Pjäxstorlek till små barn

Pillard
Online 3111 inlägg
Pillard 3111 inlägg 1 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/e02f013dd36d0ec63861a13a9c7e4332.jpg

Nån som kan hjälpa mig att tyda detta? Betyder 155 att pjäxan är 155mm? Bredvid står det 25 och under står det UK 7,5 och US 7. Om jag inte missminner mig är vi nu uppe i vanliga skor som är 160mm och om det stämmer borde ju dessa ha gjort sitt nu...

Svar

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad jarnebring (1 år sedan)

Ja, ser ut som mondopoint 15.5 (155mm). Ca 7-8 UK/US och 25 Euro enligt storleksguider.

Pillard
Online 3111 inlägg

Tackar! Sen är ju följdfrågan hur man ska resonera kring pjäxor för så små barn (blir tre i februari). Vi vill ju helst att samma pjäxor funkar nu i januari som i mars. Vad kan man jobba med för marginaler utan att de blir omöjliga att hantera nu i januari?

dallan
Online 550 inlägg
dallan 550 inlägg 1 år sedan

1,5 cm är ok, ska dom stå som hösäckar på 70-80 cms i barnbacken kan väl 2 cm funka.
Enklast är att ta ut innersulan och kolla vad som finns kvar fram i tån.

mac-O
128 inlägg
mac-O 128 inlägg 1 år sedan

Ta ut innersulan och ställ barnet på sulan - se till att det är ca 1-1,5 cm kvar på sulan efter stortån. Då borde det hålla med ett par under en och samma vinter. Sen skadar det ju inte att kolla detta med jämna mellanrum så att inte stortån når ända fram.

mac-o Citera
Pillard
Online 3111 inlägg

dallan :

1,5 cm är ok, ska dom stå som hösäckar på 70-80 cms i barnbacken kan väl 2 cm funka.
Enklast är att ta ut innersulan och kolla vad som finns kvar fram i tån.

Allright, ambitionen är ju att hon ska kunna glida omkring själv, med sele alternativt mellan mina ben. Barnbacken vägrade hon direkt redan förra vintern. Tydligen var det tråkigt att inte få åka "gungan" (sittliften)

Pillard
Online 3111 inlägg

En följdfråga då när det gäller skidor också. Nu har hon rejält korta (tror 70cm) men det känns också som att lite mer längd skulle ge bättre stabilitet. Vilka längder brukar man ha på så små barn? Hon är ju uppe på kläder mellan 100-110 trots ung ålder.

mac-O
128 inlägg
mac-O 128 inlägg 1 år sedan

Min erfarenhet är att det är bättre med lite kortare skidor så att allt blir så enkelt som möjligt i början - ta sig fram, klättra, mecka, ta sig upp efter vurpa m.m. Är hon ca 100 cm så är 80, max 90 cm att föredra.

mac-o Citera
RWD
630 inlägg
RWD 630 inlägg 1 år sedan

Instämmer, 80cm räcker till en 3-åring.

mac-O :

Min erfarenhet är att det är bättre med lite kortare skidor så att allt blir så enkelt som möjligt i början - ta sig fram, klättra, mecka, ta sig upp efter vurpa m.m. Är hon ca 100 cm så är 80, max 90 cm att föredra.

Pillard
Online 3111 inlägg

Låter rimligt. De hon har idag är 67. Det känns faktiskt lite väl kort. Oroar mig för att det blir sladdrigt och instabilt för henne

Almen1
172 inlägg
Almen1 172 inlägg 1 år sedan

Hej
Hellre kort än långt...
Som återkoppling till ditt tidigare mail.
Håll dottern i yttersta nödfall mellan dina ben. Det passiviserar henne och hon kommer att förlita sig på att Du styr, bromsar och leder till 100%...
Först lättare backe (för att lära sig att bromsa/svänga själv) och sedan större backar med ev sele. När hon hänger tungt i selen slackar du, och tvingar henne att styra skidorna själv.

MP1
89 inlägg
MP1 89 inlägg 1 år sedan

Mina tips:

15,5 cm brukar funka till 3 år (jag jobbar skidhyra/ skidskola). Foten är så liten, mjuk, att det är svårt att mäta exakt på en treåring. Om det finns lös innersula, mät på den. Plus: Ta ur innerskon, måtta med foten på undersidan innerskon (utsidan). Då får du en hum. Inte lönt att fråga en treåring om det passar. Om det inte gör det, säger hen till.

Skidor. Så kort som möjligt. Fram till att man kan göra de första svängarna själv. Med kontroll. Då märker man att de överstyr, svänger för mycket. Hamnar med spetsarna uppåt i backen. Då är det dags att byta till längre.

Om man äger skidorna själv, verkligen vill att de ska lära sig är mitt tips att gå på rätt långa skidor då, som skida nr 2. Mina barn fick 100 cm (de första var 67 cm). Rådet fick jag av en polare som var skidlärar/ tränarlegend. Funkade bra med hans barn (den äldre är i juniorlandslaget alpint nu). Anledningen är att skidorna från 100 cm och uppåt blir mjukare än de kortare. Går att böja. För att kompensera längden hänger man dem mer än 5 grader fram och bak, så de går att sladda.
Men det är en specialare. Det normala är att när hen börjar översvänga gå upp till 80, sedan 90, sedan 100. Håll koll om skidorna är konkava (tyvärr det normala).

Tipset för att lära sig svänga.
- Undvik sele (om det inte är barn 2 som måste hänga med storasyskon i tempo för att få ihop familjens skiddag). Barnet kanske vill svänga höger, du drar till vänster i selen. Barnet svänger vänster. Inte lätt för hjärnan att fatta hur man ska göra?

- Undvik helst att hålla dem mellan benen. De står som en hössäck.

- Istället, låt dem åka själv. Börja med att ha en hockeyklubba, seniormodell, som de kan hålla i, du åker på sidan om med klubban över knäna. När de vågar släpper de. Går det för fort, är en klubba perfekt att fånga upp dem. En käpp, stör, funkar också, men svårare att hooka upp skenande 3-åringar med.

Pillard
Online 3111 inlägg

Nuvarande pjäxan saknade innersula så jag mätte helt enkelt inne i pjäxan och kom fram till att pjäxan är knappt 16cm invändigt. När jag sen mäter dotterns fot är den ganska prick 16cm. Så att dessa är för små för att klara vintern känns ganska givet. Dock tycker dottern att de sitter jättebra men det hänger antagligen ihop med att hon älskar dem.

När det gäller åkträning har vi ju hittills inte åkt något i år utan bara i vintras och då var hon 2. Vi övade en del i lokala hemmabacken genom att jag helt enkelt bar upp henne och släppte henne och sprang bredvid. Där visar hon på vettig balans men hon fattade inte svängkonceptet. I påskas tog vi dock en tur till fjällen och då försökte vi åka tillsammans mest för att komma runt lite. Då försökte vi med sele mest för att safea och kunna fånga in henne. Hon vågade dock inte riktigt åka iväg från mig så därför åkte hon mest mellan mina ben, dock med egen balans. Jag fångade henne bara när skidorna korsade eller nåt annat. Den resan var ju mer fokuserad på att hon ska gilla konceptet och tycka om skidåkning. Så nån fokuserad träning på att lära sig åka har vi inte börjat med ännu. Jag ska prova lite olika varianter i januari i Chamonix men misstänker att en hockeyklubba kan bli svårt att få med i packningen. Förhoppningsvis har vi lite extra "lärar"hjälp där då också.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook