DPS Phantom wax, bra eller...

Skantz
272 inlägg
Skantz 272 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad Skantz (1 vecka sedan)

Här är min recension på DPS Phanton valla.
Vallde två par skidor med samma förpackning. 1 par 68mm midja och ett par 76mm midja. (hade jag vallat ett par 95mm hade jag bara använt förpackningen till ett par skidor. UV ljuset blev på hustaket under 2 dagar per belag i solen. Alltså ca 8 timmar per dag i halvklart till klart väder. Så totalt 4 dagar på taket.

"Jag skidar mycket och har provat denna produkt i vinter.
Krånglig process att applicera vallan.
Ger en bättre glid i alla fören under vintern och sommarsnön, dock kanske inte riktigt lika bra som en bra vallning. MEN denna valla sitter kvar i belaget under flera år och har väldigt liten miljöpåverkan då inget hamnar i naturen (jämfört med traditionell valla som slits av efter 1-20 åk).
Bra fördel också är att man kan lägga på traditionell valla som vanligt uppe på denna valla vilket ger ännu bättre glid och när den traditionella valla är borta har du Phantom valla kvar som ger det bra glid.

Dåliga processen med appliceringen: Påse A ska på belaget, sedan ska skidan stå i direkt soljus i ca 3 timmar. Direkt solljus i Sverige kräver mer eller mindre varm vårdag eller sommar. (ska också vara 0 grader eller varmare). Sedan ska Påse B på belaget och solljus i 3 timmar till med direkt solljus. Tar alltså 1-2 dagar att ordna skidorna och går bara att göra höst, vår och sommaren i Sverige. Kräver också extremt mycket borsta med nylonborste för att ge bra glid. Står att man ska åka i skidorten med lift en dag för att åka in vallan i belaget ordentligt för det första 1000-2000 höjdmeterna kändes direkt besvikelse men blir jättebra efteråt. Man kan alltså borsta in med en nylonborste istället för att skida lifta 1 dag av ditt liv.

med 4 av 5"

shonten
64 inlägg
shonten 64 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad shonten (1 vecka sedan)

Marboh :

Alltså att man inte kemiskt binder samman plasten utan lägger ett matrismarerial i belaget.

Låter mer rimligt än polymerisation ur ett lekmanna perspektiv. Tycker det är lite intressant att se vad som ligger bakom säljsnacket.
Roligt om det fungerar bra som @Skantz rapporterar, jag kan verkligen se fördelar jmf med valla om man hudar mycket.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook