Hjälp, jag kommer direkt från 1992 - vilka moderna skidor ska jag ha?

Rustie
44 inlägg
Rustie 44 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad Rustie (9 mån sedan)

1992 var jag 13 år och en hyfsat avancerad åkare (åkte flera gånger i veckan, tävlade). Sedan gick jag över till snowboard och efter några år flyttade jag och slutade åka helt. Bor nu norrut igen och har hyrt/lånat skidor vid några tillfällen, efter att inte ha åkt skidor på 25 år.

Jag har missat hela carvingskiderevolutionen, och jag fattar inte grejen - det är INTE min grej! Slalom har iof aldrig riktigt varit min åkstil. När jag nu hyrt skidor har jag varit så illa tvungen, då det är vad som står till buds hos uthyrarna: lätta, korta skidor som fladdrar, skär, går kors och tvärs och lever sitt eget liv. Jag gillar't ej!

Jag åkte ju avancerat på stenåldern. Idag är jag inte lika vågad eller intresserad av hög fart, och jag har tappat mycket skicklighet i slalomåkningen även om en grundteknik för storslalom sitter kvar i muskelminnet. Jag känner nog dels av mina begränsningar, men dels är jag också mindre pretentiös: Jag åker för att njuta av att vara ute (ägnar mig också mycket åt turskidåkning på flacken). Jag vill inte ta i för kung och fosterland och "träna"! Snart ska jag börja lära upp min lilla dotter. Så det är lugn åkning som gäller.

Jag vill ha en pistskida, men den ska vara lättåkt även i ojämn och uppåkt backe! Jag vill troligen ha en storslalomskida (eller passar en allmountainskida eller pistskida med tip rocker min åkstil bättre?), men jag är egentligen inte ute efter fart. Jag sladdar rätt mycket i brantare backar för att hålla farten nere. I brantare backar behöver skidorna av den anledningen vara lätta att få runt även om jag inte åker med någon kvick carvingstil (därav funderingen om tip rocker - är jag ute och cyklar?).

Idealåket för mig är en folktom blå/röd backe som jag susar ner genom med några få svängar. Skidorna svarar bra i svängarna. De låter sig lätt tvärställas när jag vill det, så jag kan dämpa farten, men de ÄR STABILA och någorlunda snabbglidande när jag i fart pekar dem framåt på flacken i slutet av backen.

Jag tycker ju att jag beskriver hur jag minns mina skidor från -92 nu, men tanken är ju att köpa ett par nya. :-)

Väger 60 kg och är 166 cm lång.

Ge mig gärna tips på bra skidor som jag kan leta upp begagnat. Alternativet är annars snarast budget-medelnivå. Och hjälp mig gärna med tekniska specar och förklaringar på vad det är som förändrats sedan -92 och tekniska detaljer på vad det är jag söker. :-)

Svar

zerode
125 inlägg
zerode 125 inlägg 10 mån sedan

Jag spelade innebandy när jag var yngre, nu vill jag spela golf, och jag får inte till det, vill inte ha så många klubbor och puttern är konstigt vinklad om man jämför med min exel-innebandyklubba...

Ungefär så är jämförelsen mellan att åka skidor från 92 till nu, det är två olika sporter. Så hur bra du än var då, så är det inte något som stämmer med åkningen nu, om carving grejen inte är något för dig, så får du nog svälja allt hån och alla skratt och köra på dina gamla skidor, annars är det bara att bita i det sura äpplet och inse att allt inte var bättre förr, utan att det är 1000 x roligare att åka skidor nu med de nya skidorna än vad det var med de gamla...

Jag jobbar för ett tyskt märke, som är har rätt bra skidor, har precis kommit hem från 3 dagar med skidtestande med ett galet tryck, men kan bara säga att alla märken gör bra skidor, så vilka du än väljer så blir det bra. Men du är sjukt korkad om du inte tar ett gäng skidlektioner nu när du är på gång att åka igen, så du får tips och idéer om hur du får carvingsvängandet att fungera, efter så kommer du skratta åt det gamla sättet att åka skidor på.
Så köp de du tror du gillar, och ta lektioner så kommer livet bli bra mycket roligare framöver för dig, och lycka till smile

mmm2017
104 inlägg
mmm2017 104 inlägg 10 mån sedan

@Rustie jag tror du missat två revolutioner smile Dels Carving som du nämner men också Rocker, som till stora delar ersatt carving. Fördelen med Rocker är att du kan åka med tekniken som rådde före carvingrevolutionen, dvs olika tekniker för att vrida skidan.

Men jag är lite förvånad att du inte gillar carving, då du tävlat i GS. Fördelen med carvingskidan är att du kan använda din tävlingsteknik (inget vrid) för GS fast utan att behöva åka snabbt och med kraftig plöstryck för att få till svängen. Men du kanske skall testa GS-skidor istället för att få något mer fartstabilt. Men det kan bli svårt för fyråringen att hänga på.

smile

Rustie
44 inlägg
Rustie 44 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad Rustie (10 mån sedan)

Jag kommer säkert lära mig med tiden. smile Egentligen är jag väl inte direkt emot carving. G-krafter gillas! Jag är helt enkelt för att åka rakt framåt OCKSÅ, och då känns de där miniskidorna alldeles för instabila. Rent psykologiskt hämmas jag för att de är på tok för korta! Rent praktiskt sladdrar de och känslan är att de när som helst vill svänga... Jag gillar inte hur bakdelen kan skära i och hitta på hyss om jag åker snabbt/rakt ner. Det finns säkert en massa olika varianter, men de jag har testat har betett sig så...

Jo det lutar ju mot en GS-skida, kanske med lätt tip rocker.

Finns fler idéer om vad jag kanske skulle gilla för skida?

johngustafsson
Online 87 inlägg
johngustafsson 87 inlägg 10 mån sedan

Det är extremt svårt att i daglsläget hitta skidor utan rocker. TOM mina FIS-godkända slalomlagg, 165 cm långa har low rise rocker i nosen. Men med din bakgrund skulle jag rekommendera ett par GS-lagg. Dock behöver de inte vara FIS-godkända. Men titta på Völkl racetiger, Rossignols Hero-serie eller något av HEAD.

// Skidlärar-Johnny

pd
Online 97 inlägg
pd 97 inlägg 10 mån sedan

Rustie skrev:

1992 var jag 15 år och en hyfsat avancerad åkare (åkte flera gånger i veckan, tävlade). Bor nu norrut igen och har hyrt/lånat skidor vid några tillfällen, efter att inte ha åkt på 25 år.

Har inga kloka råd att ge vad gäller skidorna men jag skulle verkligen se fram emot att få läsa en Back To The Future-krönika av dig när du skaffat och bemästrat dagens skidor. Det är lätt att glömma bort hur mycket som har ändrats - och som är sig likt.

Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 10 mån sedan

Äh, visst är carving en ny dimension i sig men grundläggande svängteknik för majoriteten av skidåkare är ju väldigt lik. Jag skulle tro att problemet är att du åkt på fel moderna skidor, istället för att felet skulle vara moderna skidor. Jag skulle kunna tänka mig att du skulle trivas alldeles utmärkt på ett par Völkl Mantra/Katana med några år på nacken. De funkar också alldeles suveränt när backen är uppåkt... Fullrocker men ändå väldigt tacksamma att använda så som man man använde skidor -92 också. Och jag lovar, de är fartstabila så det sjunger om det smile

hforslund
16 inlägg
hforslund 16 inlägg 10 mån sedan

Är det bara jag som tänker Hendryx 917....? Sjukt stabila i sväng för just carving, gärna i hög fart, men de går ju av sig själva. Så pass att de nästan är svåra att få ur skäret, men satans rolig pistskida.

MarkusO
Online 1014 inlägg
MarkusO 1014 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad MarkusO (10 mån sedan)

Man får ju säga fem revolutioner om vi snackar friåkning ändå. 1. Carving. 2. Bredd. 3. Twintip 4. Rocker. 5. Montering framåt.
Det blir helt enkelt mycket på en gång.

Mitt korta generella tips blir därför att "ta det lite vackert", dvs vara lite konservativ och välja en lite breddad storslalom med försiktig rocker och traditionell montering med full tail. Iag som steeping stone så att säga.

- Hel och ren? - Citera
drH
59 inlägg
drH 59 inlägg 10 mån sedan

Head Monster 88/98?

/drH

dallan
441 inlägg
dallan 441 inlägg 10 mån sedan

88:an skulle säkert vara bra.

Att åka på slalomradie i kort längd är 100% fel skida om man kör med klassisk teknik, är totala motsatsen mot en skida innan carving kom och totalt kass och åka med den tekniken. Kör på en skida med storslalom skärning, ställ dig bredbent, kanta skidorna utan sladd, njut smile

Rustie
44 inlägg

MarkusO skrev:

5. Montering framåt.

Vad är det? 🤔

Tack för alla tips!

Kom ihåg att jag är tjej, plus har definitivt inte samma benstyrka som jag hade när jag tränade. Rätt uthållig dock. Klarar jag racingskidor som mindre vältränad?

Vilken längd gäller idag för stabilitet men smidighet när jag åker med barn. Ska man dra av för rockern? Min kroppslängd?

Det är ju jättesvårt att få en bra bild av olika skidor utifrån producenternas egna beskrivningar, där ALLA modeller är bäst.

Gillar namnet Racetiger, men det ska man väl inte bara gå på... smile

Rustie
44 inlägg
Rustie 44 inlägg 10 mån sedan

dallan skrev:

Att åka på slalomradie i kort längd är 100% fel skida om man kör med klassisk teknik, är totala motsatsen mot en skida innan carving kom och totalt kass och åka med den tekniken. Kör på en skida med storslalom skärning, ställ dig bredbent, kanta skidorna utan sladd, njut smile

Bra tips, lite bakvänt, vad ska jag INTE titta efter!

Vilken radie ska jag inte ha? Andra egenskaper som går bort?

Pillard
2849 inlägg

Rustie skrev:

dallan skrev:

Bra tips, lite bakvänt, vad ska jag INTE titta efter!

Vilken radie ska jag inte ha? Andra egenskaper som går bort?

Inte under 20m i radie, Inte för spårglad skida, den måste kunna sladdas också. Inte en allt för frammonterad modell.

Pillard
2849 inlägg

Du ville ha tips på begagnat också, nåt sånt här kanske? https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=143612

dallan
441 inlägg

RTM84 i 181 cm.
En skida som är omtyckt av alla, sladdande oldschool herrar och carvingåkare smile
Är dyr dock, men har man den har man en pistskida för alla fören, går även att carva kortsväng om den pressas.

Pillard
2849 inlägg

dallan skrev:

RTM84 i 181 cm.
En skida som är omtyckt av alla, sladdande oldschool herrar och carvingåkare smile
Är dyr dock, men har man den har man en pistskida för alla fören, går även att carva kortsväng om den pressas.

Men en 181cm-skida för en person som är 166cm och väger 60 kilo?

Rustie
44 inlägg

dallan skrev:

RTM84 i 181 cm.

Och om jag är 166 cm lång och inte herre? smile

GoranC
469 inlägg
GoranC 469 inlägg 10 mån sedan

Völkl Kenja är en stabil skapelse för damer
Varför inte en sådan här i 170 längd, då borde du helt klart stå på rätt bra, även relativt rakt fram
https://www.sport-bittl.com/de/voelkl-k … 66255.html

pd
Online 97 inlägg
pd 97 inlägg 10 mån sedan

Rustie skrev:

Jag har missat hela carvingskiderevolutionen, och jag fattar inte grejen - det är INTE min grej! Slalom har iof aldrig riktigt varit min åkstil. När jag nu hyrt skidor har jag varit så illa tvungen, då det är vad som står till buds hos uthyrarna: lätta, korta skidor som fladdrar, skär, går kors och tvärs och lever sitt eget liv. Jag gillar't ej!

1992, då var det tre år kvar tills Internet klev in i folks medvetande. Tanken svindlar. Hur överlevde vi?

Med tanke på att du bara är 40 och förhoppningsvis kommer att åka i 30, 35, kanske 40 år till medan materialutvecklingen kommer att rulla vidare utifrån dagens skidor så tycker jag att du skall överväga att istället lägga pengarna på några lektioner med en skidinstruktör som varit med sen 90-talet och som kan lära ut med dina grundkunskaper som bas. Måste förstås vara en duktig instruktör för att lära om är svårare än att lära nytt.

dallan
441 inlägg

Ah sorry, missade den biten, men visst med ska du åka på gammalt vis torde den längden fungera bäst, men 167:an räcker nog gott och väl smile

GoranC
469 inlägg
GoranC 469 inlägg 10 mån sedan

Eller RTM81 är ett betydligt bättre val för lättare åkare
Eller varför inte dambersjonerna som heter Flair och finns i en 84mm version

Mountain_Man
4118 inlägg
Mountain_Man 4118 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad Mountain_Man (10 mån sedan)

Rustie skrev:

MarkusO skrev:

5. Montering framåt.

Vad är det? 🤔

Tack för alla tips!

Kom ihåg att jag är tjej, plus har definitivt inte samma benstyrka som jag hade när jag tränade. Rätt uthållig dock. Klarar jag racingskidor som mindre vältränad?

Vilken längd gäller idag för stabilitet men smidighet när jag åker med barn. Ska man dra av för rockern? Min kroppslängd?

Det är ju jättesvårt att få en bra bild av olika skidor utifrån producenternas egna beskrivningar, där ALLA modeller är bäst.

Gillar namnet Racetiger, men det ska man väl inte bara gå på... smile

Montering framåt ... ja det kan man ju undra! :-) Traditionellt så är alpina skidor utformade för att bindningen ska sitta på bakre delen av skidan, detta är fortfarande det som gäller på de flesta (alla?) pistorienterade skidor. Men nu är många offpistorienterade skidor mer frammonterade och i vissa fall till och med mittmonterade (dvs bindningen sitter mitt på skidan). För oss som är uppväxta med plöstryck kan det kännas mycket märkligt med ett par frammonterade och ta tid att lära sig åka bra (vissa fixar det aldrig). För övrigt håller jag med MarkusO (allt annat skulle vara att avslöja sin egen okunskap).

Racingskidor i dag är generellt mer lättåkta än de var på 90-talet. Men det är ju skillnad på race och race. De skidor som säljs i vanliga sportbutiker är i allmänhet inte tävlingsskidor utan friåkningsmodeller av FIS-skidorna (tävlingsskidorna). De är många gånger uppbyggda på samma sätt som FIS-modellerna men lite mjukare och snällare för att vara mer allround. GS skidorna har betydligt kortare svängradie i butiksmodellerna för att inte kräva överljudsfart innan de vaknar.

De flesta pistskidor har någon form av rocker idag, den gör skidan mer följsam när det är uppkört och enklare att initiera svängen. I grunden påverkar denna typ av rocker inte längdvalet.

Hinner inte mer just nu, återkommer ... men Völkl Racetiger är aldrig ett dåligt val! :-)

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
dallan
441 inlägg

Racetiger är super, men allroundegenskaperna på mjuk snö är dåliga (midjebredden är för smal) tycker det modellprogrammet är för att komplettera en bredare allround skida.

RTM är det som gäller från völkl om du vill ha en pistskida året runt, 81:an som GoranC nämnde är kanon men tror i ditt fall att du lika gärna kan gå på 84:an.
Den är verkligen inte hård i längsled, bara väldigt vridstyv och me dämpad i hög fart, skulle säga att racetiger GS, Code S är likvärdiga. Men nackdelen är den smalare midjan.
Vilket du i breddspannet 70-84 mm mest tjänar tid från kant till kant. Vem räknar hundradelar på semestern.

ChasingPow
43 inlägg
ChasingPow 43 inlägg 10 mån sedan

Först och främst skulle jag säga glöm allt vad race skida heter. Dem är dåliga i uppåkt före och som turist är det mjukt före du kommer få åka på absolut mer parten av tiden. Race skidor är dedikerade skidor för just det race och det innebär hårt till sten hårt underlag med en aktiv åkare. Har själv bara haft kvar race skidor sen tävlingstiden och GS skidorna har stått orörda ganska länge nu...Köpte ett par Nordica nrgy till i år som är otroligt mycket mer användbara, visst dem är "långsammare" men dem är roligare i fler fören.

Försök prova en am skida runt 80 i bredd och ca 170ish i längd med tip rocker samt en radie runt 17/21m.

Rustie
44 inlägg

Fick förslag hos den lokala sporthandlaren på ett par Head Monster 88 170 cm från förra året, för knappt halva priset. Inklusive Attack 13 B95.

Jag skräms lite av bredden på dessa! Vilka monster, ska det va så här?! 😲 Kommer jag uppleva 170 som för långa när jag ska åka med barn? De ser ut som enorma BRÄDOR/tegelstenar...?

Säljaren tycker inte jag ska ha storslalomskidor eller pistskidor då jag som tidsresenär från -92 kommer ha svårt att sladda då bakändorna vill skära på den sortens skidor.

Han tror jag kommer uppleva smalare midja än 85 som att de glider i sidled när jag kör rakt fram, pga midjan. Han pekade först ut 85:orna som lämpliga men 88:orna var ju på rea och han hävdade att de är ett bra val.

Det är ju inte sagt att detta är det BÄSTA valet. Det var kanske det bästa som fanns i den butiken.

Synpunkter på detta?

Pillard
2849 inlägg

Rustie skrev:

Fick förslag hos den lokala sporthandlaren på ett par Head Monster 88 170 cm från förra året, för knappt halva priset. Inklusive Attack 13 B95.

Jag skräms lite av bredden på dessa! Vilka monster, ska det va så här?! 😲 Kommer jag uppleva 170 som för långa när jag ska åka med barn? De ser ut som enorma BRÄDOR/tegelstenar...?

Säljaren tycker inte jag ska ha storslalomskidor eller pistskidor då jag som tidsresenär från -92 kommer uppleva smalare midja än 85 som att de glider i sidled när jag kör rakt fram, pga midjan. Plus att jag kommer ha svårt att sladda då bakändorna vill skära på den sortens skidor. Han pekade först ut 85:orna som lämpliga men 88:orna var ju på rea och han hävdade att de nog är bästa valet av de två.

Det är ju inte sagt att detta är det BÄSTA valet. Det var det bästa som fanns i den butiken.

Synpunkter på detta?

När jag ca 2007 testade mina första skidor som var bredare än 67mm i midja tyckte jag att Atomic Metron med 72mm-midja var helt oåkbara. Ett år senare köpte jag mig ett par Gotama med 105-midja typ och de kändes som vattenskidor i pisten de första tre åken. Pistskidorna jag köpt som komplement sålde jag eftersom de aldrig användes. Sen dess har jag inte haft något smalare än 110mm i midja. Jag har dock provat pistskidor ibland sen dess men de känns som leksaker och nästan lite för lättåkt. Min poäng med det här lite osammanhaängande svamlet är att man vänjer sig vid bredden, och det fort. En modern 88mm-midja kommer du knappt uppleva som bred ens efter nån dag eller två.

RWD
564 inlägg
RWD 564 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad RWD (10 mån sedan)

Instämmer med @Pillard ,88mm är ingenting i dag.
Hoppade upp från 70 till 90 till 110 och upplevde inga som helst problem. senaste åren har jag haft runt 110.
Har också tävlingsbakgrund från den gamla goda tiden men har inte gjort något uppehåll i skidåkningen mer än några år med telemarksåkning (dock med carvingskidor)
Men var inte rädd för bredden och gärna lite tip- och tailrocker. Det är bara en fördel.
Lite semitwintip minskar också att det hugger när du sladdar runt med barnen men inte nödvändigt.
Gå på en lätt skida om du inte har tränat regelbundet och om det var längese så längesen du åkte.
Rossignol Sky 7 hd, Line Soulmate 86 /92 eller Line Pandora 95 och Line Sick Day 94 (eller 95- förra årets modell) tror jag kan vara bra alternativ.
https://www.sport-bittl.com/en/skis/rossignol/
https://www.glisshop.co.uk/ski/ski-only … rand/line/

https://www.sport-conrad.com/en/skiing/ … ng=1&marke[]=Line&marke[]=Rossignol&marke[]=Line&marke[]=Rossignol&oxprice_from=&oxprice_to=&radius_from=&radius_to=&mittelbreite2_from=84&mittelbreite2_to=110&gewicht_from=&gewicht_to=

Med dessa skidor som har tip- och tailrocker så kan du gå upp lite i längd jämfört med pistskidor, så runt 170cm bör vara lagom.

Rustie
44 inlägg

Pillard skrev:

Inte under 20m i radie, Inte för spårglad skida, den måste kunna sladdas också.

Hur vet jag om en skida är spårglad eller ej? -har funderat och detta är verkligen en viktig aspekt. Jag måste kunna sladda. En annan riktigt viktig aspekt är att skidorna inte glider hit och dit i sidled när jag vill rakt fram!

Flera här i tråden OCH säljaren har tipsat om Head Monster 88, så de ligger ju bra till.

Mitt tvivel gäller längden 170. Vill nog gärna ner mot min kroppslängd 166 pga det är så länge sedan jag kunde åka bra + ska åka med barn...

En fråga om hårdhet och tyngd: hur är Monster i relation till andra skidor (jag har noll begrepp)? Hur mjukt och lätt kan jag gå utan att det blir instabilt? (Säljaren avrådde t ex från dammodeller.)

Vilken cirka 165 cm skida kan vara ett NÅGOT mjukare alternativ till Monster 88, men utan att bli instabil, som inte glider i sidled och som det går att sladda någorlunda med?

Rustie
44 inlägg

(Raderat dubbelt inlägg)

Rustie
44 inlägg

RWD skrev:

Gå på en lätt skida om du inte har tränat regelbundet och om det var längese så längesen du åkte.
Rossignol Sky 7 hd, Line Soulmate 86 /92 eller Line Pandora 95 och Line Sick Day 94

Hur är de skidorna med utgångspunkt i de funderingar jag nyss skrev om?

dallan
441 inlägg

Armada invictus 89ti i 163, tycker dock du skulle kunna ha 171 på dom, mycket tiprocker på den modellen.

Annars en navigator 90 från nordica, du kan självklart gå på damskidor. I många fall är det bara färgen som skiljer då heter just den astral 88. Dessa finns i 165 tycker även här att 172 är ett alternativ.

Extrem project 90 är inte heller dum finns i 165, men har dock en del twintip så du skulle kunna hoppa upp på 172.

Monster 88:an är en av dom mest styva och dämpade skidorna i sin klass. Kräver helt klart mycket kraft och eller fart. Inte super vänlig och lära sig och carva på om du frågar mig.
Dessutom en längre skida att åka på i 170 cm än alla ovannämnda, lite tiprocker, tunga. Men bra skida och tror du kan komma överens med dom med lite tid. Men dom andra jag nämnt är mer lättåkta utan att för den delen vara dåliga.

Marboh
20 inlägg
Marboh 20 inlägg 10 mån sedan

Rustie skrev:

Hur vet jag om en skida är spårglad eller ej? -har funderat och detta är verkligen en viktig aspekt. Jag måste kunna sladda. En annan riktigt viktig aspekt är att skidorna inte glider hit och dit i sidled när jag vill rakt fram!

Om jag inte har helt fel beror det lite på geometrin på skidan...?
Mkt/lite radie och rockerprofil.

Men sen har det att göra med hur mkt stålkanterna är hängda tror jag.

Eller har jag fel?

fredw
46 inlägg
fredw 46 inlägg 10 mån sedan

Kommer du fran tavlingsbakgrund sa har jag svart att tanka mig att du far problem med nagon av den nya generationens skidor alls, utom mojligen rena race-skidor (men sadana har du ju iofs god vana av). Moderna skidor ar i princip genomgaende mer lattakta utan nagra negativa effekter av det, oavsett om man har en mer traditionell akstil eller inte. Och din goda teknik sitter nog kvar i ryggmargen.
Snarare risk att du siktar for lagt och valjer en skida som inte "ger tillbaka". De flesta skidor pa marknaden utanfor race-segmentet, aven manga som benamns "avancerade" ar tillverkade for kontinentala turistakare utan tavlingserfarenhet.
Instammer ocksa i vad alla har sager om bredden. Du kommer att uppskatta storre bredd, kanske redan fran forsta aket. Var inte radd att ga upp till t ex 90+ mm midja.
Jag har rekommenderat Volkl Kenja sa manga ggr att det borjar bli fanigt... Den verkar ha en enorm "sweet spot".

lmk30
132 inlägg
lmk30 132 inlägg 10 mån sedan

Rekommendationer på rak arm om man vill ha en styv och fartstabil skida i längd kring 165-170 cm.
Blizzard sheeva
Völkl Aura/Mantra
Völkl Kenja
Extrem project 90/100
Head Monster 88/98
Finns kart flera men dessa har jag egen erfarenhet av.

Spontant låter det som du ska satsa på en titanalförstärkt skida med 15-20m radie med kring 80-100mm i midjan. Som redan har sagts ovan ska man inte vara orolig för att gå upp i bredd. När du vant dig tror jag att du kommer upskatta den ökade bredden plus att om du i framtiden vill börja åka offpist duger den typen av skida bra tills du (eventuellt) får blodad tand.
Lycka till!

Pillard
2849 inlägg

Nordica Santa Ana kanske?

jorgen_b
2 inlägg
jorgen_b 2 inlägg 10 mån sedan

Jag kan dessvärre inte ge dig nått råd när det gäller vilka skidor som passa dig. Kör ett par lektioner och ett hyr paket där du kan byta skidor varje dag, då kan du få ett hum om vilken sorts skida du gillar bäst. Men efter ha lärt upp 1,5 små huliganer (Nu 8 och 4) så kan jag ge dig lite tips på det området iaf.
Du behöver två par skidor. 
Ett par när du själv rockar loss på berget och ett par när du ska agera skidlärare.
Jag ser varje år frustrerade föräldrar med nya lagg som mer eller mindre skriker till ungarna att sluta trampa på deras skidor i liften, sluta åka över dom i backen osv.. Köp ett par begagnade korta twinnisar typ 150-155cm väldigt billig. Du kommer behöva åka på alla sätt fram, bak, sidan, nerför, uppför, plogandes med barn osv. Och dom kommer se ut som fan efter ett tag. Lovar att det ger mycket mer om ni båda tycker det är roligt. 

Pudersnorkel
19 inlägg
Pudersnorkel 19 inlägg 10 mån sedan

Pillard skrev:

Nordica Santa Ana kanske?

+1 på den, sambon har ett par och hon är jätte nöjd smile

jadeK2
52 inlägg
jadeK2 52 inlägg 10 mån sedan

Allt det här framför dig, gööööttt smile

Rustie
44 inlägg

Har funderat en massa och Völkl Kenja 163 cm ligger väldigt bra till. Jag lutar mot att jag som är 166 lång vill ha en längd som blir hanterbar även i början och när jag ska ploga med barn.

Begagnatmarknaden verkar död för dessa - det är uppenbart att de är omtyckta! Så jag kikar på om jag eventuellt ska slå till på ett par på rea.

Det står att de är 90 i midjan men jag vill minnas att jag hittade någon typ 87-variant också, kan dock inte hitta den igen. Har de blivit bredare i midjan med åren? Hur skiljer sig årgångarna åt? Vilken är att föredra? Jag hittar både 16/17 och 17/18 på rea, kan det verkligen stämma att den senare reas?

https://skidshop.se/kenja-1617
https://skidshop.se/kenja-1718

Vad tros, blir jag nöjd? Finns andra likvärda reaalternativ till billigare peng?

Vidare så har vi pjäxfrågan... Så då börjar vi om med 38 inlägg i tråden. smile Nädå! Jag har inte så mycket att välja på då jag har Kalle Anka-fötter, utan jag får ta det jag kan ha fötterna i. Har tagit en sväng i butikerna idag och provat typ 20 st varav EN satt bra, så den får det nästan bli. Har tagit hem den på öppet köp. Säkert ingen värstingpjäxa då jag hittade den på Stadium Outlet: Nordica SO NXT N2 W. Egentligen är den en halvstorlek för lång, men greppet om är bra. Och inte minst, framfoten får i alla fall plats! Kommer jag att ångra att jag inte letade vidare efter en i mindre storlek, är just längden så himla viktig?

Och blir 95 flex bra?

Har ett par begagnade alternativ som jag kikar på också, bl a den Atomic B 120 som ligger här på Köp och Sälj, men då blir det till att köpa utan att prova... För oflexig för lilla mig?

Pillard
2849 inlägg

Att du har kalle anka-fötter är inte ett jätteproblem eftersom just lästen ju är det som går att trycka ut mest.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook