen att man ska åka med bara Dynafit. Från topp till tå. Skimo- och träningsturandet är verkligen det dom vill satsa på, och dom verkar inte vara så intresserade av friåkning. Detta trots Hoji i teamet, och trots Beast (som ändå var en innovation) och trots Beast-skidan, som är en sjukt bra friåkningsskida. Lite skumt är det.

@Alfakrull Det finns nån grej i katalogen till nästa år, men har inte hört något om den eller hur det funkar eller om nån provat den.

Joye
651 inlägg
Joye 651 inlägg 1 vecka sedan

Hej, har redan beställt första paret Shift men funderar nu på inserts och fler par...
Tittar man på sida 70-72 i Salomons tekniska manual för 18/19
https://www.freeride.se/img/photo/n/63a50d3820fcb6ea8dfbcc3f081f2382.jpg

Så ser man hur konstruktionen fungerar och inser att om man kan få tag i extra tåskruvar och hälplattor så räcker det med 4 inserts per skida.

@snej kommer det gå att köpa reservdelar eller kommer de kosta som en extra bindning?

snej
748 inlägg
snej 748 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad snej (1 vecka sedan)

Joye skrev:

Hej, har redan beställt första paret Shift men funderar nu på inserts och fler par...
https://www.freeride.se/img/photo/n/63a … 1f2382.jpg

Så ser man hur konstruktionen fungerar och inser att om man kan få tag i extra tåskruvar och hälplattor så räcker det med 4 inserts per skida.

@snej kommer det gå att köpa reservdelar eller kommer de kosta som en extra bindning?

Inte en susning om ev priser på reservdelar. Ska se vad jag kan få tag i för info gällande det.

//jens, Salomon/Atomic

Finns inga onödiga skidköp Citera
Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 5 dagar sedan

Joye skrev:

https://www.freeride.se/img/photo/n/63a … 1f2382.jpg

Om det är som du säger låter det ju suveränt. Jag förstår dock inte riktigt hur det skulle kunna räcka med 4 inserts? Det är ju fyra skruvar per del eller tänker du att man ska ha hälplattorna monterade på skidorna hela tiden? Hur mycket bygger dessa på höjden isf? För min del måste jag kunna ha skidorna packade på varandra, belag mot topsheet så att säga för att få ner fyra par i douchen...

Joye
651 inlägg
Joye 651 inlägg 5 dagar sedan

Pillard skrev:

Om det är som du säger låter det ju suveränt. Jag förstår dock inte riktigt hur det skulle kunna räcka med 4 inserts? Det är ju fyra skruvar per del eller tänker du att man ska ha hälplattorna monterade på skidorna hela tiden? Hur mycket bygger dessa på höjden isf? För min del måste jag kunna ha skidorna packade på varandra, belag mot topsheet så att säga för att få ner fyra par i douchen...

Ser man på bilder och i manualen så kan man gissa på en dryg skida i höjd (6-9mm?)
Nöjer man sig med 2 par för en resa borde det gå att packa ihop (bara se till att ha skidor med ordentligt spann). Ska man släpa runt hela garderoben och kör med shift på alla så kanske man ska överväga att sätta fler inserts.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 5 dagar sedan

Joye skrev:

Pillard skrev:

Ser man på bilder och i manualen så kan man gissa på en dryg skida i höjd (6-9mm?)
Nöjer man sig med 2 par för en resa borde det gå att packa ihop (bara se till att ha skidor med ordentligt spann). Ska man släpa runt hela garderoben och kör med shift på alla så kanske man ska överväga att sätta fler inserts.

Hade ju varit jäkligt nice att slippa ett moment faktiskt. Frun har ju motsvarande konstruktion på sina Vipec och det är ett jäkla skruvande närman både ska pricka gängorna för hälplattan och sen också sitta och skruva in den på hälplattan varenda gång hon ska byta skidor...

Aja, vi får invänta @snej s svar smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook