Hjälp, jag kommer direkt från 1992 - vilka moderna skidor ska jag ha?

Rustie
40 inlägg
Rustie 40 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad Rustie (2 veckor sedan)

(Tog bort dubbelt inlägg. Lyckades göra det igen! Bug från mobilen)

Rustie
40 inlägg

(Dubbelt inlägg)

Rustie
40 inlägg

RWD skrev:

Det ska helst inte glappa något runt benet utan pjäxan ska sitta tight. Du kan testa att lägga i en "kil " (distans) mellan skalet och innerskon i bakdelen på skaftet för att fylla ut glappet om du inte spänner åt helt nu. Då får du även mer vinkel framåt på underbenet.

Jodå de spänner åt, men snarare än att krama om vaden är känslan att de klämmer den, redan i hack 2 på översta spännet. Nästan så det blir lite känselbortfall i fötterna. Skaftkanten fram gör även lite ont mot skenbenet.

Det finns inställningar för att ändra skaftomfånget (är det skaftets bakdel som skruvas bak då? Det blir motsatsen till den kil du nämner?), men jag är en smalis om benen så det skulle förvåna mig om de behöver vidgas (är i minsta läget nu). Samtidigt klämmer det som sagt redan på hack 2.

Funderar på om jag ska experimentera lite med vinklingen. Mer vinkel framåt borde väl ge mindre tryck mot skenbenet samt mindre behov att luta fram överkroppen?

dagispigge
Online 4 inlägg
dagispigge 4 inlägg 2 veckor sedan

Kanske en dum fråga men har du prövat att snurra på spännena? Fick själv snurra en del för att hitta rätt läge på mina pjäxor. Det låter lite som dina pjäxor satt som mina, ett läge var för bekvämt medans nästa kändes som det kom direkt från en medeltida tortyrkammare.

Har inte exakta siffror men ett snäpp borde motsvara 5-6 varv på spännet så finns en del att labborera med.

ChasingPow
25 inlägg
ChasingPow 25 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad ChasingPow (2 veckor sedan)

Något jag personligen gör ofta för att hitta bra kant känsla är att åka lugnt i en lagom lätt backe (dvs om du står rakt på skidorna i fallinjen så går det kanske 20-30 km/h ish) dvs man har full kontroll utan större ansträngning. Sen bara tar man på sig sin "ryggsäck" och står i en bra grundposition. Efter man har sin grundposition står man bara och jobbar med fötterna och knän för att pendla från kant till kant, där man VERKLIGEN tänker på att initiera sväng med att flytta tryck på fotsulorna PÅ BÅDA FÖTTERNA.

OBS JOBBA MED BÅDA FÖTTERNA!!! Kan inte understrykas nog annars kommer du få halvkant och dåliga vinklar. Innerskidan måste kantas på samma sätt som ytter för att du ska kunna pressa skidan ordentligt. Sen ska man inte vid vanlig åkning ha samma tryck på på inner vs ytter givetvis.

Tanken är att jag jobbar på att hitta känslan att leda skidan/svängen med fötterna och därmed pjäxan initialt för att sedan följa på med knäna. Viktig är att det är en sträcka där farten inte skenar utan att du behöver speed checka eller ta ned farten på annat sätt utan du ska bara kunna stå och rulla kant till kant på ganska korta och raka svängar.

Tycker det är otroligt bra för att hitta en skön feeling för att sedan hitta systemets brantaste backe och bränna på!

Annat avancerat tips är att köra med pjäxorna tämligen löst knäppta medan du kör ovanstående övning, det forcerar fram en neutral stance på plattare underlag och mer feeling för vad du gör med fötterna. Överlag så släpper man plöstrycket ju plattare det blir för normal åkning. Åker man runt käppar vill man gärna försöka rulla fram till bak för att utnyttja bakbrättena för lite extra katapult men för friåkning är det lite överkurs.

För övrigt så ska man som turist aldrig få kraftig träningsvärk i ländrygg av att åka slalom. Visst har man typ aldrig någonsin i sitt liv varit aktiv så kanske men det ska vara då enbart. Oavsett disciplin om du tävlar så fäller man inte överkroppen så mycket.

+1 på att skruva på spännena, man känner typ om nån skruvar om dem ett varv när man åker mycket. Så ratta runt lite på dem och känn!

Sen om du tävlar på en högnivå och köttar framförallt mycket GS så kommer ryggen ta mycket stryk på grund av hård belastning när du måste parera mycket slag. Så visst riktigt dålig pist kan göra dig lite extra trött i rygg men du borde inte få träningsvärk som känns nämnvärt.

Tycker för övrigt alla borde se elit åkare köra GS! That shit is bananas!

(antar man måste uppge referens för att få ha en åsikt så, har tävlat och gått skidgymnasium)

fredw
30 inlägg
fredw 30 inlägg 2 veckor sedan

Rustie skrev:

De nedre spännena drar jag gärna åt ordentligt så foten är väl fixerad, men det blir obekvämt om jag spänner de övre och jag har kört med dem tämligen löst. Vet ej vad det beror på? Det är som att de håller benet stelt på fel sätt, det känns inte helt rätt.

Kanske du kan spanna de ovre annu losare? Styvare pjaxor med bra passform i korrekt storlek behover inte spannas alls hart (tycker en del, som jag). Mina gamla Salomon Falcon Pro CS sitter som fastsugna pa foten och jag kan i princip aka med oppna spannen sa lange jag drar at kardborrebandet upptill.

Ja skaftlutning ar intressant och nagot som jag inte forstar varfor den inte ar tydligare angiven, och gar att justera lattare. Jag kan knappt aka om pjaxorna haller benen alltfor uppratt. Kan iofs bero pa min gammeldags akstil.

Pillard
2529 inlägg
Pillard 2529 inlägg 2 veckor sedan

fredw skrev:

Rustie skrev:

De nedre spännena drar jag gärna åt ordentligt så foten är väl fixerad, men det blir obekvämt om jag spänner de övre och jag har kört med dem tämligen löst. Vet ej vad det beror på? Det är som att de håller benet stelt på fel sätt, det känns inte helt rätt.

Kanske du kan spanna de ovre annu losare? Styvare pjaxor med bra passform i korrekt storlek behover inte spannas alls hart (tycker en del, som jag). Mina gamla Salomon Falcon Pro CS sitter som fastsugna pa foten och jag kan i princip aka med oppna spannen sa lange jag drar at kardborrebandet upptill.

Ja skaftlutning ar intressant och nagot som jag inte forstar varfor den inte ar tydligare angiven, och gar att justera lattare. Jag kan knappt aka om pjaxorna haller benen alltfor uppratt. Kan iofs bero pa min gammeldags akstil.

Skaftet är väldigt intressant. Jag har nämnt det förr massa gånger men är man t.ex. kort så kan många standardpjäxor vara för höga i skaftet så att man får svårt att komma fram i rätt position också.

När det gäller ländrygg är det fullt möjligt att få träningsvärk ordentligt. Jag får det första åkningen varje år. Men den brukar vara hänförlig till när jag carvat mycket. Det verkar ge mest vridningsbelastning i ryggen.

Rustie
40 inlägg
Rustie 40 inlägg 2 veckor sedan

Jag tror inte pjäxorna är ett jätteproblem. Testade lägga i sula igår men resultatet blev mest klämd framfot. Någon skruv för vinkling fanns inte. Kommer testa lägga hälkil i ytterpjäxan. De sitter rätt ok. Jag hade bara gärna kunnat dra åt dem mer i brantare backar utan att tappa känseln. De är något för långa för mig men de enda jag testat som passat på bredden så det är som det är.

Flexet, möjligen är de mjuka ändå. Visst var 90-talspjäxorna typ orubbara? Dessa gungar med rätt bra. De känns inte för höga, tvärtom.

Äh det är nog min åkning det hänger på ändå. :-)

Rustie
40 inlägg
Rustie 40 inlägg 2 veckor sedan

Pillard skrev:

När det gäller ländrygg är det fullt möjligt att få träningsvärk ordentligt. Jag får det första åkningen varje år. Men den brukar vara hänförlig till när jag carvat mycket. Det verkar ge mest vridningsbelastning i ryggen.

I så fall här jag ju gjort rätt. :-)
Angående vridning: läser olika info, ska man göra motvrid med överkroppen eller ej?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook