Mittemellan 2 storlekar, välja större eller mindre?

Skidbob
2 inlägg
Skidbob 2 inlägg 5 mån sedan

Tja! Har precis köpt nya pjäxor men är osäker om jag ska byta till en mindre storlek eller inte.
Behöver därför lite råd från er skidåkare. Min fot är ganska exakt 27cm.

Alternativ 1 (storlek 27/27.5)
Med medföljande extra iläggssula (platt, hård som läggs under bef. sula) som ska göra pjäxan till storlek 27 sitter den tight och skönt. Står jag rakt upp kan jag känna tån toucha ytterst lite som försvinner när jag trycker bak hälen. Behöver dra åt spännena en del för att den ska sitta riktigt tight runt benet, dock ej till max. Får in ca 2 fingrar mellan ytterpjäxa och barfota fot.

Alternativ 2 (storlek 26/26.5)
Utan extra sula (storlek 26.5) känner jag tån mycket när jag står upp. När jag trycker bak hälen minskar trycket vid tån men det finns fortfarande kvar lite tryck. I allmänhet är denna storlek märkbart tightare. Behöver bara spänna ett fåtal snäpp för att den ska sitta riktigt tight. Jag tror att den skulle tänjas ut på bredden och passa ganska perfekt efter någon veckas åkning (eller värmning). Dock ej på längden då fodret verkar vara märkbar för kort. Får in ca 1.5 finger mellan ytterpjäxa och barfota fot.

Jag har läst mycket om pjäxor och passform och förstått att dom verkligen ska sitta tight när dom är nya, nästan kännas för små skriver vissa. Fodret tänjs ut med tiden och pjäxan kommer sedan att sitta perfekt. Det jag tvivlar på är om den tänjs ut på längden. Gör den det?

Mitt problem är att jag misstänker att den större pjäxan kan komma att kännas för stor med tiden men att den mindre är för kort och jag kommer få ont i tårna. Är det ens ett alternativ att köpa den mindre? Har läst att man kanske kan pressa ut den på längden. Men jag vill inte åka runt och ha in i tårna.

Kan tillägga att jag har ett par 28.5 idag som är helt för stora. Kändes väl bra när jag köpte dom och körde dubbla sockor... Vill inte hamna där igen.

Svar

TheFluffy
28 inlägg
TheFluffy 28 inlägg 5 mån sedan

Det är definitivt den mindre du ska ha! Tänk är pjäxan skön att ha på sig är den oskön att åka i. Innerskon känns alltid för kort i butik och det kan kännas jobbigt då men blir inga problem sen. Är däremot skalet för litet kan det göra skitont, men det känns skillnad på om det är innerskon eller skalet. (Skalet är stumt och det är inte innerskon)

havreboll
975 inlägg
havreboll 975 inlägg 5 mån sedan

Helt klart den mindre om du får in två fingrar bakom på den större. Dock känns det lite konstigt att du skall få in 1.5 fingrar på en pjäxa som är 0.5 cm kortare än din fot. Är det en nybörjarpjäxa med väldigt tjock stoppning i innerskon?

Skidbob
2 inlägg
Skidbob 2 inlägg 5 mån sedan

Förtydligande: jag menar fingrar mellan barfota fot och ytterpjäxan (med fodret urplockat). Kanske inte riktigt är 1.5 finger på den mindre modellen. Men får in en tumstock som är 1.5 cm iaf. Har gjort en schematisk skiss på innermåttet i ytterpjäxorna (skalen):

https://www.freeride.se/img/photo/n/e3fc5cb879ecde15b2cac1be45a926a6.jpg

Det är en Salomon x max 120, så ingen nybörjarpjäxa. Det är ett "Custom Shell" som man tydlinge kan forma lite om man värmer. Vet inte hur mycket det ger, men i butiken sa dom att det kan bli lite större iaf. Bredd längd, hur mycket kan formas?

Men min största oro är som sagt längden. Töjs innerpjäxan (fodret) ut på längden med tiden? Eller kan man kanske pressa ut det själv? När jag åker vill inte att det ska kännas i tårna som den lilla modellen gör nu när den är ny! I värsta fall, går det att töja ut ytterpjäxan hos en boot fitter? Har för mig att jag sett något video på det.

Bjersing
211 inlägg
Bjersing 211 inlägg 5 mån sedan

Har du en egen sula? Det ger några mm i längd, oavsett skulle jag från vad du skrivit tagit den mindre.

MedlemJapaner
2019 inlägg
MedlemJapaner 2019 inlägg 5 mån sedan

Alltid mindre, innerskon töjer sig. Får du in 1,5 finger mellan fot och skal när du tagit ut innerskon är den definitivt inte för liten. Vad är det för pjäxa vi pratar om, innersko osv? Gör en formgjuten sula och gå på den mindre så kommer den sitta som en midsommarfest. Sulan kommer ge dig några mm i både längd och bredd och en hel mängd andra fördelar.

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
Snowgod
Online 504 inlägg
Snowgod 504 inlägg 5 mån sedan

Skidbob skrev:

Men min största oro är som sagt längden. Töjs innerpjäxan (fodret) ut på längden med tiden? Eller kan man kanske pressa ut det själv? När jag åker vill inte att det ska kännas i tårna som den lilla modellen gör nu när den är ny! I värsta fall, går det att töja ut ytterpjäxan hos en boot fitter? Har för mig att jag sett något video på det.

Innerskon töjer sig.
Du borde fått hjälp med utval och tillpassning i butiken tycker jag. Klarar dom inte av det skulle jag handlat hos någon annan.

KaitsuH
438 inlägg
KaitsuH 438 inlägg 5 mån sedan

Hei!

Jag har också Salomon Xmax 120. Mina fötter är exakt 28,5, mina pjäxor 27,5. Sulan i xmax 27,5 är exakt lika lång som sulan i mina Dynafit turpjäxor storlek 28,5! Så, absolut 26,5 för dig.

KaitsuH Citera
Pillard
2746 inlägg
Pillard 2746 inlägg 5 mån sedan

Rent spontant låter det lite besvärligt att trycka skalet på längden då det borde påverka häl-/tådelar och därmed kunna bli si och så med kontakten med bindningen. Dock är ju uppenbarligen inte skalet för litet och en lösning kanske skulle kunna vara att köpa en lös innersko i en storlek större och sen värma denna med rejäl tåhätta på?

dallan
441 inlägg
dallan 441 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad dallan (5 mån sedan)

Ta den som sitter skönast, om dina fötter mäter 26,5 kan du ha båda storlekarna. Blir ändå skillnad mot dina 28,5.
Skulle även tippa på att dina gamla är en bredare läst, även om den inte är det blir nya pjäxan mellan 2 till 6 mm smalare beroende på vilken läst du rullade runt i innan.

ChasingPow
39 inlägg
ChasingPow 39 inlägg 5 mån sedan

Så länge du får bra hälgrepp så skulle jag personligen alltid ta den större pjäxan. Det är enkelt att i efterhand tighta till en pjäxa med pressa den (särskilt på längden) är en del meck och du kan definitivt inte göra på egen hand enkelt.

Så imo hellre den större bara du känner att hälen och vristen sitter som du vill när du spänner pjäxan,

MedlemJapaner
2019 inlägg
MedlemJapaner 2019 inlägg 5 mån sedan

ChasingPow skrev:

Så länge du får bra hälgrepp så skulle jag personligen alltid ta den större pjäxan. Det är enkelt att i efterhand tighta till en pjäxa med pressa den (särskilt på längden) är en del meck och du kan definitivt inte göra på egen hand enkelt.

Så imo hellre den större bara du känner att hälen och vristen sitter som du vill när du spänner pjäxan,

Men skämtar du eller? Har du någon som helst erfarenhet av pjäxor? Skit i hälgreppet när du provar pjäxor, det är huuur enkelt som helst att bygga till ett svinvasst hälgrepp i efterhand. Det är omöjligt att göra en pjäxa mindre (jag vet, man kan lägga i volymreduceringar och liknande), men det är rätt lätt att gör den större både i innerskon och skalet.

Borde införas nån form ar körkort för att få skriva i pjäxtrådar...

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
havreboll
975 inlägg

MedlemJapaner skrev:

ChasingPow skrev:

Men skämtar du eller? Har du någon som helst erfarenhet av pjäxor? Skit i hälgreppet när du provar pjäxor, det är huuur enkelt som helst att bygga till ett svinvasst hälgrepp i efterhand. Det är omöjligt att göra en pjäxa mindre (jag vet, man kan lägga i volymreduceringar och liknande), men det är rätt lätt att gör den större både i innerskon och skalet.

Borde införas nån form ar körkort för att få skriva i pjäxtrådar...

+1 vissa saker man läser på freeride gör en mörkrädd...

dallan
441 inlägg
dallan 441 inlägg 5 mån sedan

Lästa pjäxor på längden, finns inget sånt verktyg vad jag vet.

Jag har alltid kört 28,5, efter min högra fot med samma mått, min vänstra är 29,0

Gick upp på 29,5 förra året.
Bästa jag gjort, inte kanske nödvändigtvis för längden utan snarare komforten i allmänhet.
Glappar nada, ville dessutom ha gåläge och insåg att det var omöjligt att gå i ett skal mindre då tårna pressas framåt konstant.

havreboll
975 inlägg

dallan skrev:

Jag har alltid kört 28,5, efter min högra fot med samma mått, min vänstra är 29,0

Bästa jag gjort, inte kanske nödvändigtvis för längden utan snarare komforten i allmänhet.
Glappar nada, ville dessutom ha gåläge och insåg att det var omöjligt att gå i ett skal mindre då tårna pressas framåt konstant.

Jo då, det går att fixa längden, jag och flera kompisar har gjort det. Minns att det var sjukt krångligt att få fram alla ingredienser dock. Var typ fladdermusöra, blodört, alpsnigel och något mer jag inte kommer ihåg. Sen fick man vänta till fullmåne och göra något jäkla eld allt skulle kokas över i en stor kittel (även pjäxan...). Den luktade lite funky efter det men satt som en smäck smile

Dock var vi lite sura när vi insåg att bootfittern kunde köra lite med en infravärmare och sen bara trycka ut längden. Men vafan, alla sätt är bra utom dom dåliga wink

dallan
441 inlägg
dallan 441 inlägg 5 mån sedan

havreboll skrev:

dallan skrev:

Jo då, det går att fixa längden, jag och flera kompisar har gjort det. Minns att det var sjukt krångligt att få fram alla ingredienser dock. Var typ fladdermusöra, blodört, alpsnigel och något mer jag inte kommer ihåg. Sen fick man vänta till fullmåne och göra något jäkla eld allt skulle kokas över i en stor kittel (även pjäxan...). Den luktade lite funky efter det men satt som en smäck smile

Dock var vi lite sura när vi insåg att bootfittern kunde köra lite med en infravärmare och sen bara trycka ut längden. Men vafan, alla sätt är bra utom dom dåliga wink

Den klassiska infravärmen, såklart!
Jag har annars hört om något slags vakum. Där till och med ljusets hastighet är konstant, finns någon sådan slags ugn från Österrike där pjäxan expanderar i alla ledder med detta påhitt. Annars tror jag starkt på din metod. Det tillvägagångsättet är värdigt en bootfitter från alperna!

bjorsi
68 inlägg
bjorsi 68 inlägg 5 mån sedan

Håller med många här, ta den mindre.
Som tillägg så skiljer det en del mellan olika tillverkare.
Mina fötter är 27 respektive 27,5.
Mina gamla Scarpa jag hade körde jag 27,5 på, sedan ifjol Salomon MTN lab på 26,5. Där överväger jag att lägga i volymsulan så den blir 26.0.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook