Länkade produkter
Burton FLIGHT ATTENDANT SPLIT
K2 Panoramic

Köpråd splitboard

Sthlm71
40 inlägg
Sthlm71 40 inlägg 1 år sedan

Har börjat titta på splitboard. Lite svårt att få grepp om bindningar & brädor så behöver input från erfarna splitåkare. Hur är det att åka pist med en split, känner man att den är delad eller känns det som att åka på en vanlig bräda?

Har tittat en del på Jones splitboards och då Solution och Hovercraft, är det någon som har erfarenhet av dessa?. Är egentligen öppen för att köra på vilket märke som helst.

Har tittat på Unions nya Expeddittion bindning, vad tror ni om konceptet...

Har idag en Burton Custom X, 162 cm, kör blandat pist/offpist. Har åkt bräda i ca 20 år i Sverige, alperna & Japan. Åker väl mest pist men splitboard öppnar upp för nya möjligheter.

Många frågor, kom gärna med era tankar.

Svar

KaitsuH
571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 1 år sedan

Hei!

Om du åker mest pist, så en splitboard är inte ett alternativ. Din Custom X är för säkert 100 tals bättre bräda på pisterna än någon splitboard. En splitboard är ok, om man måste då och då åka också på pisterna på väg hem från offpist turar, men inte mera.

Om du skall nån dag åka mest off pist, så en Jones bräda och hårda pjäxor (hem tonade från rando pjäxor) är ett bra val.

KaitsuH Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 1 år sedan

jag har en k2 panoramic med Spark R&D Arc bindningar och den känns schysst i pist! Är ju en del torsional flex men inget jag stör mig på iaf men åker annars på supermjuka jibb-brädor smile

Känns som Union är sen på tåget till splitboard och levererat en rätt konstig produkt... Inte fått känna på den IRL men känns väldigt omordernt med en stor pin man ska trycka dit för att låsa fast bindningen jämfört med sparken som har sjukt mycket mordernare låssystem.

Tänker mig att pucksystemet minskar torsiomal flexet eftersom bindningen har större anläggningsyta mot brädan och unions system känns som det blir väldigt flexigt. Samt hade jag varit orolig för discobinding med den där pin'en

Dom nämner vilken bra idéer det är med gåläget i bindningen och roterande forwardlean, två saker direkt snodda från Sparks bindningar tongue

Har dock inte hunnit splitta så mycket med den än så kan inte svara mer än så smile

rollrcostr
43 inlägg
rollrcostr 43 inlägg 1 år sedan

Just enkelheten (?) med pin-systemet hos Unions splitbindning tilltalar mig i teorin. Har klämt lite på bindningen och på så sätt upplevs den tilltalande. Dock verkar det poppa upp flera användarecentioner runt om på nätet där det beskrivs att bindningen glappar väldigt i åkläget ?

Någon som provat Expedition eller Expedition FC?

De split jag provat (Jones boards) har fungerat förvånansvärt bra i pisten. Inget jag aktivt skulle åka runt på mer än någon timma. Men det funkar helt klart.

Tips: Völkl har lagt ner sin bräddivison och tysken säljer ut splitbrädan Xsight i 163 och 168 för 499€. Som jag förstår det så ingår voile, hooks, clips och hudar i det priset. Går även att köpa i paket med bindning och priset med exempelvis Union Expedition ligger på 800€.

mabo
19 inlägg
mabo 19 inlägg 1 år sedan

Har kört flera år med spark och tycker dom är riktigt bra och smidiga när man byter mellan gå och åk läge.
Den här killen verkar ha problem med union

KaitsuH
571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 1 år sedan

http://www.phantomsnow.com

KaitsuH Citera
unsuspected
354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad unsuspected (1 år sedan)

mabo :

Har kört flera år med spark och tycker dom är riktigt bra och smidiga när man byter mellan gå och åk läge.
Den här killen verkar ha problem med union

.

Han heter Mike och hänger bla här: http://ezloungin.com och säkert även här: http://splitboard.com/talk/
Lär finnas en hel del info om just splitboarding

PER-VT
10 inlägg
PER-VT 10 inlägg 1 år sedan

Vet inte om det är ok att tipsa här, men jag la precis ut min helt oanvända jones solution split 161 cm till salu: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=143571

Finns i Göteborg om det skulle vara av intresse...

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad linder (1 år sedan)

rollrcostr :

Just enkelheten (?) med pin-systemet hos Unions splitbindning tilltalar mig i teorin. Har klämt lite på bindningen och på så sätt upplevs den tilltalande. Dock verkar det poppa upp flera användarecentioner runt om på nätet där det beskrivs att bindningen glappar väldigt i åkläget ?

I teorin tycker jag det låter som disco bindningar big_smile Om det enda som stoppar bindningen från att glappa i sidled är en pin så kommer pin'en få mycket stryck till skillnad från det traditionella pucksystemet där du har puckarna som stödjer hela bindningen smile Samt , om det inte glappar så skulle det vara väldigt tighta toleranser och man skulle ha skitsvårt att få in och ut pin'en när man ska byta mellan lägena hmm

Samt att jag tror dom recensionerna som kommit in bara är början! Det lär bli en uppdatering big_smile

Sthlm71
40 inlägg
Sthlm71 40 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Sthlm71 (1 år sedan)

Ok, börjar landa i vilken bräda jag vill ha; Jones Hovercraft.

Men vilka bindningar ska man gå på, ovan tipsar någon om Spark R&D Arc... finns det fler bra alternativ som jag bör titta på?

victoringemar
72 inlägg
victoringemar 72 inlägg 1 år sedan

Kört med gamla Voilepuckar en säsong, fungerar helt klart! Lite glapp men inget som man stör sig på i skarpt läge. Absolut inget jag skulle bomba runt i pisten med dock.
Kört en del turer med Hovercraft med Karakoram Prime X och Connect. Stor skillnad i känslan mot min egen bräda, extremt mycket mer vridstyv. Märker ärligt ingen större skillnad mellan den solida Hovercraften och den splittade. Bombar man vansinnes carving med döhårda boots på balkat underlag, då känner man säkert skillnad... wink

Har inte provåkt något från Spark, men känns som ett vettigt alternativ då Karokaram drar iväg i pris av oklar anledning...

Bejnan
160 inlägg
Bejnan 160 inlägg 1 år sedan

Kör hovercraft med Burton hitchhiker (spark basplatta med Burton straps och highback) är kanonnöjd. Har flera andra brädor för piståkning så kan inte säga hur den funkar där, men på hård skare så tänker man iaf inte på att det är en split.

Sthlm71
40 inlägg

Tack för alla bra råd! Nu har jag beställt och är redo för Japan.

unsuspected
354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 1 år sedan

Sthlm71 :

Tack för alla bra råd! Nu har jag beställt och är redo för Japan.

Vad blev det till slut?

Sthlm71
40 inlägg

Hovercraft 160 cm med Spark R&D Arc...

rollrcostr
43 inlägg
rollrcostr 43 inlägg 1 år sedan

linder :

rollrcostr :

I teorin tycker jag det låter som disco bindningar big_smile Om det enda som stoppar bindningen från att glappa i sidled är en pin så kommer pin'en få mycket stryck till skillnad från det traditionella pucksystemet där du har puckarna som stödjer hela bindningen smile Samt , om det inte glappar så skulle det vara väldigt tighta toleranser och man skulle ha skitsvårt att få in och ut pin'en när man ska byta mellan lägena hmm

Samt att jag tror dom recensionerna som kommit in bara är början! Det lär bli en uppdatering big_smile

Kunde inte släppa tanken på Union Split. Har nu turat ett par ggr samt gjort en heldag i pisten med dessa. Funkar förvånansvärt bra. Nöjd än så länge...

FGoldwin
96 inlägg
FGoldwin 96 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad FGoldwin (1 år sedan)

Jag hakar på om första split setup. En planering inför nästa säsong.

Jag har hittat Burton Flight Attendant split (158) för 5.000 kr. Sedan funderar jag på Sparc R&D Arc och G3 skins.
Tidigare har jag åkt offpist mest med min Burton Barracuda (156).

Någon som har åkt med FA och kan säga hur den fungerar som split? Hur den är jämfört med Barracudan i fråga om float i snön och kantgrepp i pist?

FGoldwin
96 inlägg
FGoldwin 96 inlägg 1 år sedan

En fråga till er som har splitboard, vad följer med vad och vad behöver man beställa separat.
Om man beställer:
- Burton Flightattendant splitboard
- Sparc R&D arc
- G3 skin
Någonstans läste jag att puckar behöver köpas. Stämmer det? Behöver man dessutom köpa fästet för tour mode? Vilken sort ska man köpa till Sparc R&D Arc?

OskarSchutte
4 inlägg
OskarSchutte 4 inlägg 1 år sedan

Jag har en Flight Attendant 158 split och är supernöjd med den. Riktigt bra som allroundbräda, finns väl bättre alternativ om man bara ska åka puder men så är inte riktigt verkligheten när man bor i Åre ... Riktigt skönt bett i den med camberprofilen utan att vara huggig. Flyter bra i puder. Väldigt smidigt med Burtons kanalsystem för bindningarna. Har blivit sugen på att skaffa en FA utan split sen jag köpte denna, måste vara ett riktigt monster till bräda smile

FGoldwin
96 inlägg

OskarSchutte :

Jag har en Flight Attendant 158 split och är supernöjd med den. Riktigt bra som allroundbräda, finns väl bättre alternativ om man bara ska åka puder men så är inte riktigt verkligheten när man bor i Åre ... Riktigt skönt bett i den med camberprofilen utan att vara huggig. Flyter bra i puder. Väldigt smidigt med Burtons kanalsystem för bindningarna. Har blivit sugen på att skaffa en FA utan split sen jag köpte denna, måste vara ett riktigt monster till bräda smile

Tackar för info. Vilka bindningar använder du till?

Läste lite mer om Burton Hitchhiker. Liknar Sparc Arc mycket och enligt uppgifterna behöver man inte skaffa några extra puckar eller något om man köper en Burton splitboard. Vet du om det stämmer?

OskarSchutte
4 inlägg

För stunden kör jag ett par jättegamla burton custom bindningar med voliekit i brist på annat, men dem är jättemjuka och ska bytas mot riktiga splitbindningar framöver. Puckar för volie följer med brädan samt skruvar och sånt för Burtons t-spår system. Jag vet att vissa sparkbindningar passar med voliepuckar men vet inte om alla gör det.

OskarSchutte
4 inlägg

För stunden kör jag ett par jättegamla burton custom bindningar med voliekit i brist på annat, men dem är jättemjuka och ska bytas mot riktiga splitbindningar framöver. Puckar för volie följer med brädan samt skruvar och sånt för Burtons t-spår system. Jag vet att vissa sparkbindningar passar med voliepuckar men vet inte om alla gör det.

OskarSchutte
4 inlägg

Vill bara varna för G3 hudarna. Köpte G3 alpinist till min och dem sitter inte fast helt 100 och det är jättedåligt fäste i dem. Mycket sämre än mina jätteslitna omklistrade hudar jag hade till skidorna innan.

FGoldwin
96 inlägg

OskarSchutte :

Vill bara varna för G3 hudarna. Köpte G3 alpinist till min och dem sitter inte fast helt 100 och det är jättedåligt fäste i dem. Mycket sämre än mina jätteslitna omklistrade hudar jag hade till skidorna innan.

Tack för info. Läste något liknande på en annan site. Men det finns olika varianter av G3. Alpinist är den mer all around. Sen finns det en med bättre fäste mot marken. Fast de borde sitta fast på brädan oavsett modell.

Om jag hittar Burton Hitchhiker bindning i rätt storlek går jag på den. Annars får det bli Sparc Arc. Fördelen med Burton är att jag gillar deras straps och ratchet och det verkar vara samma på denna.

Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 1 år sedan

Efter 10 år av velande slog jag till när jag hitta lite på rea.
Burton Dump truck 165 (Skulle bli en Flight Attendant 168 men insåg att boardbagen var 165)
Burton Hitchhiker +CRAMPON
Burton G3 skin
Black diamond z-pole

Suryo
27 inlägg
Suryo 27 inlägg 1 år sedan

Är supernöjd med min Hovercraft 156 och Karakoram Prime SL!
Upplever den som ganska lätt, även bindningarna dem väger drygt 720g st. Lätt att byta från gå till åk-läge.
Kikade också på diamond z-pole men efter lite research så fick den tydligen lite sämre recensioner. Höll inte så bra tydligen, behöver iofs inte vara så i ditt fall. Men köpte en BD Expedition 3 istället. Bara gott och säga om den också.

FGoldwin
96 inlägg

Nu är allt beställt:
- Burton Flightattendant 158
- Spark R&D Arc S (en lite chansning eftersom jag har små fötter - 41, men säljaren skickade bilder på hur boots i stl 41 passade på Small och Medium). Hitchhiker fanns bara i M och enligt Burton var de för 42+ i stl.
- Sparks skins
Har stavar sedan tidigare. Men lavinutrustning blir nästa att köpa. Har hyrt tidigare.
Brädan har kommit och övrigt är på G. Svårt att vänta. smile

Andreas80
161 inlägg

Var tvungen att testköra, blev en vända till toppen på Romealpin idag.

Några frågor:
Glidet var noll på hudarna men bra fäste, dock byggdes det på med snö under dem kanske beror på vädret? Runt noll lite med lite gammal nysnö på toppen och varm sol.

Hur förvarar ni hudarna på sommaren?
G3 skickar inte med några såna där skin saver nät.

Krokarna som håller ihop brädan ska de fällas in när man går upp?

Christiam
Online 93 inlägg
Christiam 93 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Christiam (1 år sedan)

Andreas80 :

Några frågor:
Glidet var noll på hudarna men bra fäste, dock byggdes det på med snö under dem kanske beror på vädret? Runt noll lite med lite gammal nysnö på toppen och varm sol.

Jag kör med glidvalla på hudarna när de inte glider som jag vill. Endast medhårs när jag drar vallan över huden.

Hudarna förvarar jag ihoprullade, klister mot klister i källaren.

Är till fördel att fylla in krokarna så de inte slår i varandra, händer dock att de tappar fäste så de mest snurrar runt när man går med bräd delarna. Jag har ingen erfarenhet av att de slår mot varandra när jag går men fälla de in över brädan så skyddas de den att slås emot sten eller annat hårt.

Därmed inte sagt att detta är rätta sätten utan endast så jag gör.

Du ska nog se att det dyker upp någon som säger tvärtom på varje fråga du har : )
Trevlig våråkning!

PS: är Romme helstängt så man kan vara där och gå/åka eller utförs det arbeten?

perkan
27 inlägg
perkan 27 inlägg 1 år sedan

Andreas80 :

Några frågor:

Jag har också Burton G3 skins och tror det motsvarar G3:s high traction skins, därmed bra fäste men riktigt dåligt glid. Håller med om att lite glidvalla som strykes medhårs kan hjälpa. Nysnö som värms upp av solen brukar dock kunna fastna ändå.

Håller med Christiam angående förvaringen, svalt och mörkt brukar vara rekommenderat. Har själv funderat på att stoppa in dem i frysen men de verkar inte ha tagit skada av 2år i förrådet.

Andreas80
161 inlägg

Tack för svaren.
Så båda hudarna mot varandra antar jag.?

Romme har stängt för säsongen. Dock pågick en del arbete fortfarande. Ta ner liftar och ploga väg till toppstugan. Så det var lite avbrott i backarna på framsidan.

Christiam
Online 93 inlägg
Christiam 93 inlägg 1 år sedan

Andreas80 :

Tack för svaren.
Så båda hudarna mot varandra antar jag.?

Romme har stängt för säsongen. Dock pågick en del arbete fortfarande. Ta ner liftar och ploga väg till toppstugan. Så det var lite avbrott i backarna på framsidan.

Viken hudarna på mitten, klister mot klister. Vardera hud för sig inte den ena mot den andra.

Krill_NZ
2 inlägg
Krill_NZ 2 inlägg 6 mån sedan

Hej,

Vet att detta är en gammal tråd så kanske inte bästa stället att fråga men tänker att jag testat innan jag startar en ny tråd.

Mycket bra läsning här och för mig som håller på att bygga upp min splittboard lösning så är det intressant att se vad andra har köpt samt deras feedback på detta.

När det kommer till bräda så fixade jag denna förre året så blev en Howercraft. Hade en sedan innan, dock ej splitt så tror jag kommer att bli nöjd, (skall bara lyckas sälja den andra).

När det sedan kommer till bindningar så lutar det mycket åt Spark då jag hört väldigt gott om dessa. Finns säkert andra märken som är bra men varför jag lutar mer mot spark är att jag än så länge inte hört något negativt kring deras produkter.

Nu till min fråga dock. Det finns ju två olika typer ARC och SURGE.
Än så länge så har jag inte riktigt hittat en bra förklaring som ger mig en känsla för vilka jag skall sikta på. Ja den enare är lite dyra den väger lite mer. Jag hittade även på ett forum följande förklaring om skillnader.:

"The main difference between the Arc and the Surge is the flex. The Arc has a softer flex and the Surge has a stiffer, more aggressive flex and feel."

Min fråga till de av er som har kört på ena eller andra, vad känner ni?
Många verkar prata om ARC. Någon som har köpt SURGE och i så fall varför?

Hoppas att någon har lite erfarenhet av SPARK och kan säga vad ni känner.

FGoldwin
96 inlägg
FGoldwin 96 inlägg 6 mån sedan

Jag köpte Sparc Arc till min Burton Flightattendant split sent förra säsongen.
Fick en bra deal på bindningar och stighudar från Sick and Wrong: https://www.snowboardexperts.co.uk/shop/

Jag hann testa i lilla hemmabacken 2-3 ggr men inget mer. Det fungerade bra i min lilla test. Inga problem att flytta runt mellan gå och åka. Fast det var soligt och plusgrader. Hur det fungerar i 1m pudersnö och -10 hoppas jag kunna berätta efter denna säsong:).
Smidiga att gå med och inga problem att åka. Bra med olika steg på hälhöjaren när det blir lite brantare.
Jag valde Arc för jag tänkte inte bomba ner för pisten med denna bräda och för att jag hittade en bra deal.
Lite diskussion om pro cons på denna länk:
https://www.reddit.com/r/Spliddit/comme … _vs_surge/

noknees
7 inlägg
noknees 7 inlägg 6 mån sedan

Har kört med Spark Arc 3 säsonger och de har funkat superbra i alla tänkbara fören och väder! Känner inte att jag saknar nåt med de bindingarna. Sen är ju såklart hårdhet och känsla en smaksak men för mig har de kännts perfekta (kör annars med malavita och cartel).

En kul sak med Burtons splitboards är att de verkar bli mer torsionsstyva för varje årsmodell. Men också tyngre. Har gått från Landlord 163 (-16), Custom 160 (-17) och nu Flight attendent 158 (-18). Kortare och kortare brädor men vikten har ökat ca 200gr för varje byte? MEN de har också blivit bättre och bättre på hårt underlag. FA är riktigt grym i pist!

FGoldwin
96 inlägg
FGoldwin 96 inlägg 6 mån sedan

noknees :

En kul sak med Burtons splitboards är att de verkar bli mer torsionsstyva för varje årsmodell. Men också tyngre. Har gått från Landlord 163 (-16), Custom 160 (-17) och nu Flight attendent 158 (-18). Kortare och kortare brädor men vikten har ökat ca 200gr för varje byte? MEN de har också blivit bättre och bättre på hårt underlag. FA är riktigt grym i pist!

Gött att höra, det ska bli otroligt roligt att testa FA split under riktiga förhållande i år. Har tidigare åkt Burton Barracuda (ej split) i puder med stort nöje.

Krill_NZ
2 inlägg
Krill_NZ 2 inlägg 6 mån sedan

Tack för den feedback som ni har lagt in. Mycket bra info här och tack för länken. Läste igenom den och som du säger, smaken verkar vara som baken.

Har själv alltid gillat mina Cartelbindningar men då dessa har Burtons EST så kunde jag aldrig testa dessa på min Jones Howercraft (som då inte vart splitt). Fick istället ta mina äldre Burton Mission bindningar och dessa upplevde jag lite mjuka. Å andra sidan, i puder så kan jag inte säga att detta blir ett problem utan snarare om man kommer till isiga branta korridorer.

Men om ARC känns nära Cartel så kan jag def tänka mig dessa bindningar.

Nu kommer nästa fråga, vad behöver jag köpa mer? Förstår att bindningarna inte kommer med puckar utan att dessa måste köpas till. Något man skall tänka på där?

Tar gärna emot tips på stighudar och vilka stavar som är bra. Hört mycket olika just när det kommer till stavar så intressant att höra vad ni med erfarenhet har för tips.

unsuspected
354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 6 mån sedan

noknees :

Har kört med Spark Arc 3 säsonger och de har funkat superbra i alla tänkbara fören och väder! Känner inte att jag saknar nåt med de bindingarna. Sen är ju såklart hårdhet och känsla en smaksak men för mig har de kännts perfekta (kör annars med malavita och cartel).

Finns en X version i år(-19) om du vill ha en lättare bräda men gillar modellen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook